REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze

Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze /Fot. Fotolia
Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duże kontrowersje wzbudza obowiązek (po przekroczeniu progu przychodów lub kosztów na poziomie 10 000 000 EUR) przygotowywania analiz porównawczych dla poszczególnych transakcji w ramach dokumentacji lokalnej cen transferowych. Czy regulacje prawne w obecnym brzmieniu dają możliwość uniknięcia tego obowiązku – jeżeli tak, to jakie są tego potencjalne konsekwencje.

Obowiązek przygotowania analiz porównawczych

Zgodnie z brzmieniem art. 9a ust. 2b pkt 2) ustawy o CIT obowiązującym od 1 stycznia 2017 roku, podatnicy których przychody lub koszty księgowe przekroczą w 2016 r. wartość 10 000 000 EUR (dotyczy to także wspólników spółek osobowych, które osiągają takie przychody lub koszty księgowe) są zobowiązani do uwzględniania w dokumentacji lokalnych analiz danych porównawczych, na podstawie których ustalono cenę w transakcji z podmiotami powiązanymi.

Autopromocja

Oczywistym zatem jest, iż obowiązek ten nie dotyczy mniejszych podatników (nie przekraczających powyższego progu). W przypadku jednak większych jednostek, i co za tym idzie często znaczącej liczby transakcji wymagających udokumentowania, obowiązek ten stanowi jedno z kluczowych wyzwań. Dlatego coraz częściej spotykamy się z pytaniami o możliwość zastosowania art. 9a ust. 2c ustawy o CIT, który mówi m. in., iż „(…) w przypadku braku danych do przeprowadzenia analizy danych porównawczych, podatnik załącza do dokumentacji podatkowej opis zgodności warunków transakcji oraz innych zdarzeń, ustalonych z podmiotami powiązanymi, z warunkami, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty.”

Opis zamiast analizy?

Przepis ten może sugerować, iż podatnicy zamiast przygotować skomplikowane analizy, mogą ograniczyć się jedynie do opisu argumentów, uzasadniających zgodność warunków danej transakcji z warunkami rynkowymi. Do takiej interpretacji zachęca tym bardziej fakt, iż wielu podatników nie jest w stanie samodzielnie pozyskać danych porównawczych (np. ze względu na brak porównywalnych danych wewnętrznych) i musi opierać się (często przy wsparciu doradców) na zewnętrznych bazach danych lub innych opracowaniach.

Jednak w praktyce, wydaje się, iż takie podejście może stać w sprzeczności z interesem podatnika. Po pierwsze dlatego, iż interpretacja pojęcia „braku danych” może być bardzo szeroka, a co do zasady, podatnik powinien dochować należytej staranności i rzetelności już na etapie planowania transakcji z podmiotem powiązanym, nie mówiąc już o odpowiednim jej udokumentowaniu i uzasadnieniu z perspektywy ekonomicznej – w szczególności w perspektywie obowiązku wynikającego z art. 9a ust. 7 ustawy o CIT, a więc oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej. Ewentualne uznanie dokumentacji za niekompletną i/ lub nierzetelną z powodu braku analiz, może skutkować zarówno zastosowaniem stawki sankcyjnej, jak i konsekwencjami z zakresu KKS dla osób odpowiedzialnych za proces zawierania transakcji wewnątrzgrupowych.

Zobacz także: Ceny transferowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie obowiązek przygotowywania analiz to także szansa dla podatników na uzasadnienie z odpowiednim wyprzedzeniem (a nie np. już w trakcie kontroli) założeń, metodologii oraz poziomu wynagrodzenia w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Ograniczając się do samego opisu, odbieramy sobie jeden z najważniejszych argumentów w dyskusji z organem skarbowym na temat specyfiki i zasad rozliczeń, co w praktyce może mieć negatywne skutki dla podatnika w toku kontroli.

Ceny transferowe 2017 – jak przygotować się do zmian

Podsumowanie

Podsumowując, obligatoryjne analizy porównawcze to kluczowy element uzasadniający rynkowość transakcji w dokumentacji lokalnej. Dopuszczenie przez Ustawodawcę możliwości zastąpienia jej opisem miało na celu uwzględnienie wyjątkowych sytuacji, dla których w sposób nie budzący wątpliwości znalezienie danych porównawczych nie będzie możliwe. Niemniej, nie dysponując obecnie żadną praktyką stosowania nowych przepisów, nie sposób określić, czy i jakie sytuacje będą umożliwiały zastosowanie tego rozwiązania w sposób nie budzący obaw podatnika oraz wątpliwości kontrolujących. W perspektywie wejścia w życie nowych przepisów, najbardziej rekomendowanym podejściem wydaje się konsekwentnie przygotowanie odpowiednich analiz dla poszczególnych transakcji. 

Autor: Krzysztof Liszka, Manager w Accreo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA