REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe przekazywania darowizn przez firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cezary Pieńkosz

REKLAMA

REKLAMA

W okresie światecznym częściej niż zazwyczaj przedsiębiorcy decydują się przekazywać różnego rodzaju darowizny organizacjom pożytku publicznego, domom dziecka lub swoim pracownikom. Przypominamy zasady podatkowej kwalifikacji dokonywanych darowizn. Odrębnie rozpatrzymy skutki darowizny po stronie darczyńcy i po stronie obdarowanego.

Skutki podatkowe po stronie darczyńcy

Darowizny mogą przybrać postać pieniężną albo rzeczową (gdy jej przedmiotem jest towar). Jednak bez względu na formę wartość darowizny nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla darczyńcy (przesądza o tym art. 23 ust. 1 pkt 11 updof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 14 updop). Oznacza to, że kosztem podatkowym nie będzie ani wartość darowanych środków pieniężnych, ani również wartość darowanego towaru. Gdyby jednak przedmiotem darowizny był środek trwały (np. komputer), to wyłączona z kosztów uzyskania przychodów będzie ta część wartości tego środka, która nie została jeszcze podatkowo zamortyzowana. Skoro amortyzowany przed dokonaniem darowizny środek trwały do momentu jej dokonania służył prowadzeniu działalności gospodarczej, to odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów podatkowych przed dokonaniem darowizny nie muszą być korygowane.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik dokonał darowizny komputera dla domu dziecka. Wartość początkowa komputera wynosiła 5000 zł. Do dnia dokonania darowizny komputer nie został jeszcze w pełni zamortyzowany podatkowo. Podatnik dokonał odliczenia w formie odpisów amortyzacyjnych kwoty 4500 zł. Wartość komputera, która nie została jeszcze zamortyzowana (500 zł), nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Pozostała część 4500 zł pozostaje w kosztach.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

REKLAMA

Odliczenie darowizn

Zasadniczo dokonanie darowizny nie może stanowić kosztu podatkowego, może natomiast stać się w pewnych przypadkach podstawą do skorzystania z ulgi podatkowej polegającej na odliczeniu kwoty darowizny od dochodu. Wracając do kwestii ulgi - warunkiem odliczenia wartości darowizny od dochodu jest spełnienie wymogów określonych w art. 26 updof, jeżeli dokonuje jej podatnik PIT (odpowiednio art. 18 updop, jeżeli darowizny dokonuje podatnik CIT). Z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy, którzy dokonali darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. Ważne jest, że z ulgi tej można skorzystać nie tylko dokonując wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego, ale również na inne podmioty, które realizują cele pożytku publicznego określone w tej ustawie (np. domy dziecka, domy opieki, świetlice itp.). Łączna kwota odliczeń z tytułu darowizn nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) osób fizycznych,

2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Warunkiem skorzystania z odliczenia jest również odpowiednie udokumentowanie przekazanej darowizny:

- dowodem wpłaty na rachunek bankowy - w przypadku darowizny pieniężnej,

- dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, i oświadczeniem obdarowanego o przyjęciu darowizny - w przypadku darowizny rzeczowej.

Darczyńcy korzystający z odliczenia darowizn mają obowiązek wykazać w zeznaniu rocznym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres.

Dokonanie darowizny towaru wiąże się też ze skutkami w zakresie podatku od towarów i usług. Należy pamiętać, że jeżeli podatnik dokona darowizny towaru, przy którego zakupie odliczył podatek naliczony, to w momencie dokonania darowizny będzie obowiązany wykazać podatek należny i wystawić fakturę wewnętrzną. Podatek należny wykazany na fakturze będzie się równał wcześniej odliczonemu podatkowi naliczonemu. Oznacza to, że w sensie ekonomicznym podatnik odda fiskusowi odliczony wcześniej podatek.

Skutki po stronie obdarowanego

Otrzymanie darowizny wiąże się po stronie obdarowanego z uzyskaniem przychodu. W zależności od tego, czy obdarowany jest osobą fizyczną, czy osobą prawną, przysporzenie majątkowe uzyskane w wyniku darowizny należy opodatkować podatkiem od spadków i darowizn albo podatkiem dochodowym. Z tym zastrzeżeniem, że wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy stanowią przychód kwalifikowany do źródła przychodów: stosunek pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Gdy obdarowanym jest organizacja pożytku publicznego, która jest objęta opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych (fundacje, stowarzyszenia mające osobowość prawną), to uzyskany przez nią przychód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli zostanie przeznaczony na cele statutowe - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Od 1 stycznia 2007 r. podatnicy podatku dochodowego nie składają deklaracji miesięcznych dotyczących zaliczek na podatek. Oznacza to, że wartość darowizny powinna zostać wykazana przez organizację pożytku publicznego w zeznaniu rocznym (wraz z załącznikiem CIT-D), składanym nie później niż do końca trzeciego miesiąca roku następnego (art. 27 ust. 1 ustawy o CIT).

Zasadniczo otrzymanie darowizny przez osobę fizyczną wiąże się z opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn. Jednak z opodatkowaniem darowizny u osoby fizycznej będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy wartość przedmiotu darowizny dokonanej jednorazowo albo wartość darowizn dokonanych w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, przekroczy 4902 zł (jest to kwota wolna od podatku w przypadku nabywców zaliczanych do tzw. III grupy podatkowej - art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn). W przeciwnym razie podatek od darowizny nie powstaje.

Jeżeli jednak wystąpi obowiązek podatkowy w tym podatku, to podatnik jest obowiązany złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru (nie musi tego czynić, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika). Do zeznania podatkowego dołącza dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Darowizny na rzecz pracowników

W przypadku darowizn na rzecz pracowników zasadniczo powstaje po ich stronie przychód do opodatkowania kwalifikowany jako przychód ze źródła „stosunek pracy” uzyskany w formie rzeczowej. Należy od niego zatem odprowadzić podatek dochodowy i składki ZUS. Darowizna taka, jako forma wynagrodzenia pracownika, stanowi wtedy koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Jednak najkorzystniejszym rozwiązaniem dla pracowników jest finansowanie świątecznych paczek dla pracowników z ZFŚS. Są one zwolnione z podatku dochodowego i składek ZUS (do wysokości w roku podatkowym wartości 380 zł) - art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Dla pracodawcy wydatki sfinansowane z Funduszu nie stanowią co prawda kosztu podatkowego, natomiast koszt taki stanowią odpisy na Fundusz.

- art. 16 ust. 1 pkt 14, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 18, art. 18 ust. 1e, art. 27 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

- art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 11, art. 26, art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

- art. 9, art. 17a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629


Cezary Pieńkosz, doradca podatkowy

MMR Consulting Sp. z o.o. Spółka doradztwa podatkowego

 

Data publikacji: 09.01.2008

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku dla firm leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA