REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 2020 - skala podatkowa, stawki i koszty uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Skala podatkowa PIT, stawki i koszty uzyskania przychodu w 2020 roku
Skala podatkowa PIT, stawki i koszty uzyskania przychodu w 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w podatku dochodowym (PIT), które wchodzą już od 1 października 2019 r. (pierwszym pełnym rokiem ich obowiązywania będzie rok 2020) mają przynieść w efekcie zauważalnie wyższe wynagrodzenia netto pracowników, zleceniobiorców oraz wyższe emerytury i renty. Według zapowiedzi Ministerstwa Finansów, z nowych rozwiązań - obniżenia stawki PIT do 17%, oraz podwyższenia kosztów uzyskania przychodów - ma skorzystać ponad 25 milionów Polaków. Księgowi i doradcy podatkowi obawiają się jednak tych bardzo szybkich zmian, które następują jeszcze w trakcie roku podatkowego. Co czeka nas w IV kwartale 2019 roku? Co zmieni się od 1 stycznia 2020? I jak powinni przygotować się przedsiębiorcy i pracodawcy? Jaka jest skala podatkowa w 2021 roku?

Skala podatkowa i progi podatkowe PIT w 2021 roku [Aktualizacja]

Stare kontra nowe zasady – skala podatkowa po zmianach

Zasady skali podatkowej, która obowiązuje większość podatników, zostały opisane w art. 27 ustawy z 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). Ostatnia duża zmiana miała miejsce ponad 10 lat temu (w 2009 roku). Zmianie nie ulegają co do zasady warunki progresji, a wysokość podatku w poszczególnych progach. Wyłomem od tej zasady jest natomiast dodatnie tak zwanej „daniny solidarnościowej”, którą niektórzy nazywają kolejnym (dodatkowym) progiem podatkowym – z dwóch, na trzy szczeble.

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas (do końca września 2019)

Zgodnie z ww. art. 27 ustawy o PIT podatek dochodowy pobiera się od podstawy jego obliczenia właśnie według skali, przedstawionej przez ustawodawcę w formie specjalnej tabeli.

Wyciąg z przepisów:

REKLAMA

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

85 528

18%

minus kwota zmniejszająca podatek

85 528

15 395 zł 04 gr + 32% nadwyżki ponad
85 528 zł

Według obecnie funkcjonujących zasad ustawie znane są więc dwie stawki podatkowe: 18% i 32%. Stosowanie każdej z nich zależy od wysokości podstawy obliczenia podatku w złotych, a kwotą graniczną jest suma 85 528 zł, która dzieli podatników na dwa progi podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicze koszty uzyskania przychodów 2020 – kwoty, limity zasady odliczania
Zwolnienie z PIT dla młodych - wyjaśnienia Krajowej Informacji Skarbowej

Od 1 stycznia 2020

Zgodnie z zapowiedzianą zmianą i ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 roku, o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, w art. 27 wprowadza się zmiany, a skala podatkowa wyglądać będzie następująco:

Wyciąg z przepisów (nowe):

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

85 528

17%

minus kwota zmniejszająca podatek

85 528

14 539 zł 76 gr +32% nadwyżki ponad
85 528 zł

Jak widać zmiany przewidują przede wszystkim obniżenie niższego progu podatkowego z 18% do 17 %. Kwota graniczna pozostaje bez zmian. Według założenia ustawodawcy, zmiany te wejść mają w stosunku do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2020 roku.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Od 1 października 2019

Ustawodawcy zależało jednak, aby zmiany weszły i były odczuwalne wcześniej, niż z nowym rokiem podatkowym. Dlatego w ustawie zmieniającej zasady skali PIT, wprowadził również swoistego rodzaju okres przejściowy. Według nowelizacji (ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 roku) za 2019 rok skala podatkowa obowiązuje w następującej wysokości:

Wyciąg z przepisów (nowe):

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

85 528

17,75%

minus kwota zmniejszająca podatek

85 528

15 181 zł 22 gr +32% nadwyżki ponad
85 528 zł

Nowy 17% podatek

Nowy, niższy (17%) podatek obejmować będzie więc z zasady wszystkich podatników podatku dochodowego, którzy rozliczają się według skali podatkowej. Obniżka ta dotknie więc nie tylko osoby zatrudnione w ramach umów o pracę, emerytur i rencistów, ale również osoby fizyczne, prowadzące na przykład jednoosobowe działalności gospodarcze. Specjaliści zauważają, że jest to ukłon w stronę podmiotów rozliczających się na zasadach ogólnych wg. skali podatkowej oraz podmiotów najmniejszych - w szczególności sektora mikro i małych przedsiębiorstw, które osiągają niskie dochody roczne.

Trzeci próg podatkowy – danina solidarnościowa

W 2019 roku wprowadzono jeszcze nowe rozwiązanie podatkowe, nazywane niekiedy trzecim progiem podatkowym skali. Jest to tak zwana „danina solidarnościowa”, która ma na celu opodatkowanie najbogatszych podatników. Od 2019 roku wszyscy podatnicy osiągający dochody roczne powyżej 1 000 000 (jednego miliona) złotych zapłacą dodatkowy podatek – czyli właśnie daninę solidarnościową, w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Według nowych zasad, danina solidarnościowa będzie konieczna do rozliczenia na oddzielnym formularzu podatkowym, obok standardowego PIT, takiego jak PIT-36 czy PIT-37. Będzie go można złożyć zarówno w wersji tradycyjnej, jak i elektronicznej e-deklaracji. Podatek ten dotyczyć będzie dochodów uzyskanych od początku roku 2019 (od 1 stycznia tego roku), a opłacany będzie jednorazowo za cały rok, do dnia 30 kwietnia roku następującego po danym roku podatkowym. Podatnicy nie będą mieli obowiązku płacenia zaliczek w trakcie roku, nawet po przekroczeniu miliona złotych. W tym wypadku daninę solidarnościową za 2019 rok, podatnicy zapłacą więc jednorazowo do 30 kwietnia 2020.

Kwota zmniejszająca podatek

Wysokość zobowiązania podatkowego zależna jest, między innymi od kwoty zmniejszającej podatek. Nazywana potocznie „kwotą wolną od podatku” – czyli kwotą dochodu, do której podatnik nie będzie płacić zobowiązań podatkowych. Jest to kolejne narzędzie Państwa, które ma za zadanie wspieranie najbiedniejszych i zmniejszanie ich ciężarów podatkowych. Jest to również instrument do zmniejszania różnic społecznych i finansowych, w ramach grupy podatników.

Do tej pory ustawa o PIT tworzyła cztery progi zmniejszające, zależne (ponownie – tak jak w przypadku progów skali podatkowej) od wysokości podstawy obliczenia podatku. Z założenia, podatku mają nie płacić osoby, których podstawa obliczenia podatku (w uproszczeniu: podatek od dochodu) wyniosła rocznie maksymalnie 8000 zł. Następnie, zarabiając w widełkach w zakresie 8 – 13 tysięcy, 13- 85,5 tysiąca oraz do 127 tysięcy złotych, podatnicy mają prawo do odpowiednio obliczonych zmniejszeń podatkowych. Dla osób, których podstawa obliczenia podatku rocznie przekroczyła 127 000 zł, ustawodawca nie przewidział pomocy w postaci kwoty zmniejszającej podatek. Wpisuje się to w założenie, że pomoc najbogatszym nie jest wymagana.

Do tej pory kwoty te kształtowały się następująco:

Wyciąg z przepisów:

Podstawa obliczenia podatku (do)

Kwota zmniejszająca podatek

8000 zł

1440 zł

Powyżej 8000 do 13 000 zł

1440 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 883 zł 98 gr x (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł

Powyżej 13 000 do 85 528 zł

556 zł 02 gr

powyżej 85 528 do 127 00 zł

556 zł 02 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 556 zł 02 gr x (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł


Kwota zmniejszająca podatek (okres przejściowy)

Według zmian art. 5 ustawy zmieniającej ustawę o PIT, kwota zmieniająca podatek odliczana w rocznym obliczeniu podatku, za 2019 rok wynosić będzie:

Wyciąg z przepisów:

Podstawa obliczenia podatku (do)

Kwota zmniejszająca podatek

8000 zł

1420 zł

Powyżej 8000 do 13 000 zł

1420 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 871 zł 70 gr x (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł

Powyżej 13 000 do 85 528 zł

548 zł 30gr

powyżej 85 528 do 127 00 zł

548 zł 30 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 548 zł 30 gr x (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł

Ponownie jak poprzednio dla podstawy powyżej 127 000 zł nie przewidziano kwot zmniejszających zobowiązania podatkowe.

Kwota zmniejszająca podatek (od 1 stycznia 2020 roku)

Według zmian, kwota zmniejszająca podatek (kwota wolna od podatku) będzie ulegać kolejnym obniżeniom w 2020 roku, w związku z tym od 1 stycznia przyszłego roku zaplanowano:

Wyciąg z przepisów:

Podstawa obliczenia podatku (do)

Kwota zmniejszająca podatek

8000 zł

1360 zł

Powyżej 8000 do 13 000 zł

1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr x (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł

Powyżej 13 000 do 85 528 zł

525 zł 12gr

powyżej 85 528 do 127 00 zł

525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr x (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł

Pomocy dla zarabiających najwięcej (powyżej podstawy obliczenia podatku powyżej 127 000) nie przewidziano.

Zaliczki na podatek dochodowy

Płatnicy podatku powinni zapoznać się również z nowymi zasadami, dotyczącymi obliczania zaliczek na podatek dochodowy już teraz, czyli za IV kwartał 2019 roku. Zgodnie z zaplanowanymi zmianami ustawodawca postanowił, że:

  • nowe zasady (przejściowe) należy stosować od dochodów uzyskanych od dnia 1 października do dnia 31 grudnia 2019 roku;
  • zamiast stawki 18% stosuje się stawkę 17%
  • kwota zmniejszająca podatek wynosi 525 zł 12 gr;
  • na wniosek podatnika przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od dochodów zamiast stawki 17%  określeni w przepisach płatnicy stosują stawkę 17,75%.

Koszty uzyskania przychodów

Zmianie ulegają również wysokości kosztu uzyskania przychodu, określonych i należnych z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej. Kwestie te reguluje art. 22 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). Warto więc prześledzić planowane zmiany, zarówno w IV kwartale 2019 roku oraz od 1 stycznia 2020, w porównaniu do przepisów obowiązujących obecnie.

Koszty uzyskania przychodów porównanie:

Podstawa (rodzaj) zatrudnienia i miejsce zamieszkania

Przepisy obowiązujące do  września 2019

Od dnia 1 października 2019 do dnia 31 grudnia 2019

Od 1 stycznia 2020

Jeden stosunek służbowy, stosunek pracy, spółdzielczy stosunek pracy oraz pracy nakładczej

111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł

250 zł miesięcznie, a nie więcej niż 1751,25 zł za rok podatkowy

250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł

Więcej niż jeden stosunek służbowy, stosunek pracy, spółdzielczy stosunek pracy oraz pracy nakładczej

nie mogą przekroczyć łącznie 2002 zł 05 gr za rok podatkowy

nie więcej niż 2626,54 zł za rok podatkowy

nie mogą przekroczyć 4500 zł za rok podatkowy

W przypadku miejsca stałego lub czasowego zamieszkania podatnika położonego poza miejscowością zakładu pracy i jednym stosunku służbowym, stosunku pracy, spółdzielczym stosunku pracy oraz pracy nakładczej

139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1668 zł 72 gr

300 zł miesięcznie, nie więcej niż 2151,54 zł za rok podatkowy

300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł

W przypadku kilku stosunków służbowych, pracy, spółdzielczych pracy, pracy nakładczej i miejsca zamieszkania poza miejscowością w której położony jest zakład pracy

nie mogą przekroczyć łącznie 2502 zł 56 gr za rok podatkowy

nie mogą przekroczyć łącznie 3226,92 zł za rok podatkowy

nie mogą przekroczyć 5400 zł za rok podatkowy

Jak widać z powyższego zestawienia, kwoty kosztów uzyskania przychodu dla stosunków służbowych, czy stosunków pracy, ulegają znacznemu wzrostowi, co przełoży się bezpośrednio na zobowiązania podatkowe całej grupy podatników zatrudnionych, na przykład: w ramach umów o pracę. Mówi się, że to właśnie do tego grona osób nowelizacja została skierowana – ma ona za zadanie zmniejszyć zobowiązania podatkowe osób na umowach o pracę i zachęcić do podejmowania pracy w tej formie zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA