| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Rozliczenia PIT-ów > e-Deklaracje – najczęstsze problemy

e-Deklaracje – najczęstsze problemy

System e-Deklaracje, za pomocą którego podatnicy mogą składać oświadczenia podatkowe przez Internet, to co roku bardziej popularny sposób rozliczania się z fiskusem. Jednak w opinii części podatników wciąż zbyt skomplikowana. Przedstawiamy najczęstsze problemy z nią związane.

W 2012 roku drogą e-Deklaracji wpłynęło ponad 2 miliony rozliczeń, co oznacza, iż liczba podatników, korzystająca z tej drogi wywiązywania się z obowiązku podatkowego, wzrosła do dwukrotnie wyższej niż w roku ubiegłym. Jednak nie obyło się bez problemów - pracownicy wydziału Wsparcia Informatycznego Departamentu Informatyki Ministerstwa Finansów realizujący wsparcie techniczne dla użytkowników systemu e-Deklaracje w okresie od 02.01.2012 do 30.04.2012 zarejestrowali 14.837 zgłoszeń. Na podstawie ich informacji oraz zestawień statystycznych możliwe było określenie najbardziej problematycznych obszarów.

Publikacja formularzy podatkowych

Elektroniczne wersje formularzy zeznań rocznych zostały bardzo późno udostępnione. Większość z nich została opublikowana 10 stycznia, a PIT-36 dopiero 30 stycznia. W przypadku podatników składających PIT-28 (termin 31.01.2012 r.) oznaczało to skrócenie czasu składania rozliczenia o 1/3. Przyczyną była późna publikacja papierowych formularzy zeznań rocznych i załączników (listopad i grudzień). W styczniu znaczna liczba zgłoszeń do Service Desku dotyczyła właśnie terminu udostępnienia interaktywnych wersji formularzy rozliczeń rocznych.

Zmiana identyfikatora podatkowego

W styczniu pojawiły się problemy z wysyłaniem zeznań, wynikające ze zmian w posługiwaniu się identyfikatorami podatkowymi od 01.01.2012 r. Podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej składali zeznania z numerem PESEL, a nie NIP jak w poprzednich latach. W przypadku podatników podpisujących zeznania danymi autoryzującymi, dokumenty były negatywnie weryfikowane i odrzucane ze statusem 414 pomimo prawidłowych danych. Spowodowane to było niekompletnymi danymi w bazie służącej do weryfikacji podpisu tj. brakiem informacji o kwocie przychodu dla podatnika identyfikowanego numerem PESEL. Nieuwzględnienie w systemie zmian w posługiwaniu się właściwym identyfikatorem podatkowym skutkowało także wzrostem liczby zgłoszeń dotyczących negatywnej weryfikacji zeznań składanych za pośrednictwem pełnomocnika. Ze względu na brak kompletnej weryfikacji danych podatnika i pełnomocnika (NIP i PESEL) dokumenty były odrzucane ze statusem 402 – „Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji”.

Problemy negatywnej weryfikacji zeznań bez podpisu kwalifikowanego (status 414) i weryfikacji pełnomocnictw (status 402) zostały rozwiązane dopiero po koniec stycznia - kilka dni przed ostatecznym terminem składania PIT-28.

UPO

Wiele zgłoszeń dotyczyło problemów z pobraniem i wyświetleniem Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Większość zgłoszeń dotyczyła wyświetlania „pustego” formularza. Spowodowane to było korzystaniem przez podatników ze starych wersji formularza UPO (np. UPO_v2-0.pdf), zapisanych w przeszłości na lokalnym dysku komputera jako pliki PDF. W styczniu 2012 roku została opublikowana najnowsza wersja formularza UPO – wersja 4.0.

Stosowanie starej wersji formularza powodowało, że wyświetlone UPO nie zawierało żadnych danych lub pojawiał się komunikat z błędem. W takiej sytuacji wystarczało pobranie i zapisanie na dysku lokalnym aktualnego formularza UPO i ponowne jego pobranie dla dokumentu.

Oprogramowanie firm zewnętrznych

W związku z coraz większym zainteresowaniem składaniem zeznań rocznych drogą elektroniczną pojawiło się na rynku wiele programów informatycznych wspierających akcję rozliczeń przez Internet. Niestety niektóre z nich przysparzały podatnikom kłopotów. Na przykład jeden z programów umożliwiał wysłanie deklaracji na serwer testowy, a w odpowiedzi wystawiał UPO wyglądające jak z serwera produkcyjnego Ministerstwa Finansów! Nie tylko podatnicy, ale również pracownicy urzędów skarbowych mieli problem z ustaleniem przyczyny braku wpływu dokumentu do US. Po zidentyfikowaniu programu, Departament Informatyki przekazał odpowiednie wytyczne producentowi oprogramowania.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Grant Thornton

Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »