REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r. /Fotolia
Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Nowe regulacje dotyczące obliczania należności celnych

Podstawową zasadą dotyczącą obliczania należności celnych w przypadku zamykania procedur specjalnych jest art. 85 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC).

Autopromocja

Zgodnie z tą zasadą kwota należności celnych przywozowych lub wywozowych jest określana zgodnie z takimi zasadami obliczania należności celnych, jakie miały zastosowanie do danych towarów w chwili powstania w stosunku do nich długu celnego.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Wyjątkiem od tej zasady jest sposób obliczania określony w art. 86 ust. 3 UKC.

Stanowi on, że jeżeli dług celny powstaje w odniesieniu do produktów przetworzonych powstałych w ramach procedury uszlachetniania czynnego, na wniosek zgłaszającego kwotę należności celnych przywozowych odpowiadającą takiemu długowi określa się na podstawie klasyfikacji taryfowej, wartości celnej, ilości, rodzaju i pochodzenia towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego, obowiązujących w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego dotyczącego tych towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryb ten dedykowany jest dla sytuacji gdy dług celny powstaje w stosunku do produktów przetworzonych powstałych w procedurze uszlachetniania czynnego (nawiązuje do sposobu obliczania należności celnych stosowanego dotychczas przy zakończeniu procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń).

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Ponieważ sposób ten jest wyjątkiem od zasady określonej w art. 85 UKC – wymaga od posiadacza pozwolenia złożenia wniosku w tej sprawie. Wniosek składa się poprzez umieszczenie w polu „dodatkowe informacje” wzoru wniosku o pozwolenie zawartego w załączniku 12 do TDA informacji, że wnioskodawca chce obliczenia kwoty należności celnych przywozowych zgodnie z art. 86 ust. 3 UKC.

Jeśli wnioskodawca nie zamierza stosować art. 86 ust.3 UKC, musi zostać zastosowany art. 85 UKC, co oznacza, że obliczania kwoty należności celnych przywozowych dokonuje się na podstawie klasyfikacji taryfowej, wartości celnej, ilości, rodzaju i pochodzenia towarów w chwili powstania w stosunku do nich długu celnego.

Zastosowanie zasad obliczania należności celnych

Zasada obliczania określona w art. 86 ust. 3 UKC może być stosowana w następujących sytuacjach:

- gdy po 1 maja 2016 r. wnioskodawca składa wniosek o pozwolenie na uszlachetniania czynne na podstawie UKC i wskaże, że chce stosować ten sposób obliczania należności celnych;


- gdy pozwolenie na uszlachetnianie czynne w systemie zawieszeń wydane przed 1 maja 2016 pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC) – w tym przypadku nie jest konieczny wniosek o zmianę dotychczasowego pozwolenia. Ponieważ ze stosowaniem pozwolenia na uszlachetnianie czynne w systemie zawieszeń wiązała się zasada obliczania należności celnych odpowiadająca zasadzie wyrażonej w art. 86 ust. 3 UKC, to dopuszczenie możliwości kontynuowania realizacji ważnego pozwolenia wydanego na podstawie przepisów WKC i RWKC oznacza kontynuowanie stosowania analogicznej zasady, czyli przepisu art. 86 ust. 3 UKC;

Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze

- gdy pozwolenie na uszlachetnianie czynne w systemie ceł zwrotnych wydane przed 1 maja 2016 r. pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC) – w tym przypadku nie jest konieczny wniosek o zmianę dotychczasowego pozwolenia. Skoro w okresie przejściowym dopuszczona została możliwość realizacji dotychczasowego pozwolenia, poprzez objęcie towaru procedurą uszlachetniania czynnego na ogólnych zasadach określonych w UKC (tj. bez możliwości stosowania systemu ceł zwrotnych), to możliwość dalszej realizacji procedury na podstawie dotychczasowego pozwolenia musi nastąpić z zastosowaniem art. 86 ust.3 UKC.

Trybu obliczania należności zgodnie z art. 86 ust. 3 Unijnego Kodeksu Celnego nie stosuje się w przypadku, gdy pozwolenie na procedurę przetwarzania pod kontrolą celną wydane przed 1 maja 2016 r. pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC). (patrz: załącznik nr 12 do TDA punkt 14). Posiadacz pozwolenia korzysta przy obliczaniu należności celnych z możliwości jaką daje art. 85 UKC. Dodatkowy wniosek w tej sprawie nie jest konieczny.

Oprac. Adam Kuchta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA