| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Warto wiedzieć > Jak prawidłowo rozliczać reklamacje w kasie fiskalnej

Jak prawidłowo rozliczać reklamacje w kasie fiskalnej

Brak szczególnych regulacji VAT nie pozbawia podatnika prawa do korekty obrotu zaewidencjonowanego w kasie rejestrującej. W praktyce prowadzona jest tzw. ewidencja korekt poza kasą.


W przepisach dotyczących podatku od towarów i usług nie ma szczegółowych unormowań dotyczących sposobu dokonywania korekty obrotu zaewidencjonowanego w kasie rejestrującej. Efektem tej sytuacji nie może jednak być wyłączenie prawa podatnika do dokonywania korekty. Jest to tym bardziej istotne, że konieczność jej dokonania może wynikać nie tylko z pomyłek, ale również z tytułu zwrotu towaru czy uwzględnionych reklamacji. Zwłaszcza że potrzeba korekty wynika z obowiązków, które nakładają na sprzedawcę same przepisy. Wymagają one odpowiedniego udokumentowania uznanego zwrotu z tytułu przyjętej reklamacji.

Zmniejszenie obrotu

Obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o ocenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonania korekt faktur.

Pamięć fiskalna

Konstrukcja kasy fiskalnej nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej. Jakiekolwiek zmiany w informacjach zapisanych w kasie fiskalnej są możliwe tylko przed wydrukowaniem paragonu fiskalnego. W związku z tego typu ograniczeniami korekta musi być dokonana za pomocą innych urządzeń księgowych. Jednak również w tym przypadku przepisy nie zawierają żadnych wskazówek co do tego, jakie dokumenty należy w takiej sytuacji sporządzić.

Ministerstwo Fi- nansów wskazuje co prawda, że należy prowadzić tzw. ewidencję korekt, gdzie powinno się zapisywać wszelkie zdarzenia związane z korektą obrotu. Dotyczy to w szczególności błędów kasjera, udzielonych rabatów czy zwrotów towarów (por. pismo MF z 10 stycznia 1994 r., nr PP7-7253/010/94). Wskazuje się przy tym, że tego rodzaju ewidencję można prowadzić w dowolnej formie. Powinna ona jednak zawierać co najmniej nazwisko (nazwę) podatnika, jego adres (siedzibę) oraz adres punktu sprzedaży, NIP, logo i numer kasy fiskalnej, numer paragonu, który podlega korekcie, nazwę towaru, przyczynę dokonania korekty wraz z datą jej dokonania, poprzednią wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku, aktualną (po korekcie) wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku. Warto jednocześnie pamiętać o tym, by otrzymać od klienta oryginał paragonu fiskalnego, ponieważ zdaniem organów podatkowych dopiero wtedy można mówić o tym, że faktycznie miała miejsce korekta sprzedaży.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kacper Sołoniewicz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK