REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 2019/2020 - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Zeznanie roczne PIT - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku
Zeznanie roczne PIT - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2018 roku na Portalu Podatkowym została uruchomiona usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłat z rozliczeń rocznych podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) za rok 2017. W 2019 roku ta usługa nie jest jeszcze dostępna ale jak poinformował 5 marca 2019 r. naszą redakcję Wydział do Spraw Komunikacji Krajowej Administracji Skarbowej "usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłaty PIT jest w fazie testów i w najbliższych dniach zostanie udostępniona podatnikom". W 2020 roku nowością w usłudze Twój e-PIT jest możliwość sprawdzenia, na jakim etapie jest zwrot nadpłaty podatku przez urząd skarbowy.

Nadpłata PIT - jak sprawdzić?

W 2020 roku nowością w usłudze Twój e-PIT jest możliwość sprawdzenia, na jakim etapie jest zwrot  nadpłaty podatku przez urząd skarbowy. Aby to zrobić, trzeba przejść do zakładki „Złożone dokumenty”. Ministerstwo Finansów poinformuje podatnika w tej zakładce o każdym etapie zwrotu nadpłaty:
- kiedy podatnik wyśle swój PIT i dotrze on do urzędu skarbowego,
- kiedy roczne zeznanie PIT trafi do rozliczenia. Oznacza to, że nadpłata wkrótce trafi do ciebie (podamy też wysokość zwrotu),
- kiedy urząd skarbowy rozliczy zeznanie PIT podatnika. Oznacza to, że nastąpił zwrot nadpłaty podatku na rachunek bankowy – jeśli podatnik wskazał numer tego rachunku w swoim rocznym zeznaniu PIT albo zgłosił w latach poprzednich – lub przekazem pocztowym.

Nadpłata zostanie zwrócona szybciej, jeśli podatnik wskazał swój rachunek bankowy, na który urząd skarbowy może ją przekazać. Można to zrobić przez złożenie korekty swojego e-PIT albo formularza ZAP-3 (w systemie e-Deklaracje na podatki.gov.pl).

Jeśli nadpłata nie przekracza 23,20 zł i nie został wskazany rachunek bankowy do zwrotu, to podatnik powinien wskazać fiskusowi ten rachunek, bo inaczej nie dostanie zwrotu tej nadpłaty.

REKLAMA

W 2019 roku Ministerstwo Finansów nie udostępniło póki co usługi pozwalającej szybko sprawdzić termin zwrotu nadpłaty. Jednak 5 marca 2019 r. Wydział do Spraw Komunikacji Krajowej Administracji Skarbowej poinformował naszą redakcję, że  "Usługa umożliwiająca sprawdzenie przez podatnika stanu realizacji zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego zeznania w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2018, zostanie wkrótce udostępniona na stronach Portalu Podatkowego. Wprowadzenie usługi w roku bieżącym zostało zaplanowane po uruchomieniu usługi „Twój e-Pit” i jest związane m.in. ze zmianą przepisu art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określającego termin złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Aktualnie usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłaty PIT jest w fazie testów i w najbliższych dniach zostanie udostępniona podatnikom. Informacje o udostępnieniu usługi będą podane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej."

Warto wiedzieć, że od 2019 roku (czyli od rozliczenia za 2018 rok) obowiązuje 45-dniowy termin zwrotu nadpłaty PIT liczony od dnia złożenia zeznania podatkowego (lub jego korekty) „za pomocą środków komunikacji elektronicznej” (czyli w szczególności przy skorzystaniu z usługi Twój e-PIT, czy przy pomocy aplikacji e-Deklaracje).

Stan realizacji zwrotu nadpłaty można sprawdzić pod adresem: https://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/zwrot-nadplaty-pit  (Uwaga! ta wyszukiwarka nie działa już w 2020 roku)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby sprawdzić stan zwrotu nadpłaty należy podać:

  • PESEL/NIP - numer identyfikacyjny PESEL lub NIP pierwszego podatnika na zeznaniu,
  • kwotę przychodu za 2017 rok - wartość przychodu w pełnych zł (końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a te wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych).
    Dla zeznań złożonych:
    • indywidualnie to kwota przychodu podatnika,
    • wspólnie z małżonkiem to kwota przychodu podatnika, a jeśli nie występuje to kwota przychodu małżonka.
    Jest to kwota wykazana z zeznaniu podatkowym za rok 2017 w pozycji:
    • - PIT-28(19, 20) – poz. 45
    • - PIT-36(23, 24, 25) – poz. 90, 141
    • - PIT-36L(12, 13,14) – poz. 13, 18
    • - PIT-37(23, 24) – poz. 64, 95

Jeśli wprowadzone dane są poprawne i w aplikacji jest dostępna informacja o złożonym zeznaniu podatkowym otrzymasz jedną z informacji:

  • stan zrealizowany - zrealizowano
    co oznacza, że wskazany etap realizacji zwrotu nadpłaty został w urzędzie zrealizowany.

albo

  •   - w trakcie realizacji
    co oznacza, że proces zwrotu nadpłaty w urzędzie skarbowym jeszcze trwa.

Gdy podane dane są niepoprawne lub w aplikacji brak informacji o zeznaniu podatkowym, zwracany jest komunikat: 

Podano błędne dane lub brak informacji o zeznaniu na dzień wyszukiwania.

Uwaga: zeznanie podatkowe po złożeniu może być widoczne w aplikacji z kilkudniowym opóźnieniem. Ministerstwo Finansów zachęca do składania deklaracji drogą elektroniczną.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W sprawach indywidualnych należy kontaktować się z właściwym urzędem skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA