REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytwarzanie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych a obowiązki ewidencyjne w akcyzie [część 6]

Marcin Sądej
Prawnik specjalizujący się w tematyce podatkowej
Wytwarzanie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych a obowiązki ewidencyjne w akcyzie [część 6]
Wytwarzanie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych a obowiązki ewidencyjne w akcyzie [część 6]

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnim obowiązkiem – tym razem o charakterze ewidencyjnym – związanym z energią elektryczną jest konieczność prowadzenia ewidencji ilości energii elektrycznej. Co w tym zakresie mówi ustawa o podatku akcyzowym? Jakie jest podejście organów skarbowych?

Ewidencja ilościowa energii elektrycznej zgodnie z prawem akcyzowym

Zgodnie z art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

  1. podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
  2. podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
  4. podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

W zakresie tego obowiązku ponownie wskażmy, że od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 138h ust. 2 ustawy, gdzie przeczytać możemy, że przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

Poprzednia wersja art. 138h ust. 2 ustawy (przed 1 stycznia 2023 roku) odnosiła się do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez te podmioty. W konsekwencji w poprzednim stanie prawnym podmioty prowadzące działalność gospodarczą miały obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej. Prowadzona ewidencja musiała zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości energii elektrycznej wyprodukowanej, zużytej na własne potrzeby i sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję (patrz interpretacja Dyrektora KIS z dnia 21.11.2022 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.202.2022.2.MAZ, ).

REKLAMA

Autopromocja

Zmiana treści art. 138h ust. 2 ustawy – wprowadzona z dniem 1 stycznia 2023r. - ma na celu wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, nie muszą prowadzić ewidencji, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. 

W odróżnieniu od stanu prawnego przed 2023 rokiem nie będą więc prowadzić ewidencji podmioty produkujące tę energię, jeśli jest ona dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. 

Wytworzona energia elektryczna jest w części zużywana na własne potrzeby

Interesujące tezy zostały określone w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 21.02.2023 r.,nr  0111-KDIB3-3.4013.11.2023.2.AM, w której to organ oceniał przypadek, gdzie wytworzona energia elektryczna jest w części zużywana na własne potrzeby i podlega zwolnieniu na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a w części jest odsprzedawana i z tego tytułu odprowadzają Państwo podatek akcyzowy.

REKLAMA

Podatnik, w związku z trudnościami w zakresie prowadzenia ewidencji powziął wątpliwość w zakresie możliwości opodatkowania całej wyprodukowanej, w ramach instalacji fotowoltaicznych, energii elektrycznej bez konieczności prowadzenia odrębnie ewidencji energii zużywanej przez podatnika (spółkę) i odrębnie przez najemców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ wskazał na treść art. 138h ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym: W odniesieniu do energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości energii wyprodukowanej, o której mowa w ust. 5 pkt 1, prowadzący ewidencję, o której mowa w ust. 1, określa ilości szacunkowe tej energii, uwzględniając moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Skorzystanie ze możliwości zwolnienia podatkowego jest prawem, a nie obowiązkiem. Jednocześnie nawet jeżeli podatnicy zrezygnują z możliwości skorzystania ze zwolnienia i opodatkują całą energię elektryczną, wówczas i tak nie będą zwolnieni z obowiązku prowadzenia odrębnie ewidencji energii zużywanej i odrębnie energii elektrycznej sprzedawanej najemcom.

Do prowadzenia ewidencji ilościowej zobowiązani są m.in. podatnicy zużywający wyprodukowaną przez siebie energię, jak również i podatnicy, którzy sprzedają wyprodukowaną energię elektryczną. 

Skoro więc część wyprodukowanej energii jest m.in. zużywana przez podatnika jak i odsprzedawana najemcom w tej sytuacji podatnik jest zobowiązany do prowadzenia powyższej ewidencji, zgodnie z treścią art. 138h ust. 5 pkt 2 i 5 ustawy.

Wyjątki dotyczące obowiązku prowadzenia ewidencji

W interpretacji czytamy: „Ustawodawca przewidział również wyjątki dotyczące obowiązku prowadzenia ewidencji, przy czym w przedmiotowej sprawie nie znajdują one zastosowania. Pomimo, że Państwo produkujecie energię elektryczną z instalacji o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, wciąż są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej ze względu na niespełnienie przesłanki z art. 138h ust. 2 ustawy.

Odnosząc się do Państwa trudności związanych z określeniem ilości zużywanej energii elektrycznej, w przypadku braku specjalistycznych urządzeń pomiarowych, umożliwiających precyzyjne określenie ilości energii elektrycznej, którą należy wykazać w ewidencji, ustawodawca dopuścił stosowanie szacunkowych metod określania wskazanej ilości energii.

Podsumowując, nawet w przypadku rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania, są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, w której powinni Państwo wykazać odrębnie energię elektryczną zużywaną przez Państwa oraz odrębnie energię elektryczną sprzedawaną najemcom. W przypadku trudności, które Państwo napotykają ze względu na brak posiadania urządzeń pomiarowo - rozliczeniowych, mają Państwo prawo określić ilość energii elektrycznej na podstawie metod szacunkowych.”

Podsumowując w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2023 roku podmiot prowadzący działalność gospodarczą i produkując energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW do produkcji, której są wykorzystywane wyroby energetyczne pochodzące z odnawialnych źródeł energii i zużywający tę energię na własne potrzeby będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego i jednocześnie będzie zwolniony z obowiązku:

  • zarejestrowania się w urzędzie skarbowym
  • prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej
  • składania deklaracji dla podatku akcyzowego.

Marcin Sądej
podatki.fotowoltaika@gmail.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Zmiany w VAT. Uproszczenia dla drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z VAT

Szykują się zmiany w VAT. Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE niż ten, w którym mają siedzibę. Tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno firm z Polski, jak i z innych krajów członkowskich UE.

Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

REKLAMA

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

REKLAMA

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA