REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?

SOVA Accounting
Biuro rachunkowe
Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?
Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. bez podwójnego opodatkowania?

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o. oraz jak uniknąć podwójnego opodatkowania? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania związane z tą kwestią!

Czym jest podwójne opodatkowanie w spółce z o.o.?

Prowadząc spółkę z o.o. z pewnością zetkniesz się z problemem podwójnego opodatkowania. W wielu przypadkach da się go jednak korzystnie rozwiązać i zarobione pieniądze wypłacić bez zbędnych strat. Zanim jednak przedstawimy możliwości wykorzystania takiego rozwiązania, skupmy się na tym czym właściwie jest podwójne opodatkowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wszystko to co zarobi firma wpłacane jest na konto właściciela, w związku z tym pieniądze opodatkowane są tylko raz. Spółka z o.o. posiada jednak odrębną osobowość prawną, co oznacza m.in. to, że w pierwszym kroku opłaca podatek od dochodu, a następnie płacisz go jeszcze raz jako osoba fizyczna, wypłacając pieniądze ze spółki.

Prowadząc spółkę z o.o. nie masz możliwości tak swobodnego wpłacania i wypłacania pieniędzy z firmowego konta, ponieważ fizycznie dane środki należą do samej spółki.

Oddzielenie prywatnych pieniędzy od majątku spółki jest jednak niekwestionowaną zaletą, zmniejszającą w dużym stopniu ryzyko związane z prowadzeniem biznesu.
Warto abyś pamiętał, że wszystkie transakcje, obciążenia i uznania w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością muszą mieć udokumentowaną podstawę prawną. Według
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22 ust. 1)  koszty powinny być zaksięgowane i mogą powstać z tytułu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Aby uniknąć błędów w ujmowaniu kosztów, warto skrupulatnie zapoznać się z wyłączeniami zawartymi w art. 23 ust. 1 niniejszej ustawy.

REKLAMA

Dane wskazania są bardzo istotne, ponieważ wszelkie działania w spółce z o.o., niezależnie od ich charakteru z założenia muszą prowadzić do zwiększenia jej majątku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z brakiem jedności między spółką z o.o., a jej właścicielami – udziałowcami, jeżeli zechcą oni aby środki trafiły na ich konta muszą wypłacić dywidendę, co wiąże się z koniecznością zapłaty przez każdego z nich podatku. I to jest właśnie istotą podwójnego opodatkowania spółki z o.o., bo dywidenda nie jest dla spółki kosztem, a jej wypłata nie zmniejsza podatku dochodowego, który spółka musi zapłacić.

Bardzo niekorzystnym sposobem na wypłacanie środków ze spółki z o.o. jest także zatrudnienie się w niej na umowę o pracę. Średnie opodatkowanie tej formy zatrudnienia wynosi bowiem 40% (jest to faktyczny koszt jaki ponosi pracodawca uwzględniając składki na ZUS).
Nieco lepiej prezentuje się wypłata środków poprzez jednoosobową działalność gospodarczą, jednak nadal nie jest to korzystne rozwiązanie. Główną różnicą w stosunku do umowy o pracę jest w przypadku DG stały ZUS oraz możliwość skorzystania z przywileju podatku liniowego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak uniknąć podwójnego opodatkowania w spółce z o.o.?

Aby uniknąć dwukrotnego opłacania podatku, należy przede wszystkim wypłacić pieniądze ze spółki z o.o., w sposób który będzie dla niej kosztem. Zwiększając koszty zmniejszasz bowiem podatek dochodowy. Istotny jest również fakt, że wypłata musi mieć miejsce w tym samym miesiącu, w którym księgujesz przychód.

Jak zatem skutecznie wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.?

Otóż, przede wszystkim musisz się skupić na formach stałej współpracy z naszą spółką, takich jak wynajem powierzchni, czy też powierzenie obowiązków prezesa lub członka zarządu spółki, a nawet zatrudnienie na umowę o dzieło.

Jak uniknąć podwójnego opodatkowania?

Dywidendy to nie jedyna metoda wypłaty środków ze spółki z o.o., pieniądze możesz wypłacać na kilka sposobów.

Delegacje, podróże i szkolenia

Każdy przejazd samochodem, noclegi i diety związane z podróżami na rzecz działalności spółki będą dla niej kosztem.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może wypłacać zwrot kosztów podróży służbowych, zarówno pracownikom jak i członkom zarządu. Jest to jeden z najprzyjemniejszych sposobów wypłaty środków ze spółki, dokonywany w oparciu o aktualne stawki kilometrówki.

Przykładowo, działania mające na celu pozyskiwanie klientów i kontaktów handlowych przez prezesa, który nie prowadzi działalności gospodarczej, w całości pokrywane są przez samą spółkę, gdyż są prowadzone w celu uzyskania przychodu. Dlatego bardzo istotne jest, aby skrupulatnie rozliczać wszystkie delegacje, ponieważ odprowadzisz od nich praktycznie zerowy podatek. Każdy przejazd samochodem, diety i noclegi będą dla spółki z o.o. kosztem. Dodatkowo, w przypadku pełnienia funkcji prezesa, opłaty za kursy językowe i zawodowe również mogą być uznane za poniesione przez spółkę.

Wynajem powierzchni biurowej

Spółka może wynajmować lokal, jego część bądź sprzęt - a to oznacza dla niej koszt.

W celu rejestracji spółki z o.o. należy podać jej adres oraz prawo do lokalu. Bardzo często przedsiębiorcy rejestrują spółki we własnym mieszkaniu. Jeżeli chcesz aby takie rozwiązanie przyniosło Ci korzyści, najlepszą opcją będzie podpisanie ze spółką umowy najmu. Wówczas jako formę opodatkowania należy wybrać ryczałt, co narazi Cię jedynie na podatek od przychodu (8,5% do kwoty 100 000 zł, 12,5% powyżej tej kwoty), natomiast dla spółki będzie oznaczało koszt.

Ponadto możesz wynajmować spółce sprzęt, lokal lub część lokalu, ważne tylko, żeby zachować rozwagę i dostosowywać stawki do aktualnych na rynku.

Powierzenie obowiązków prezesa bądź członka zarządu

Jeżeli spółka z o.o. chce podejmować jakiekolwiek formalne działania musi mieć zarząd, który może być jednoosobowy (w postaci prezesa zarządu) lub szerszy (z członkami zarządu).
W związku z tym wspólnicy mogą „mianować” prezesa lub członka zarządu poprzez uchwałę powołującą go do pełnienia danej funkcji za wynagrodzeniem.

Wynagrodzenie to będzie dla spółki kosztem, a dla członka zarządu zostanie opodatkowane według skali 18% lub 32%. Od takiego wynagrodzenia nie odprowadza się składki ZUS.


Zatrudnienie na umowę o dzieło

Możemy wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje umów o dzieło pod względem kosztów uzyskania przychodów:
- w przypadku gdy przenosisz prawa autorskie w ramach umowy o dzieło, masz możliwość zaliczenia 50% wynagrodzenia do kosztów własnych, tym samym zmniejszając wysokość podatku. To rozwiązanie posiada jednak dość istotną wadę – obowiązuje roczny limit przychodów, które można zaliczyć do preferencyjnej stawki, a dodatkowo dotyczy ono tylko twórców.

- w innym przypadku koszt uzyskania przychodu stanowi 20% dla wszystkich dzieł, które nie są objęte prawami autorskimi. Warto, żebyś był świadomy co możesz zaliczyć do umowy o dzieło, a co lepiej rozliczać w ramach umowy zlecenia, ponieważ złe zakwalifikowanie umowy jako umowy o dzieło, w przypadku kontroli skarbowej, może zaowocować koniecznością zapłaty zaległych składek.

Umowa o dzieło pozwala w niektórych przypadkach na zakwalifikowanie 50% wynagrodzenia  jako kosztów uzyskania przychodu (suma odliczonych kosztów nie może przekroczyć 85.528 zł), jeśli dochodzi do przekazania praw autorskich, np. jeśli piszesz dla pracodawcy program.

Katalog osób uprawnionych do 50% autorskich kosztów uzyskania przychodu możesz znaleźć w art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  – co istotne, od stycznia 2018 roku katalog osób uprawnionych do skorzystania z 50% KUP został mocno ograniczony.

Podsumowując, sposobów racjonalnego wypłacania pieniędzy ze spółki z o.o. przy równoczesnym unikaniu podwójnego opodatkowania jest kilka. Wybór najlepszego z nich zazwyczaj zależy od specyfiki prowadzonego biznesu. Inne możliwości będzie miał sklep wielobranżowy, a inne spółka handlująca nieruchomościami. Warto jednak, żebyś już na etapie planowania i “projektowania” swojej spółki pomyślał o odpowiedniej strukturze podatkowej.

SOVA Accounting

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA