REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Numer rejestracyjny samochodu na fakturze a koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej firmie wykorzystywane są samochody osobowe, które nie są ujęte w ewidencji środków trwałych. Często zdarza się, że nasi pracownicy dostarczają faktury, które nie zawierają numeru rejestracyjnego pojazdu lub zawierają numer błędny. Czy takie faktury stanowią dowód poniesienia wydatku?

REKLAMA

Faktury, które dotyczą kosztów eksploatacji samochodu osobowego niestanowiącego środka trwałego firmy, powinny zawierać numer rejestracyjny pojazdu. Jeżeli faktury nie zawierają tej informacji lub podany numer rejestracyjny jest błędny, nie stanowią dowodu poniesienia kosztu związanego z eksploatacją samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności. W takim przypadku wydatek nie jest kosztem uzyskania przychodu.

REKLAMA

Wydatki z tytułu eksploatacji samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych, a wykorzystywanego na potrzeby działalności, należy ujmować w kolumnie 13 p.k.p.r. (pozostałe wydatki). Wpisu podatnik powinien dokonywać po zakończeniu miesiąca. Podstawą zapisu jest miesięczne zestawienie poniesionych wydatków, które muszą być udokumentowane fakturami zawierającymi numer rejestracyjny pojazdu. Kwotę ustaloną na podstawie takiego zestawienia podatnik powinien porównać z limitem wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu, tzw. kilometrówki. Do kosztów w poszczególnych miesiącach podatnik może zaliczyć kwotę do wysokości tego limitu, tj. kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu (pkt 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

Tak więc, aby wydatki związane z używaniem samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych, a wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, konieczne jest:

1) prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca (art. 23 ust. 5 u.p.d.o.f.),

2) gromadzenie faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z eksploatacją samochodu (faktury powinny zawierać numer rejestracyjny pojazdu),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) sporządzanie miesięcznych zestawień poniesionych wydatków wynikających z ww. faktur.

Prowadząc ewidencję przebiegu pojazdu, podatnik powinien pamiętać, że musi ona zawierać co najmniej:

1) nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu,

2) numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,

3) kolejny numer wpisu,

4) datę i cel wyjazdu,

5) opis trasy (skąd-dokąd),

6) liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,

7) stawkę za 1 km przebiegu,

8) kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu,

9) podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane (art. 23 ust. 7 u.p.d.o.f).

REKLAMA

Jak wynika ze stanu przedstawionego w pytaniu, posiadane przez Państwa faktury nie zawsze zawierają numer rejestracyjny pojazdu lub zawierają numer błędny. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że w takich przypadkach tylko faktury zawierające numer rejestracyjny pojazdu mogą zostać ujęte w miesięcznym zestawieniu, które stanowi podstawę wpisu kosztów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Natomiast faktury niespełniające tego wymogu nie mogą znaleźć się w zestawieniu miesięcznym. Nie mogą one zatem obciążać kosztów w p.k.p.r. (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 3 stycznia 2005 r., nr IS.I/1-415/162/04).

Warto wspomnieć, że również przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nakładają na podatników obowiązek, aby faktury dokumentujące zakup paliwa do samochodów zawierały numer rejestracyjny pojazdu.

Aby Państwa firma mogła zaliczyć do kosztów wydatki związane z eksploatacją samochodów niezaliczonych do środków trwałych, musi postarać się o uzupełnienie braków lub poprawienie błędnych numerów rejestracyjnych podanych na otrzymanych przez firmę fakturach. W tym celu mogą Państwo wystawić noty korygujące (§ 15 rozporządzenia w sprawie zasad wystawiania faktur). Obok faktur wystawionych w prawidłowy sposób, zaakceptowane przez sprzedawcę noty korygujące będą stanowiły podstawę do sporządzenia miesięcznego zestawienia wydatków związanych z eksploatacją poszczególnych samochodów.

Przykład

Pan Marek Nowak wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, który nie stanowi środka trwałego. W styczniu 2009 r. poniósł wydatki związane z eksploatacją tego samochodu na kwotę 750 zł. Faktury dokumentujące te wydatki zawierają numer rejestracyjny samochodu. Mogą zatem stanowić podstawę do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Pan Marek sporządził na ich podstawie zestawienie miesięczne za styczeń. Z prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu wynika, że limit odliczeń za styczeń wynosi 600 zł. W związku z tym pan Marek zaliczy w styczniu do kosztów 600 zł.

Wyciąg z księgi za styczeń 2009 r.

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• art. 23 ust. 5 i 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),

• pkt 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA