REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Numer rejestracyjny samochodu na fakturze a koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej firmie wykorzystywane są samochody osobowe, które nie są ujęte w ewidencji środków trwałych. Często zdarza się, że nasi pracownicy dostarczają faktury, które nie zawierają numeru rejestracyjnego pojazdu lub zawierają numer błędny. Czy takie faktury stanowią dowód poniesienia wydatku?

Faktury, które dotyczą kosztów eksploatacji samochodu osobowego niestanowiącego środka trwałego firmy, powinny zawierać numer rejestracyjny pojazdu. Jeżeli faktury nie zawierają tej informacji lub podany numer rejestracyjny jest błędny, nie stanowią dowodu poniesienia kosztu związanego z eksploatacją samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności. W takim przypadku wydatek nie jest kosztem uzyskania przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki z tytułu eksploatacji samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych, a wykorzystywanego na potrzeby działalności, należy ujmować w kolumnie 13 p.k.p.r. (pozostałe wydatki). Wpisu podatnik powinien dokonywać po zakończeniu miesiąca. Podstawą zapisu jest miesięczne zestawienie poniesionych wydatków, które muszą być udokumentowane fakturami zawierającymi numer rejestracyjny pojazdu. Kwotę ustaloną na podstawie takiego zestawienia podatnik powinien porównać z limitem wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu, tzw. kilometrówki. Do kosztów w poszczególnych miesiącach podatnik może zaliczyć kwotę do wysokości tego limitu, tj. kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu (pkt 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

Tak więc, aby wydatki związane z używaniem samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych, a wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, konieczne jest:

1) prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca (art. 23 ust. 5 u.p.d.o.f.),

REKLAMA

2) gromadzenie faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z eksploatacją samochodu (faktury powinny zawierać numer rejestracyjny pojazdu),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) sporządzanie miesięcznych zestawień poniesionych wydatków wynikających z ww. faktur.

Prowadząc ewidencję przebiegu pojazdu, podatnik powinien pamiętać, że musi ona zawierać co najmniej:

1) nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu,

2) numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,

3) kolejny numer wpisu,

4) datę i cel wyjazdu,

5) opis trasy (skąd-dokąd),

6) liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,

7) stawkę za 1 km przebiegu,

8) kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu,

9) podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane (art. 23 ust. 7 u.p.d.o.f).

Jak wynika ze stanu przedstawionego w pytaniu, posiadane przez Państwa faktury nie zawsze zawierają numer rejestracyjny pojazdu lub zawierają numer błędny. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że w takich przypadkach tylko faktury zawierające numer rejestracyjny pojazdu mogą zostać ujęte w miesięcznym zestawieniu, które stanowi podstawę wpisu kosztów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Natomiast faktury niespełniające tego wymogu nie mogą znaleźć się w zestawieniu miesięcznym. Nie mogą one zatem obciążać kosztów w p.k.p.r. (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 3 stycznia 2005 r., nr IS.I/1-415/162/04).

Warto wspomnieć, że również przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nakładają na podatników obowiązek, aby faktury dokumentujące zakup paliwa do samochodów zawierały numer rejestracyjny pojazdu.

Aby Państwa firma mogła zaliczyć do kosztów wydatki związane z eksploatacją samochodów niezaliczonych do środków trwałych, musi postarać się o uzupełnienie braków lub poprawienie błędnych numerów rejestracyjnych podanych na otrzymanych przez firmę fakturach. W tym celu mogą Państwo wystawić noty korygujące (§ 15 rozporządzenia w sprawie zasad wystawiania faktur). Obok faktur wystawionych w prawidłowy sposób, zaakceptowane przez sprzedawcę noty korygujące będą stanowiły podstawę do sporządzenia miesięcznego zestawienia wydatków związanych z eksploatacją poszczególnych samochodów.

Przykład

Pan Marek Nowak wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, który nie stanowi środka trwałego. W styczniu 2009 r. poniósł wydatki związane z eksploatacją tego samochodu na kwotę 750 zł. Faktury dokumentujące te wydatki zawierają numer rejestracyjny samochodu. Mogą zatem stanowić podstawę do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Pan Marek sporządził na ich podstawie zestawienie miesięczne za styczeń. Z prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu wynika, że limit odliczeń za styczeń wynosi 600 zł. W związku z tym pan Marek zaliczy w styczniu do kosztów 600 zł.

Wyciąg z księgi za styczeń 2009 r.

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• art. 23 ust. 5 i 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),

• pkt 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA