| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Skutki podatkowe powiązań między firmami

Skutki podatkowe powiązań między firmami

W obrocie gospodarczym często zdarzają się sytuacje, że zaprzyjaźnionym firmom sprzedajemy coś taniej, po cenach niższych niż innym odbiorcom. Na obniżenie ceny wpływają relacje między podmiotami. Nieco inaczej kształtują się transakcje ze wspólnikami, udziałowcami, firmami prowadzonymi przez członków rodzin. Trzeba jednak pamiętać, iż zawieranie tego typu transakcji wiąże się z dodatkowymi obowiązkami podatkowymi. Wykorzystywanie powiązań między firmami powoduje określone skutki podatkowe.

Metoda odprzedaży

Metoda odprzedaży polega na obniżeniu ceny określonej w transakcji danego podmiotu z podmiotem niezależnym, dotyczącej dóbr lub usług nabytych uprzednio przez ten podmiot od podmiotu z nim powiązanego, o marżę ceny odprzedaży. Cena ustalona w taki sposób może być uważana za cenę rynkową transakcji kontrolowanej. Marża ta powinna obejmować wydatki pośrednie i bezpośrednie. Nie obejmuje ona natomiast wydatków, które stanowią równowartość ceny przedmiotu transakcji ani kosztów ogólnego zarządu.

Cenę odprzedaży ustala się w oparciu o wysokość marży, jaką dany podmiot stosuje w transakcjach z podmiotami niezależnymi. Należy pamiętać, iż transakcje te muszą być porównywalne. W przypadku zaistnienia pewnych różnic pomiędzy transakcjami, wszystkie one powinny zostać skorygowane i rzetelnie wycenione.

Prawidłowo zastosowana metoda ceny odprzedaży wymaga ustalenia wartości sprzedaży netto w danym okresie do odbiorców zewnętrznych, odjęcia ceny zapłaconej sprzedającemu, obliczenia ceny zapłaconej sprzedającemu oraz porównania stosowanej przez podatnika marży z marżą osiąganą przez porównywalnych dystrybutorów.

Wydaje się, iż metoda ta może mieć zastosowanie przede wszystkim w obrocie towarowym pomiędzy przedsiębiorstwem produkcyjnym i dystrybucyjnym, gdy nie będzie możliwe ustalenie porównywalnej transakcji sprzedaży niekontrolowanej oraz w sytuacjach, w których istnieje transakcja kupna/sprzedaży oraz niekontrolowana transakcja odprzedaży tego samego produktu; podmiot odprzedający nie powoduje przed odprzedażą istotnej zmiany wartości nabytego towaru (np. poprzez ulepszenie fizyczne lub użycie dóbr niematerialnych); a także, gdy realizacja transakcji odprzedaży następuje w krótkim odstępie czasowym od transakcji kupna/sprzedaży. Metoda ta ma także szczególne zastosowanie w przypadku dystrybucji dóbr materialnych.

Metoda rozsądnej marży

W tej metodzie marżę ustala się poprzez odwołanie się do poziomu marży, jaką ten sam podmiot stosuje w porównywalnych transakcjach z podmiotami niezależnymi, lub marży stosowanej w porównywalnych transakcjach przez podmioty niezależne. Zastosowanie tej metody polega przede wszystkim na ustaleniu podstawy kosztowej, do której dolicza się marżę. Należy pamiętać, iż w metodzie tej nie bierze się pod uwagę kosztów ogólnego zarządu.

Podobnie, jak w omówionych wyżej metodach, także i w tym przypadku konieczne jest uwzględnienie różnic pomiędzy porównywanymi transakcjami. Prawidłowe ustalenie wysokości zysku wymaga przeprowadzenia dokładnej i rzetelnej analizy podziału funkcji i ryzyk stron dokumentowanej transakcji, rodzaj zaangażowanych składników majątkowych oraz stopnia ich wykorzystania. Ponadto należy także przeprowadzić analizę podziału kosztów.

Polecam użycie tej metody w przypadkach sprzedaży półfabrykatów, świadczenia usług zwłaszcza o specyficznie wewnątrzkoncernowym charakterze, sprzedaży produkcji własnej lub też w sytuacji zawarcia długoterminowych kontraktów dostawy czy też sprzedaży półproduktów, które przed dalszą odprzedażą ulegają znacznemu przetworzeniu. Metoda ta znajduje racjonalne zastosowanie przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »