REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe przekazywania darowizn przez firmy

Cezary Pieńkosz

REKLAMA

REKLAMA

W okresie światecznym częściej niż zazwyczaj przedsiębiorcy decydują się przekazywać różnego rodzaju darowizny organizacjom pożytku publicznego, domom dziecka lub swoim pracownikom. Przypominamy zasady podatkowej kwalifikacji dokonywanych darowizn. Odrębnie rozpatrzymy skutki darowizny po stronie darczyńcy i po stronie obdarowanego.

Skutki podatkowe po stronie darczyńcy

Darowizny mogą przybrać postać pieniężną albo rzeczową (gdy jej przedmiotem jest towar). Jednak bez względu na formę wartość darowizny nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla darczyńcy (przesądza o tym art. 23 ust. 1 pkt 11 updof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 14 updop). Oznacza to, że kosztem podatkowym nie będzie ani wartość darowanych środków pieniężnych, ani również wartość darowanego towaru. Gdyby jednak przedmiotem darowizny był środek trwały (np. komputer), to wyłączona z kosztów uzyskania przychodów będzie ta część wartości tego środka, która nie została jeszcze podatkowo zamortyzowana. Skoro amortyzowany przed dokonaniem darowizny środek trwały do momentu jej dokonania służył prowadzeniu działalności gospodarczej, to odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów podatkowych przed dokonaniem darowizny nie muszą być korygowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik dokonał darowizny komputera dla domu dziecka. Wartość początkowa komputera wynosiła 5000 zł. Do dnia dokonania darowizny komputer nie został jeszcze w pełni zamortyzowany podatkowo. Podatnik dokonał odliczenia w formie odpisów amortyzacyjnych kwoty 4500 zł. Wartość komputera, która nie została jeszcze zamortyzowana (500 zł), nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Pozostała część 4500 zł pozostaje w kosztach.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

REKLAMA

Odliczenie darowizn

Zasadniczo dokonanie darowizny nie może stanowić kosztu podatkowego, może natomiast stać się w pewnych przypadkach podstawą do skorzystania z ulgi podatkowej polegającej na odliczeniu kwoty darowizny od dochodu. Wracając do kwestii ulgi - warunkiem odliczenia wartości darowizny od dochodu jest spełnienie wymogów określonych w art. 26 updof, jeżeli dokonuje jej podatnik PIT (odpowiednio art. 18 updop, jeżeli darowizny dokonuje podatnik CIT). Z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy, którzy dokonali darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. Ważne jest, że z ulgi tej można skorzystać nie tylko dokonując wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego, ale również na inne podmioty, które realizują cele pożytku publicznego określone w tej ustawie (np. domy dziecka, domy opieki, świetlice itp.). Łączna kwota odliczeń z tytułu darowizn nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) osób fizycznych,

2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Warunkiem skorzystania z odliczenia jest również odpowiednie udokumentowanie przekazanej darowizny:

- dowodem wpłaty na rachunek bankowy - w przypadku darowizny pieniężnej,

- dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, i oświadczeniem obdarowanego o przyjęciu darowizny - w przypadku darowizny rzeczowej.

Darczyńcy korzystający z odliczenia darowizn mają obowiązek wykazać w zeznaniu rocznym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres.

Dokonanie darowizny towaru wiąże się też ze skutkami w zakresie podatku od towarów i usług. Należy pamiętać, że jeżeli podatnik dokona darowizny towaru, przy którego zakupie odliczył podatek naliczony, to w momencie dokonania darowizny będzie obowiązany wykazać podatek należny i wystawić fakturę wewnętrzną. Podatek należny wykazany na fakturze będzie się równał wcześniej odliczonemu podatkowi naliczonemu. Oznacza to, że w sensie ekonomicznym podatnik odda fiskusowi odliczony wcześniej podatek.

Skutki po stronie obdarowanego

Otrzymanie darowizny wiąże się po stronie obdarowanego z uzyskaniem przychodu. W zależności od tego, czy obdarowany jest osobą fizyczną, czy osobą prawną, przysporzenie majątkowe uzyskane w wyniku darowizny należy opodatkować podatkiem od spadków i darowizn albo podatkiem dochodowym. Z tym zastrzeżeniem, że wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy stanowią przychód kwalifikowany do źródła przychodów: stosunek pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Gdy obdarowanym jest organizacja pożytku publicznego, która jest objęta opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych (fundacje, stowarzyszenia mające osobowość prawną), to uzyskany przez nią przychód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli zostanie przeznaczony na cele statutowe - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Od 1 stycznia 2007 r. podatnicy podatku dochodowego nie składają deklaracji miesięcznych dotyczących zaliczek na podatek. Oznacza to, że wartość darowizny powinna zostać wykazana przez organizację pożytku publicznego w zeznaniu rocznym (wraz z załącznikiem CIT-D), składanym nie później niż do końca trzeciego miesiąca roku następnego (art. 27 ust. 1 ustawy o CIT).

Zasadniczo otrzymanie darowizny przez osobę fizyczną wiąże się z opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn. Jednak z opodatkowaniem darowizny u osoby fizycznej będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy wartość przedmiotu darowizny dokonanej jednorazowo albo wartość darowizn dokonanych w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, przekroczy 4902 zł (jest to kwota wolna od podatku w przypadku nabywców zaliczanych do tzw. III grupy podatkowej - art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn). W przeciwnym razie podatek od darowizny nie powstaje.

Jeżeli jednak wystąpi obowiązek podatkowy w tym podatku, to podatnik jest obowiązany złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru (nie musi tego czynić, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika). Do zeznania podatkowego dołącza dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Darowizny na rzecz pracowników

W przypadku darowizn na rzecz pracowników zasadniczo powstaje po ich stronie przychód do opodatkowania kwalifikowany jako przychód ze źródła „stosunek pracy” uzyskany w formie rzeczowej. Należy od niego zatem odprowadzić podatek dochodowy i składki ZUS. Darowizna taka, jako forma wynagrodzenia pracownika, stanowi wtedy koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Jednak najkorzystniejszym rozwiązaniem dla pracowników jest finansowanie świątecznych paczek dla pracowników z ZFŚS. Są one zwolnione z podatku dochodowego i składek ZUS (do wysokości w roku podatkowym wartości 380 zł) - art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Dla pracodawcy wydatki sfinansowane z Funduszu nie stanowią co prawda kosztu podatkowego, natomiast koszt taki stanowią odpisy na Fundusz.

- art. 16 ust. 1 pkt 14, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 18, art. 18 ust. 1e, art. 27 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

- art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 11, art. 26, art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

- art. 9, art. 17a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629


Cezary Pieńkosz, doradca podatkowy

MMR Consulting Sp. z o.o. Spółka doradztwa podatkowego

 

Data publikacji: 09.01.2008

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA