REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona praw podatnika w nowej Ordynacji podatkowej

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Ochrona praw podatnika w nowej Ordynacji podatkowej /fot. Adam Kuchta
Ochrona praw podatnika w nowej Ordynacji podatkowej /fot. Adam Kuchta

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowej Ordynacji podatkowej zawiera katalog zasad ogólnych prawa podatkowego, których nie ma w obowiązującej obecnie ordynacji. W założeniu mają one stanowić ochronę pozycji podatnika w jego kontaktach z administracją podatkową. Na ile będą efektywne te nowe zasady i czy zapewnią odpowiednią ochronę? Nad tym m.in. dyskutowali uczestnicy konferencji „XX lat Ordynacji podatkowej. Czas na nową?”.

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 9 października w Warszawie odbyła się konferencja „XX lat Ordynacji podatkowej. Czas na nową?”, zorganizowana przez Krajową Radę Doradców Podatkowych. Wydarzenie było okazją do podsumowania skuteczności wynikających z niej postanowień i założeń projektowanej nowej ustawy w gronie największych autorytetów i ekspertów tego aktu prawnego.

Tym samym samorząd doradców podatkowych włącza się w debatę nad projektem jednego z najważniejszych aktów prawa podatkowego, a przy tym podejmuje próbę wskazania zakresu regulacji nowej ustawy z punktu widzenia zmian, jakie przez dwadzieścia lat jej obowiązywania zaszły w wielu innych dziedzinach prawa, wobec rozwijającej się gospodarki, czy oczekiwań społeczeństwa.

Krajowa Rada Doradców Podatkowych zaprosiła do wspólnej debaty wybitnych przedstawicieli świata nauki, świata biznesu, administracji skarbowej. Przewodniczącym Rady Naukowej Konferencji był prof. dr hab. Bogumił Brzeziński. Patronatem merytorycznym objęły konferencję: Ministerstwo Finansów, Naczelny Sąd Administracyjny, Najwyższa Izba Kontroli i Rzecznik Praw Obywatelskich. Jednym z patronów medialnym wydarzenia był Infor.

REKLAMA

- Ta konferencja otwiera działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych w ramach dążenia do tego, żeby dyskutować o prawie podatkowym, usprawniać je, ułatwiać rozliczenia podatkowe i życie podatnikom, nie tylko doradcom podatkowym - stwierdził prof. dr hab. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. - Zależy nam także na tym, aby doradca podatkowy w kontaktach z klientem i administracją skarbową wiedział jak te regulacje interpretować i stosować - dodał prof. Mariański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Doradca podatkowy w pierwszej kolejności reprezentuje podatnika, ale dla administracji podatkowej powinien być partnerem w wypełnianiu obowiązków poprzez podatników i inne podmioty zobowiązane do zapłacenia podatku. Jednym z elementów wypełniania tych obowiązków są postępowania podatkowe, kontrole podatkowe, a to reguluje oczywiście Ordynacja podatkowa. Tu nie chodzi o krytykę, ale o dyskusję. Swoją opinię Krajowa Rada Doradców Podatkowych przedstawia w procesie legislacyjnym - podkreślił przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Projekt nowej Ordynacji podatkowej

Wyjaśnijmy, że projekt nowej Ordynacji podatkowej, opracowany przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, powołaną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 października 2014 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz. U. poz. 1471), ma zastąpić obowiązującą ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Projekt nowej ordynacji został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny w dniu 20 lipca 2018 r. Obecnie poddawany jest uzgodnieniom zewnętrznym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym. Zakłada się, że nowa ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zawarte w projektowanej ustawie regulacje mają służyć realizacji dwóch podstawowych celów, tj. ochronie prawa podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz zwiększeniu efektywności i skuteczności poboru podatków.

Uczestniczący w konferencji Filip Świtała, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów powiedział, że Ministerstwo Finansów uważa, że ten projekt jest rozsądnym kompromisem, który będzie podlegał dyskusji. Nie jest to zamknięty projekt, bo teraz właśnie rozpoczynają się nad nim prace w ramach szerokich konsultacji, w tym konsultacji międzyresortowych. Podkreślił, że resort finansów ma nadzieję, że ostatecznie projekt ten będzie dobrym projektem, który uwzględni wszystkie punkty widzenia, wszystkie merytoryczne uwagi, które w trakcie prac będą jeszcze zgłaszane.

- Jest to projekt najważniejszej ustawy, która reguluje wszystkie stosunki prawno-podatkowe w odniesieniu do wszystkich podatników i, co istotne, w odniesieniu do wszystkich władz podatkowych. To co ważne, nowa ordynacja zawiera wiele rozwiązań, które wypracowało orzecznictwo sądowe. Z drugiej strony, zawiera wiele postulatów nauki prawa podatkowego i postulatów praktyki. Proszę zauważyć, że komisja, którą powołało Ministerstwo Finansów w celu opracowania projektu była komisją mieszaną, zawierała osoby reprezentujące aparat skarbowy, środowisko naukowe, środowisko sędziowskie, i co jest bardzo ważne, praktyków - podkreślił Świtała.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski zadeklarował, że jak już wejdą w życie nowe przepisy ordynacji, to Najwyższa Izba Kontroli będzie oceniać czy nowe regulacje zostały dobrze przygotowane i czy w związku z ich wdrożeniem te dwie fundamentalne wartości, czyli z jednej strony zapewnienie realizacji wpływów do budżetu państwa, a z drugiej - zapewnienie realizacji praw podatnika został w tym dokumencie należycie uwzględnione.

Prof. dr hab. Leonard Etel, Przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego, podkreślił, że projekt nowej ordynacji, który powstawał przez cztery lata, to pewien kompromis, przyjęty przez Ministerstwo Finansów oraz przez przedstawicieli tzw. „drugiej strony”, którzy byli obecni na komisji.

- Bardzo bym chciał, żeby to, co zostało przygotowane przez te cztery lata nie zostało zmarnowane, a nie zostanie to zmarnowane, kiedy wszyscy damy temu projektowi szansę. Jestem w stu procentach przekonany, że projekt ten zadziała bardzo dobrze. Jeżeli będą jakiekolwiek mankamenty, to będą one do ujawnienia na etapie jego praktycznego stosowania. Nie można zakładać, że ich nie będzie, bo na pewno będą, ale jest to rzecz charakterystyczna przy tworzenie prawa w ogóle – powiedział prof. Etel.

Zasady ogólne prawa podatkowego w projekcie nowej Ordynacji podatkowej

Przedmiotem jednego z paneli dyskusyjnych konferencji była kwestia ochrona praw podatnika w projekcie nowej Ordynacji podatkowej. Moderatorem dyskusji był prof. dr hab. Bogumił Brzeziński, natomiast uczestnikami: Jan Rudowski, Wiceprezes NSA, Prezes Izby Finansowej; Iwona Biernat-Baran, doradca podatkowy; Ireneusz Krawczyk, radca prawny; dr Jowita Pustuł, doradca podatkowy.

W projekcie nowej ordynacji zaproponowano wprowadzenie mechanizmów prawnych chroniących pozycję podatnika w jego kontaktach z administracją podatkową, do których należą m.in. zasady ogólne prawa podatkowego (zawarte w dziale I rozdział 2 projektu).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Jan Rudowski, Wiceprezes NSA, Prezes Izby Finansowej uznał, że istotnym dorobkiem jest to, że w zasadach ogólnych projektu nowej ordynacji wprowadzone zostały rozwiązania, które stanowią taką manifestację ochrony praw podatnika.

- Wprowadzono wprost zasady wyważania interesu podatnika i interesu publicznego, w art. 26 projektu ustawy. Ponadto, art. 17, który zakłada współdziałanie podatnika z organami podatkowymi w zakresie wyjaśniania stanu faktycznego, natomiast zasada zakładająca domniemanie dobrej wiary, zawarta została w art. 19. To są zasady, do których zgłoszonych zostało wiele uwag, łącznie z taką, że skoro mamy dobrą wiarę zdefiniowaną, to czy nie powinniśmy również zdefiniować złej wiary, wtedy domkniemy tę kwestię. Wspomniane tutaj zasady, jak i wiele szczegółowych rozwiązań zawartych w projekcie, w moim przekonaniu, nie tylko manifestują próbę równoważenia interesu podatnika i interesu publicznego, ale też dobrze wyrażają kierunek przyjęty w nowej ordynacji – powiedział Rudowski.


W podobnym tonie wypowiedziała się Iwona Biernat-Baran, doradca podatkowy, również podkreślając, że zaproponowane w projekcie przepisy wprowadzają nowy katalog zasad prawa podatkowego, które są próbą wyważania interesów administracji podatkowej a podatnika.

- W dotychczasowej ordynacji można było zauważyć brak tego typu przepisów. Prawa podatnika są obecnie chronione przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej oraz niektóre przepisy ordynacji. Jednak obecnie funkcjonujące przepisy nie do końca spełniają swoją rolę, a to co mamy zapisane w projekcie nowej ordynacji wydaje się, że może mieć walor korzystny, pomimo że zasady te w jakieś mierze są zasadami postulatywnymi i nie do końca może szczęśliwie sformułowanymi. Natomiast jest to na pewno krok w kierunku ochrony praw podatnika, dlatego że po raz pierwszy ujęty został całościowo katalog zasad i można się doszukać tutaj rozwiązań, które będą dla podatnika bardziej korzystne, np. zasada dobrej wiary, zasada bezstronności czy zasada uzasadnionych oczekiwań wobec zobowiązanego. Katalog tych zasad jest dość szeroki i wydaje się, że można w nim zaleźć zasady, które pozwolą wyważyć interes organu podatkowego i interes podatnika. A zwróćmy uwagę, że podatnik zawsze będzie w tym stosunku administracyjnym niżej od organu podatkowego – powiedziała Biernat-Baran.

- Z mojego punktu widzenia, jako osoby, która reprezentuje podatników w różnego rodzaju sporach, to równoważenie interesów podatnika i interesów organu podatkowego to kwestia praktyczna. Trudno rozstrzygnąć jak to będzie funkcjonowało, bo to są na razie projektowane przepisy. Dla tego równoważenia istotna jest kwestia nastawienia drugiej strony, czyli administracji podatkowej. W ramach prac komisji wyraźnie wskazywaliśmy, że niektóre rozwiązania, takie jak umowa podatkowa, nigdy nie zafunkcjonują, jeżeli nie będzie do tego przekonana administracja podatkowa lub „zmuszona” przez samoorganizację, jeżeli nie dostrzeże w tym rozwiązań dla siebie korzystnych – wskazał Ireneusz Krawczyk, radca prawny.

- Podatnik w starciu z organem podatkowym jest oczywiście słabszy. Uważam, że podatnik powinien mieć jeszcze silniejszą ochronę w przepisach ordynacji niż ta, która jest obecnie w projekcie. Brakuje tej zasady, o które była mowa w projektach wcześniejszych, czyli zasady mówiącej o nadużyciu prawa przez organ podatkowy, bo w praktyce to się niestety dość często spotyka. Organy podatkowe wykorzystują np. instytucję wszczęcia postępowania karnego-skarbowego, żeby nie doprowadzić do przedawnienia zobowiązania. Zamiast tej zasady mamy w projekcie nową propozycję, w art. 15, zgodnie z którą ustalając treść przepisów prawa podatkowego, organy podatkowe uwzględniają konstrukcję podatku, którego przepisy te dotyczą. Nie wiem co z tego przepisu ma wynikać, poza tym, że organy zawsze powinny uwzględniać konstrukcję podatku. Ale jest w projekcie też dużo rzeczy, które mi się podobają, zwłaszcza idea możliwości negocjacji z organem podatkowym i ustalania współpracy, która w poszczególnych przepisach, w różnych miejscach się pojawia, jak m.in. możliwość skonsultowania skutków podatkowych transakcji, które mają dotyczyć np. restrukturyzacji – powiedziała dr Jowita Pustuł, doradca podatkowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA