| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Warto wiedzieć > Jak prawidłowo rozliczać reklamacje w kasie fiskalnej

Jak prawidłowo rozliczać reklamacje w kasie fiskalnej

Brak szczególnych regulacji VAT nie pozbawia podatnika prawa do korekty obrotu zaewidencjonowanego w kasie rejestrującej. W praktyce prowadzona jest tzw. ewidencja korekt poza kasą.


W przepisach dotyczących podatku od towarów i usług nie ma szczegółowych unormowań dotyczących sposobu dokonywania korekty obrotu zaewidencjonowanego w kasie rejestrującej. Efektem tej sytuacji nie może jednak być wyłączenie prawa podatnika do dokonywania korekty. Jest to tym bardziej istotne, że konieczność jej dokonania może wynikać nie tylko z pomyłek, ale również z tytułu zwrotu towaru czy uwzględnionych reklamacji. Zwłaszcza że potrzeba korekty wynika z obowiązków, które nakładają na sprzedawcę same przepisy. Wymagają one odpowiedniego udokumentowania uznanego zwrotu z tytułu przyjętej reklamacji.

Zmniejszenie obrotu

Obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o ocenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonania korekt faktur.

Pamięć fiskalna

Konstrukcja kasy fiskalnej nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej. Jakiekolwiek zmiany w informacjach zapisanych w kasie fiskalnej są możliwe tylko przed wydrukowaniem paragonu fiskalnego. W związku z tego typu ograniczeniami korekta musi być dokonana za pomocą innych urządzeń księgowych. Jednak również w tym przypadku przepisy nie zawierają żadnych wskazówek co do tego, jakie dokumenty należy w takiej sytuacji sporządzić.

Ministerstwo Fi- nansów wskazuje co prawda, że należy prowadzić tzw. ewidencję korekt, gdzie powinno się zapisywać wszelkie zdarzenia związane z korektą obrotu. Dotyczy to w szczególności błędów kasjera, udzielonych rabatów czy zwrotów towarów (por. pismo MF z 10 stycznia 1994 r., nr PP7-7253/010/94). Wskazuje się przy tym, że tego rodzaju ewidencję można prowadzić w dowolnej formie. Powinna ona jednak zawierać co najmniej nazwisko (nazwę) podatnika, jego adres (siedzibę) oraz adres punktu sprzedaży, NIP, logo i numer kasy fiskalnej, numer paragonu, który podlega korekcie, nazwę towaru, przyczynę dokonania korekty wraz z datą jej dokonania, poprzednią wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku, aktualną (po korekcie) wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku. Warto jednocześnie pamiętać o tym, by otrzymać od klienta oryginał paragonu fiskalnego, ponieważ zdaniem organów podatkowych dopiero wtedy można mówić o tym, że faktycznie miała miejsce korekta sprzedaży.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jowita Mulawa-Krause

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa podatkowego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »