REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy otrzymam zwrot podatku z rozliczenia rocznego PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Kiedy otrzymam zwrot podatku z rozliczenia rocznego PIT
Kiedy otrzymam zwrot podatku z rozliczenia rocznego PIT

REKLAMA

REKLAMA

Z końcem kwietnia mija termin składania rocznych zeznań podatkowych za rok poprzedni. Lipiec natomiast jest ostatnim miesiącem, w którym co do zasady, podatnicy powinni otrzymać zwrot nadpłaconego podatku. Termin ten może być różny w zależności od występującego o zwrot.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek, który jest niższy niż wysokość wpłaconych w trakcie roku zaliczek i który wynika z deklaracji rocznej, zwracany jest bez obowiązku składania dodatkowego wniosku o stwierdzenie i zwrot nadpłaty. A zatem sama deklaracja ze wskazaną kwotą zwrotu stanowi podstawę do ubiegania się o pieniądze od organu podatkowego.

Wniosek o zwrot nadpłaty obowiązkowo muszą złożyć natomiast podatnicy, którzy korygując wcześniej złożoną deklarację w podatku dochodowym od osób fizycznych określają w składanym druku korekty, że wcześniej wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej. W takiej sytuacji podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, składa skorygowane zeznanie (deklarację) podatkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski dostępne np. w aplikacji fillup (www.fillup.pl), wskazywać muszą tytuł nadpłaty, by nadpłata została przez organ stwierdzona, a także by została przekazana:

  • na rzecz podatnika lub
  • na rzecz bieżących zobowiązań podatkowych lub
  • na rzecz zaległości podatkowych lub
  • na rzecz przyszłych zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Zgodnie z art. 73 par 2 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2015, poz. 613) nadpłata wynikająca z deklaracji rocznej (a nie z korekty tej deklaracji), powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego przez podatników podatku dochodowego. Natomiast zwrot wykazanych w deklaracji rocznej kwot następuje zgodnie z art. 77 par 1 pkt 5 tej ustawy w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji podatkowej PIT.

Termin ten stanowi ostateczny okres, po którego upływie, co do zasady, organ podatkowy zwracając podatek zobowiązany jest powiększyć o kwotę odsetek podatkowych za zwłokę. Jeżeli zatem podatnik złożył deklarację PIT ostatniego dnia kwietnia, zwrot powinien nastąpić nie później niż z ostatnim dniem lipca. Co do zasady również, występuje on wcześniej, szczególnie, gdy deklaracje wysyłane są elektronicznie. Przyspieszony zwrot wynika również z pomocy rodzinom wielodzietnym, które otrzymywać mogą zwrot podatku nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego. Zasada ta wynika z polityki wewnętrznej urzędów oraz warunków wprowadzenia ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. 2014, poz. 1863).

Szczególny termin zwrotu przewidziany jest również dla tych podatników, którzy korygują swoją deklarację podatkową. W tym przypadku zwrot następuje w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym zeznaniem (deklaracją), lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji. Oznacza to, że poprzez korektę deklaracji podatkowej, nie można przyspieszyć standardowego terminu.

Termin ten nie skróci się i nie wyniesie 2 miesiące, gdy korekta zeznania podatkowego wynika z wstępnych czynności organu, który dostał wypełnione zeznanie. Może on w takim przypadku samodzielnie dokonać korekty albo wezwać podatnika do jej dokonania zgodnie ze wskazówkami organu. Podatnik, którego deklarację skoryguje organ, ma prawo wnieść sprzeciw w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu informacji o takiej korekcie. W przypadku skorygowania deklaracji:

  • przez organ podatkowy - nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu;
  • przez podatnika na żądanie organu - nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia jej skorygowania.

Przekroczenie przez urząd skarbowy terminu ostatecznego na zwrot podatku powoduje, że już od dnia złożenia deklaracji podatkowej, podatnik może żądać odsetek za zwłokę. Tym niemniej obecne standardy działania organów powodują, że podatnicy w przeważającej większości mogą liczyć na to, że zwrot nastąpi szybciej, niż przewidziane przepisami prawa terminy ostateczne. 

Za opóźnienie w zwrocie podatku z deklaracji PIT należą się odsetki za zwłokę

Nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości odsetek podatkowych. Ich wysokość uzależniona jest od wahania wskaźników rynkowych, niemniej odsetki te nie mogą być niższe niż 8% w skali roku. 

Podstawową zaletą opóźnienia w zwrocie podatku ze strony organu podatkowego jest termin, od którego liczone są odsetki za zwłokę. Są one naliczane już od dnia złożenia zeznania podatkowego. Oczywiście jeżeli zwrot nastąpi w prawidłowym okresie – to urząd skarbowy nie musi ich wypłacać. W takim przypadku, podatnik otrzyma z urzędu tyle, ile pierwotnie wskazał w deklaracji podatkowej do zwrotu, lub ile wynika z wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Drobne kwoty nadpłat, których wysokość nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, nie są oprocentowane.

Standardowo urząd skarbowy ma trzy miesiące czasu na zwrot wnioskowanego podatku. Za cały ten okres naliczane są odsetki za zwłokę, jeżeli tylko organ spóźni się ze zwrotem podatku.

Jeżeli natomiast po złożeniu zeznania w trakcie kontroli zeznania podatkowego organ stwierdzi błąd w deklaracji (i wykaże dodatkową kwotę zwrotu), może wezwać do korekty lub samodzielnie skorygować zeznanie. W takim przypadku 3 miesiące na zwrot tej dodatkowej kwoty liczony jest od dnia skorygowania zeznania lub deklaracji przez organ skarbowy lub przez podatnika. Jeżeli zwrot nie wystąpi – za cały ten okres przysługują odsetki za zwłokę.  

Natomiast jeśli podatnik sam z własnej inicjatywy stwierdza błąd w zeznaniu i koryguje deklarację podatkową wykazując nadpłatę, to odsetki przysługują od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym zeznaniem (deklaracją), ale tylko w przypadku:

  • jeżeli nadpłata nie została zwrócona w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę,
  • jeżeli decyzja stwierdzająca nadpłatę nie została wydana w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, chyba że do opóźnienia w wydaniu decyzji przyczynił się podatnik,
  • jeżeli nadpłata nie została zwrócona w terminie, 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku, nie wcześniej niż 3 miesiące od dnia złożenia deklaracji PIT, chyba że do opóźnienia w zwrocie nadpłaty przyczynił się podatnik.


Złóż prawidłowy wniosek w sprawie stwierdzenia i zwrotu nadpłaty

Podatnik, by móc liczyć na odsetki od nadpłaty, musi prawidłowo skonstruować wniosek o stwierdzenie i zwrot nadpłaty. Wnioski dostępne np. w aplikacji fillup (www.fillup.pl) wskazywać muszą tytuł nadpłaty, by nadpłata została przez organ stwierdzona, a także by została przekazana:

  • na rzecz podatnika lub
  • na rzecz bieżących zobowiązań podatkowych lub
  • na rzecz zaległości podatkowych lub
  • na rzecz przyszłych zobowiązań podatkowych.

Tylko w niektórych przypadkach, gdy u podatnika występują inne zobowiązania podatkowe,   oprocentowanie nadpłat będzie w ogóle przysługiwało. Pamiętać należy, że przysługuje ono bowiem do dnia zwrotu nadpłaty, zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych lub dnia złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Jeżeli organ skarbowy zwróci zbyt niską kwotę i nie pokryje ona należnej nadpłaty wraz z jej oprocentowaniem, to zalicza się ją proporcjonalnie na poczet tej nadpłaty oraz na poczet jej oprocentowania w takim stosunku, w jakim w dniu zwrotu pozostają do siebie nadpłata i oprocentowanie. W konsekwencji podatnik od części niezwróconych, a należnych mu pieniędzy nadal może liczyć na odsetki za zwłokę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA