REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż przez kanał e-commerce - obowiązek podatkowy w VAT, PIT i CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Advicero Tax Sp. z o.o.
Sprzedaż przez kanał e-commerce - obowiązek podatkowy w VAT, PIT i CIT
Sprzedaż przez kanał e-commerce - obowiązek podatkowy w VAT, PIT i CIT

REKLAMA

REKLAMA

Robienie zakupów przez Internet zyskuje na popularności z roku na rok. Jednocześnie podmioty prowadzące e-sklepy powinny pamiętać o zgodnym z przepisami wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych.

Zgodnie z ustawami o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przychodu natomiast nie stanowią otrzymane zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach rozliczeniowych. W przypadku sprzedaży online powyższe ogólne zasady oznaczają, iż przychód podatkowy powstanie co do zasady z momentem wydania towaru, chyba że wcześniej wystawiono fakturę sprzedaży lub uregulowano należność.

REKLAMA

Przy sprzedaży przez Internet należy zwrócić uwagę na charakter wszelkich płatności wpływających przed wystawieniem faktury czy wydaniem towaru. Jeśli podatnik otrzyma zaliczkę na poczet zamówienia, które będzie realizowane w następnych okresach rozliczeniowych (tj. w kolejnym miesiącu, roku), przychód podatkowy na moment otrzymania płatności nie wystąpi. Natomiast uregulowanie należności będące warunkiem realizacji zamówienia nie stanowi zaliczki w rozumieniu przepisów podatkowych, ma bowiem charakter ostateczny i definitywny, stanowi zatem przychód podlegający opodatkowaniu.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Od 1 stycznia 2015 r. została wprowadzona nowa regulacja – przedsiębiorca ma możliwość rozpoznawania zaliczek (na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych) jako przychód w dniu pobrania wpłaty, o ile taka wpłata podlega zarejestrowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej (fiskalnej). Żeby zastosować tego typu uproszczenie, podatnik powinien zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 stycznia o wyborze tego sposobu ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek ujmowanych na kasie fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje na dzień dokonania sprzedaży towarów bądź wykonania usług. W konsekwencji, terminem powstania obowiązku podatkowego dla e-sklepów – analogicznie jak dla większości podatników – będzie data dokonania dostawy, lub data otrzymania zaliczki bądź przedpłaty, jeśli nastąpiła wcześniej od dostawy. Aby zatem określić prawidłowo moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy towarów przy sprzedaży on-line, należy przeanalizować odrębnie dwie sytuacje: gdy nabywca wybrał przedpłatę jako formę zapłaty za towar oraz gdy płatność nastąpi za pobraniem.

Przy płatności z góry przelewem bądź kartą kredytową (bądź w inny sposób), z dniem otrzymania zapłaty powstanie obowiązek w podatku VAT. Gdy zaś zapłata nie poprzedza dostawy towarów, obowiązek podatkowy w VAT powstaje na zasadach ogólnych w dacie dostarczenia towaru do nabywcy. Ze względu na fakt, iż dla określenia daty powstania obowiązku podatkowego decydująca nie jest data wydania towaru firmie kurierskiej, nadania go na poczcie, lecz dzień faktycznego odbioru przesyłki, w praktyce precyzyjne wskazanie tej daty może przysporzyć podatnikom sporo trudności. Istotny jest dostęp do rzetelnej dokumentacji dostaw towarów realizowanych przez pocztę lub firmę kurierską, pozwalającej na ustalenie faktycznej daty wydania towaru klientowi.

Więcej na temat zagadnień związanych z rozliczaniem sprzedaży przez kanał e-commerce znajdą Państwo w raporcie „E-commerce pod lupą fiskusa” przygotowanym przez zespół ekspertów z Advicero Tax. Pobierz raport

Katarzyna Klimkiewicz-Deplano

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA