Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone sprawozdanie PIT-TP od 1 stycznia 2017 r.

Adam Kuchta
Redaktor naczelny portalu Infor.pl
Uproszczone sprawozdanie PIT-TP od 1 stycznia 2017 r. /Fot. Fotolia
Uproszczone sprawozdanie PIT-TP od 1 stycznia 2017 r. /Fot. Fotolia
Fotolia
Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-TP). Formularz PIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.

Uproszczone sprawozdanie PIT-TP

Wprowadzenie wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 14 listopada 2016 r., które ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r. Mówiąc bardziej szczegółowo, rozporządzenie to określa wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

W świetle regulacji zawartej art. 10 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015 poz. 1932) obowiązek składania PIT-TP po raz pierwszy dotyczy roku podatkowego zaczynającego się po 31 grudnia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do składania formularza obowiązani są podatnicy, którzy na podstawie art. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, a także dokonują płatności należności bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego. Dodatkowym warunkiem jest przekroczenie w danym roku podatkowym przychodów lub kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości o wartości 10 mln euro.

Zobacz: Wzór uproszczonego sprawozdania PIT-TP

Celem wprowadzenia formularza, ja czytamy w uzasadnieniu do projektu, jest umożliwienie organom skarbowym pozyskania informacji w celu efektywnej identyfikacji i oceny ryzyka zaniżenia dochodów w transakcjach lub zdarzeniach pomiędzy podmiotami powiązanymi. Jednym z narzędzi do tego służących, obok danych ze sprawozdań finansowych, deklaracji i zeznań podatkowych oraz innych źródeł będących w dyspozycji organów skarbowych, będzie formularz PIT-TP.

Jak wskazuje resort rozwoju i finansów, kwestia oceny ryzyka w zakresie cen transferowych jest również przedmiotem zainteresowania Organizacji ds. Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W listopadzie 2011 roku, Komitet Sterujący Światowego Forum OECD w sprawie cen transferowych (Steering Committee of the OECD Global Forum on Transfer Pricing) podjął prace nad projektem dotyczącym oceny ryzyka zaniżenia dochodów w transakcjach lub zdarzeniach pomiędzy podmiotami powiązanymi. Celem tego projektu było stworzenie praktycznego podręcznika, który określa wyraźne i szczegółowe kroki jakie państwa mogą podjąć w celu oceny ryzyka cen transferowych w odniesieniu do działań indywidualnego podatnika.  W efekcie wspomnianych prac w kwietniu 2013 r. został opublikowany podręcznik „Draft handbook on transfer pricing risk assessment”. W podręczniku zostały między innymi określone obszary ryzyka w zakresie warunków ustalanych pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz wskazano narzędzia jakie mogą być wykorzystane do oceny i zarządzania ryzykiem. Jednym z narzędzi jest formularz składany przez podatnika, w którym zawarte są m.in. informacje na temat powiązań oraz transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi.

Formularz PIT-TP w zasadniczej części (poza danymi identyfikacyjnymi) przyjmuje formę zamkniętą, tj. podatnik obowiązany jest jedynie do zaznaczenia odpowiedniej pozycji. Nie jest wymagane przedstawianie szczegółowych informacji na temat poszczególnych transakcji. Formularz ten będzie stanowił załącznik do rocznej deklaracji podatkowej PIT-36.

Sposób wypełnienia poszczególnych pozycji

Podatnik zaznacza wyłącznie pozycje, które odnoszą się do jego sytuacji. Pozycje od 1 do 14 (z wyłączeniem pozycji  2 i 3) powinny być zawsze wypełnione. 

Pozycje 1-7 - Należy wpisać dane podatnika w tym identyfikator podatkowy, imię, nazwisko i datę urodzenia oraz wskazać okres, którego dotyczy sprawozdanie.

Pozycje 8-10 - Należy zaznaczyć odpowiednią pozycję dotyczącą posiadanych bezpośrednio lub pośrednio udziałów w kapitale innego podmiotu, udziału w kontroli podmiotów krajowych lub zagranicznych.


Pozycje 11-12 - Należy zaznaczyć właściwą pozycję aby wskazać czy podatnik posiada zagraniczny zakład albo czy sam jest zakładem podmiotu posiadającego siedzibę lub zarząd poza terytorium RP.

Pozycje 13-14 - Należy wskazać liczbę podmiotów powiązanych (w rozumieniu przepisów prawa podatkowego) odpowiednio z siedzibą w Polsce i poza nią, z którymi podatnik dokonywał transakcji/zdarzeń w roku podatkowym, którego dotyczy sprawozdanie.

Pozycje 15-16 - W pozycjach tych należy wskazać kod działalności wg najbardziej aktualnej klasyfikacji PKD, który odnosi się do głównego przedmiotu działalności podatnika w największym stopniu. W przypadku prowadzenia działalności w obszarach opisanych więcej niż jednym kodem należy wskazać dwa najważniejsze (tj. te które opisują działalność generującą największe przychody lub koszty u podatnika).

Pozycje 17-31 - Należy zaznaczyć odpowiednią pozycję wskazując główny obszar działalności podatnika. Jeśli podatnik nie prowadzi jednorodnej działalności należy zaznaczyć więcej niż jedną pozycję. W każdym z głównych obszarów (producent, dystrybutor, badania i rozwój, finanse i usługi) działalność została podzielona w oparciu o ilość funkcji i ryzyk ponoszonych przez podatnika w ramach prowadzonej działalności. 

Np. podmiot pełniący wyłącznie rutynowe funkcje produkcyjne i ponoszący ograniczone ryzyka związane z tą działalnością, nie posiadający tytułu prawnego do surowców oraz towarów i produkujący na zlecenie będzie klasyfikowany jako prosty producent. Natomiast podmiot działający na własny rachunek, pełniący istotne funkcje i ponoszący istotne ryzyka związane z prowadzoną działalnością będzie klasyfikowany jako podmiot o rozbudowanych funkcjach i ryzykach.  

Pozycja 32 - Podatnik powinien wskazać czy on lub podmiot w którym posiada udziały, zmienił strukturę bądź formę prawną, w szczególności dokonując połączenia z innymi podmiotem, podziału czy przejęcia innego podmiotu lub będąc przedmiotem przejęcia. Dotyczy to również sytuacji przejęcia bądź zbycia częściowego (np. w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

Zmiany w cenach transferowych w 2017 r. - zasady ustalania przychodów i kosztów

Pozycja 33 - Należy wskazać czy zaszły istotne zmiany w pełnionych przez podatnika funkcjach, ponoszonych ryzykach oraz posiadanych aktywach. W szczególności czy nastąpiło ich przeniesienie do podmiotów powiązanych lub otrzymanie od takich podmiotów. Przykładem może być podmiot pierwotnie będący producentem działającym na własny rachunek i na własne ryzyko, który następnie staje się podmiotem produkującym na zlecenie. Inny przykład to dystrybutor działający na własny rachunek i ryzyko, który zostaje przekształcony w komisanta sprzedającego towar we własnym imieniu, ale na rachunek i ryzyko kontrahenta. Dotyczy to również odwrotnych sytuacji kiedy podmiot o prostym profilu funkcjonalnym działający na zlecenie, zostaje przekształcony w podmiot działający we własnym imieniu i na własne ryzyko.

Pozycje 34-37 - Należy wskazać czy podatnik wypłacił lub otrzymał rekompensatę z tytułu zmian w pełnionych funkcjach, ponoszonych ryzykach czy posiadanych aktywach o których mowa w pozycji 35. Dotyczy to rekompensaty w jakiejkolwiek formie (pieniężnej, niepieniężnej, etc.)

W dalszej części formularza podatnik umieszcza informacje na temat dokonywanych transakcji lub innych zdarzeń z podmiotami powiązanymi lub z podmiotami mającymi siedzibę w tzw. rajach podatkowych. Lista terytoriów stosujących szkodliwa konkurencję podatkową znajduje się w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego.

Należy zaznaczać tylko te pozycje, które dotyczą podatnika. W części tej należy również wskazać wartość transakcji w polskich złotych wybierając jeden z przedziałów: od pół miliona do 10 milionów złotych, powyżej 10 do 50 milionów złotych oraz powyżej 50 milionów złotych.

Wpisując informacje na temat poszczególnych transakcji/zdarzeń w sekcjach F. 1, F. 2 i F. 5 podatnik określa proporcję w jakiej dana transakcja/zdarzenie z podmiotem powiązanym pozostaje w stosunku do wszystkich transakcji w danej kategorii. Przykład: jeśli wszystkie transakcje podatnika dot. sprzedaży towarów mają łączną wartość 100 mln zł, a wartość transakcji dot. sprzedaży towarów do podmiotów powiązanych wynosi 62 mln zł, należy zaznaczyć pozycję „>50%”.

Pozycję tą należy wypełnić w przypadku transakcji/zdarzeń mających miejsce z podmiotami z tzw. rajów podatkowych, również w przypadku kiedy nie są to podmioty powiązane. 

W sekcji tej podatnik udziela też informacji na temat państw, w których mają siedzibę strony transakcji/zdarzeń wpisując odpowiedni kod wg klasyfikacji ISO 3166 alpha 2 Country Code. Jeżeli dana pozycja dotyczy więcej niż jednego kontrahenta należy podać kody państw siedziby tych kontrahentów.

Część F. 1 Transakcje lub inne zdarzenia

W tej części poprzez zaznaczenie odpowiedniej pozycji podatnik wskazuje transakcje dotyczące towarów i usług w szczególności usługi produkcyjne, dystrybucyjne, badawczo-rozwojowe, najmu i leasingu oraz usługi wewnątrzgrupowe (w tym: opłaty za zarządzanie, usługi tzw. centrów wspólnych -  księgowe, prawne, IT, HR).  

Dokumentacja cen transferowych przez podmioty publiczne

Część F.2 Transakcje finansowe

W tej części podatnik wskazuje w szczególności wypłacane/otrzymywane odsetki, włącznie z odsetkami z tytułu umów typu cashpool, przychody/koszty z tytułu gwarancji, poręczeń, ubezpieczeń.

Część F. 3 Transakcje dotyczące aktywów

W tej części należy wskazać wszelkie transakcje lub zdarzenia dotyczące przenoszenia aktywów, w szczególności aktywów trwałych, aktywów niematerialnych, finansowych aktywów trwałych oraz wszelkich udziałów/akcji, w tym nie stanowiących finansowych aktywów trwałych.  

Część F. 4 Umowy o podziale kosztów (CCA)

W tej części podatnik wskazuje informacje na temat udziału w umowach o podziale kosztów (cost contribution arrangements), w szczególności wartość takiej umowy, wysokość wkładu podatnika, przychody z tytułu uczestnictwa w CCA.

Część F. 5 Inne

W tej części należy wskazać otrzymane/wypłacone wynagrodzenie z tytułów innych niż wskazane w poprzednich częściach oraz informację na temat usług i towarów otrzymywanych/przekazywanych bez wynagrodzenia

Reklama
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Prezydent podpisał ustawę SLIM VAT 3. Jakie zmiany i od kiedy?

    Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?

    Domy seniora z preferencyjną stawką podatku od nieruchomości

    Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.

    Pomysły na prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę

    Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów. 

    Prezydent podpisał pakiet Slim VAT 3

    Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.

    Emilewicz: projektem nowelizacji ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu zajmie się rząd

    Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.

    Zwrot składki zdrowotnej: wydłużenie terminu, ostatni moment

    Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje  jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.

    Podatek od napiwku. Kto zapłaci?

    Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.

    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

    Ile zarabiają prezydent i wiceprezydenci Rzeszowa? Jaki mają majątek?

    W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.

    Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

    Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

    Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

    Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

    Trybunał każe ścigać oszustów i pozorantów VAT na podstawie przepisów unijnych, a nie krajowych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. 

    Aktualny rachunek bankowy trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Termin mija 30 czerwca 2023 r.

    Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.

    Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

    Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

    Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

    Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

    Samochód wycofany z działalności rolniczej. Czy jego sprzedaż podlega VAT?

    Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?