REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Mariusz Porożyński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?


Wykupu mebli z leasingu w kosztach


RADA

Fakturę dokumentującą zakup mebli po zakończeniu umowy leasingu można ująć bezpośrednio w koszty podatkowe. Dla celów rachunkowych meble, których przewidywany okres użyteczności przekracza jeden rok, muszą być ujęte jako środki trwałe w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Autopromocja


UZASADNIENIE

Umowa leasingu jest, w uproszczeniu, szczególną formą najmu (art. 7091-70918 Kodeksu cywilnego). Leasingodawca kupuje przedmiot umowy leasingu i oddaje go w odpłatne używanie korzystającemu. Umowa leasingu najczęściej zawiera opcję wykupu przez korzystającego przedmiotu leasingu za określoną cenę. Jeżeli w okresie trwania umowy amortyzacji dokonuje właściciel przedmiotu leasingu, czyli leasingodawca, to mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym. Chodzi więc tu o dwie różne czynności prawne:

• używanie przedmiotu leasingu, za które płacony jest czynsz, i

• wykup przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy, za który uiszczana jest osobna zapłata.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena wykupu po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu może się różnić od wartości rynkowej przedmiotu leasingu, ponieważ na poczet wartości wykupu zostały już „naliczone” spłaty dokonywane w okresie trwania umowy leasingu (art. 23j updof).

Wartość początkowa mebli określona w dniu rozpoczęcia leasingu jest dla korzystającego obojętna, gdyż to leasingodawca dokonał ich zakupu i tak skalkulował wysokość czynszu, aby mu się to opłaciło (pkt 1 - zakres używania przedmiotu leasingu).

Jeżeli po zakończeniu umowy leasingu firma wykupiła meble za kwotę 500 zł (netto), to należy przyjąć, że kupiła je za taką właśnie cenę (pkt 2 - zakres wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy). Wobec tego fakturę dokumentującą zakup mebli można ująć bezpośrednio w koszty. Jest to uprawnienie podatnika, a nie obowiązek, jednak taka praktyka jest powszechnie stosowana (zgodna z prawem), ponieważ według art. 22g ust. 1 updof wydatki poniesione na nabycie składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Takich składników majątku nie wprowadza się do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (wnioskowanie a contrario z ust. 2 przywołanego wyżej art. 22g).

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować


Wykupu mebli z leasingu - ewidencja księgowa


Należy pamiętać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 uor środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, niezależnie od ich wartości początkowej (zakupu). W świetle tego przepisu meble, których przewidywany okres użyteczności przekracza jeden rok, muszą być ujęte jako środki trwałe w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, lecz mogą być amortyzowane jednorazowo.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Trzeba też pamiętać o zapisach § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zgodnie z którymi ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa przekracza 1500 zł. Ponieważ wykupione meble nie spełniają przesłanki wartości (kosztowały 500 zł), nie należy ujmować ich w ewidencji wyposażenia, a koszt zakupu należy ująć w kolumnie 14 księgi „Pozostałe wydatki”.

Jak ewidencjonować lokaty overnight


PRZYKŁAD

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto.

Wariant 1. Wykupione meble przyjęte do ewidencji środków trwałych

Ewidencja księgowa

1. Wykup mebli:

Wn „Niskocenne środki trwałe” 500 zł

Wn „VAT naliczony” 115 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

2. Amortyzacja jednorazowa w miesiącu oddania do używania:

Wn „Amortyzacja” 500 zł

Ma „Umorzenie środków trwałych” 500 zł

Wariant 2. Wartość wykupionych mebli bezpośrednio odpisano w koszty

Ewidencja księgowa

1. Wykup mebli:

Wn „Zużycie materiałów” 500 zł

Wn „VAT naliczony” 115 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł


Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7091-70918 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370

• art. 23j ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 985

• art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1452; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 551

Mariusz Porożyński

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA