REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?

SOVA Accounting
Biuro rachunkowe
Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?
Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. oraz jak uniknąć podwójnego opodatkowania? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania związane z tą kwestią!

Czym jest podwójne opodatkowanie w spółce z o.o.?

Prowadząc spółkę z o.o. z pewnością zetkniesz się z problemem podwójnego opodatkowania. W wielu przypadkach da się go jednak korzystnie rozwiązać i zarobione pieniądze wypłacić bez zbędnych strat. Zanim jednak przedstawimy możliwości wykorzystania takiego rozwiązania, skupmy się na tym czym właściwie jest podwójne opodatkowanie.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wszystko to co zarobi firma wpłacane jest na konto właściciela, w związku z tym pieniądze opodatkowane są tylko raz. Spółka z o.o. posiada jednak odrębną osobowość prawną, co oznacza m.in. to, że w pierwszym kroku opłaca podatek od dochodu, a następnie płacisz go jeszcze raz jako osoba fizyczna, wypłacając pieniądze ze spółki.

Prowadząc spółkę z o.o. nie masz możliwości tak swobodnego wpłacania i wypłacania pieniędzy z firmowego konta, ponieważ fizycznie dane środki należą do samej spółki.

Oddzielenie prywatnych pieniędzy od majątku spółki jest jednak niekwestionowaną zaletą, zmniejszającą w dużym stopniu ryzyko związane z prowadzeniem biznesu.
Warto abyś pamiętał, że wszystkie transakcje, obciążenia i uznania w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością muszą mieć udokumentowaną podstawę prawną. Według
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22 ust. 1)  koszty powinny być zaksięgowane i mogą powstać z tytułu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Aby uniknąć błędów w ujmowaniu kosztów, warto skrupulatnie zapoznać się z wyłączeniami zawartymi w art. 23 ust. 1 niniejszej ustawy.

Dane wskazania są bardzo istotne, ponieważ wszelkie działania w spółce z o.o., niezależnie od ich charakteru z założenia muszą prowadzić do zwiększenia jej majątku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z brakiem jedności między spółką z o.o., a jej właścicielami – udziałowcami, jeżeli zechcą oni aby środki trafiły na ich konta muszą wypłacić dywidendę, co wiąże się z koniecznością zapłaty przez każdego z nich podatku. I to jest właśnie istotą podwójnego opodatkowania spółki z o.o., bo dywidenda nie jest dla spółki kosztem, a jej wypłata nie zmniejsza podatku dochodowego, który spółka musi zapłacić.

Bardzo niekorzystnym sposobem na wypłacanie środków ze spółki z o.o. jest także zatrudnienie się w niej na umowę o pracę. Średnie opodatkowanie tej formy zatrudnienia wynosi bowiem 40% (jest to faktyczny koszt jaki ponosi pracodawca uwzględniając składki na ZUS).
Nieco lepiej prezentuje się wypłata środków poprzez jednoosobową działalność gospodarczą, jednak nadal nie jest to korzystne rozwiązanie. Główną różnicą w stosunku do umowy o pracę jest w przypadku DG stały ZUS oraz możliwość skorzystania z przywileju podatku liniowego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak uniknąć podwójnego opodatkowania w spółce z o.o.?

Aby uniknąć dwukrotnego opłacania podatku, należy przede wszystkim wypłacić pieniądze ze spółki z o.o., w sposób który będzie dla niej kosztem. Zwiększając koszty zmniejszasz bowiem podatek dochodowy. Istotny jest również fakt, że wypłata musi mieć miejsce w tym samym miesiącu, w którym księgujesz przychód.

Jak zatem skutecznie wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.?

Otóż, przede wszystkim musisz się skupić na formach stałej współpracy z naszą spółką, takich jak wynajem powierzchni, czy też powierzenie obowiązków prezesa lub członka zarządu spółki, a nawet zatrudnienie na umowę o dzieło.

Jak uniknąć podwójnego opodatkowania?

Dywidendy to nie jedyna metoda wypłaty środków ze spółki z o.o., pieniądze możesz wypłacać na kilka sposobów.

Delegacje, podróże i szkolenia

Każdy przejazd samochodem, noclegi i diety związane z podróżami na rzecz działalności spółki będą dla niej kosztem.

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może wypłacać zwrot kosztów podróży służbowych, zarówno pracownikom jak i członkom zarządu. Jest to jeden z najprzyjemniejszych sposobów wypłaty środków ze spółki, dokonywany w oparciu o aktualne stawki kilometrówki.

Przykładowo, działania mające na celu pozyskiwanie klientów i kontaktów handlowych przez prezesa, który nie prowadzi działalności gospodarczej, w całości pokrywane są przez samą spółkę, gdyż są prowadzone w celu uzyskania przychodu. Dlatego bardzo istotne jest, aby skrupulatnie rozliczać wszystkie delegacje, ponieważ odprowadzisz od nich praktycznie zerowy podatek. Każdy przejazd samochodem, diety i noclegi będą dla spółki z o.o. kosztem. Dodatkowo, w przypadku pełnienia funkcji prezesa, opłaty za kursy językowe i zawodowe również mogą być uznane za poniesione przez spółkę.

Wynajem powierzchni biurowej

Spółka może wynajmować lokal, jego część bądź sprzęt - a to oznacza dla niej koszt.

W celu rejestracji spółki z o.o. należy podać jej adres oraz prawo do lokalu. Bardzo często przedsiębiorcy rejestrują spółki we własnym mieszkaniu. Jeżeli chcesz aby takie rozwiązanie przyniosło Ci korzyści, najlepszą opcją będzie podpisanie ze spółką umowy najmu. Wówczas jako formę opodatkowania należy wybrać ryczałt, co narazi Cię jedynie na podatek od przychodu (8,5% do kwoty 100 000 zł, 12,5% powyżej tej kwoty), natomiast dla spółki będzie oznaczało koszt.

Ponadto możesz wynajmować spółce sprzęt, lokal lub część lokalu, ważne tylko, żeby zachować rozwagę i dostosowywać stawki do aktualnych na rynku.

Powierzenie obowiązków prezesa bądź członka zarządu

Jeżeli spółka z o.o. chce podejmować jakiekolwiek formalne działania musi mieć zarząd, który może być jednoosobowy (w postaci prezesa zarządu) lub szerszy (z członkami zarządu).
W związku z tym wspólnicy mogą „mianować” prezesa lub członka zarządu poprzez uchwałę powołującą go do pełnienia danej funkcji za wynagrodzeniem.

Wynagrodzenie to będzie dla spółki kosztem, a dla członka zarządu zostanie opodatkowane według skali 18% lub 32%. Od takiego wynagrodzenia nie odprowadza się składki ZUS.


Zatrudnienie na umowę o dzieło

Możemy wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje umów o dzieło pod względem kosztów uzyskania przychodów:
- w przypadku gdy przenosisz prawa autorskie w ramach umowy o dzieło, masz możliwość zaliczenia 50% wynagrodzenia do kosztów własnych, tym samym zmniejszając wysokość podatku. To rozwiązanie posiada jednak dość istotną wadę – obowiązuje roczny limit przychodów, które można zaliczyć do preferencyjnej stawki, a dodatkowo dotyczy ono tylko twórców.

- w innym przypadku koszt uzyskania przychodu stanowi 20% dla wszystkich dzieł, które nie są objęte prawami autorskimi. Warto, żebyś był świadomy co możesz zaliczyć do umowy o dzieło, a co lepiej rozliczać w ramach umowy zlecenia, ponieważ złe zakwalifikowanie umowy jako umowy o dzieło, w przypadku kontroli skarbowej, może zaowocować koniecznością zapłaty zaległych składek.

Umowa o dzieło pozwala w niektórych przypadkach na zakwalifikowanie 50% wynagrodzenia  jako kosztów uzyskania przychodu (suma odliczonych kosztów nie może przekroczyć 85.528 zł), jeśli dochodzi do przekazania praw autorskich, np. jeśli piszesz dla pracodawcy program.

Katalog osób uprawnionych do 50% autorskich kosztów uzyskania przychodu możesz znaleźć w art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  – co istotne, od stycznia 2018 roku katalog osób uprawnionych do skorzystania z 50% KUP został mocno ograniczony.

Podsumowując, sposobów racjonalnego wypłacania pieniędzy ze spółki z o.o. przy równoczesnym unikaniu podwójnego opodatkowania jest kilka. Wybór najlepszego z nich zazwyczaj zależy od specyfiki prowadzonego biznesu. Inne możliwości będzie miał sklep wielobranżowy, a inne spółka handlująca nieruchomościami. Warto jednak, żebyś już na etapie planowania i “projektowania” swojej spółki pomyślał o odpowiedniej strukturze podatkowej.

SOVA Accounting

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA