REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja podatkowa - kończą sie konsultacje projektu

Nowa Ordynacja podatkowa - kończą sie konsultacje projektu
Nowa Ordynacja podatkowa - kończą sie konsultacje projektu

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Filip Świtała poinformował, ze kończy się etap uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych odnośnie projektu nowej Ordynacji podatkowej. Za kilka tygodni projekt może być przyjęty przez Radę Ministrów.

Wiceminister Świtała pytany był przez PAP o prace nad nową Ordynacją podatkową. "Zmierzamy do zakończenia konsultacji publicznych z nową Ordynacją podatkową" - poinformował.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przyznał, że to bardzo złożony projekt, który ma znaczenie dla biznesu, ale przede wszystkim dla profesjonalistów. Zaznaczył, że przygotowali go wybitni specjaliści, profesorowie uczelni, praktycy, przedstawiciele władz skarbowych oraz sędziowie sądów administracyjnych. Resort finansów zgłosił do niego zmiany, więc obecnie jest on projektem ministerstwa.

"To dobry projekt. W tej chwili trwa na ten temat dyskusja. Wiele uwag, które w ramach tej dyskusji zgłoszono uwzględniliśmy, bądź uwzględnimy. Jesteśmy generalnie otwarci na konstruktywne uwagi dotyczące nowej Ordynacji podatkowej. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku tygodni będziemy w stanie przesunąć prace na kolejny etap, przyjęcia projektu przez rząd. Obecnie kończymy konsultacje międzyresortowe i publiczne" - powiedział wiceminister.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

Projekt nowej Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji i uzgodnień w lipcu br. Opracowała go Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem zmian, jak wskazano, jest m.in. zwiększenie zaufania podatników do organów podatkowych, a zarazem większa skuteczność i efektywność wymiaru i poboru podatków. Zdaniem resortu finansów nowa Ordynacja podatkowa zapewni szerszą ochronę podatnika i zmieni relację na linii fiskus-podatnik. Ma wprowadzać mechanizmy, które "prowadziłyby do wyważenia interesu publicznego i interesu podatnika".

"Propozycje nowych procedur zmniejszą liczbę kontroli u przedsiębiorców (m.in. poprzez wprowadzenie procedury konsultacyjnej, mediacji czy uproszczenie prowadzenia postępowania), co pozytywnie wpłynie na ich rozwój" - argumentują autorzy projektu w Ocenie Skutków Regulacji.

Projekt przewiduje też udoskonalenie przepisów regulujących funkcjonowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Wprowadza również przedawnienie wymiaru i poboru zobowiązań podatkowych. A także możliwość orzekania o nadpłacie w decyzjach cząstkowych i po upływie okresu przedawnienia.

Zakłada ponadto procedurę uproszczoną w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych w kwocie do 5 tys. zł. Eliminuje też postępowania dot. "bagatelnych" kwot podatku (do 50 zł). Z danych MF podanych w OSR wynika, że 67 proc. postępowań podatkowych prowadzonych było w sprawach dotyczących zobowiązań opiewających na kwotę do 5 tys. zł, w tym 5 proc. w sprawach dotyczących bagatelnych kwot podatku (do 50 zł).

Zmiana umożliwiłaby skupienie kontroli na najpoważniejszych sprawach, obniżenie kosztów prowadzonych postępowań i oszczędność czasu podatników. Ograniczeniu kosztów postępowań służyć ma również m.in. wprowadzenie konsensualnych form załatwiania spraw podatkowych (m.in. mediacja podatkowa).

Według autorów projektu wskutek nowych przepisów nastąpi też przyspieszenie i ułatwienie komunikacji z podatnikami, dzięki upowszechnieniu komunikacji elektronicznej.

W OSR podkreślono, że zachodzi potrzeba określenia praw i obowiązków podatnika w formie katalogu zawartego w jednym akcie prawnym rangi ustawowej. Ma to służyć poprawie relacji "pomiędzy podatnikami i organami podatkowymi, które w odczuciu społecznym są złe". "Sformułowanie praw i obowiązków podatnika w ustawie będzie też miało wpływ na praktykę stosowania prawa, w tym co najistotniejsze, na jego wykładnię" - napisano.

W projekcie - podano - "przewidziano szereg nowych rozwiązań, które służą ochronie praw podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz przyczynią się do zwiększenia skuteczności oraz efektywności wymiaru i poboru podatków".

Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY Michał Goj zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że obecna Ordynacja podatkowa ma już ponad 20 lat - powstała w innych realiach, przed wejściem Polski do UE, przed procesami globalnymi, z którymi mamy obecnie do czynienia.

"Wówczas była aktem nowoczesnym, ale kolejne nowelizacje sprawiają, ze staje się coraz mniej czytelna. Dlatego nadszedł czas, aby na ten problem spojrzeć mocno reformatorsko. Widzę potrzebę nowej Ordynacji, a przygotowany przez komisję kodyfikacyjną projekt na tę potrzebę w wielu obszarach odpowiada" - powiedział Goj.

Jego zdaniem w projekcie jest kilka "odważnych" rozwiązań, które warto promować. Wskazał m.in. na narzędzie służące wspólnemu rozwiązywaniu sporów - z udziałem organów podatkowych i podatnika. "Do tego ma prowadzić umowa podatkowa, do tego ma prowadzić mediacja, żeby raczej szukać rozwiązań, a nie sporów" - powiedział.

Według partnera w EY, zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe muszą mieć możliwość znalezienia kompromisu, a dzięki nowym przepisom będzie to możliwe. "Dzisiaj nie ma do tego odpowiednich instrumentów, jasnego, formalnego mechanizmu, który by to umożliwiał. Czeka nas więc duży przełom. Jeżeli urzędnikom nie zabraknie odwagi w stosowaniu tych rozwiązań, będzie to dobry kierunek" - zaznaczył Goj.

Jak ocenił, ciekawa w projekcie nowej Ordynacji jest "pełniejsza kodyfikacja zasad". "Co prawda w systemie idealnym pewnie byśmy tego nie potrzebowali, ale doświadczenie pokazuje, że niektóre rzeczy trzeba po prostu zapisać - pokazać, kto jaką ma pozycję" - wyjaśnił. Dodał, że w projekcie znajduje się wiele zasad wspierających sytuację podatnika.


Ekspert przyznał, że w projekcie są także rozwiązania, które mogą być mniej popularne, np. regulacje dotyczące przedawnienia prowadzące, w niektórych sytuacjach, do wydłużenia tego terminu.

"Dużo będzie zależało od tego jak nowa Ordynacja podatkowa będzie stosowana. Niemniej myślę, że to dobry akt, mimo że rozbudowany. Prawo podatkowe nie będzie jednak szło w kierunku upraszczania i zapewne coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę. Druga, poważna część zadania to odpowiednie wdrożenie tego aktu" - dodał. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA