REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę zlecenia zawartą z przedsiębiorcą

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Chcemy zawrzeć umowę zlecenia z przedsiębiorcą – osobą fizyczną. Praca będzie wykonana w czasie 1–2 tygodni. Jak wypłacić należność? Czy na podstawie rachunku wystawionego przez zleceniobiorcę, czy na podstawie faktury? Jeżeli podstawą będzie rachunek do umowy, to jakie będą z tego tytułu obciążenia?

RADA

Jeśli zleceniobiorca będący przedsiębiorcą złoży oświadczenie, że wykonywane w ramach umowy czynności wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, to płatnik jest w takiej sytuacji zwolniony z obowiązku potrącenia zaliczki na podatek dochodowy, gdyż podatek od tej należności rozlicza samodzielnie zleceniobiorca. Jeśli umowa jest zawierana poza działalnością gospodarczą, wówczas na wypłacającym należność podmiocie ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto po zakończeniu roku wystąpi obowiązek przesłania, w terminie do końca lutego następnego roku, podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennej informacji o wysokości dochodu. Rozliczenie należności powinno mieć miejsce na podstawie wystawionej przez zleceniobiorcę faktury (o ile jest on podatnikiem VAT) bądź rachunku wystawionego zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

UZASADNIENIE

Umowa zlecenia jest jedną z najczęściej zawieranych umów obok umowy o pracę. Przychody uzyskiwane na jej podstawie mogą być kwalifikowane do różnych źródeł, w zależności od tego, czy zleceniobiorca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzi, a jeśli jest przedsiębiorcą - to czy umowa jest wykonywana w ramach tej działalności, czy też poza nią.

W przypadku gdy umowa zlecenia jest zawierana z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej bądź z osobą będącą wprawdzie przedsiębiorcą, ale poza prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 updof). Na podstawie bowiem art. 13 ust. 8 updof za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie na potrzeby związane z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 9 updof, tj. przychodów z tytułu osobiście wykonywanej działalności na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.

Wówczas w związku z wypłatą należności na zleceniodawcy ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy. Zasady obliczania zaliczki na podatek dochodowy reguluje art. 41 ust. 1 i 1a updof. Należy ją obliczyć z zastosowaniem najniższej stawki określonej w skali podatkowej od dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu oraz pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Trzeba przy tym pamiętać, że ww. 20-proc. koszty oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Tak obliczoną zaliczkę na podatek zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przy czym zmniejszenie to nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Od umów zlecenia wykonywanych w ramach osobistej działalności zleceniodawca ma obowiązek odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

Dodatkowe obowiązki w związku z zawarciem umowy zlecenia będą ciążyć na zleceniodawcy również po zakończeniu roku podatkowego. Mianowicie jako płatnik jest on zobowiązany sporządzić i przekazać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienną informację o wysokości osiągniętego dochodu w terminie do końca lutego następnego roku. Informacja ta ma umożliwić prawidłowe rozliczenie tego dochodu przez zleceniobiorcę w zeznaniu rocznym.

Natomiast jeśli zleceniobiorca będący przedsiębiorcą w związku z zawarciem umowy zlecenia złoży oświadczenie, że czynności wykonywane w ramach tej umowy wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej, wówczas zleceniodawca jako płatnik nie ma obowiązku od wypłacanej należności potrącać zaliczki na podatek dochodowy. Podatek należny od tego przychodu odprowadzi bowiem sam podatnik.

Jeśli chodzi o rozliczenie należności, to może się ono odbywać na podstawie faktury VAT, jeśli zleceniobiorca jest podatnikiem tego podatku, bądź też rachunku wystawionego zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Prawidłowość takiego sposobu rozliczenia potwierdzają również organy podatkowe. Przykładem tego jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z 31 sierpnia 2006 r. nr IA-415/130/2006. Organ podatkowy, oceniając zasadność rozliczenia przychodu z umowy o dzieło wraz z pozostałymi przychodami z działalności gospodarczej przez podatniczkę, która złożyła płatnikowi stosowne oświadczenie, stwierdził, że:
Przychody uzyskane z tytułu umowy o dzieło powinny być opodatkowane łącznie z przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli umowa została zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W takiej sytuacji należność za wykonaną usługę powinna być przez podatnika wykazana w prowadzonej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Obowiązek taki nie powstanie, jeżeli umowa o dzieło zawarta została poza wykonywaną działalnością gospodarczą. Od przychodów z tego tytułu zaliczki w ciągu roku powinien pobierać zamawiający dzieło.
 

Zauważyć należy, że podstawowym kryterium pozwalającym na odróżnienie działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 updof) od pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 updof) będzie występowanie zewnętrznych znamion działalności gospodarczej, w szczególności takich, jak: rejestracja podatnika jako podmiotu gospodarczego (przedsiębiorcy), faktyczne wykonywanie działalności w celach zarobkowych, zawodowo we własnym imieniu i na własny rachunek, zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) charakter działalności. Działalność wykonywana osobiście nie musi bowiem spełniać powyższych kryteriów, a zwłaszcza ciągłości (powtarzalności i stałości) oraz określonego stopnia zorganizowania.

Jednak trzeba pamiętać, że nawet jeśli działalność wykonywana we własnym imieniu i na własny rachunek w celach zarobkowych nie zostanie formalnie zarejestrowana, ale będzie można przypisać jej cechy ciągłości i zorganizowania, to organy podatkowe mogą zakwestionować rozliczanie osiąganych przychodów na zasadach przewidzianych dla działalności wykonywanej osobiście. Może się zdarzyć również sytuacja odwrotna - jeśli osoba mająca formalnie zarejestrowaną działalność gospodarczą będzie wykonywać zlecenie w warunkach niepozwalających na uznanie jej za realizowaną w ramach tej działalności, wówczas może mieć miejsce przekwalifikowanie osiągniętych z tego tytułu przychodów do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście, lub wręcz do przychodów ze stosunku pracy. Dlatego należy każdorazowo starannie przeanalizować wszystkie okoliczności, w jakich zawierana jest umowa zlecenia, aby zminimalizować ryzyko dokonania w przyszłości odmiennej kwalifikacji tego zdarzenia gospodarczego przez organy podatkowe.
 

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 13 pkt 8, art. 41 ust. 1, 1a i 2, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Dofinansowanie z PFRON 2024 do pensji niepełnosprawnego pracownika - podwyżka od lipca [nowelizacja ustawy]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA