REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki zarządu w sytuacji zagrożenia upadłością

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Obowiązki zarządu w sytuacji zagrożenia upadłością  /shutterstock.com
Obowiązki zarządu w sytuacji zagrożenia upadłością /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wiele przedsiębiorstw zostało dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W konsekwencji braku nowych zleceń bądź znacznego spadku sprzedaży produktów zdarza się, że przedsiębiorcy nie są w stanie na bieżąco realizować swoich zobowiązań pieniężnych. Jak w takiej sytuacji powinien zachować się zarząd i jakie ciążą na nim obowiązki?

Brak zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości

Członkowie zarządu, którzy w terminie nie zgłoszą wniosku o ogłoszenie upadłości narażają się na odpowiedzialność osobistą za zobowiązania spółki. Narażają się też na odpowiedzialność karną z tego tytułu oraz możliwość orzeczenia wobec nich zakazu sprawowania funkcji w zarządzie w przyszłości. Są to dotkliwe konsekwencje,  dlatego należy zachować szczególną ostrożność w przypadku pojawienia się trudności z płynnością finansową.

Autopromocja

Konieczne kroki

Pierwszym krokiem jest zbadanie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w kontekście zaistnienia przesłanek do ogłoszenia upadłości. Mogą Państwo dokonać wstępnej analizy finansowej wykorzystując nasz autorski kalkulator. Konieczna jest także analiza przyczyn i momentu wystąpienia stanu niewypłacalności.

Ważne są terminy do zgłoszenia ewentualnego wniosku o upadłość. Jeżeli zagrożenie upadłością powstało na skutek obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 to terminy do zgłoszenia wniosku o upadłość nie rozpoczynają biegu lub ich bieg zostaje przerwany do czasu ustania tego stanu. Członkowie zarządu mają wtedy więcej czasu na podjęcie działań zapobiegawczych.

Możliwe działania zapobiegawcze

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości powinno być ostatnią opcją, która jest brana pod uwagę. W pierwszej kolejności należy rozważyć pozyskanie dofinansowania z innych dostępnych źródeł, np. dokapitalizowanie spółki przez wspólników, zaciągnięcie kredytu lub spieniężenie posiadanego majątku.

Wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego może również okazać się korzystną alternatywą. Tzw. tarcza 4.0 wprowadziła w tym celu nowy typ postępowania restrukturyzacyjnego, tzw. uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczna jest też analiza możliwości skorzystania z pomocy na podstawie tzw. tarcz antykryzysowych. Niestety spełnianie przesłanek do ogłoszenia upadłości zasadniczo uniemożliwia skorzystanie z pomocy.  

Chętnie wesprzemy Państwa w analizie sytuacji finansowej przedsiębiorstw i doradzimy jakie działania zapobiegawcze należy podjąć. Służymy również wsparciem przy zgłaszaniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Ważne jest odpowiednio wczesne podjęcie działań, tak aby móc przeanalizować wszystkie opcje i podjąć właściwą decyzję co do kontynuacji działalności.

Karolina Sieraczek, radca prawny we wrocławskim oddziale Rödl & Partner

„Restrukturyzacja w dobie pandemii COVID-19” – analiza ekspertów Rödl & Partner

Specjaliści Rödl & Partner opracowali broszurę dla przedsiębiorców, którzy stanęli przed koniecznością wprowadzenia znaczących zmian organizacyjnych w firmach w związku z COVID-19. W przystępny sposób przedstawiają wybrane rozwiązania służące restrukturyzacji przedsiębiorstw i omawiają rozwiązania legislacyjne zawarte w „tarczy antykryzysowej” i „tarczy finansowej”.

W publikacji „Restrukturyzacja w dobie pandemii COVID-19” poruszana jest tematyka dotycząca m.in. wprowadzonego w ramach „tarczy 4.0” uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego, wpływu pomocy publicznej z „tarczy antykryzysowej” oraz „tarczy finansowej” na postępowania restrukturyzacyjne, obowiązków zarządu spółki kapitałowej w sytuacji zagrożenia upadłością i restrukturyzacji pozasądowej zobowiązań publicznoprawnych w kontekście pomocy publicznej.

Darmową broszurę można pobrać w wersji polsko-niemieckiej i polsko-angielskiej bezpośrednio ze strony internetowej Rödl & Partner:

https://www.roedl.pl/pl/media/nasze-publikacje/broszury/restrukturyzacja-w-dobie-pandemii-covid-19

***

Rödl & Partner to międzynarodowa firma świadcząca zintegrowane usługi profesjonalne w obszarach: audyt, business process outsourcing, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting. Działa w 49 krajach i ma 109 biur, w których pracuje  5120 osób. W Polsce zatrudnia ponad 500 pracowników w sześciu lokalizacjach – Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA