REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona praw podatnika w nowej Ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Ochrona praw podatnika w nowej Ordynacji podatkowej /fot. Adam Kuchta
Ochrona praw podatnika w nowej Ordynacji podatkowej /fot. Adam Kuchta

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowej Ordynacji podatkowej zawiera katalog zasad ogólnych prawa podatkowego, których nie ma w obowiązującej obecnie ordynacji. W założeniu mają one stanowić ochronę pozycji podatnika w jego kontaktach z administracją podatkową. Na ile będą efektywne te nowe zasady i czy zapewnią odpowiednią ochronę? Nad tym m.in. dyskutowali uczestnicy konferencji „XX lat Ordynacji podatkowej. Czas na nową?”.

REKLAMA

W dniu 9 października w Warszawie odbyła się konferencja „XX lat Ordynacji podatkowej. Czas na nową?”, zorganizowana przez Krajową Radę Doradców Podatkowych. Wydarzenie było okazją do podsumowania skuteczności wynikających z niej postanowień i założeń projektowanej nowej ustawy w gronie największych autorytetów i ekspertów tego aktu prawnego.

REKLAMA

Tym samym samorząd doradców podatkowych włącza się w debatę nad projektem jednego z najważniejszych aktów prawa podatkowego, a przy tym podejmuje próbę wskazania zakresu regulacji nowej ustawy z punktu widzenia zmian, jakie przez dwadzieścia lat jej obowiązywania zaszły w wielu innych dziedzinach prawa, wobec rozwijającej się gospodarki, czy oczekiwań społeczeństwa.

Krajowa Rada Doradców Podatkowych zaprosiła do wspólnej debaty wybitnych przedstawicieli świata nauki, świata biznesu, administracji skarbowej. Przewodniczącym Rady Naukowej Konferencji był prof. dr hab. Bogumił Brzeziński. Patronatem merytorycznym objęły konferencję: Ministerstwo Finansów, Naczelny Sąd Administracyjny, Najwyższa Izba Kontroli i Rzecznik Praw Obywatelskich. Jednym z patronów medialnym wydarzenia był Infor.

REKLAMA

- Ta konferencja otwiera działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych w ramach dążenia do tego, żeby dyskutować o prawie podatkowym, usprawniać je, ułatwiać rozliczenia podatkowe i życie podatnikom, nie tylko doradcom podatkowym - stwierdził prof. dr hab. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. - Zależy nam także na tym, aby doradca podatkowy w kontaktach z klientem i administracją skarbową wiedział jak te regulacje interpretować i stosować - dodał prof. Mariański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Doradca podatkowy w pierwszej kolejności reprezentuje podatnika, ale dla administracji podatkowej powinien być partnerem w wypełnianiu obowiązków poprzez podatników i inne podmioty zobowiązane do zapłacenia podatku. Jednym z elementów wypełniania tych obowiązków są postępowania podatkowe, kontrole podatkowe, a to reguluje oczywiście Ordynacja podatkowa. Tu nie chodzi o krytykę, ale o dyskusję. Swoją opinię Krajowa Rada Doradców Podatkowych przedstawia w procesie legislacyjnym - podkreślił przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Projekt nowej Ordynacji podatkowej

Wyjaśnijmy, że projekt nowej Ordynacji podatkowej, opracowany przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, powołaną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 października 2014 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz. U. poz. 1471), ma zastąpić obowiązującą ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Projekt nowej ordynacji został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny w dniu 20 lipca 2018 r. Obecnie poddawany jest uzgodnieniom zewnętrznym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym. Zakłada się, że nowa ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zawarte w projektowanej ustawie regulacje mają służyć realizacji dwóch podstawowych celów, tj. ochronie prawa podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz zwiększeniu efektywności i skuteczności poboru podatków.

Uczestniczący w konferencji Filip Świtała, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów powiedział, że Ministerstwo Finansów uważa, że ten projekt jest rozsądnym kompromisem, który będzie podlegał dyskusji. Nie jest to zamknięty projekt, bo teraz właśnie rozpoczynają się nad nim prace w ramach szerokich konsultacji, w tym konsultacji międzyresortowych. Podkreślił, że resort finansów ma nadzieję, że ostatecznie projekt ten będzie dobrym projektem, który uwzględni wszystkie punkty widzenia, wszystkie merytoryczne uwagi, które w trakcie prac będą jeszcze zgłaszane.

- Jest to projekt najważniejszej ustawy, która reguluje wszystkie stosunki prawno-podatkowe w odniesieniu do wszystkich podatników i, co istotne, w odniesieniu do wszystkich władz podatkowych. To co ważne, nowa ordynacja zawiera wiele rozwiązań, które wypracowało orzecznictwo sądowe. Z drugiej strony, zawiera wiele postulatów nauki prawa podatkowego i postulatów praktyki. Proszę zauważyć, że komisja, którą powołało Ministerstwo Finansów w celu opracowania projektu była komisją mieszaną, zawierała osoby reprezentujące aparat skarbowy, środowisko naukowe, środowisko sędziowskie, i co jest bardzo ważne, praktyków - podkreślił Świtała.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski zadeklarował, że jak już wejdą w życie nowe przepisy ordynacji, to Najwyższa Izba Kontroli będzie oceniać czy nowe regulacje zostały dobrze przygotowane i czy w związku z ich wdrożeniem te dwie fundamentalne wartości, czyli z jednej strony zapewnienie realizacji wpływów do budżetu państwa, a z drugiej - zapewnienie realizacji praw podatnika został w tym dokumencie należycie uwzględnione.

Prof. dr hab. Leonard Etel, Przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego, podkreślił, że projekt nowej ordynacji, który powstawał przez cztery lata, to pewien kompromis, przyjęty przez Ministerstwo Finansów oraz przez przedstawicieli tzw. „drugiej strony”, którzy byli obecni na komisji.

- Bardzo bym chciał, żeby to, co zostało przygotowane przez te cztery lata nie zostało zmarnowane, a nie zostanie to zmarnowane, kiedy wszyscy damy temu projektowi szansę. Jestem w stu procentach przekonany, że projekt ten zadziała bardzo dobrze. Jeżeli będą jakiekolwiek mankamenty, to będą one do ujawnienia na etapie jego praktycznego stosowania. Nie można zakładać, że ich nie będzie, bo na pewno będą, ale jest to rzecz charakterystyczna przy tworzenie prawa w ogóle – powiedział prof. Etel.

Zasady ogólne prawa podatkowego w projekcie nowej Ordynacji podatkowej

Przedmiotem jednego z paneli dyskusyjnych konferencji była kwestia ochrona praw podatnika w projekcie nowej Ordynacji podatkowej. Moderatorem dyskusji był prof. dr hab. Bogumił Brzeziński, natomiast uczestnikami: Jan Rudowski, Wiceprezes NSA, Prezes Izby Finansowej; Iwona Biernat-Baran, doradca podatkowy; Ireneusz Krawczyk, radca prawny; dr Jowita Pustuł, doradca podatkowy.

W projekcie nowej ordynacji zaproponowano wprowadzenie mechanizmów prawnych chroniących pozycję podatnika w jego kontaktach z administracją podatkową, do których należą m.in. zasady ogólne prawa podatkowego (zawarte w dziale I rozdział 2 projektu).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Jan Rudowski, Wiceprezes NSA, Prezes Izby Finansowej uznał, że istotnym dorobkiem jest to, że w zasadach ogólnych projektu nowej ordynacji wprowadzone zostały rozwiązania, które stanowią taką manifestację ochrony praw podatnika.

- Wprowadzono wprost zasady wyważania interesu podatnika i interesu publicznego, w art. 26 projektu ustawy. Ponadto, art. 17, który zakłada współdziałanie podatnika z organami podatkowymi w zakresie wyjaśniania stanu faktycznego, natomiast zasada zakładająca domniemanie dobrej wiary, zawarta została w art. 19. To są zasady, do których zgłoszonych zostało wiele uwag, łącznie z taką, że skoro mamy dobrą wiarę zdefiniowaną, to czy nie powinniśmy również zdefiniować złej wiary, wtedy domkniemy tę kwestię. Wspomniane tutaj zasady, jak i wiele szczegółowych rozwiązań zawartych w projekcie, w moim przekonaniu, nie tylko manifestują próbę równoważenia interesu podatnika i interesu publicznego, ale też dobrze wyrażają kierunek przyjęty w nowej ordynacji – powiedział Rudowski.


W podobnym tonie wypowiedziała się Iwona Biernat-Baran, doradca podatkowy, również podkreślając, że zaproponowane w projekcie przepisy wprowadzają nowy katalog zasad prawa podatkowego, które są próbą wyważania interesów administracji podatkowej a podatnika.

- W dotychczasowej ordynacji można było zauważyć brak tego typu przepisów. Prawa podatnika są obecnie chronione przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej oraz niektóre przepisy ordynacji. Jednak obecnie funkcjonujące przepisy nie do końca spełniają swoją rolę, a to co mamy zapisane w projekcie nowej ordynacji wydaje się, że może mieć walor korzystny, pomimo że zasady te w jakieś mierze są zasadami postulatywnymi i nie do końca może szczęśliwie sformułowanymi. Natomiast jest to na pewno krok w kierunku ochrony praw podatnika, dlatego że po raz pierwszy ujęty został całościowo katalog zasad i można się doszukać tutaj rozwiązań, które będą dla podatnika bardziej korzystne, np. zasada dobrej wiary, zasada bezstronności czy zasada uzasadnionych oczekiwań wobec zobowiązanego. Katalog tych zasad jest dość szeroki i wydaje się, że można w nim zaleźć zasady, które pozwolą wyważyć interes organu podatkowego i interes podatnika. A zwróćmy uwagę, że podatnik zawsze będzie w tym stosunku administracyjnym niżej od organu podatkowego – powiedziała Biernat-Baran.

- Z mojego punktu widzenia, jako osoby, która reprezentuje podatników w różnego rodzaju sporach, to równoważenie interesów podatnika i interesów organu podatkowego to kwestia praktyczna. Trudno rozstrzygnąć jak to będzie funkcjonowało, bo to są na razie projektowane przepisy. Dla tego równoważenia istotna jest kwestia nastawienia drugiej strony, czyli administracji podatkowej. W ramach prac komisji wyraźnie wskazywaliśmy, że niektóre rozwiązania, takie jak umowa podatkowa, nigdy nie zafunkcjonują, jeżeli nie będzie do tego przekonana administracja podatkowa lub „zmuszona” przez samoorganizację, jeżeli nie dostrzeże w tym rozwiązań dla siebie korzystnych – wskazał Ireneusz Krawczyk, radca prawny.

- Podatnik w starciu z organem podatkowym jest oczywiście słabszy. Uważam, że podatnik powinien mieć jeszcze silniejszą ochronę w przepisach ordynacji niż ta, która jest obecnie w projekcie. Brakuje tej zasady, o które była mowa w projektach wcześniejszych, czyli zasady mówiącej o nadużyciu prawa przez organ podatkowy, bo w praktyce to się niestety dość często spotyka. Organy podatkowe wykorzystują np. instytucję wszczęcia postępowania karnego-skarbowego, żeby nie doprowadzić do przedawnienia zobowiązania. Zamiast tej zasady mamy w projekcie nową propozycję, w art. 15, zgodnie z którą ustalając treść przepisów prawa podatkowego, organy podatkowe uwzględniają konstrukcję podatku, którego przepisy te dotyczą. Nie wiem co z tego przepisu ma wynikać, poza tym, że organy zawsze powinny uwzględniać konstrukcję podatku. Ale jest w projekcie też dużo rzeczy, które mi się podobają, zwłaszcza idea możliwości negocjacji z organem podatkowym i ustalania współpracy, która w poszczególnych przepisach, w różnych miejscach się pojawia, jak m.in. możliwość skonsultowania skutków podatkowych transakcji, które mają dotyczyć np. restrukturyzacji – powiedziała dr Jowita Pustuł, doradca podatkowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA