REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Lech Janicki
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie
Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

REKLAMA

REKLAMA

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Jak stanowi art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: 

Autopromocja

1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2. maszyny, urządzenia i środki transportu,

3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kontekście analizowanej sytuacji należy rozważyć konsekwencje podatkowe związane z faktem nieposiadania przez podatnika w chwili obecnej pozwolenia na użytkowanie hal produkcyjnych, w których umieszczona jest linia produkcyjna.

W stosunku do obiektów budowlanych (w których posadowiona jest linia produkcyjna), brak pozwolenia na użytkowanie oznacza, że podatnik nie będzie mógł (pomimo faktu ich fizycznego wybudowania) amortyzować budynków.

Dzieje się tak dlatego, że amortyzacji podlegać mogą (przy spełnieniu wszelkich pozostałych przesłanek) tylko te środki trwałe, które są kompletne i zdatne do używania, a które to przesłanki definicyjne są rozumiane jako nie tylko poprzez spełnienie wymogów technicznych, ale również  jako posiadanie stosownych atestów, homologacji, dopuszczenie do używania poprzez właściwe organy administracji państwowej. 

Zdaniem WSA w Olsztynie (wyrok z 10 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 818/10) należy przez to rozumieć „zarówno sprawność techniczną, a więc stan, w którym rzecz (obiekt) posiada wymagane elementy konstrukcyjne pozwalające na funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, jak i spełnienie wymogów prawnych, potwierdzone stosownymi zezwoleniami, pozwoleniami lub podobnymi aktami, pozwalającymi na legalne użytkowanie”. Tak więc, jak wskazał NSA w wyroku z dnia  27 października 2009 r.,(sygn. akt II FSK 912/08): „sam fakt rozpoczęcia użytkowania majątku i wprowadzenie go do ewidencji nie jest jeszcze równoznaczny z możliwością rozpoczęcia amortyzacji”.

Należy więc zastanowić się, czy fakt niemożliwości amortyzowania budynku z uwagi na brak posiadania pozwolenia na użytkowanie (potwierdzony jednolicie przez orzecznictwo, np. wyrok WSA w Poznaniu z 7 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 467/10 ) może być przesłanką do uznania, że również umieszczone w nim maszyny (linia produkcyjna) także nie mogą być amortyzowane z uwagi na brak spełnienia przesłanki definicyjnej środka trwałego z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT w postaci „kompletności i zdatności” do użytku.

Innymi słowy, istotne jest rozważenie, czy fakt że budynek, w którym jest umieszczona linia produkcyjna nie jest kompletny i zdatny do użytku w ww. rozumieniu (z uwagi na brak pozwolenia na użytkowanie) oznacza, że także umieszczone w nim inne maszyny i urządzenia, które mogą stanowić środki trwałe nie są kompletne i zdatne do użytku z tego względu, że przystąpienie do ich używania w obecnym stanie prawnym wiąże się de facto z naruszeniem prawa budowlanego (rozpoczęciem użytkowania budynku przed brakiem jego odbioru).

Korzystanie z takiej linii, czy też innych urządzeń umieszczonych w budynkach nie mających pozwolenia na użytkowanie wiąże się z niespełnieniem określonych wymagań prawnych  i w tym sensie możliwa jest ze strony organów podatkowych interpretacja, zgodnie z którą nie można w takim przypadku mówić o kompletności i zdatności do użytku również takich urządzeń, skoro ich użytkowanie wiąże się z łamaniem innych wymogów formalnych.

Warunki zaliczenia obiektu budowlanego do środków trwałych i dokonania jego amortyzacji

W  tym miejscu warto zauważyć, że w doktrynie wskazuje się, że „Nie mogą zostać zaliczone do środków trwałych podatnika kompletne składniki majątku (np. niewymagające montażu lub zainstalowania maszyny, urządzenia), jeżeli stanowią one wyposażenie znajdującego się w budowie obiektu, który nie został jeszcze przyjęty do użytkowania. Dopiero w momencie, gdy obiekt ten zostanie przekazany do użytkowania jako kompletny i zdatny do użytku składnik majątkowy, wykorzystywany przez podatnika dla potrzeb prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, wraz z zaliczeniem go do środków trwałych podatnika, zaliczeniu takiemu podlegać będą również znajdujące się na jego wyposażeniu maszyny i urządzenia, które oczywiście spełniać będą kryteria przynależne środkom trwałym (R. Pęk [w:] Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz 2009. Wyd. Unimex, s. 718). 

Używane lub ulepszone środki trwałe a amortyzacja

Wyrażony powyżej pogląd nie zasługuje jednak na akceptację, gdyż brak możliwości amortyzacji budynku nie powinien wpływać na amortyzację linii czy urządzeń w niej umieszczonych.

Jeżeli bowiem takie urządzenia stanowią odrębne środki trwałe, to przesłanki kompletności i zdatności do użytku powinny być odnoszone tylko do tych urządzeń z osobna.

Tym samym brak kompletności i zdatności do użytku budynku nie może oddziaływać na kompletność i zdatność do użytku umiejscowionych w nim urządzeń jako odrębnych środków trwałych. Fakt umieszczenia linii produkcyjnej w budynku nie musi przecież oznaczać (w zależności od konstrukcji, parametrów technicznych),  że stanowią one razem jeden środek trwały.

Także z tego względu brak pozwolenia na użytkowanie budynku nie powinien rzutować  na możliwość amortyzacji umiejscowionych w nim składników majątkowych, które z osobna kwalifikujemy jako środki trwałe. Podkreślić należy, że niektóre organy podatkowe mogą prezentować odmienny, mniej korzystny dla podatników pogląd w tej sprawie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA