REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszty napraw gwarancyjnych są kosztami pośrednimi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Paweł Muż

REKLAMA

Spółka udziela gwarancji na sprzedawane urządzenia. Kiedy należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów koszty napraw gwarancyjnych? Czy koszty napraw gwarancyjnych są kosztami bezpośrednio czy pośrednio związanymi z przychodami?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty napraw gwarancyjnych to koszty pośrednio związane z przychodami. Mogą być one zatem zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, czyli w dniu księgowania tych kosztów w księgach rachunkowych. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Koszty uzyskania przychodów ponoszone przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych dzielą się na koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz na koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie). Bezpośrednio związane z przychodami są koszty, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów, tj. możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Koszty pośrednie to koszty, których nie można w taki sposób przypisać określonym przychodom, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.

Pojawia się pytanie, czy koszty napraw gwarancyjnych stanowią koszty bezpośrednio czy pośrednio związane z przychodami. Więcej przemawia za uznaniem tych kosztów za pośrednio związane z przychodami. Należy bowiem zauważyć, że udzielenie gwarancji nie warunkuje uzyskania przychodu (stanowi jedynie dla nabywcy zachętę do zakupu). Nie wpływa też na wysokość przychodu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że w momencie uzyskiwania przychodów ze sprzedaży towarów objętych gwarancją podatnik nie wie, czy w ogóle będzie musiał ponieść koszty napraw gwarancyjnych tych towarów.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty

Podobne stanowisko dominuje także w wyjaśnieniach organów podatkowych. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 czerwca 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-314/09/AP, w której czytamy, że:

Spółka ponosi koszty z tytułu zobowiązań gwarancyjnych. W momencie sprzedaży produkowanych przez Spółkę urządzeń wysokość tych kosztów jest niemożliwa do zidentyfikowania. Koszty napraw gwarancyjnych mogą w ogóle nie wystąpić. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż wydatki te należy uznać za koszty pośrednie, przyjmowane jako koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 9 listopada 2011 r., sygn. IPPB3/423-669/11-3/MC, czy Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 12 października 2012 r., sygn. IPTPB3/423-255/12-4/MF.

 

A zatem koszty napraw gwarancyjnych są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d updop), czyli w dniu księgowania tych kosztów w księgach rachunkowych. Dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu to dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) - art. 15 ust. 4e updop. Nieistotny w omawianym przypadku wyjątek dotyczy kosztów ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Jak zaś wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, określenie „dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych” oznacza dzień dokonania zapisu w księgach rachunkowych (przykładowo: wyrok NSA z 18 maja 2010 r., sygn. akt II FSK 942/09, wyrok NSA z 20 lipca 2011 r., sygn. akt II FSK 414/10, czy wyrok WSA w Krakowie z 27 września 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 669/12).

PRZYKŁAD

Spółka X udziela dwuletniej gwarancji na sprzedawane urządzenia. W księgach rachunkowych jednostka nie tworzy rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na koszty ewentualnych napraw gwarancyjnych (ze względu na bardzo niskie prawdopodobieństwo ich wystąpienia). W styczniu 2013 r. spółka otrzymała od jednostki zajmującej się (na podstawie umowy) naprawą gwarancyjną sprzedawanych przez spółkę X urządzeń fakturę za naprawę jednego z nich (w ramach gwarancji).

Faktura VAT wystawiona 15 stycznia 2013 r. za usługę wykonaną w styczniu:

• wartość netto 1000 zł

• VAT naliczony 230 zł

• wartość usługi gwarancyjnej brutto 1230 zł

Ewidencja w księgach rachunkowych stycznia będzie następująca:

Wn konto 402 „Usługi obce”; w analityce: koszty usług gwarancyjnych 1000 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 230 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 1230 zł

oraz przeniesienie tych kosztów na konta zespołu 5

Wn konto zespołu 5 „Koszty działalności podstawowej” 1000 zł

Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 1000 zł

oraz zwiększenie kosztu własnego sprzedanych urządzeń

Wn konto zespołu 7 „Koszt własny sprzedanych produktów” lub „Wartość sprzedanych towarów według cen nabycia” 1000 zł

Ma konto zespołu 5 „Koszty działalności podstawowej” 1000 zł

W styczniu spółka będzie mogła koszty naprawy gwarancyjnej uznać za koszty uzyskania przychodu, gdyż uwzględniła je w prowadzonych przez siebie księgach rachunkowych stycznia (przypisała ten koszt kosztom poniesionym w styczniu).

Jeśli faktura za taką usługę (wykonaną w styczniu) dotarłaby do spółki X po zamknięciu ksiąg rachunkowych za styczeń (np. 22 lutego 2013 r.), to koszty te należałoby ująć w księgach rachunkowych lutego i również w lutym byłyby zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Co grozi za niewłaściwe koszty uzyskania przychodu?


Podstawa prawna:

• art. 15 ust. 4-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 1342

Tomasz Krywan - doradca podatkowy

Paweł Muż - ekonomista, księgowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA