REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa z użyciem interpretacji indywidualnej

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Optymalizacja podatkowa z użyciem interpretacji indywidualnej
Optymalizacja podatkowa z użyciem interpretacji indywidualnej

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące zasad wydawania interpretacji indywidualnych wprost zezwalają na zadawanie pytań w sprawie przyszłych stanów faktycznych. Nie ma zatem nic złego w tym, że podatnik pyta o różne warianty przyszłych transakcji po to, żeby wykorzystać uzyskane interpretacje do optymalizacji podatkowej. Taka optymalizacja to praktyka, która – w świetle prawa – jest dopuszczalna. Dlatego organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji tylko dlatego, że mogłaby ona posłużyć do celów optymalizacyjnych.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia dwóch wyroków WSA w Krakowie z 27 czerwca 2013 r. (sygn. I SA/Kr 636/13 i sygn. I SA/Kr 640/13).

Autopromocja

Wyjść ze spółki osobowej: różne warianty czekają na interpretację

Sprawa dotyczyła dwojga podatników, którzy wnieśli po dwa wnioski o interpretację indywidualną do właściwego organu podatkowego, jakim był Dyrektor IS w Katowicach działający z upoważnienia MF. Celem wniosków było wyjaśnienie konsekwencji podatkowych różnych wariantów wyjścia ze spółek osobowych. Elementem wspólnym wszystkich rozpatrywanych scenariuszy była koncepcja, wedle której występujący wspólnik dostałby wynagrodzenie w naturze, a następnie dokonałby zbycia aktywów uzyskanych tytułem wynagrodzenia. Zwieńczeniem wszystkich wspomnianych wniosków było pytanie o to, jak ustalić koszty uzyskania przychodów rozpoznawane przy tym ostatnim zbyciu.

Odmowa wszczęcia postępowania i skarga do sądu

Ponieważ podatnicy pytali o rozmaite warianty transakcji, które miały być przeprowadzone w przyszłości, było jasne, że zamierzają wybrać ten wariant, który – w świetle uzyskanych interpretacji – byłby najkorzystniejszy. Zdaniem organu podatkowego takie działanie było niezgodne z celami, jakie ma realizować instytucja interpretacji indywidualnych. Dyrektor IS uznał, że podatnicy nie chcą wydania interpretacji indywidualnej, ale opinii optymalizacyjnej. Dlatego – w stosunku do każdego wniosku – wydał postanowienie, w którym odmówił wszczęcia postępowania. Powołał się przy tym na art. 165a Ordynacji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy nie pogodzili się z takim sposobem załatwienia sprawy, więc złożyli stosowną liczbę zażaleń. Nie doprowadziło to jednak to natychmiastowego sukcesu. Dyrektor IS, który tym razem działał jako organ drugiej instancji, ponownie uznał, że sposób sformułowania wniosków był niedopuszczalny, a odmowa wszczęcia postępowania była słuszna. Wobec tego podatnicy zaskarżyli wszystkie postanowienia do sądu administracyjnego (WSA w Krakowie).

Podatek od odsetek z pieniędzy na rachunku bankowym przedsiębiorcy

Rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz ograniczenie poboru zaliczek

Optymalizacja nie jest niczym nagannym

Sąd objął wszystkie skargi wspólnym rozpoznaniem, co doprowadziło do tego, że cztery  wszczęte sprawy zostały zakończone wydaniem dwóch wyroków – o dacie i sygnaturach sygnalizowanych na początku artykułu. Jeśli idzie o meritum, WSA uznał, że stanowisko organu podatkowego jest nieprawidłowe i uchylił zaskarżone postanowienia. W ustnych uzasadnieniach wyroków sąd zauważył, że wnioski o interpretację były złożone prawidłowo, więc odmowa wszczęcia postępowania nie miała podstaw prawnych. 

Nie były taką podstawą powody wskazywane przez dyrektora IS. Odnosząc się do zarzutu, że podatnicy próbowali uzyskać opinię optymalizacyjną, a nie zwykłą interpretację, sąd zauważył, że optymalizacja podatkowa nie jest niczym nagannym. To działanie, które jest dopuszczalne w świetle prawa i – jak się wyraziła sędzia Ewa Michna – „sądy od dawien dawna to akceptują” (ustne uzasadnienie wyroku o sygnaturze I SA/Kr 636/13). Pani sędzia przypomniała też, że przepisy dotyczące zasad wydawania interpretacji wprost zezwalają na zadawanie pytań o przyszłe stany faktyczne. Nie ma zatem przeszkód, by podatnik pytał o różne warianty przyszłych transakcji w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego lub wybrania sposobu postępowania, który będzie dla niego najkorzystniejszy.


Nie było milczącej interpretacji

Rozpatrując tę sprawę sąd odniósł się też do zarzutu podatników, który okazał się chybiony. Jedno z podatników utrzymywało, że w związku z odmową wszczęcia postępowania doszło do wydania tzw. milczącej interpretacji, której skutek jest taki, jakby organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika, wyrażonym we wniosku. Takie rozumowanie znalazło się w skargach, które doprowadziły do wydania wyroku o sygnaturze I SA/Kr 640/13. Jego ustne uzasadnienie wygłaszał sędzia Jarosław Wiśniewski.

Co prawda także w tym przypadku sąd uchylił postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania, ale nie zgodził się z argumentacją strony skarżącej w sprawie milczącej interpretacji. Jak zaznaczył sędzia Wiśniewski, milcząca interpretacja ma miejsce wtedy, kiedy organ podatkowy w ogóle nie odpowiada na wniosek w ustawowym terminie. Tymczasem w rozpatrywanej sprawie taka odpowiedź nastąpiła, choć nie była prawidłowa. To uzasadnia uchylenie zaskarżonych postanowień, ale nie pozwala na stwierdzenie, że doszło do wydania milczącej interpretacji.

Na skutek omawianych rozstrzygnięć WSA, sprawa powinna wrócić do dyrektora IS, który będzie musiał merytorycznie rozpatrzyć wnioski podatników. Może się oczywiście zdarzyć, że dyrektor zaskarży wyroki WSA w trybie skargi kasacyjnej, ale prawdopodobieństwo, że sąd kasacyjny (NSA) podzieli jego zdanie są niewielkie.

Wybór przepisów

Ordynacja podatkowa (wyciąg):

Art. 14b.

§ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

§ 2. Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Art. 165.

§ 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.

Art. 165a.

§ 1. Gdy żądanie, o którym mowa w art. 165, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z jakichkolwiek innych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ podatkowy wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

§ 2. Na postanowienie, o którym mowa w § 1, służy zażalenie.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA