REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji podatkowej spółki limited

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Rezydencja podatkowa, spółka limited, CFR
Rezydencja podatkowa, spółka limited, CFR
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc skutecznie przeprowadzić optymalizację podatkową - czyli zgodny z prawem proces obniżenia zobowiązań podatkowych – dla transakcji transgranicznych, bardzo ważne będzie zaopatrzenie się w dokument zwany certyfikatem rezydencji podatkowej. Oto czym jest ten dokument oraz dlaczego jest tak istotny.

Czym jest certyfikat rezydencji podatkowej?

Certyfikat rezydencji podatkowej, określany także skrótem CFR (od nazwy angielskiej Certificate of fiscial residence) jest dokumentem określającym miejsce rezydencji podatkowej podmiotu zobligowanego do odprowadzenia właściwych podatków. Miejscem tym jest kraj wystawiający ów certyfikat – oznacza to, że właśnie w nim trzeba opłacić należne podatki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Certyfikat ma dwie wersje:

CFR 1 -  potwierdza on miejsce zamieszkania osoby fizycznej lub siedziby firmy właściwym dla celów podatkowych

CFR 2 -  jest zaświadczeniem o miejscu zamieszkania na terenie Polski podmiotu (osoby fizycznej) osiągającego przychody z tytułu oszczędności

REKLAMA

Do czego potrzebny jest CFR?

Certyfikat pozwala (jak już wspomniano), na skuteczne przeprowadzanie procedury optymalizacji podatkowej w przypadku transakcji międzynarodowych. Uściślając, umożliwia on na właściwe obliczenie tzw. „podatku u źródła” (...podatku pobieranego w przypadku płatności transgranicznych, w których podmiot otrzymujący przychód (podatnik) ma inną rezydencję podatkową niż podmiot dokonujący wypłaty (rezydent w kraju położenia źródła przychodu...), zapobiegając sytuacji podwójnego opodatkowania, poprzez opodatkowanie dochodu tylko w jednym z państw, pomiędzy którymi przeprowadzane są transakcje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze informacje dotyczące rezydencji podatkowej w UK

Zasady uzyskania rezydencji podatkowej na terenie Wielkiej Brytanii określa Konwencja o zapobieganiu podwójnego opodatkowania zawarte między Polską a Wielką Brytanią właśnie. Zgodnie z jej postanowieniami, miejscem rezydencji podatkowej spółki (ponieważ o niej jest teraz mowa) jest kraj w którym została ona zarejestrowana, w którym znajduje się jej zarząd, bądź też „zachodzi inne kryterium o podobnym charakterze”.

Co jednak, jeżeli spółka ma siedziby w dwóch krajach (w Polsce i UK)? Wtedy przyjmuje się, że główna siedziba firmy, a zatem miejsce jej rezydencji podatkowej znajduje się tam, gdzie podejmowane są kluczowe decyzje dotyczące jej funkcjonowania. To ważna informacja pozwalająca na uniknięcie nieprzyjemnych pomyłek. Trzeba pamiętać, że jeśli nawet firma została zarejestrowana w UK, ale jej zarząd pozostaje na terenie Polski, niemożliwe będzie uzyskanie certyfikatu rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii.

Jeżeli certyfikat rezydencji podatkowej w Zjednoczonym Królestwie chce otrzymać osoba fizyczna, konieczne jest aby przebywała na jego terenie co najmniej 183 dni w roku.

Jak otrzymać CFR w Wielkiej Brytanii?

Organem właściwym dla wydania CFR jest  HM Revenue & Customs, a sama procedura jest wyjątkowo prosta, ponieważ należy jedynie wypełnić odpowiedni formularz zamieszczony na stronach internetowych urzędu. Czas oczekiwania na certyfikat to 30 dni roboczych.

Data ważności CFR

Ubiegając się o otrzymanie CFR, należy pamiętać o tym, aby określić jego termin ważności (jest to dokument czasowy). Jeżeli termin ów nie jest określony, ważność CFR wygasa po 12 miesiącach. Konieczne jest więc uzyskanie nowego certyfikatu.

Informacje dodatkowe

Nie istnieje jedna, powszechna forma CFR; każdy kraj przyjmuje swój własny wzór. Wzór, który jednak zawiera takie informacje jak:

- datę wystawienia

- odniesienie do umowy przeciwdziałającej podwójnemu opodatkowaniu

- cel wydania CFR

- adres zamieszkania osoby fizycznej bądź siedziby firmy ubiegającej się o CFR

- nazwę instytucji uprawnionej do wydania certyfikatu

Certyfikat rezydencji podatkowej nie może zostać zastąpiony przez żaden inny dokument, dlatego posiadanie go jest niezbędne dla uniknięcia podwójnego opodatkowania w przypadku przeprowadzania transakcji międzynarodowych.

Możliwa jest także sytuacja, w której HMRC odmawia wydania CFR. Wtedy dobrze jest zasięgnąć pomocy wyspecjalizowanej firmy doradczej.

Firma w Anglii

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA