REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata
Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wychodząc naprzeciw polskim mikroprzedsiębiorcom wprowadził w Tarczy Antykryzysowej, a następnie znowelizował w Tarczy Antykryzysowej 2.0 pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka w głównej mierze ma za zadanie pomóc mikroprzedsiębiorcom przetrwać ciężki okres spowodowany epidemią koronawirusa.

Na samym wstępie podkreślenia wymaga, że otrzymanie pożyczki nie wyklucza możliwości ubiegania się o inną pomoc oferowaną przez Tarczę Antykryzysową.

Autopromocja

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorcy - warunki otrzymania

Pożyczka w wysokości do 5 000,00 zł zostaje udzielona na podstawie umowy ze starostą i wypłacona z środków Funduszu Pracy. O przyznanie pożyczki mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 01 marca 2020 roku. Mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników,

Ważne: Licząc średnioroczne zatrudnienie w swojej firmie trzeba pamiętać, że do grona pracowników zaliczamy jedynie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę oraz, że takich obliczeń dokonuje się w przeliczeniu na pełne etaty, gdzie nie należy uwzględniać pracowników przebywających na:

    1. urlopach macierzyńskich,
    2. urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego,
    3. urlopach ojcowskich,
    4. urlopach rodzicielskich,
    5. urlopach wychowawczych,
    6. zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Żeby dokonać obliczenia średniorocznego zatrudnienia należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodać wszystkie etaty z całego roku, a następnie podzielić ich sumę przez 12 (liczba miesięcy w roku) wynik, jaki otrzymamy będzie średniorocznym zatrudnieniem w przedsiębiorstwie.

oraz

  1. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro;

Wyrażone kwoty w euro przeliczane są na złote według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do określenia statusu przedsiębiorcy.

Samozatrudnieni: Należy również pamiętać, że niezatrudnianie żadnego pracownika przy jednoczesnym spełnieniu przesłanki z pkt. 2 również kwalifikuje przedsiębiorcę do grona mikroprzedsiębiorców i tym samym można ubiegać się o udzielenie pożyczki.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Wniosek o pożyczkę

Przedsiębiorca ubiegający się o udzielnie pożyczki musi złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoje miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - swoją siedzibę po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Ogłoszenia najlepiej szukać na stronach internetowych każdego Urzędu Pracy, najczęściej w dziale aktualności. Przedsiębiorca może złożyć wniosek w formie tradycyjnej- papierowej, jak również w formie elektronicznej, druga gwarantuje znaczne przyśpieszenie procesu.

W celu złożenia wniosku w formie elektronicznej należy skierować się na stronę internetową praca.gov.pl  Tarcza antykryzysowa Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, a następnie postępować zgodnie z zamieszczonymi tam instrukcjami. Niezbędnym do złożenia wniosku w formie elektronicznej jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego bądź profilu zaufanego.

Po złożeniu wniosku w formie elektronicznej można na bieżąco kontrolować bieg sprawy, a w razie otrzymania odpowiedzi od Powiatowego Urzędu Pracy przedsiębiorca zostanie o tym poinformowany również poprzez wiadomość e-mail.

Wypłata środków, spłata, umorzenie.

Po pomyślnym rozpatrzeniu wniosku i po zawarciu umowy ze Starostą kwota pożyczki powinna zostać wypłacona na wskazany numer rachunku bankowego w terminie 2- 3 dni roboczych. Oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski (Stopa redyskontowa weksli na dzień 09 kwietnia 2020 roku wynosi 0,55). Maksymalny okres spłaty pożyczki, który zostanie wskazany w umowie nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, jednakże ustawodawca przewidział 3 miesięczną karencję licząc od dnia udzielenia pożyczki w spłacie kapitału wraz z odsetkami, co oznacza, że w tym terminie przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych kwot i do zapłaty odsetek.

Na mocy „tarczy antykryzysowej” pożyczka wraz z odsetkami może zostać umorzona na wniosek mikroprzedsiębiorcy. Umorzenie nastąpi, jeżeli przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. W takim przypadku przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o umorzenie pożyczki wraz z oświadczeniem o prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy po jej udzieleniu. Wniosek ten przedsiębiorca składa w terminie 14 dni od dnia, w którym spełniony zostanie warunek do jej umorzenia. Wniosek należy skierować do właściwego powiatowego urzędu pracy w postaci elektronicznej lub w postaci papierowej.

Ważne: W przypadku pomyślnego rozpatrzenia wniosku o umorzenie, przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku niespełnienia warunku umożliwiającego umorzenie, przedsiębiorca zmuszony będzie spłacić pożyczkę wraz z odsetkami na zasadach określonych w umowie.

Maciej Stobiecki, aplikant radcowski w Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA