| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > VAT > Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, wzrosła stawka VAT na część materiałów budowlanych z 7% na 22 %. Aby złagodzić szok cenowy Polacy mogą ubiegać się o zwrot różnicy w podatku. Zwrot dotyczy jednak tylko udokumentowanych wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe po 30 kwietnia 2004 r. Osoby składające wnioski o zwrot VAT w IV kwartale 2013 roku mają nieco niższe limity niż ci, którzy składali wnioski w lipcu, sierpniu, czy wrześniu 2013 r.

  • czynności powtarzamy dla każdej faktury. Jeżeli nie wystarczy nam wierszy, musimy sięgnąć po kolejny formularz, który w prawym górnym rogu oznaczamy kolejnym numerem;
  • w ostatnim wierszu formularzy, sumujemy wskazane w kolumnach wartości.

5. Jak wypełnić formularz VZM-1

Jeśli wypełniliśmy załączniki, powinniśmy przystąpić do wypełnienia głównego wniosku (VZM-1). Wcześniejsze wypełnienie załączników pozwoli na szybkie uzupełnienie treści formularza.

Wskazówki dla formularza VZM-1:

19,90 złFaktury 2014 - PDF
  • na górze formularza wpisujemy numer NIP swój i małżonka, jeśli go posiadamy;
  • wskazujemy Urząd skarbowy, do którego składamy wniosek.

Jeżeli wniosek składa wspólnie małżeństwo, nie mieszkające wspólnie, wniosek kierujemy do wybranego US (odpowiedniego dla jednego z małżonków), jednocześnie zawiadamiając drugi US o złożonym wniosku. Wniosek muszą podpisać oboje małżonkowie.

  • wskazujemy, czy wniosek składamy:
    • samodzielnie (nie pozostajemy w związku małżeńskim),
    • samodzielnie, ale pozostajemy w związku małżeńskim (jeśli inwestycję wykonaliśmy przed wstąpieniem w związek małżeński),
    • wspólnie z małżonkiem;
  • wskazując dane wnioskodawcy (wnioskodawców) (uwaga: jeśli pozostajemy w związku małżeńskim, musimy wypełnić rubryki dot. małżonka) numer PESEL oraz imiona rodziców podajemy jedynie gdy nie posiadamy numeru NIP. Adres małżonka podajemy jedynie jeśli nie mieszkamy w tym samym miejscu;
  • w dalszej części wskazujemy rodzaj i termin rozpoczęcia i zakończenia prac;
  • w rubryce 44 wskazujemy datę złożenia pierwszego wniosku w pięcioletnim okresie;
  • wyliczanie kwoty zwrotu:
    • w części D4  (rubryki 51-54) obliczamy kwoty zwrotu przed ograniczeniem limtami - obliczamy je mnożąc zsumowany VAT z faktur wskazanych w drukach VZM-1A, VZM-1B i VZM-1C (zarówno inwestycji wymagających jak i nie wymagających pozwolenia na budowę) przez:
      • 68,18% (0,6618) dane z załącznika VZM-1/B - oddzielnie sumy z kolumny 5 i oddzielnie sumy z kolumny 6 tego załącznika,
      • 55,23% (0,5523) dane z załącznika VZM-1/A - oddzielnie sumy z kolumny 5 i oddzielnie sumy z kolumny 6 tego załącznika,
      • 65,22% (0,6522) dane z załącznika VZM-1/C - oddzielnie sumy z kolumny 5 i oddzielnie sumy z kolumny 6 tego załącznika;
  • wyliczanie aktualnych limitów:
    • obowiązujące limity musimy wyliczyć sami. Robimy to według wzorów i w kolejności podanej w punkcie 3 niniejszego poradnika;
    • jeśli wcześniej wnosiliśmy o zwrot, pamiętajmy o obniżeniu limitu zwrotu o uzyskaną wcześniej kwotę;
  • wyliczanie kwoty zwrotu:
    • porównujemy wyliczone kwoty zwrotu VAT, z obowiązującymi limitami;
    • dodajemy do siebie kwoty przysługującego nam zwrotu w poszczególnych inwestycjach;
    • uzyskaną kwotę wpisujemy do rubryki 55 (po zaokrągleniu do pełnych złotych);

Jeżeli wyliczony VAT przekracza limity, obliczając przysługujący nam zwrot, podajemy kwotę limitu.
Wyliczając kwotę zwrotu, musimy uwzględnić wcześniejsze zwroty (patrz punkt 4).

  • jeżeli zapłaciliśmy VAT w wyniku remontu mieszkania/ domu w dziale E (rubryka 56) podajemy jego zakres;
    • określając zakres prac remontowych wpiszmy prace z wykazu prac objętych ustawą;
  • w dziale F wskazujemy sposób przekazania nam kwoty zwrotu (kasa urzędu, pocztą, przelew na rachunek bankowy) oraz podajemy ewentualnie numer rachunku bankowego;
  • w dziale G wskazujemy rodzaj i ilość załączników:
    • pozwolenie na budowę,
    • faktury,
    • dokumentujące tytuł do lokalu (patrz punkt 2);
  • w dziale H można zawrzeć dodatkowe informacje np. dotyczące urzędu skarbowego, do którego składaliśmy poprzednie wnioski, czy korekty wniosków;
  • w dziale I umieszczamy podpisy:
    • własny,
    • małżonka.

Nawet jeśli wniosek składamy „indywidualnie”, ale jesteśmy w związku małżeńskim - brak podpisu drugiego małżonka pozbawia prawa do zwrotu.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Polecamy: Podatki 2014 – ustawa o VAT – stan prawny od 1 kwietnia 2014 r.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ21
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Karol Grymuła

Ekspert w zakresie kredytów mieszkaniowych.

Zostań ekspertem Infor.pl »