REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory PIT-37 i innych rocznych zeznań PIT od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory PIT-37 i innych rocznych zeznań PIT od 2019 roku
Nowe wzory PIT-37 i innych rocznych zeznań PIT od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował nowe wzory rocznych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu albo poniesionej straty w roku podatkowym a także informacji stanowiących załączniki do tych zeznań - w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Od 2019 roku podatnicy i płatnicy będą musieli korzystać m.in. z nowych formularzy PIT-36/PIT-36S, PIT-36L/PIT-36LS, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 PIT/O. Pojawi się zupełnie nowy formularz PIT-MIT.

Nowe wzory zawarte są w projekcie (z 26 września 2018 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe tego projektu a w następnej kolejności rozpoczną się konsultacje publiczne. Przed podpisaniem rozporządzenia przez Ministra Finansów, projekt będzie musiał być jeszcze zaakceptowany przez: Komitet Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji, Komitet Społeczny Rady Ministrów, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów.

Omawiany projekt rozporządzenia zawiera nowe wzory:

1) zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT 36/PIT-36S, PIT 36L/PIT-36LS, PIT 37, PIT 38 i PIT 39;

2) załączników do ww. zeznań:  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT/B - informacji o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej w roku podatkowym,

PIT/BR - informacji o odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w roku podatkowym,

PIT/D - informacji o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym,

PIT/DS - informacji o wysokości dochodu (straty) z działów specjalnych produkcji rolnej w roku podatkowym,

PIT/M - informacji o dochodach małoletnich dzieci, podlegających łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców w roku podatkowym,

PIT/MIT - informacji o środkach trwałych oraz przychodach składanej przez podatnika obowiązanego do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30g ustawy za rok podatkowy,

PIT/O - informacji o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku w roku podatkowym,

PIT/Z - informacji o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej przez podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust. 7a ustawy, osiągniętego (poniesionej) w roku podatkowym,

PIT/ZG - informacji o wysokości dochodów/przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym.

Te wszystkie nowe wzory mają być stosowane do uzyskanych dochodów lub poniesionych strat od dnia 1 stycznia 2018 r.

Jeżeli przed dniem wejścia w życie (tj. 1 stycznia 2019 r.) rozporządzenia  wprowadzającego nowe wzory zeznanie podatkowe (obejmujące dochody lub straty zaistniałe od początku 2018 roku) zostało złożone według dotychczasowego wzoru, to jest to skuteczne i prawidłowe złożenie zeznania.


Co się zmieni w zeznaniach PIT od 2019 roku

Wzory formularzy PIT muszą być zmienione w celu ich dostosowania do zamienionych przepisów ustawy o PIT, które stosuje się do dochodów i strat zaistniałych od początku 2018 roku. Chodzi w szczególności o zmiany wynikające z:

REKLAMA

1) .ustawy z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. poz. 2175).

Ustawa ta wprowadziła tzw. minimalny podatek dochodowy w odniesieniu do podatników posiadających nieruchomości komercyjne handlowo-usługowe oraz budynki sklasyfikowane jako biurowe, o znacznej wartości, tj. takie, których wartość początkowa przekracza 10 mln zł. Podatek ten wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc. Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości początkowej środka trwałego ustalonej na pierwszy dzień każdego miesiąca wynikającej z prowadzonej ewidencji, pomniejszonej o kwotę 10 mln. zł.

Kwotę obliczonego za dany miesiąc podatku minimalnego podatnicy odliczają od zaliczki na podatek (miesięcznej lub kwartalnej).

Kwotę zapłaconego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku minimalnego podatnicy odliczają w zeznaniu od podatku rocznego zapłaconego według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku.

Zasady rozliczania tzw. podatku minimalnego uregulowane zostały w art. 30g ustawy PIT. Zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Zmiany te wpłynęły na treść i formę formularzy: PIT-36/PIT-36S, PIT-36L/PIT-36LS i PIT/MIT.

2) ustawy z 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej (Dz. U. poz. 2201) – na podstawie art. 26e i art. 26ea której:

a) zwiększono wysokość odliczenia z tytułu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową B+R do 100% wszystkich kosztów kwalifikowanych na działalność B+R dla wszystkich przedsiębiorstw (przed zmianą ulga wynosiła 50% kosztów osobowych dla wszystkich firm oraz 50% pozostałych kosztów dla MŚP, a 30% – dla dużych firm), a dla firm mających status centrów badawczo-rozwojowych (CBR) do 150% kosztów kwalifikowanych,

b) rozszerzono katalog kosztów kwalifikowanych, m.in. o należności z tytułu umów cywilno-prawnych, wydatki na nabycie sprzętu specjalistycznego w prowadzonej działalności B+R,

c) doprecyzowano istniejące przepisy dotyczące kosztów kwalifikowanych, m.in. kosztów dotyczących ekspertyz, opinii, usług świadczonych na podstawie umowy przez jednostkę naukową, kosztów dotyczących odpisów amortyzacyjnych,

d) wprowadzono szczególne zasady rozliczania ulgi B+R dla podmiotów, które posiadają status centrum badawczo-rozwojowego nadany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Zmiany te weszły w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. Zmiany te wpłynęły na treść i formę formularza PIT/BR.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

3)  ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, z późn. zm.).

REKLAMA

Ustawa wprowadziła instytucję tzw. działalności nierejestrowanej. Na podstawie art. 5 ustawy Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, przychody z tytułu tzw. działalności nierejestrowanej zostały zaliczone do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1ba ustawy PIT).

Zmiany weszły w życie z dniem 30 kwietnia 2018 r.

Działalność nierejestrowana została wyodrębniona w formularzu PIT-36.

4) ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162).

Ustawa określa zasady udzielania przedsiębiorcom wsparcia na realizację nowych inwestycji. Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu są wolne od podatku dochodowego i będą wykazywane w formularzach oznaczonych symbolami PIT-36/PIT-36S lub PIT-36L/PIT-36LS.

Zmiany weszły w życie z dniem 30 czerwca 2018 r.

5) ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. poz. 1629).

Ustawa ta reguluje zasady tymczasowego zarządzania przedsiębiorstwem osoby fizycznej po śmierci przedsiębiorcy, który we własnym imieniu wykonywał działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Przedsiębiorstwo w spadku jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, któremu przyznano status podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dodany art. 1a ustawy PIT).

Przedsiębiorstwo w spadku, stanowiące jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, jest podatnikiem z tytułu dochodów osiąganych w okresie od otwarcia spadku do dnia wygaśnięcia:

- zarządu sukcesyjnego albo

- uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2017 r. poz. 869 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 106, 650, 771 i 1629).

Zmiany wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia (ustawa została ogłoszona 24 sierpnia 2018 r.). Skutkiem tych zmian jest zmiana oznaczenia dotychczasowego zeznania PIT-36 i PIT-36L. Zeznania te zostały oznaczone jako odpowiednio: PIT-36/PIT-36S i PIT-36L/PIT-36LS. Wybór przez podatnika zeznania oznaczonego symbolem PIT-36S lub PIT-36LS (poprzez skreślenie wyrazów PIT-36 lub PIT-36L) będzie oznaczało, że zeznanie składa podatnik będący przedsiębiorstwem w spadku.
W konsekwencji powyższego, podatnik będący przedsiębiorstwem w spadku będzie składał stosowne załączniki do zeznania (mając na uwadze, że załączniki stanowią integralną część składanego zeznania, to nie zmieniono ich oznaczenia).

Zmiany wynikające z projektu Twój e-PIT

Omawiane nowe wzory formularzy PIT uwzględniają również zmiany proponowane w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2809).

Projekt ten, w ramach realizacji projektu „Uproszczenie w rozliczeniu PIT (Twój e-PIT)”, zmienia termin składania zeznań podatkowych z 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym na okres od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W odniesieniu do dochodów wykazywanych w zeznaniu PIT-37 i PIT-38 zmiana ta ma zastosowanie począwszy od rozliczenia za 2018 r.

Dodatkowo ustawa ogranicza zakres danych identyfikujących obdarowanego, jakie podatnik jest obowiązany podać w załączniku PIT/O w przypadku korzystania z odliczeń z tytułu darowizn (wymaganymi danymi nie są już nazwa i adres).

Ponadto umożliwia wykazanie w zeznaniu rachunku banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, na który nastąpi zwrot nadpłaty, w przypadku jej wykazania w zeznaniu. W rozliczeniu rocznym za 2018 r. będzie to możliwe już w odniesieniu do nadpłat z PIT-37 (PIT-38 nie przewiduje możliwości wystąpienia nadpłaty).

Projektowane zmiany wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

W związku z realizacją projektu „Uproszczenie w rozliczeniu PIT (Twój e-PIT)”, dokonano również uproszczeń w niektórych formularzach, np. w formularzach PIT-37 i PIT/O.

W formularzu PIT-37 m. in. zrezygnowano z wierszy przeznaczonych do wykazania: zagranicznych składek na ubezpieczenia społeczne (dotychczasowe poz. 101 i 102), dochodu po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne (dotychczasowe poz. 103 i 104), wydatków mieszkaniowych do odliczenia w roku podatkowym (dotychczasowa poz. 109), wydatków mieszkaniowych do odliczenia w latach następnych (dotychczasowa poz. 110), dochodu po odliczeniach (dotychczasowa poz. 111), zagranicznej składki na ubezpieczenie zdrowotne (dotychczasowe poz. 118 i 119), ulg mieszkaniowych do odliczenia w roku podatkowym (dotychczasowa poz. 124), ulg mieszkaniowych do odliczenia w latach następnych (dotychczasowa poz. 125), sumy zaliczek pobranych przez płatników (dotychczasowa poz. 127).

Z kolei w formularzu PIT/O, m. in. w bloku „B. Odliczenia od dochodu (przychodu)” w wierszu 6.„Wydatki z tytułu użytkowania sieci Internet” zrezygnowano z pozycji przeznaczonych do podania informacji o tym czy podatnik lub jego małżonek korzystali z ulgi internetowej w latach ubiegłych. Tego rodzaju informacje są w posiadaniu organów podatkowych. Ponadto w podblokach części E stanowiącej informację o dzieciach, zrezygnowano z zaznaczania kwadratów dotyczycących miesięcy, za które przysługuje odliczenie, na rzecz wpisania liczby tych miesięcy.

Oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

REKLAMA