REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?
Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?

REKLAMA

REKLAMA

Aczkolwiek dodany od 1 stycznia 2010 r. przepis art. 15 ust. 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) obowiązują już pewien czas, to podatnicy nadal miewają problemy z prawidłowym rozpoznaniem momentu ujęcia wydatków na składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez siebie w kosztach uzyskania przychodów. Zbadajmy zatem co jest źródłem tych problemów.

Co mówią przepisy?

Na podstawie art. 15 ust. 4h ustawy o CIT składki na ubezpieczenie społeczne dotyczące wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, w części finansowanej przez płatnika, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – będą mogły być potrącane jako koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostaną opłacone:

REKLAMA

- w terminach wynikających z odrębnych przepisów – jeżeli pensje i zasiłki są wypłacane bądź postawione do dyspozycji pracowników w miesiącu, za który są należne lub

REKLAMA

- najpóźniej do 15 dnia następnego miesiąca – jeżeli pensje i zasiłki są wypłacane bądź postawione do dyspozycji pracowników w miesiącu następującym po miesiącu, za który są należne, w terminie wynikającym z prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Jeżeli powyższe warunki nie będą spełnione, składki na ubezpieczenie społeczne (dalej: składki ZUS) oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP będą kosztem uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostaną faktycznie opłacone (por. art. 16 ust. 1 pkt 57a oraz art. 16 ust. 7d ustawy o CIT).

Cel zmian

Wprowadzając powyższy przepis ustawodawca miał na celu ustanowienie zasady memoriałowej dla potrącania w kosztach uzyskania przychodów składek ZUS oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP od świadczeń postawionych do dyspozycji pracownika w ustalonych terminach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże nieprecyzyjna redakcja powyższego artykułu oraz jego rozbieżność z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych rodzą istotne problemy interpretacyjne.

Terminy z ustawy o CIT a terminy z ustawy o ZUS

W celu zastosowania zasady memoriałowej do potrącenia w kosztach uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP przepis ten wprowadza dwie odrębne zasady.

1. Pierwsza z nich odnosi się do podatników, którzy dokonują wypłaty wynagrodzeń w miesiącu, za który wynagrodzenia te są należne.

REKLAMA

W takim przypadku składki te stanowią koszt tego miesiąca, jeżeli zostaną wpłacone w terminie wynikającym z przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o ZUS). Termin zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę upływa 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty wynagrodzeń (por. art. 47 ust. 1 powołanej ustawy).

Dla tak ustalonych terminów wypłat wynagrodzeń, składka na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę powinna być uiszczona w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu wypłaty wynagrodzenia.

2. Drugą zasadę stosują pracodawcy, którzy wypłacają wynagrodzenie dopiero po zakończeniu miesiąca za który jest ono należne (uwzględniając przepisy prawa pracy, umowy lub inne stosunki łączące strony).

Wówczas w celu zastosowania metody memoriałowej składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę muszą być wpłacone do 15 dnia następnego miesiąca, za który są należne.

Tym samym ustawa o CIT nie jest spójna z przepisami ustawy o ZUS. Ustawa o CIT określa bowiem inny termin zapłaty składek niż ustawa o ZUS. Terminy w ustawie o ZUS liczy się od dnia wypłaty świadczenia, a nie jak w ustawie o CIT w odniesieniu do okresu, za które są należne.

Zatem, by podatnik mógł w tym przypadku potrącić te składki w kosztach uzyskania przychodów na zasadzie memoriałowej zgodnie z przepisami ustawy o CIT, musiałby składki te opłacić miesiąc przed upływem terminu wynikającego z przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Stąd podatnicy wpłacający składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy i FGŚP w ostatnim dniu terminu wynikającym z ustawy o ZUS, nie mogą w tym przypadku dochować terminów z ustawy o CIT, czego konsekwencją jest obowiązek stosowania zasady kasowej dla potrącalności tych wydatków w kosztach uzyskania przychodów.

Rozbieżności dotyczące terminów zapłaty składek określonych w ustawie o CIT oraz ustawie o ZUS ilustruje poniższy przykład:

Wynagrodzenie należne za

sierpień 2011

Termin wypłaty wynagrodzenia wynikający z umowy o pracę

Termin zapłaty składek wynikający z ustawy o ZUS

Termin zapłaty składek wynikający z ustawy o CIT dla zasady memoriałowej

31.08.2011r.

15.09.2011r.

15.09.2011r.

10.09.2011r.

15.10.2011r.

15.09.2011r.

W zilustrowanym powyżej przykładzie:

- jeżeli pracodawca wypłaca wynagrodzenia należne za miesiąc sierpień w miesiącu za który wynagrodzenie jest należne (31.08.2011 r.), to wówczas składki zgodnie z ustawą o ZUS powinny zostać zapłacone do 15.09.2011 r.; jednocześnie wpłata składek w terminie wynikającym z ustawy o ZUS daje podatnikowi prawo do potrącenia ich w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu sierpniu 2011 r (koszt w miesiącu, za który składki są należne);

- jeżeli pracodawca wypłaca wynagrodzenia należne za miesiąc sierpień w miesiącu następującym po miesiącu, za który wynagrodzenie jest należne (10.09.2011 r.), to wówczas składki zgodnie z ustawą o ZUS powinny zostać zapłacone do 15.10.2011 r.; jednocześnie wpłata składek w ostatnim dniu terminu wynikającym z ustawy o ZUS obliguje podatnika do potrącenia w kosztach uzyskania przychodów przedmiotowych składek w dacie faktycznej wpłaty składek do ZUS; podatnik będzie miał prawo potrącić przedmiotowe składki w sierpniu 2011 r. tylko w przypadku, gdy opłaci je  miesiąc przed upływem terminu określonego w przepisach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. do 15.09.2010 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA