REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odprawa rentowa wymagalna jest od dnia przyznania renty przez ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kalata
Doktor nauk prawnych, radca prawny
HR Lex Sp. z o.o.
Spory z ZUS, outsourcing kadr i płac
Odprawa rentowa wymagalna jest od dnia przyznania renty przez ZUS
Odprawa rentowa wymagalna jest od dnia przyznania renty przez ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Odprawa rentowa, do której pracownik nabywa prawo w razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę, staje się wymagalna w dniu przyznania tego świadczenia przez organ rentowy, a nie w dniu, w którym z roszczeniem takim pracownik wystąpił wobec pracodawcy.

Odprawa rentowa, o której mowa w art. 92¹ kodeksu pracy należna jest pracownikowi w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia w razie rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę. W praktyce wątpliwości budzi, kiedy świadczenie to staje się wymagalne. A zatem - za jaki okres pracownik może żądać odsetek.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że roszczenie o wypłatę tego świadczenia przez pracodawcę będzie wymagalne w dniu, w którym pracownik wystąpił z takim roszczeniem wobec pracodawcy. Pracodawca uzyskuje bowiem wtedy informację, że spełnione zostały przesłanki do wypłaty pracownikowi tego świadczenia. Założenie takie jest jednak błędne i naraża pracodawcę na zbędny i raczej z góry przegrany spór sądowy w razie wystąpienia w tym zakresie z powództwem przez pracownika.

wyrok Sądu Najwyższego z 26 lipca 2012 r., I PK 24/12

Przesłankami nabycia prawa do odprawy rentowej są rozwiązanie stosunku pracy, przyznanie prawa do renty i związek funkcjonalny między nimi. Przyznanie prawa do renty może więc nastąpić po pewnym czasie od ustania stosunku pracy, byle między nimi występował związek funkcjonalny. Prawo do odprawy powstaje w chwili spełnienia wszystkich jego przesłanek, a więc w dacie przyznania prawa do renty, jeżeli następuje to po pewnym czasie od rozwiązania stosunku pracy.

Roszczenie pracownika o wypłatę odprawy rentowej staje się bowiem wymagalne z chwilą przyznania tego świadczenia przez organ rentowy. Roszczenie powstaje zatem w dniu, w którym pracownik spełnił ustawowe przesłanki do nabycia prawa do odprawy rentowej i staje się wymagalne – nie przez fakt wystąpienia do pracodawcy o jego wypłatę, ale w dniu zajścia określonego zdarzenia prawnego - czyli przyznania renty przez ZUS. Odsetki należne są pracownikowi za to, że świadczenie nie zostało spełnione w dniu jego wymagalności. Obowiązek zapłaty odsetek jest więc niezależny od winy pracodawcy w niespełnieniu świadczenia w terminie (wyrok SN z 8 września 2015 r., I PK 297/14).

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

REKLAMA

Pracodawca musi się zatem liczyć z obowiązkiem zapłaty odsetek od dnia przyznania pracownikowi renty. Wyjątkiem od tej reguły będą jednak sytuacje, w których pracownik celowo zwleka ze skierowaniem do byłego pracodawcy żądania wypłaty odprawy rentowej, by jednocześnie zyskać na odsetkach. W takiej sytuacji pracodawca może powołać się na klauzulę generalną z art. 8 Kodeksu pracy; pracownik nie może bowiem czynić ze swojego prawa użytku, który byłby sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa do odprawy rentowej lub z zasadami współżycia społecznego. Zgodnie z art. 8 Kodeksu pracy takie działanie pracownika nie byłoby wykonywaniem prawa i nie korzystałoby z ochrony.

Pracownik biurowy zatrudniony przez ponad 30 lat w przedsiębiorstwie produkcyjnym stał się niezdolny do pracy z powodu choroby. Po wyczerpaniu okresu zasiłkowego korzystał ze świadczenia rehabilitacyjnego. Pracodawca rozwiązał z nim stosunek pracy z powodu długotrwałej niezdolności pracownika do pracy z powodu choroby (w trybie art. 53 KP).

Ubezpieczony wystąpił do organu rentowego o przyznanie renty z tytuły całkowitej niezdolności do pracy - która została mu przyznana. Były pracownik wystąpił do ostatniego pracodawcy o wypłatę odprawy rentowej. Nigdy bowiem nie otrzymał ani odprawy rentowej, ani odprawy emerytalnej. Pracodawca odmówił powołując się na brak wymaganego w art. 92¹ Kodeksu pracy związku pomiędzy rozwiązaniem stosunku pracy a przejściem na rentę. Pracownik skierował sprawę na drogę sądową. Roszczenie pracownika zostało uznane przez sąd za zasadne (pracownik stał się niezdolny do pracy wskutek choroby stwierdzonej w czasie zatrudnienia i po nieprzerwanym okresie pobierania zasiłku chorobowego, przyznano mu rentę). Pracodawca zobowiązany został do zapłaty odprawy wraz z odsetkami od dnia przyznania renty.

dr Katarzyna Kalata

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA