REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze Plany Kapitałowe w pigułce - co musi wiedzieć pracodawca

GKR Legal
Przejrzyste Zasady, Adekwatne Doradztwo
Pracownicze Plany Kapitałowe w pigułce - co musi wiedzieć pracodawca
Pracownicze Plany Kapitałowe w pigułce - co musi wiedzieć pracodawca
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2019 r. weszła w życie Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych („PPK”), które mają tworzyć system dodatkowego oszczędzania na emeryturę. Stworzenie takiego systemu jest obligatoryjne dla każdego przedsiębiorcy, który zatrudnia co najmniej jedną osobę. Jakie są zasady gromadzenia środków, zarządzania nimi i ich wypłat – przybliża adwokat Renata Bugiel, partner kancelarii GKR Legal.

Obowiązek zawierania umów o zarządzanie PPK od 1 lipca 2019 r. będzie dotyczył podmiotów zatrudniających co najmniej 250 osób (według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.). Natomiast od 1 stycznia 2020 r. wszystkich podmiotów zatrudniających co najmniej 50 osób. Z kolei od 1 stycznia 2021 r. obowiązek ten będą musieli spełnić wszyscy pracodawcy. Co ważne zmiana stanu zatrudnienia w okresie przejściowym np. zmniejszenie stanu zatrudnienia w okresie od 31 grudnia 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. poniżej 250 osób, nie wpłynie na przesunięcie terminu spełnienia obowiązku ustawowego.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

W porozumieniu z pracownikiem

Zgodnie z ustawą, o tym, z jaką instytucją finansową przedsiębiorca podpiszę umowę o zarządzenie pracowniczym planem kapitałowym decyduje wspólnie z zakładową organizacją związkową, jeśli taka funkcjonuje. W razie jej braku, należy wyłonić reprezentację pracowników i w porozumieniu z nimi dokonać takiego wyboru.

Dobrowolnie, ale automatycznie

Ustawa przewiduje, że wszyscy pracownicy zatrudniani przez przedsiębiorcę stają się automatycznie uczestnikami PPK. Umowa o prowadzenie PPK jest zawierana przez pracodawcę na rzecz pracownika po upływie trzech miesięcy zatrudnienia (do tego okresu wlicza się okresy zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy). Jeśli przedsiębiorca nie dopełni tego obowiązku, wówczas umowa zostaje zawarta niejako automatycznie – w takiej sytuacji stosunek prawny wynikający z umowy o prowadzenie PPK powstaje automatycznie.Jednak ponieważ PPK jest systemem o charakterze dobrowolnym pracownik może zażądać wypisania go z PPK i niedokonywania w jego imieniu wpłat. W takim wypadku oświadczenie pracownika powinno zostać złożone w formie pisemnej deklaracji, która powinna podlegać aktualizacji co cztery lata. Oznacza to, że pracodawca co cztery lata ma obowiązek poinformowania pracownika o ponownym dokonywaniu wpłat, zaś pracownik może po raz kolejny złożyć stosowną deklarację o rezygnacji z planu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cztery kategorie wpłat

Wpłaty dokonywane na rzecz PPK dzielą się na cztery kategorie:

  • WPŁATY PODSTAWOWE - składające się z części finansowanej przez podmiot zatrudniający (1,5% wynagrodzenia) oraz finansowana przez uczestnika PPK (2% wynagrodzenia, ale nie mniej niż 0,5% wynagrodzenia, jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK osiągane w różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia).
  • WPŁATY DODATKOWE - podmiot zatrudniający może zadeklarować w umowie o zarządzenie PPK dokonywanie wpłaty dodatkowej (do 2,5% wynagrodzenia), a uczestnik PPK będzie mógł zadeklarować wpłatę dodatkową w wysokości do 2% wynagrodzenia.
  • WPŁATY POWITALNE - na rachunku prowadzonym na rzecz uczestnika PPK znajdą się również środki pochodzące z wpłaty powitalnej w kwocie 250,00 zł, która będzie dokonana po upływie trzech pełnych miesięcy oszczędzania.
  • DOPŁATY ROCZNE - Uczestnikowi PPK przysługuje także dopłata roczna w wysokości 240,00 zł, jeżeli kwota wpłat podstawowych i dodatkowych finansowanych przez podmiot zatrudniający oraz uczestnika PPK w danym roku kalendarzowym jest równa co najmniej kwocie wpłat podstawowych należnych od kwoty stanowiącej 6-krotność minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. Wypłata powitalna oraz dopłaty roczne będą finansowane z Funduszu Pracy.

Kto będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia PPK?

Z obowiązku zawierania umów o prowadzenie PPK zwolnieni będą pracodawcy, którzy prowadzą pracowniczy program emerytalny (PPE) i odprowadzają składki w wysokości co najmniej 3,5 procent wynagrodzenia. Aby warunek ten był jednak skuteczny do PPE przystąpić musi minimum 25% osób zatrudnionych w danej firmie. Obowiązek ten nie będzie dotyczył także mikro przedsiębiorców, w przypadku gdy wszystkie osoby zatrudnione, złożą deklaracje o rezygnacji z odprowadzania składek do PPK. Ponadto z prowadzenia PPK zwolnione będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

 Jakie sankcje grożą pracodawcy za niedopełnienie obowiązków?

Pracodawca, który nie dopełni obowiązku zawarcia umowy o PPK w ustalonym terminie podlega karze grzywny w wysokości do 1,5% całego funduszu wynagrodzeń. Podobna kara przewidziana jest za nakłanianie do rezygnacji z oszczędzania w PPK. Karze grzywny w wysokości od 1000 zł do 1000 000 zł podlega pracodawca, który nie zawrze umowy o prowadzenie PPK, nie będzie dokonywać wpłat na PPK, nie będzie prowadził stosownej dokumentacji lub będzie podawał nieprawdziwe dane w sprawie. Czy więc pracodawca nie może poinformować swoich pracowników o możliwości rezygnacji z uczestnictwa w PPK?

Nie, pracodawca może informować pracowników, o tym, że mogą zrezygnować z oszczędzania w ramach PPK, ale nie może nakłaniać ich do rezygnacji. Wszelkie zachęty w tym kierunku mogą zostać uznane za naruszenie.

Rezygnacja z PPK nie taka łatwa

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia opracowany przez Ministerstwo Finansów w sprawie wzoru deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczego planu kapitałowego. Rozporządzenie określa treść deklaracji, jaką będzie mógł składać zapisany do PPK uczestnik w przypadku podjęcia decyzji o rezygnacji z wpłat do PPK (przypomnijmy, w przypadku braku rezygnacji pracownika automatycznie powstaje obowiązek uczestnictwa i konieczności wpłat na PPK).

Wzór deklaracji jest bardzo rozbudowany i przewiduje miejsce na aż 6 podpisów pracownika pod każdym z oświadczeń - osobny np. pod oświadczeniem, iż jest świadomy, że rezygnuje z wpłaty powitalnej w kwocie 250 zł. Rezygnacja dla skuteczności wymaga formy pisemnej, zatem elektroniczna nie będzie wystarczająca. Pracodawca w terminie 7 dni od otrzymania deklaracji jest zobowiązany do przekazania informacji o rezygnacji do instytucji finansowej.

Zarówno propozycja treści deklaracji, jak i forma i czas na spełnienie wymogów, aby rezygnacja była skuteczna skłaniają do refleksji, iż uczestnicy PPK będą zniechęceni do jej złożenia. We wzorze deklaracji brak jakiejkolwiek adnotacji, iż pozostanie uczestnikiem PPK będzie wiązało się z koniecznością potrącenia 2% z wynagrodzenia pracownika oraz zaliczki na podatek dochodowy od wpłaty na PPK finansowanej przez pracodawców. Do czasu ustalenia ostatecznej treści deklaracji ich skuteczne złożenie będzie obarczone ryzykiem nieskuteczności, pozostaje zatem oczekiwać na wejście w życie w/w rozporządzenia. Niemniej do tego czasu podmioty zatrudniające mogą informować swoich pracowników, iż możliwość rezygnacji z uczestnictwa w PPK istnieje i w każdym czasie pracownik może swoją decyzję zmieniać.

Renata Bugiel, adwokat, partner kancelarii GKR Legal.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA