REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od samochodów i paliwa w 2014 r.

Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2014 r. przestają obowiązywać przepisy ustalające zasady odliczania VAT od nabycia i eksploatacji samochodów osobowych. Obecnie nie jest już możliwe zachowanie status quo – tak jak to miało miejsce w 2013 r., kiedy to ustawodawca przedłużył obowiązywanie przepisów, których byt prawny miał ustać z końcem 2012 r. Jeśli polski rząd nie uzyska zgody na wprowadzenie nowych ograniczeń i nie zdąży ich wprowadzić do końca 2013 r., powrócą tzw. samochody z kratką.


Rozliczenie VAT od samochodów 2014 r.

Zobacz wskaźnik: Limit odliczenia VAT od samochodów osobowych

Autopromocja

Zobacz też: Odliczenie VAT od paliwa do samochodów 2014 / 2015


Podatnicy, którzy planują zakup samochodu do działalności, powinni się wstrzymać z tą decyzją, bo jej skutki mogą mieć wpływ na rozliczenie VAT, a tym samym na finanse firmy.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - decyzja derogacyjna KE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.


Jak jest obecnie


Zanim omówimy uchwalone i planowane zmiany w VAT dotyczące samochodów osobowych, dla przypomnienia warto wskazać, że obecnie, jeżeli podatnik nabędzie, importuje albo weźmie w używanie samochód, który według ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 247, poz. 1652, z późn. zm.) jest samochodem osobowym, to odliczy 60% kwoty VAT wynikającego z faktury (wszystkich faktur przy umowie o używanie), ale nie więcej niż w sumie 6000 zł. Zastrzec przy tym należy, że jest to VAT naliczony, co oznacza, że podatnik niestosujący odliczenia częściowego rozliczy go w całości (czyli całe 60%, do 6000 zł). Natomiast podatnik, który wykorzystuje samochód do wykonywania czynności z prawem, jak i bez prawa do odliczenia, odliczy podatek naliczony przy zastosowaniu proporcji.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.


PRZYKŁAD

Podatnik stosuje odliczanie częściowe i na rok 2013 wyznaczył proporcję 87%. W 2013 r. podatnik kupił samochód osobowy za 61 500 zł (netto 50 000 zł + 11 500 zł VAT). To oznacza, że VAT naliczony z tytułu takiego nabycia wyniósł 6000 zł (60% z 11 500 zł = 6900 zł, czyli zastosowanie ma maksymalna kwota ustawowa, tj. 6000 zł). Jednak podatnik nie może odliczyć VAT w wysokości 6000 zł, lecz jedynie w kwocie 5220 zł. Jest to konsekwencją tego, że samochód będzie służył działalności z prawem, jak i bez prawa do odliczania VAT, dlatego konieczne jest zastosowanie proporcji na dany rok, tj. 87%.

Jak rozliczać samochód w firmie - nowa interpretacja >>


Obecnie podatnik w ogóle nie odliczy VAT od paliwa nabywanego do samochodu osobowego, ale „w zamian za to” na zasadzie ogólnej wyznacza i rozlicza podatek naliczony przy zakupie innych świadczeń związanych z używaniem takiego pojazdu (np. płyny inne niż paliwo, części zamienne, naprawy, ulepszenia, mycie).


Jeżeli nowe rozwiązania, to jakie?


Działania Ministerstwa Finansów wyraźnie pokazują, że resort ten za wszelką cenę chce uniknąć trwałego powrotu „samochodów z kratką”. Problem polega jednak na tym, że Polska jako członek UE nie może pogarszać sytuacji podatników w porównaniu ze stanem sprzed 1 maja 2004 r. (czyli przed wstąpieniem do Wspólnoty).

To oznacza, że wprowadzenie regulacji stanowiących odstępstwo od unormować unijnych, z którymi polskie prawo powinno być zgodne, wymaga uzyskania stosowanej derogacji.

Otóż art. 395 Dyrektywy 112 przewiduje, że Rada UE, na jednomyślny wniosek Komisji Europejskiej, może upoważnić państwo członkowskie do wprowadzenia szczególnych środków (rozwiązań) nie do końca zgodnych z prawem unijnym.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Limity podatkowe w 2014 roku

I właśnie taka procedura została wszczęta w grudniu 2012 r. Zakończyła się ona jednak w lutym 2013 r. niepowodzeniem polskiego rządu. W efekcie w czerwcu 2013 r. został złożony do Komisji nowy wniosek, nad którym prace są obecnie prowadzone. Niestety, zarówno Komisja Europejska, jak i polskie Ministerstwo Finansów zachowują się niezwykle tajemniczo i nie udostępniły do publicznej wiadomości pełnego wniosku o derogację. Dlatego opierać się możemy wyłącznie na informacjach opublikowanych na stronach internetowych rządu oraz tych „przedzierających” się do mediów w wypowiedziach przedstawicieli aparatu skarbowego, a one - chociaż pozbawione szczegółów - są niezwykle interesujące.

Zobacz e-poradnik "Samochód w firmie" dostępny w Bibliotece INFORFK na www.inforfk.pl >>

Najwyraźniej rządzący chcą odejść od definiowania samochodu osobowego i wyznaczania skutków podatkowych w VAT ze względu na status pojazdu.

Jeśli polski rząd uzyska zgodę Rady UE, to w okresie od 2014 r. do końca 2018 r. podatnicy, którzy wykorzystują samochody wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, nie będą stosowali żadnych wyłączeń i ograniczeń przy wyznaczaniu i odliczaniu VAT naliczonego przy nabyciu, a także używaniu samochodów (w tym przy nabyciu paliwa do nich).

Dopiero gdy samochód będzie służył zarówno na potrzeby prowadzonej działalności, jak i do celów prywatnych podatnika, pracowników itp., zastosowanie będzie miał limit procentowy.

Gdy samochód będzie wykorzystywany i do działalności, i na cele prywatne, limit 50% będzie stosowany znacznie szerzej niż obecny sześćdziesięcioprocentowy, tj. przy nabyciu, imporcie czy uiszczaniu opłat za używanie samochodu (leasing, najem, dzierżawa), ale również przy nabyciu paliwa do tego pojazdu i - co niezwykle ważne - przy zakupie wszelkich usług związanych z eksploatacją samochodu (naprawy, płyny, myjnia, parkingi itp.).

Sprzedaż prywatnego samochodu - skutki podatkowe

Ocena nowych rozwiązań, która musi pojawić się na podstawie dostępnych informacji, może być tylko jedna: owszem jest „marchewka”, ale nie obędzie się bez „kija”. Ważne jest to, że w zależności od sytuacji jednym nowe regulacje przyniosą istotne korzyści, drugim znaczne pogorszenie.

Nie sposób uniknąć tezy, że lepiej będzie dla tych podatników, którzy nabywają (również importują czy biorą w odpłatne używanie) nowe, drogie samochody. Ci bowiem mają dość ograniczone koszty eksploatacji, np. naprawy, tak jak przy nabyciu starszych pojazdów.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zwłaszcza przy samochodach premium, ale nie tylko, wydatki ponoszone w pierwszych dwóch-trzech latach (czasami dłużej) w związku z naprawami, ale i przeglądami gwarancyjnymi itp., są bardzo ograniczone. Jednym słowem, nawet jeżeli odliczą 50% VAT z ceny nabycia czy z opłat za używanie, nie odczują w istotny sposób tego, że w porównaniu z poprzednimi latami mają ograniczone prawo do odliczania VAT od wydatków eksploatacyjnych. Poza tym przy nabyciu nie ograniczy ich limit 6000 zł.


UWAGA!

Limit odliczenia przy nabyciu samochodów ma być wyłącznie procentowy. Całkowicie zrezygnowano z ograniczenia kwotowego (było ono we wniosku rządowym z 2012 r.).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "VAT od samochodów i paliwa w 2014 r. - jakie ryzyko podatkowe przyniosą nowe zasady rozliczeń" >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA