REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe przekazywania darowizn przez firmy

Cezary Pieńkosz

REKLAMA

REKLAMA

W okresie światecznym częściej niż zazwyczaj przedsiębiorcy decydują się przekazywać różnego rodzaju darowizny organizacjom pożytku publicznego, domom dziecka lub swoim pracownikom. Przypominamy zasady podatkowej kwalifikacji dokonywanych darowizn. Odrębnie rozpatrzymy skutki darowizny po stronie darczyńcy i po stronie obdarowanego.

Skutki podatkowe po stronie darczyńcy

Darowizny mogą przybrać postać pieniężną albo rzeczową (gdy jej przedmiotem jest towar). Jednak bez względu na formę wartość darowizny nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla darczyńcy (przesądza o tym art. 23 ust. 1 pkt 11 updof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 14 updop). Oznacza to, że kosztem podatkowym nie będzie ani wartość darowanych środków pieniężnych, ani również wartość darowanego towaru. Gdyby jednak przedmiotem darowizny był środek trwały (np. komputer), to wyłączona z kosztów uzyskania przychodów będzie ta część wartości tego środka, która nie została jeszcze podatkowo zamortyzowana. Skoro amortyzowany przed dokonaniem darowizny środek trwały do momentu jej dokonania służył prowadzeniu działalności gospodarczej, to odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów podatkowych przed dokonaniem darowizny nie muszą być korygowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik dokonał darowizny komputera dla domu dziecka. Wartość początkowa komputera wynosiła 5000 zł. Do dnia dokonania darowizny komputer nie został jeszcze w pełni zamortyzowany podatkowo. Podatnik dokonał odliczenia w formie odpisów amortyzacyjnych kwoty 4500 zł. Wartość komputera, która nie została jeszcze zamortyzowana (500 zł), nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Pozostała część 4500 zł pozostaje w kosztach.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

REKLAMA

Odliczenie darowizn

Zasadniczo dokonanie darowizny nie może stanowić kosztu podatkowego, może natomiast stać się w pewnych przypadkach podstawą do skorzystania z ulgi podatkowej polegającej na odliczeniu kwoty darowizny od dochodu. Wracając do kwestii ulgi - warunkiem odliczenia wartości darowizny od dochodu jest spełnienie wymogów określonych w art. 26 updof, jeżeli dokonuje jej podatnik PIT (odpowiednio art. 18 updop, jeżeli darowizny dokonuje podatnik CIT). Z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy, którzy dokonali darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. Ważne jest, że z ulgi tej można skorzystać nie tylko dokonując wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego, ale również na inne podmioty, które realizują cele pożytku publicznego określone w tej ustawie (np. domy dziecka, domy opieki, świetlice itp.). Łączna kwota odliczeń z tytułu darowizn nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) osób fizycznych,

2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Warunkiem skorzystania z odliczenia jest również odpowiednie udokumentowanie przekazanej darowizny:

- dowodem wpłaty na rachunek bankowy - w przypadku darowizny pieniężnej,

- dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, i oświadczeniem obdarowanego o przyjęciu darowizny - w przypadku darowizny rzeczowej.

Darczyńcy korzystający z odliczenia darowizn mają obowiązek wykazać w zeznaniu rocznym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres.

Dokonanie darowizny towaru wiąże się też ze skutkami w zakresie podatku od towarów i usług. Należy pamiętać, że jeżeli podatnik dokona darowizny towaru, przy którego zakupie odliczył podatek naliczony, to w momencie dokonania darowizny będzie obowiązany wykazać podatek należny i wystawić fakturę wewnętrzną. Podatek należny wykazany na fakturze będzie się równał wcześniej odliczonemu podatkowi naliczonemu. Oznacza to, że w sensie ekonomicznym podatnik odda fiskusowi odliczony wcześniej podatek.

Skutki po stronie obdarowanego

Otrzymanie darowizny wiąże się po stronie obdarowanego z uzyskaniem przychodu. W zależności od tego, czy obdarowany jest osobą fizyczną, czy osobą prawną, przysporzenie majątkowe uzyskane w wyniku darowizny należy opodatkować podatkiem od spadków i darowizn albo podatkiem dochodowym. Z tym zastrzeżeniem, że wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy stanowią przychód kwalifikowany do źródła przychodów: stosunek pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Gdy obdarowanym jest organizacja pożytku publicznego, która jest objęta opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych (fundacje, stowarzyszenia mające osobowość prawną), to uzyskany przez nią przychód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli zostanie przeznaczony na cele statutowe - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Od 1 stycznia 2007 r. podatnicy podatku dochodowego nie składają deklaracji miesięcznych dotyczących zaliczek na podatek. Oznacza to, że wartość darowizny powinna zostać wykazana przez organizację pożytku publicznego w zeznaniu rocznym (wraz z załącznikiem CIT-D), składanym nie później niż do końca trzeciego miesiąca roku następnego (art. 27 ust. 1 ustawy o CIT).

Zasadniczo otrzymanie darowizny przez osobę fizyczną wiąże się z opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn. Jednak z opodatkowaniem darowizny u osoby fizycznej będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy wartość przedmiotu darowizny dokonanej jednorazowo albo wartość darowizn dokonanych w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, przekroczy 4902 zł (jest to kwota wolna od podatku w przypadku nabywców zaliczanych do tzw. III grupy podatkowej - art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn). W przeciwnym razie podatek od darowizny nie powstaje.

Jeżeli jednak wystąpi obowiązek podatkowy w tym podatku, to podatnik jest obowiązany złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru (nie musi tego czynić, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika). Do zeznania podatkowego dołącza dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Darowizny na rzecz pracowników

W przypadku darowizn na rzecz pracowników zasadniczo powstaje po ich stronie przychód do opodatkowania kwalifikowany jako przychód ze źródła „stosunek pracy” uzyskany w formie rzeczowej. Należy od niego zatem odprowadzić podatek dochodowy i składki ZUS. Darowizna taka, jako forma wynagrodzenia pracownika, stanowi wtedy koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Jednak najkorzystniejszym rozwiązaniem dla pracowników jest finansowanie świątecznych paczek dla pracowników z ZFŚS. Są one zwolnione z podatku dochodowego i składek ZUS (do wysokości w roku podatkowym wartości 380 zł) - art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Dla pracodawcy wydatki sfinansowane z Funduszu nie stanowią co prawda kosztu podatkowego, natomiast koszt taki stanowią odpisy na Fundusz.

- art. 16 ust. 1 pkt 14, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 18, art. 18 ust. 1e, art. 27 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

- art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 11, art. 26, art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

- art. 9, art. 17a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629


Cezary Pieńkosz, doradca podatkowy

MMR Consulting Sp. z o.o. Spółka doradztwa podatkowego

 

Data publikacji: 09.01.2008

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA