REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłata wynagrodzenia pracownikom w 2019 roku – zasady, terminy, rachunki płatnicze

Wypłata wynagrodzenia pracownikom w 2019 roku – zasady, terminy, rachunki płatnicze
Wypłata wynagrodzenia pracownikom w 2019 roku – zasady, terminy, rachunki płatnicze

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku zasadą jest wypłacanie wynagrodzenie za pracę na rachunek płatniczy pracownika. Możliwe jest wypłacanie wynagrodzenia w gotówce ale wymaga to złożenia przez pracownika pracodawcy stosownego oświadczenia (wniosku) w tej sprawie. Do 22 stycznia 2019 r. pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników, którzy dotąd otrzymywali wypłaty w gotówce o tym, że muszą (w ciągu 7 dni) podać nr rachunku płatniczego albo złożyć wniosek o dalszej wypłacie wynagrodzenia do rąk własnych. Trzeba też wiedzieć, że nie każdy rachunek bankowy jest rachunkiem płatniczym.

Od 2019 r. wypłata wynagrodzenia na konto jest zasadą, wypłata w gotówce - wyjątkiem

Do końca 2018 r. zasadą przy wypłacie wynagrodzenia za pracę było jego wypłacanie do rąk pracownika w postaci gotówki. Żeby wypłata wynagrodzenia mogła nastąpić w inny sposób (np. na rachunek bankowy pracownika) wymagana jest na to uprzednia zgoda pracownika wyrażona na piśmie. Także układ zbiorowy pracy może przewidzieć taki sposób wypłaty wynagrodzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2019 r., reguła wypłaty wynagrodzenia ulegnie odwróceniu. Zasadą będzie wypłata wynagrodzenia na rachunek płatniczy pracownika. Natomiast jeżeli pracownik będzie chciał otrzymywać wypłatę w formie gotówki do rąk własnych to będzie musiał złożyć pracodawcy wniosek o taką wypłatę w postaci pisemnej lub elektronicznej.

W związku z tą zmianą w przypadku zatrudniania pracowników od 1 stycznia 2019 r. pracodawca ma prawo żądać od zatrudnianego pracownika podania numeru rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki pracodawcy wobec pracowników, którzy już u niego pracują i otrzymują wynagrodzenie w gotówce do rąk własnych

Pracodawca, w terminie 21 dni od 1 stycznia 2019 r. (czyli do dnia 22 stycznia 2019 r.), ma obowiązek poinformować (w sposób przyjęty u danego pracodawcy - np. ogłoszeniem na tablicy ogłoszeń, wysłaniem maila do pracowników na ich skrzynki służbowe) pracowników, którzy dotychczas otrzymywali wynagrodzenie do rąk własnych o tym, że mają obowiązek:

1. podać numeru rachunku płatniczego, na który będzie wypłacane wynagrodzenie za pracę albo

2. złożyć wniosek dotyczący dalszej wypłaty wynagrodzenia za pracę do rąk własnych.

REKLAMA

Natomiast pracownik ma 7 dni od otrzymania powyższej informacji na podanie pracodawcy numeru rachunku płatniczego albo złożenie wniosku dotyczącego dalszej wypłaty wynagrodzenia za pracę do rąk własnych (w postaci papierowej lub elektronicznej).

W przypadku gdy termin wypłaty wynagrodzenia pracownika otrzymującego wynagrodzenie do rąk własnych przypada od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia otrzymania przez pracodawcę informacji pracownika o numerze rachunku płatniczego lub wniosku o dalszą wypłatę do rąk własnych, wypłata wynagrodzenia następuje do rąk własnych pracownika (gotówkowo).

Ta sama zasada wypłaty wynagrodzenia do rąk własnych pracownika (gotówkowo) obowiązuje w przypadku gdy pracownik nie poda informacji o numerze rachunku płatniczego lub nie złoży wniosku o dalszą wypłatę do rąk własnych.

Definicja i rodzaje rachunku płatniczego

Rachunkiem płatniczym, który można wskazać pracodawcy, jako rachunek do przelewania (wypłacania) wynagrodzenia za pracę  - jest rachunek prowadzony dla jednego lub większej liczby użytkowników służący do wykonywania transakcji płatniczych, czyli wpłaty, transferu lub wypłaty środków pieniężnych.

Funkcją rachunku płatniczego jest rejestrowanie środków pieniężnych użytkownika, znajdujących się na tym rachunku oraz wykonywanie transakcji płatniczych takich jak:

1. przyjmowanie wpłat gotówki i dokonywanie wypłat gotówki z rachunku płatniczego oraz wszelkie działania niezbędne do prowadzenia rachunku;

2. realizacja transferów pieniężnych z udziałem rachunku płatniczego:

a) przez wykonywanie usług polecenia zapłaty, w tym jednorazowych poleceń zapłaty,

b) przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego,

c) przez wykonywanie usług polecenia przelewu , w tym stałych zleceń.

Rachunkiem płatniczym jest:

1. rachunek bankowy,

2. rachunek członka spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

3. rachunek prowadzony przez innego niż bank lub SKOK dostawcę usług płatniczych prowadzącego działalność w zakresie świadczenia usług płatniczych (np. przez instytucję płatniczą wpisaną do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego)

- jeżeli rachunki te służą do wykonywania transakcji płatniczych.

Oczywiście w praktyce najczęściej rachunkiem płatniczym będzie rachunek bankowy (prowadzony przez bank krajowy lub oddział banku zagranicznego), a także rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej (prowadzony dla członka SKOK).

Nie każdy rachunek bankowy jest rachunkiem płatniczym.

Rachunkiem płatniczym jest taki rachunek bankowy, który pozwala na dokonywanie transakcji płatniczych, takich jak wpłacanie lub wypłacanie pieniędzy, czy wykonywanie poleceń przelewów.

Rachunkami płatniczymi są:

1. rachunek oszczędnościowo - rozliczeniowy,

2. rachunek oszczędnościowy (konto oszczędnościowe) oraz rachunek lokaty terminowej jeżeli umożliwiają wykonywanie transakcji płatniczej,

3. rachunek karty kredytowej.

Nie jest natomiast rachunkiem płatniczym rachunek prowadzony wyłącznie dla obsługi kredytu (np. hipotecznego), czyli ewidencjonowania wpłat od kredytobiorcy tytułem spłaty zadłużenia.


Podstawowy rachunek płatniczy – bez opłat za prowadzenie

Pracownik nie posiadający dotychczas rachunku bankowego (np. z powodu obaw związanych z kosztami jego prowadzenia) może założyć podstawowy rachunek płatniczy, który jest bezpłatny. Podstawowy rachunek płatniczy umożliwia otrzymywanie wpływów z tytułu dochodów lub świadczeń, w tym np. wynagrodzenia za pracę.

Do 18 sierpnia 2018 r. banki krajowe, oddziały banków zagranicznych i instytucje kredytowymi oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe miały obowiązek wprowadzić do swojej oferty usługi prowadzenia podstawowego rachunku bankowego. Jest on prowadzony w walucie polskiej.

Podstawowy rachunek płatniczy jest przeznaczony dla konsumentów (osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej), którzy nie posiadają innego rachunku płatniczego w walucie polskiej, prowadzonego przez banki, instytucje kredytowe oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe, na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, który umożliwia wpłaty i wypłaty oraz wykonywanie transakcji płatniczych.

Prowadzenie podstawowego rachunku płatniczego w zakresie krajowych transakcji płatniczych jest nieodpłatne. Nie jest możliwe pobieranie opłaty za wydanie karty płatniczej (debetowej) do rachunku podstawowego.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od stycznia 2019 r.

Obowiązki pracodawcy przy wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy

Przy wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy pracodawca musi pamiętać, że przelew dokonany na taki rachunek ma być dokonany w takim terminie, aby środki pieniężne pojawiły się na tym rachunku najpóźniej w dniu określonym jako termin wypłaty wynagrodzenia.

Chodzi o to aby w dniu określonym jako dzień wypłaty pracownik mógł dysponować wynagrodzeniem (np. podjąć wynagrodzenie z banku). Samo zlecenie przelewu w tym terminie nie jest wystarczające.

Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Nie można go określić później niż na 10. dzień miesiąca następującego po tym, za który dokonywana jest płatność.

Przy dokonywaniu wypłaty na rachunek pracownika należy także pamiętać, że jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.

Opracowanie na podstawie informacji z biznes.gov.pl

Podstawa prawna:

Ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 357)

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 917)

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA