| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Czy trzeba opodatkować VAT zużycie produktów spożywczych w ramach prowadzonej działalności?

Czy trzeba opodatkować VAT zużycie produktów spożywczych w ramach prowadzonej działalności?

Pracodawcy dość często umożliwiają pracownikom korzystanie w godzinach pracy z podstawowych produktów spożywczych. Poza tym produkty takie są wykorzystywane podczas spotkań z kontrahentami, odbywających się w firmach lub też w ramach poczęstunków dla klientów. Ostatnie zmiany ustawy o podatku od towarów i usług wzbudziły wątpliwości podatników, czy zobowiązani są opodatkować VAT nieodpłatne udostępniane produktów spożywczych, takich jak kawa, herbata, czy ciastka, pracownikom lub kontrahentom.

Jednoczenie, podkreślić należy, iż wskazany powyżej brak obowiązku opodatkowania zużycia produktów spożywczych w ramach prowadzonej działalności nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych artykułów spożywczych.

Zasadniczo podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje jednak co należy rozumieć pod pojęciem wykorzystania towarów i usług do czynności opodatkowanych.
Powszechnie przyjmuje się, iż związek towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi istnieje nie tylko w przypadku wydatków, które można wprost powiązać ze sprzedażą, ale również w przypadku ponoszonych przez przedsiębiorcę kosztów pośrednich.

Pośredni związek z działalnością opodatkowaną zachodzi wówczas, gdy nabywane towary lub usługi są związane z całokształtem działalności podatnika i w związku z tym pośrednio mają wpływ na jego działalność (wykonywanie czynności opodatkowanych).

Do towarów takich niewątpliwie zaliczyć należy towary, które udostępniane są kontrahentom w siedzibie firmy, podczas ich wizyty, spotkania służbowego, gdyż są to przejawy normalnej praktyki, wpływające na dobry wizerunek firmy. Podobne twierdzenie możliwe jest w przypadku artykułów spożywczych udostępnianych pracownikom. W takim przypadku zasadnym jest twierdzenie, iż pomiędzy udostępnianymi produktami spożywczymi, a czynnościami opodatkowanymi zachodzi związek pośredni, pozwalający podatnikowi na odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie takich towarów.

Podkreślenie wymaga jednak fakt, iż powyższe rozważania nie będą miały zastosowania w sytuacji, w której pracownik otrzymywałby produkty spożywcze (przykładowo w formie paczki) do swobodnego użytku, również poza godzinami pracy. Podobnie, odmienne będą zasady rozliczania przekazania paczek zawierających wyroby spożywcze na rzecz kontrahentów.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

W takim przypadku niemożliwym byłoby twierdzenie, iż następuje „użycie towarów” należących do przedsiębiorstwa podatnika. Koniecznym natomiast byłoby rozważenie kwestii ewentualnego opodatkowania takich przekazań na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc jako nieodpłatnego przekazania towarów.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Szlachcic

Analityk Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »