Sprzedaż przez kanał e-commerce - obowiązek podatkowy w VAT, PIT i CIT
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z ustawami o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przychodu natomiast nie stanowią otrzymane zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach rozliczeniowych. W przypadku sprzedaży online powyższe ogólne zasady oznaczają, iż przychód podatkowy powstanie co do zasady z momentem wydania towaru, chyba że wcześniej wystawiono fakturę sprzedaży lub uregulowano należność.
REKLAMA
Przy sprzedaży przez Internet należy zwrócić uwagę na charakter wszelkich płatności wpływających przed wystawieniem faktury czy wydaniem towaru. Jeśli podatnik otrzyma zaliczkę na poczet zamówienia, które będzie realizowane w następnych okresach rozliczeniowych (tj. w kolejnym miesiącu, roku), przychód podatkowy na moment otrzymania płatności nie wystąpi. Natomiast uregulowanie należności będące warunkiem realizacji zamówienia nie stanowi zaliczki w rozumieniu przepisów podatkowych, ma bowiem charakter ostateczny i definitywny, stanowi zatem przychód podlegający opodatkowaniu.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
Od 1 stycznia 2015 r. została wprowadzona nowa regulacja – przedsiębiorca ma możliwość rozpoznawania zaliczek (na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych) jako przychód w dniu pobrania wpłaty, o ile taka wpłata podlega zarejestrowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej (fiskalnej). Żeby zastosować tego typu uproszczenie, podatnik powinien zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 stycznia o wyborze tego sposobu ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek ujmowanych na kasie fiskalnej.
W podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje na dzień dokonania sprzedaży towarów bądź wykonania usług. W konsekwencji, terminem powstania obowiązku podatkowego dla e-sklepów – analogicznie jak dla większości podatników – będzie data dokonania dostawy, lub data otrzymania zaliczki bądź przedpłaty, jeśli nastąpiła wcześniej od dostawy. Aby zatem określić prawidłowo moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy towarów przy sprzedaży on-line, należy przeanalizować odrębnie dwie sytuacje: gdy nabywca wybrał przedpłatę jako formę zapłaty za towar oraz gdy płatność nastąpi za pobraniem.
Przy płatności z góry przelewem bądź kartą kredytową (bądź w inny sposób), z dniem otrzymania zapłaty powstanie obowiązek w podatku VAT. Gdy zaś zapłata nie poprzedza dostawy towarów, obowiązek podatkowy w VAT powstaje na zasadach ogólnych w dacie dostarczenia towaru do nabywcy. Ze względu na fakt, iż dla określenia daty powstania obowiązku podatkowego decydująca nie jest data wydania towaru firmie kurierskiej, nadania go na poczcie, lecz dzień faktycznego odbioru przesyłki, w praktyce precyzyjne wskazanie tej daty może przysporzyć podatnikom sporo trudności. Istotny jest dostęp do rzetelnej dokumentacji dostaw towarów realizowanych przez pocztę lub firmę kurierską, pozwalającej na ustalenie faktycznej daty wydania towaru klientowi.
Więcej na temat zagadnień związanych z rozliczaniem sprzedaży przez kanał e-commerce znajdą Państwo w raporcie „E-commerce pod lupą fiskusa” przygotowanym przez zespół ekspertów z Advicero Tax. Pobierz raport
Katarzyna Klimkiewicz-Deplano
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat