REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory PIT-37 i innych rocznych zeznań PIT od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory PIT-37 i innych rocznych zeznań PIT od 2019 roku
Nowe wzory PIT-37 i innych rocznych zeznań PIT od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował nowe wzory rocznych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu albo poniesionej straty w roku podatkowym a także informacji stanowiących załączniki do tych zeznań - w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Od 2019 roku podatnicy i płatnicy będą musieli korzystać m.in. z nowych formularzy PIT-36/PIT-36S, PIT-36L/PIT-36LS, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 PIT/O. Pojawi się zupełnie nowy formularz PIT-MIT.

Nowe wzory zawarte są w projekcie (z 26 września 2018 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe tego projektu a w następnej kolejności rozpoczną się konsultacje publiczne. Przed podpisaniem rozporządzenia przez Ministra Finansów, projekt będzie musiał być jeszcze zaakceptowany przez: Komitet Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji, Komitet Społeczny Rady Ministrów, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów.

Omawiany projekt rozporządzenia zawiera nowe wzory:

1) zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT 36/PIT-36S, PIT 36L/PIT-36LS, PIT 37, PIT 38 i PIT 39;

2) załączników do ww. zeznań:  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT/B - informacji o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej w roku podatkowym,

PIT/BR - informacji o odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w roku podatkowym,

PIT/D - informacji o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym,

PIT/DS - informacji o wysokości dochodu (straty) z działów specjalnych produkcji rolnej w roku podatkowym,

PIT/M - informacji o dochodach małoletnich dzieci, podlegających łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców w roku podatkowym,

PIT/MIT - informacji o środkach trwałych oraz przychodach składanej przez podatnika obowiązanego do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30g ustawy za rok podatkowy,

PIT/O - informacji o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku w roku podatkowym,

PIT/Z - informacji o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej przez podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust. 7a ustawy, osiągniętego (poniesionej) w roku podatkowym,

PIT/ZG - informacji o wysokości dochodów/przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym.

Te wszystkie nowe wzory mają być stosowane do uzyskanych dochodów lub poniesionych strat od dnia 1 stycznia 2018 r.

Jeżeli przed dniem wejścia w życie (tj. 1 stycznia 2019 r.) rozporządzenia  wprowadzającego nowe wzory zeznanie podatkowe (obejmujące dochody lub straty zaistniałe od początku 2018 roku) zostało złożone według dotychczasowego wzoru, to jest to skuteczne i prawidłowe złożenie zeznania.


Co się zmieni w zeznaniach PIT od 2019 roku

Wzory formularzy PIT muszą być zmienione w celu ich dostosowania do zamienionych przepisów ustawy o PIT, które stosuje się do dochodów i strat zaistniałych od początku 2018 roku. Chodzi w szczególności o zmiany wynikające z:

REKLAMA

1) .ustawy z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. poz. 2175).

Ustawa ta wprowadziła tzw. minimalny podatek dochodowy w odniesieniu do podatników posiadających nieruchomości komercyjne handlowo-usługowe oraz budynki sklasyfikowane jako biurowe, o znacznej wartości, tj. takie, których wartość początkowa przekracza 10 mln zł. Podatek ten wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc. Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości początkowej środka trwałego ustalonej na pierwszy dzień każdego miesiąca wynikającej z prowadzonej ewidencji, pomniejszonej o kwotę 10 mln. zł.

Kwotę obliczonego za dany miesiąc podatku minimalnego podatnicy odliczają od zaliczki na podatek (miesięcznej lub kwartalnej).

Kwotę zapłaconego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku minimalnego podatnicy odliczają w zeznaniu od podatku rocznego zapłaconego według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku.

Zasady rozliczania tzw. podatku minimalnego uregulowane zostały w art. 30g ustawy PIT. Zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Zmiany te wpłynęły na treść i formę formularzy: PIT-36/PIT-36S, PIT-36L/PIT-36LS i PIT/MIT.

2) ustawy z 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej (Dz. U. poz. 2201) – na podstawie art. 26e i art. 26ea której:

a) zwiększono wysokość odliczenia z tytułu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową B+R do 100% wszystkich kosztów kwalifikowanych na działalność B+R dla wszystkich przedsiębiorstw (przed zmianą ulga wynosiła 50% kosztów osobowych dla wszystkich firm oraz 50% pozostałych kosztów dla MŚP, a 30% – dla dużych firm), a dla firm mających status centrów badawczo-rozwojowych (CBR) do 150% kosztów kwalifikowanych,

b) rozszerzono katalog kosztów kwalifikowanych, m.in. o należności z tytułu umów cywilno-prawnych, wydatki na nabycie sprzętu specjalistycznego w prowadzonej działalności B+R,

c) doprecyzowano istniejące przepisy dotyczące kosztów kwalifikowanych, m.in. kosztów dotyczących ekspertyz, opinii, usług świadczonych na podstawie umowy przez jednostkę naukową, kosztów dotyczących odpisów amortyzacyjnych,

d) wprowadzono szczególne zasady rozliczania ulgi B+R dla podmiotów, które posiadają status centrum badawczo-rozwojowego nadany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Zmiany te weszły w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. Zmiany te wpłynęły na treść i formę formularza PIT/BR.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

3)  ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, z późn. zm.).

REKLAMA

Ustawa wprowadziła instytucję tzw. działalności nierejestrowanej. Na podstawie art. 5 ustawy Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, przychody z tytułu tzw. działalności nierejestrowanej zostały zaliczone do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1ba ustawy PIT).

Zmiany weszły w życie z dniem 30 kwietnia 2018 r.

Działalność nierejestrowana została wyodrębniona w formularzu PIT-36.

4) ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162).

Ustawa określa zasady udzielania przedsiębiorcom wsparcia na realizację nowych inwestycji. Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu są wolne od podatku dochodowego i będą wykazywane w formularzach oznaczonych symbolami PIT-36/PIT-36S lub PIT-36L/PIT-36LS.

Zmiany weszły w życie z dniem 30 czerwca 2018 r.

5) ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. poz. 1629).

Ustawa ta reguluje zasady tymczasowego zarządzania przedsiębiorstwem osoby fizycznej po śmierci przedsiębiorcy, który we własnym imieniu wykonywał działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Przedsiębiorstwo w spadku jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, któremu przyznano status podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dodany art. 1a ustawy PIT).

Przedsiębiorstwo w spadku, stanowiące jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, jest podatnikiem z tytułu dochodów osiąganych w okresie od otwarcia spadku do dnia wygaśnięcia:

- zarządu sukcesyjnego albo

- uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2017 r. poz. 869 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 106, 650, 771 i 1629).

Zmiany wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia (ustawa została ogłoszona 24 sierpnia 2018 r.). Skutkiem tych zmian jest zmiana oznaczenia dotychczasowego zeznania PIT-36 i PIT-36L. Zeznania te zostały oznaczone jako odpowiednio: PIT-36/PIT-36S i PIT-36L/PIT-36LS. Wybór przez podatnika zeznania oznaczonego symbolem PIT-36S lub PIT-36LS (poprzez skreślenie wyrazów PIT-36 lub PIT-36L) będzie oznaczało, że zeznanie składa podatnik będący przedsiębiorstwem w spadku.
W konsekwencji powyższego, podatnik będący przedsiębiorstwem w spadku będzie składał stosowne załączniki do zeznania (mając na uwadze, że załączniki stanowią integralną część składanego zeznania, to nie zmieniono ich oznaczenia).

Zmiany wynikające z projektu Twój e-PIT

Omawiane nowe wzory formularzy PIT uwzględniają również zmiany proponowane w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2809).

Projekt ten, w ramach realizacji projektu „Uproszczenie w rozliczeniu PIT (Twój e-PIT)”, zmienia termin składania zeznań podatkowych z 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym na okres od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W odniesieniu do dochodów wykazywanych w zeznaniu PIT-37 i PIT-38 zmiana ta ma zastosowanie począwszy od rozliczenia za 2018 r.

Dodatkowo ustawa ogranicza zakres danych identyfikujących obdarowanego, jakie podatnik jest obowiązany podać w załączniku PIT/O w przypadku korzystania z odliczeń z tytułu darowizn (wymaganymi danymi nie są już nazwa i adres).

Ponadto umożliwia wykazanie w zeznaniu rachunku banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, na który nastąpi zwrot nadpłaty, w przypadku jej wykazania w zeznaniu. W rozliczeniu rocznym za 2018 r. będzie to możliwe już w odniesieniu do nadpłat z PIT-37 (PIT-38 nie przewiduje możliwości wystąpienia nadpłaty).

Projektowane zmiany wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

W związku z realizacją projektu „Uproszczenie w rozliczeniu PIT (Twój e-PIT)”, dokonano również uproszczeń w niektórych formularzach, np. w formularzach PIT-37 i PIT/O.

W formularzu PIT-37 m. in. zrezygnowano z wierszy przeznaczonych do wykazania: zagranicznych składek na ubezpieczenia społeczne (dotychczasowe poz. 101 i 102), dochodu po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne (dotychczasowe poz. 103 i 104), wydatków mieszkaniowych do odliczenia w roku podatkowym (dotychczasowa poz. 109), wydatków mieszkaniowych do odliczenia w latach następnych (dotychczasowa poz. 110), dochodu po odliczeniach (dotychczasowa poz. 111), zagranicznej składki na ubezpieczenie zdrowotne (dotychczasowe poz. 118 i 119), ulg mieszkaniowych do odliczenia w roku podatkowym (dotychczasowa poz. 124), ulg mieszkaniowych do odliczenia w latach następnych (dotychczasowa poz. 125), sumy zaliczek pobranych przez płatników (dotychczasowa poz. 127).

Z kolei w formularzu PIT/O, m. in. w bloku „B. Odliczenia od dochodu (przychodu)” w wierszu 6.„Wydatki z tytułu użytkowania sieci Internet” zrezygnowano z pozycji przeznaczonych do podania informacji o tym czy podatnik lub jego małżonek korzystali z ulgi internetowej w latach ubiegłych. Tego rodzaju informacje są w posiadaniu organów podatkowych. Ponadto w podblokach części E stanowiącej informację o dzieciach, zrezygnowano z zaznaczania kwadratów dotyczycących miesięcy, za które przysługuje odliczenie, na rzecz wpisania liczby tych miesięcy.

Oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA