REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenie członka zarządu dla spółki - jak obliczyć jego wartość

Natalia Kominek
Piotr Siwiecki
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jak obliczyć wartość nieodpłatnego świadczenia członka zarządu dla spółki
Jak obliczyć wartość nieodpłatnego świadczenia członka zarządu dla spółki

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli członek zarządu, który nie ma podpisanej ze spółką umowy o pracę, ani nie jest jej udziałowcem - świadczy na jej rzecz usługi o charakterze zarządczym, istnieje ryzyko zidentyfikowania po stronie spółki nieodpłatnego świadczenia. Jak ustalić wartość tego świadczenia dla potrzeb opodatkowania. Problem ten rozpatrywał niedawno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

By wyliczyć wysokość nieodpłatnego świadczenia w spółce […], należy wziąć pod uwagę ceny rynkowe. Organy prawidłowo oparły swoje wyliczenia o dane z urzędu statystycznego.

Autopromocja

Teza ta wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 5 stycznia 2012 r., (sygn. I SA/Gd 649/11).

Prezes zarządzał za darmo

Sprawa dotyczyła kwestii ustalenia nieodpłatnego świadczenia członka zarządu. Pan X był członkiem i prezesem zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ze spółką nie łączył go stosunek pracy, a także nie był jej udziałowcem, jednak wykonywał wszelkie czynności związane z pełnieniem funkcji członka zarządu. Za swoją pracę nie otrzymywał wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem organu podatkowego spółka uzyskała od niego nieopodatkowane świadczenie nieodpłatne.

Organ dokonał jego oszacowania, korzystając  z danych urzędu statystycznego odnośnie wysokości miesięcznego wynagrodzenia kierowników małych przedsiębiorstw. Na tej podstawie wyliczono wysokość nieodpłatnego świadczenia za cały rok podatkowy.

Spółka nie zgodziła się z takim wyliczeniem i po wyczerpaniu toku instancyjnego złożyła skargę do WSA. Jej zdaniem, uśrednienie wartości tego świadczenia na poziomie przyjętym przez organy podatkowe było błędne, ponieważ wypłacając świadczenie w takiej wysokości firmie groziłoby bankructwo.

Zdaniem spółki, w przypadku wyliczenia wysokości nieodpłatnego świadczenia należało powołać biegłego, który zbadałby sytuację finansową w spółce i na tej podstawie wyliczył wartość nieodpłatnego świadczenia.

Nieodpłatne zarządzanie ma wartość – podatek od tego się należy

Sąd oddalił skargę. Podkreślił, że w sprawie wątpliwości nie budzi fakt, iż doszło do nieodpłatnego świadczenia.

Problem sprowadza się do oszacowania jego wartości. Kwota, którą przyjął organ w oparciu o dane z urzędu statystycznego jest wysoka, lecz w opinii sądu, nie było innej możliwości jej ustalenia, ze względu na specyficzną strukturę firmy.

POLECAMY: Ustawa o PIT

Organ podatkowy oparł się na najbardziej miarodajnych, zbliżonych danych z urzędu statystycznego. Zdaniem sądu, w sprawie nie można było dopuścić opinii biegłego, który mógłby ustalić realną wysokość wynagrodzenia członka zarządu. Nie był on bowiem zatrudniony w spółce.

Wartość nieodpłatnego świadczenia członka zarządu spółki została ustalona przez organy podatkowe bez wnikliwej, poprawnej analizy porównawczej .

Sąd słusznie podkreślił, iż w przedmiotowej sprawie powstało nieodpłatne świadczenie.

W naszej opinii, nie można jednak zgodzić się ze zdaniem sądu, że wartość nieodpłatnego świadczenia została ustalona przez organy podatkowe w prawidłowej (rynkowej) wysokości. 

Zgodnie z zasadami dotyczącymi szacowania cen, zawartymi w polskich przepisach podatkowych (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 roku w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych), szacując wartość przedmiotu transakcji należy uwzględnić wszystkie warunki specyficzne dla danej sytuacji.

Należą do nich w szczególności: cechy przedmiotu transakcji, cechy podmiotów transakcji, warunki transakcji, warunki ekonomiczne występujące w czasie i miejscu, w którym zawarto transakcję oraz strategia gospodarcza.

POLECAMY: PIT-11 - najważniejsze zasady i typowe sytuacje

Ponadto, ustalenie rynkowego poziomu wynagrodzenia powinno uwzględniać 9-etapowy proces analizy porównawczej zaprezentowany w Wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych opublikowanych w lipcu 2010 r. składający się z następujących kroków:

a) określenia okresu świadczenia usług zarządczych,

b) określenia środowiska/branży w jakiej działa Spółka,

c) analizy warunków i okoliczności związanych ze świadczeniem usług zarządczych

d) weryfikacji możliwości zastosowania porównania wewnętrznego,

e) określenia dostępnych źródeł informacji o zewnętrznych danych porównawczych,

f) wyboru odpowiedniej metody oszacowania wartości nieodpłatnego świadczenia,

g) identyfikacji potencjalnych transakcji porównywalnych,

h) określenia i przeprowadzenia odpowiednich korekt,

i) interpretacji i wykorzystania zebranych danych do określenia rynkowej wartości nieodpłatnego świadczenia.

W związku z powyższym, należy zauważyć, iż powołanie się przez organy podatkowe na ogólne dane publikowane przez urząd statystyczny skutkujące pominięciem szeregu istotnych czynników mogących mieć wpływ na rynkową wartość nieodpłatnego świadczenia, jak np.:

1. faktyczny zakres świadczonych usług,

2. warunki ekonomiczne w jakich działa spółka, w tym jej możliwości finansowe,

- nie stanowi analizy porównywalności zgodnej z przepisami z zakresu cen transferowych.

Dodatkowo należy zauważyć, że bezzasadne wydaje się być odrzucenie przez sąd i organy podatkowe możliwości powołania biegłego, przy jednoczesnej akceptacji szacowania wartości świadczenia w oparciu o ogólne dane statystyczne.

Natalia Kominek jest doradcą podatkowym, starszym konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC

Piotr Siwiecki jest konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA