REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?
Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?

REKLAMA

REKLAMA

Aczkolwiek dodany od 1 stycznia 2010 r. przepis art. 15 ust. 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) obowiązują już pewien czas, to podatnicy nadal miewają problemy z prawidłowym rozpoznaniem momentu ujęcia wydatków na składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez siebie w kosztach uzyskania przychodów. Zbadajmy zatem co jest źródłem tych problemów.

Co mówią przepisy?

Na podstawie art. 15 ust. 4h ustawy o CIT składki na ubezpieczenie społeczne dotyczące wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, w części finansowanej przez płatnika, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – będą mogły być potrącane jako koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostaną opłacone:

REKLAMA

Autopromocja

- w terminach wynikających z odrębnych przepisów – jeżeli pensje i zasiłki są wypłacane bądź postawione do dyspozycji pracowników w miesiącu, za który są należne lub

REKLAMA

- najpóźniej do 15 dnia następnego miesiąca – jeżeli pensje i zasiłki są wypłacane bądź postawione do dyspozycji pracowników w miesiącu następującym po miesiącu, za który są należne, w terminie wynikającym z prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Jeżeli powyższe warunki nie będą spełnione, składki na ubezpieczenie społeczne (dalej: składki ZUS) oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP będą kosztem uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostaną faktycznie opłacone (por. art. 16 ust. 1 pkt 57a oraz art. 16 ust. 7d ustawy o CIT).

Cel zmian

Wprowadzając powyższy przepis ustawodawca miał na celu ustanowienie zasady memoriałowej dla potrącania w kosztach uzyskania przychodów składek ZUS oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP od świadczeń postawionych do dyspozycji pracownika w ustalonych terminach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże nieprecyzyjna redakcja powyższego artykułu oraz jego rozbieżność z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych rodzą istotne problemy interpretacyjne.

Terminy z ustawy o CIT a terminy z ustawy o ZUS

W celu zastosowania zasady memoriałowej do potrącenia w kosztach uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP przepis ten wprowadza dwie odrębne zasady.

1. Pierwsza z nich odnosi się do podatników, którzy dokonują wypłaty wynagrodzeń w miesiącu, za który wynagrodzenia te są należne.

W takim przypadku składki te stanowią koszt tego miesiąca, jeżeli zostaną wpłacone w terminie wynikającym z przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o ZUS). Termin zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę upływa 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty wynagrodzeń (por. art. 47 ust. 1 powołanej ustawy).

Dla tak ustalonych terminów wypłat wynagrodzeń, składka na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę powinna być uiszczona w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu wypłaty wynagrodzenia.

2. Drugą zasadę stosują pracodawcy, którzy wypłacają wynagrodzenie dopiero po zakończeniu miesiąca za który jest ono należne (uwzględniając przepisy prawa pracy, umowy lub inne stosunki łączące strony).

Wówczas w celu zastosowania metody memoriałowej składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę muszą być wpłacone do 15 dnia następnego miesiąca, za który są należne.

REKLAMA

Tym samym ustawa o CIT nie jest spójna z przepisami ustawy o ZUS. Ustawa o CIT określa bowiem inny termin zapłaty składek niż ustawa o ZUS. Terminy w ustawie o ZUS liczy się od dnia wypłaty świadczenia, a nie jak w ustawie o CIT w odniesieniu do okresu, za które są należne.

Zatem, by podatnik mógł w tym przypadku potrącić te składki w kosztach uzyskania przychodów na zasadzie memoriałowej zgodnie z przepisami ustawy o CIT, musiałby składki te opłacić miesiąc przed upływem terminu wynikającego z przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Stąd podatnicy wpłacający składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP w ostatnim dniu terminu wynikającym z ustawy o ZUS, nie mogą w tym przypadku dochować terminów z ustawy o CIT, czego konsekwencją jest obowiązek stosowania zasady kasowej dla potrącalności tych wydatków w kosztach uzyskania przychodów.

Rozbieżności dotyczące terminów zapłaty składek określonych w ustawie o CIT oraz ustawie o ZUS ilustruje poniższy przykład:

Wynagrodzenie należne za

sierpień 2011

Termin wypłaty wynagrodzenia wynikający z umowy o pracę

Termin zapłaty składek wynikający z ustawy o ZUS

Termin zapłaty składek wynikający z ustawy o CIT dla zasady memoriałowej

31.08.2011r.

15.09.2011r.

15.09.2011r.

10.09.2011r.

15.10.2011r.

15.09.2011r.

W zilustrowanym powyżej przykładzie:

- jeżeli pracodawca wypłaca wynagrodzenia należne za miesiąc sierpień w miesiącu za który wynagrodzenie jest należne (31.08.2011 r.), to wówczas składki zgodnie z ustawą o ZUS powinny zostać zapłacone do 15.09.2011 r.; jednocześnie wpłata składek w terminie wynikającym z ustawy o ZUS daje podatnikowi prawo do potrącenia ich w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu sierpniu 2011 r (koszt w miesiącu, za który składki są należne);

- jeżeli pracodawca wypłaca wynagrodzenia należne za miesiąc sierpień w miesiącu następującym po miesiącu, za który wynagrodzenie jest należne (10.09.2011 r.), to wówczas składki zgodnie z ustawą o ZUS powinny zostać zapłacone do 15.10.2011 r.; jednocześnie wpłata składek w ostatnim dniu terminu wynikającym z ustawy o ZUS obliguje podatnika do potrącenia w kosztach uzyskania przychodów przedmiotowych składek w dacie faktycznej wpłaty składek do ZUS; podatnik będzie miał prawo potrącić przedmiotowe składki w sierpniu 2011 r. tylko w przypadku, gdy opłaci je  miesiąc przed upływem terminu określonego w przepisach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. do 15.09.2010 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA