REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki dla pracowników a koszty uzyskania przychodów

Posiłki dla pracowników a koszty uzyskania przychodów. / fot. Fotolia
Posiłki dla pracowników a koszty uzyskania przychodów. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiłki dla pracowników są coraz częściej zapewniane przez pracodawców. Czy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Wydatki na posiłki jako koszty uzyskania przychodów

Art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera definicję kosztów uzyskania przychodów, która w praktyce budzi liczne wątpliwości interpretacyjne. W dobie dynamicznie rozwijających się firm z dominacją młodych pracowników oraz reagowania przez pracodawców na wymagania środowiska pracy co do integracji czy zapewniania wyżywienia aktualności nabiera problematyka tego, czy wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Definicja ustawowa

Wspomniany wyżej art. 15 stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (tj. m.in. wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części oraz na ulepszenie środków trwałych). Jednocześnie art. 16 wskazuje, że zaliczenie ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów, jest dopuszczalne  w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz obowiązek dowodowy

W myśl powyższej definicji, aby możliwe było zakwalifikowanie danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  1. poniesienie kosztów – nie ma przy tym obowiązku dokonania faktycznej zapłaty, wystarczające jest już  wystawienie faktury, ujęcie wydatku w księgach rachunkowych,
  2. poniesienie kosztów przez podatnika (a nie inny podmiot)
  3. poniesienie kosztów celem osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia ich źródła
  4. koszt nie został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów

Polecamy: INFORAKADEMIA - 6 modułów w cenie jednego

REKLAMA

Obowiązek wykazania ww. okoliczności spoczywa na podatniku, który może w tym celu posługiwać się wszelkimi dostępnymi mu dokumentami (rachunki, faktury VAT), ale także innymi środkami dowodowymi. Zgodnie z bowiem z regulacją ordynacji podatkowej "jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem" (art. 180 ust.1 OP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W interpretacji indywidualnej z 24 maja 2018 r. wskazano, że wydatki związane z organizacją imprezy integracyjnej stanowią koszty uzyskania przychodu pracodawcy i mogą być w te koszty wliczone.

W interpretacji IPPB1/415-1025/10-4/ES do kosztów uzyskania przychodu zaliczono koszt zakupu kawy dla pracowników..

Wątpliwości pracodawców

Jako koszt uzyskania przychodu można uznać także wydatki poniesione na posiłki dla pracowników. Pracodawca (spółka), który powziął w tym zakresie wątpliwość we wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej powołał się na okoliczność, ze zakupione produkty spożywcze, owoce, jogurty oraz pieczywo, sprzyjają zwiększeniu wydajności pracowników, mają pozytywny wpływ na ich zdolności intelektualne, a ponadto spożywane są jedynie w czasie godzin pracy. Zdaniem spółki wydatki z tego tytułu mają bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie firmy oraz uzyskiwane przez nią zyski. Ponadto, produkty są ogólnodostępne w firmowej kuchni, a ich wspólne spożywanie wpływa także na integrację w środowisku pracy, zmniejsza napięcia i sprzyja kształtowaniu pozytywnej atmosfery.

Taka argumentacja zyskała uznanie fiskusa. Zgodnie z interpretacją, wydatki poniesione na wyżywienie pracowników stanowią co do zasady koszty uzyskania przychodów. Chodzi bowiem nie tylko o kwestie związane z wynagrodzeniem, ale także inne korzyści dla pracodawcy – zdrowie, motywację oraz samopoczucie zatrudnionych.

Koszt uzyskania przychodu a odliczenie podatku VAT

Podkreślić jednak należy, że o ile zakup produktów spożywczych stanowi koszt uzyskania przychodów, o tyle nie jest możliwe odliczenie w tym przypadku podatku VAT wynikającego z faktury. Zdaniem fiskusa, zakup posiłków przeznaczony jest na indywidualne potrzeby pracowników, którzy maja obowiązek wykonywania swoich obowiązków bez względu na fakt zapewnienia im wyżywienia lub nie. Zakupy nie mają związku z wykonywanymi przez firmę czynnościami, nie przysługuje jej więc prawo do odliczenia VAT. W odpowiedzi na interpelację poselską nr 22788 powołano się przy tym na wyrok TSUE z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-371/07 Danfoss i AstraZeneca, zgodnie z którym: ,,Poza sporem jest, że zwykle do pracownika należy wybór rodzaju, dokładnego czasu lub miejsca spożywania posiłku. Pracodawca w tym zakresie nie interweniuje, ponieważ obowiązkiem pracownika jest jedynie powrót do miejsca pracy o odpowiedniej porze i wykonywanie swoich zwykłych zajęć. Zatem (…) wydawanie posiłków pracownikom ma co do zasady na celu zaspokojenie potrzeb prywatnych i należy do sfery wyboru pracownika, w której pracodawca nie interweniuje. Wynika z tego, że w zwykłych okolicznościach świadczenie usług polegających na nieodpłatnym wydawaniu posiłków pracownikom zaspokaja prywatne potrzeby tych ostatnich w rozumieniu art. 6 ust. 2 szóstej dyrektywy.” 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA