REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki dla pracowników a koszty uzyskania przychodów

Posiłki dla pracowników a koszty uzyskania przychodów. / fot. Fotolia
Posiłki dla pracowników a koszty uzyskania przychodów. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiłki dla pracowników są coraz częściej zapewniane przez pracodawców. Czy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Wydatki na posiłki jako koszty uzyskania przychodów

Art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera definicję kosztów uzyskania przychodów, która w praktyce budzi liczne wątpliwości interpretacyjne. W dobie dynamicznie rozwijających się firm z dominacją młodych pracowników oraz reagowania przez pracodawców na wymagania środowiska pracy co do integracji czy zapewniania wyżywienia aktualności nabiera problematyka tego, czy wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Definicja ustawowa

Wspomniany wyżej art. 15 stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (tj. m.in. wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części oraz na ulepszenie środków trwałych). Jednocześnie art. 16 wskazuje, że zaliczenie ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów, jest dopuszczalne  w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz obowiązek dowodowy

W myśl powyższej definicji, aby możliwe było zakwalifikowanie danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  1. poniesienie kosztów – nie ma przy tym obowiązku dokonania faktycznej zapłaty, wystarczające jest już  wystawienie faktury, ujęcie wydatku w księgach rachunkowych,
  2. poniesienie kosztów przez podatnika (a nie inny podmiot)
  3. poniesienie kosztów celem osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia ich źródła
  4. koszt nie został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów

Polecamy: INFORAKADEMIA - 6 modułów w cenie jednego

REKLAMA

Obowiązek wykazania ww. okoliczności spoczywa na podatniku, który może w tym celu posługiwać się wszelkimi dostępnymi mu dokumentami (rachunki, faktury VAT), ale także innymi środkami dowodowymi. Zgodnie z bowiem z regulacją ordynacji podatkowej "jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem" (art. 180 ust.1 OP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W interpretacji indywidualnej z 24 maja 2018 r. wskazano, że wydatki związane z organizacją imprezy integracyjnej stanowią koszty uzyskania przychodu pracodawcy i mogą być w te koszty wliczone.

W interpretacji IPPB1/415-1025/10-4/ES do kosztów uzyskania przychodu zaliczono koszt zakupu kawy dla pracowników..

Wątpliwości pracodawców

Jako koszt uzyskania przychodu można uznać także wydatki poniesione na posiłki dla pracowników. Pracodawca (spółka), który powziął w tym zakresie wątpliwość we wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej powołał się na okoliczność, ze zakupione produkty spożywcze, owoce, jogurty oraz pieczywo, sprzyjają zwiększeniu wydajności pracowników, mają pozytywny wpływ na ich zdolności intelektualne, a ponadto spożywane są jedynie w czasie godzin pracy. Zdaniem spółki wydatki z tego tytułu mają bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie firmy oraz uzyskiwane przez nią zyski. Ponadto, produkty są ogólnodostępne w firmowej kuchni, a ich wspólne spożywanie wpływa także na integrację w środowisku pracy, zmniejsza napięcia i sprzyja kształtowaniu pozytywnej atmosfery.

Taka argumentacja zyskała uznanie fiskusa. Zgodnie z interpretacją, wydatki poniesione na wyżywienie pracowników stanowią co do zasady koszty uzyskania przychodów. Chodzi bowiem nie tylko o kwestie związane z wynagrodzeniem, ale także inne korzyści dla pracodawcy – zdrowie, motywację oraz samopoczucie zatrudnionych.

Koszt uzyskania przychodu a odliczenie podatku VAT

Podkreślić jednak należy, że o ile zakup produktów spożywczych stanowi koszt uzyskania przychodów, o tyle nie jest możliwe odliczenie w tym przypadku podatku VAT wynikającego z faktury. Zdaniem fiskusa, zakup posiłków przeznaczony jest na indywidualne potrzeby pracowników, którzy maja obowiązek wykonywania swoich obowiązków bez względu na fakt zapewnienia im wyżywienia lub nie. Zakupy nie mają związku z wykonywanymi przez firmę czynnościami, nie przysługuje jej więc prawo do odliczenia VAT. W odpowiedzi na interpelację poselską nr 22788 powołano się przy tym na wyrok TSUE z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-371/07 Danfoss i AstraZeneca, zgodnie z którym: ,,Poza sporem jest, że zwykle do pracownika należy wybór rodzaju, dokładnego czasu lub miejsca spożywania posiłku. Pracodawca w tym zakresie nie interweniuje, ponieważ obowiązkiem pracownika jest jedynie powrót do miejsca pracy o odpowiedniej porze i wykonywanie swoich zwykłych zajęć. Zatem (…) wydawanie posiłków pracownikom ma co do zasady na celu zaspokojenie potrzeb prywatnych i należy do sfery wyboru pracownika, w której pracodawca nie interweniuje. Wynika z tego, że w zwykłych okolicznościach świadczenie usług polegających na nieodpłatnym wydawaniu posiłków pracownikom zaspokaja prywatne potrzeby tych ostatnich w rozumieniu art. 6 ust. 2 szóstej dyrektywy.” 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA