REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 - błędy rachunkowe popełniane przy wypełnianiu deklaracji

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
deklaracja podatkowa- błędy rachunkowe
deklaracja podatkowa- błędy rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują tryb kontroli deklaracji podatkowej w ramach tak zwanych czynności sprawdzających. Uprawnienie w tym zakresie przysługują urzędom skarbowym. Czynności te mają na celu między innymi sprawdzenie terminowości składania deklaracji, czy formalnej jej poprawności. Uprawnienia w tym zakresie przysługują również w zakresie składanych przez podatników deklaracji dotyczących podatku od towarów i usług.

Czasem urząd skarbowy sam poprawi deklarację

Jeśli w ramach czynności sprawdzających urząd skarbowy stwierdzi, że deklaracja podatkowa zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami - organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień, koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień.

Autopromocja

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Dotyczy to sytuacji jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Dlatego jeśli ustalone nieprawidłowości powodują zmianę zobowiązania w kwocie przewyższającej 1.000 zł, urząd skarbowy nie dokona korekty deklaracji. W takiej sytuacji zwróci się do podatnika o skorygowanie deklaracji oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

W przypadku, gdy organ podatkowy dokona korekty deklaracji ciąży na nim obowiązek uwierzytelnia kopii skorygowanej deklaracji oraz doręczenia podatnikowi uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od dokonanej przez urząd skarbowy korekty podatnikowi przysługuje prawo sprzeciwu do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji.

Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. W razie niewniesienia sprzeciwu w terminie, korekta deklaracji dokonana przez organ podatkowy, wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Błędy rachunkowe – nieprawidłowe zaokrąglanie kwot wykazanych w deklaracjach

Wśród błędów jakie występują przy wypełnianiu deklaracji spotkać się można z nieprawidłowym zaokrąglaniem kwot wykazywanych w deklaracjach.

Przepisy Ordynacji podatkowej regulują tą kwestie wprost - podstawę opodatkowania, kwoty podatków, zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Problem związany ze sposobem zaokrąglania kwot w deklaracji wynikać może chociażby z faktu, iż inne zasady dotyczące zaokrąglania kwot stosuje się do wystawianych faktur VAT.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 26 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, kwoty podatku zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Pamiętać przy tym należy o tym, że kwoty wpisane na fakturach stanowią podstawę wpisów do ewidencji sprzedaży. Dopiero wówczas po zsumowaniu kwoty następuje ich zaokrąglenie do pełnych złotych przy wpisywaniu ich do deklaracji.

Zaokrąglanie kwot w podatkach

Informacja podsumowująca, a deklaracje – rozbieżności jako podstawa korekty

Wśród błędów o charakterze rachunkowym należy zaliczyć rozbieżność jaka może wystąpić pomiędzy kwotami wykazanymi w deklaracji podatkowej VAT-7, a danymi zawartymi w informacji podsumowującej.

Zaznaczyć od razu jednak należy, iż dotyczy to wyłącznie podatników zarejestrowanych jako VAT UE, którzy są zobligowani do składania w urzędzie skarbowym zbiorczych informacji o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach i dostawach. Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji.

W określonych przepisami przypadkach informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji.

Istotne przy tym jest to, iż zakres danych zawartych w informacji podsumowującej objęty jest również w składanych deklaracjach. W konsekwencji rozbiezność pomiędzy tymi danymi wynikajacymi z deklaracji VAT-7, a informacja podsumowującą wymaga wyjaśnienia, gdyż jasno wskazuje na to, że gdzieś błąd rachunkowy, bądź wynikający z pominięcia lub niepotrzebnego dodania jakiejś kwoty, został popełniony.

Błędy jakie mogą się pojawić w składanych rozliczeniach podatkowych to nie tylko konsekwencja w postaci błędnego rozliczenia, to również ryzyko naliczenia odsetek, obowiązkowej wizyty w urzędzie skarbowym, a nawet w niektórych przypadkach kwestia odpowiedzialności na tle przepisów z Kodeksu karnego skarbowego.

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 - grzywny

Pamiętać więc należy i dołożyć szczególnej staranności przy wypełnianiu deklaracji, tak by przykrych konsekwencji uniknąć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop na żądanie. Jak zgłosić? Kiedy przysługuje?

Co trzeba wiedzieć o urlopie na żądanie? Kiedy przysługuje? Jak skutecznie zgłosić taki urlop? Czy pracodawca może odmówić takiego urlopu? Jakie są wytyczne Państwowej Inspekcji Pracy? A co wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego?

Podatek (opłata) od posiadania psa 2024/2025. Kto zapłaci 173,57 zł? Do kiedy? Czy trzeba płacić podatek lub opłatę od posiadania innych zwierząt (np. kota)?

Potocznie zwany „podatek od psów”, to tak naprawdę opłata lokalna czyli opłata pobierana przez niektóre gminy. A opłata tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2024 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy?

Ile razy można dać darowiznę dziecku bez podatku w 2024 r.?

Darowiznę pieniężną dziecku można dać bez podatku wielokrotnie, bo nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie kwoty wolne od podatku obowiązują w 2024 roku.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Zgłoś zaprzestanie działalności i sporządź remanent likwidacyjny. Wystrzegaj się popełnienia tych błędów.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Wystrzegaj się popełnienia błędów. Decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków prawnych i podatkowych. Jednym z aspektów, który często umyka uwadze podatników w trakcie likwidacji firmy, są obowiązki związane z VAT.

Najem miejsca postojowego. Można z tego tytułu odliczyć VAT. Ale czy wiesz, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje?

Odliczanie VAT związanego z używaniem samochodów osobowych podlega szczególnym regulacjom. Dotyczą one również odliczania VAT z tytułu najmu miejsca postojowego. Sprawdź, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Sprzedaż za symboliczną złotówkę. To nie jest zakazane. Jednak przygotuj sobie dobre argumenty, by uniknąć zarzutu obejścia prawa.

Podstawą opodatkowania jest to, co stanowi zapłatę otrzymaną z tytułu sprzedaży, włącznie z różnymi formami obniżek cen czy rabatów. Jednak obniżka ceny bez obiektywnego celu gospodarczego to dla organów skarbowych próba obejścia prawa.

Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA