REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?
Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?

REKLAMA

REKLAMA

Aczkolwiek dodany od 1 stycznia 2010 r. przepis art. 15 ust. 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) obowiązują już pewien czas, to podatnicy nadal miewają problemy z prawidłowym rozpoznaniem momentu ujęcia wydatków na składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez siebie w kosztach uzyskania przychodów. Zbadajmy zatem co jest źródłem tych problemów.

Co mówią przepisy?

Na podstawie art. 15 ust. 4h ustawy o CIT składki na ubezpieczenie społeczne dotyczące wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, w części finansowanej przez płatnika, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – będą mogły być potrącane jako koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostaną opłacone:

REKLAMA

REKLAMA

- w terminach wynikających z odrębnych przepisów – jeżeli pensje i zasiłki są wypłacane bądź postawione do dyspozycji pracowników w miesiącu, za który są należne lub

- najpóźniej do 15 dnia następnego miesiąca – jeżeli pensje i zasiłki są wypłacane bądź postawione do dyspozycji pracowników w miesiącu następującym po miesiącu, za który są należne, w terminie wynikającym z prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Jeżeli powyższe warunki nie będą spełnione, składki na ubezpieczenie społeczne (dalej: składki ZUS) oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP będą kosztem uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostaną faktycznie opłacone (por. art. 16 ust. 1 pkt 57a oraz art. 16 ust. 7d ustawy o CIT).

REKLAMA

Cel zmian

Wprowadzając powyższy przepis ustawodawca miał na celu ustanowienie zasady memoriałowej dla potrącania w kosztach uzyskania przychodów składek ZUS oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP od świadczeń postawionych do dyspozycji pracownika w ustalonych terminach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże nieprecyzyjna redakcja powyższego artykułu oraz jego rozbieżność z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych rodzą istotne problemy interpretacyjne.

Terminy z ustawy o CIT a terminy z ustawy o ZUS

W celu zastosowania zasady memoriałowej do potrącenia w kosztach uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP przepis ten wprowadza dwie odrębne zasady.

1. Pierwsza z nich odnosi się do podatników, którzy dokonują wypłaty wynagrodzeń w miesiącu, za który wynagrodzenia te są należne.

W takim przypadku składki te stanowią koszt tego miesiąca, jeżeli zostaną wpłacone w terminie wynikającym z przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o ZUS). Termin zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę upływa 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty wynagrodzeń (por. art. 47 ust. 1 powołanej ustawy).

Dla tak ustalonych terminów wypłat wynagrodzeń, składka na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę powinna być uiszczona w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu wypłaty wynagrodzenia.

2. Drugą zasadę stosują pracodawcy, którzy wypłacają wynagrodzenie dopiero po zakończeniu miesiąca za który jest ono należne (uwzględniając przepisy prawa pracy, umowy lub inne stosunki łączące strony).

Wówczas w celu zastosowania metody memoriałowej składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę muszą być wpłacone do 15 dnia następnego miesiąca, za który są należne.

Tym samym ustawa o CIT nie jest spójna z przepisami ustawy o ZUS. Ustawa o CIT określa bowiem inny termin zapłaty składek niż ustawa o ZUS. Terminy w ustawie o ZUS liczy się od dnia wypłaty świadczenia, a nie jak w ustawie o CIT w odniesieniu do okresu, za które są należne.

Zatem, by podatnik mógł w tym przypadku potrącić te składki w kosztach uzyskania przychodów na zasadzie memoriałowej zgodnie z przepisami ustawy o CIT, musiałby składki te opłacić miesiąc przed upływem terminu wynikającego z przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Stąd podatnicy wpłacający składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP w ostatnim dniu terminu wynikającym z ustawy o ZUS, nie mogą w tym przypadku dochować terminów z ustawy o CIT, czego konsekwencją jest obowiązek stosowania zasady kasowej dla potrącalności tych wydatków w kosztach uzyskania przychodów.

Rozbieżności dotyczące terminów zapłaty składek określonych w ustawie o CIT oraz ustawie o ZUS ilustruje poniższy przykład:

Wynagrodzenie należne za

sierpień 2011

Termin wypłaty wynagrodzenia wynikający z umowy o pracę

Termin zapłaty składek wynikający z ustawy o ZUS

Termin zapłaty składek wynikający z ustawy o CIT dla zasady memoriałowej

31.08.2011r.

15.09.2011r.

15.09.2011r.

10.09.2011r.

15.10.2011r.

15.09.2011r.

W zilustrowanym powyżej przykładzie:

- jeżeli pracodawca wypłaca wynagrodzenia należne za miesiąc sierpień w miesiącu za który wynagrodzenie jest należne (31.08.2011 r.), to wówczas składki zgodnie z ustawą o ZUS powinny zostać zapłacone do 15.09.2011 r.; jednocześnie wpłata składek w terminie wynikającym z ustawy o ZUS daje podatnikowi prawo do potrącenia ich w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu sierpniu 2011 r (koszt w miesiącu, za który składki są należne);

- jeżeli pracodawca wypłaca wynagrodzenia należne za miesiąc sierpień w miesiącu następującym po miesiącu, za który wynagrodzenie jest należne (10.09.2011 r.), to wówczas składki zgodnie z ustawą o ZUS powinny zostać zapłacone do 15.10.2011 r.; jednocześnie wpłata składek w ostatnim dniu terminu wynikającym z ustawy o ZUS obliguje podatnika do potrącenia w kosztach uzyskania przychodów przedmiotowych składek w dacie faktycznej wpłaty składek do ZUS; podatnik będzie miał prawo potrącić przedmiotowe składki w sierpniu 2011 r. tylko w przypadku, gdy opłaci je  miesiąc przed upływem terminu określonego w przepisach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. do 15.09.2010 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA