REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na przewodnika osób niepełnosprawnych – odliczenie PIT

Wydatki na przewodnika osób niepełnosprawnych – odliczenie PIT
Wydatki na przewodnika osób niepełnosprawnych – odliczenie PIT

REKLAMA

REKLAMA

W ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć wydatki poniesione na opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa. Można odliczyć z tego tytułu maksymalnie 2280 zł. Nie trzeba koniecznie mieć dokumentów potwierdzających poniesienie tych wydatków ale lepiej o to zadbać (np. o pokwitowania, czy umowy).

Ulga rehabiltacyjna

Zasady odliczania w ramach ulgi rehabilitacyjnej zostały uregulowane w art. 26 ust. 1 pkt 6, art. 26 ust. 7-7g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT)

REKLAMA

Autopromocja

Ulga rehabilitacyjna polega na możliwości odliczenia (od dochodu przed opodatkowaniem) wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Odliczenie wydatków na przewodnika osoby niepełnosprawnej

Jednym z katalogu (znajdującego się w art. 26 ust. 7a ustawy o PIT) wydatków uprawniających do odliczenia są wydatki poniesione na opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa.

Za jeden rok można odliczyć te wydatki w kwocie nie większej niż 2280 zł. Odliczenia może dokonać (w swoim rocznym zeznaniu podatkowym PIT) przede wszystkim osoba niepełnosprawna, która poniosła te wydatki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odliczyć może także podatnik PIT, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne (jeżeli poniósł przedmiotowe wydatki).

Chodzi tu o podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: - współmałżonek,

- dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie,  pasierbowie,

- rodzice, rodzice współmałżonka,

- rodzeństwo,

- ojczym i macocha,

- zięciowie i synowe

- jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. W 2018 roku kwota tego granicznego dochodu wynosi 12.357,6 zł (1 2x 1029,80 zł). Do ww. dochodów osób niepełnosprawnych pozostających na utrzymaniu podatnika, nie zalicza się alimentów na rzecz samotnie wychowywanych dzieci oraz zasiłku pielęgnacyjnego.

Warto wspomnieć, że oddzielny roczny limit odliczenia (także 2280 zł) został przewidziany przez ustawę o PIT z tytułu utrzymania psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej,

Dokumentowanie wydatków

Minister Finansów wyjaśnia (potwierdza to także orzecznictwo sądów administracyjnych), że co do wydatków poniesionych na opłacenie przewodników nie jest wymagane posiadanie dokumentu stwierdzającego ich wysokość.

Tm niemniej na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności wskazać z imienia i nazwiska osoby, które opłacono w związku z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika. O takim obowiązku stanowi wyraźnie art. 26 ust. 7c pkt 1 ustawy o PIT.

Omawiane odliczenie nie ma bowiem charakteru ryczałtowego a jest uzależnione od faktycznego poniesienia przedmiotowych wydatków.

Urzędy skarbowe są uprawnione do badania prawidłowości korzystania przez podatników z ulg i odliczeń, a w tym przypadku do sprawdzenia, czy odliczone wydatki zostały faktycznie poniesione.

Potwierdza to liczne orzecznictwo sądów administracyjnych (np. wyroki z: 17 grudnia 2004 r. sygn. akt I SA/Łd 997/03 oraz I SA/Łd 1065/03, 16 marca 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 65/06, 17 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Bk 246/08, 12 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 901/08, 17 lutego 2009 r. sygn. Akt III SA/Wa 1912/08, 15 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 528/09 oraz z 2 marca 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 10/10).


REKLAMA

Jako przykład tego orzecznictwa można wskazać wyrok z 2 marca 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 10/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który stwierdził m.in., że omawiana ulga „nie przysługuje z tytułu inwalidztwa określonego stopnia, ale z tytułu korzystania z usług przewodników – co oznacza, że ten fakt musi rzeczywiście mieć miejsce, a ponadto polega ona na odliczeniu od dochodu wydatków - co z kolei oznacza, że podatnik może odliczyć tylko te wydatki, które faktycznie poniósł, przy czym możliwość ich zrekompensowania w postaci ulgi została ograniczona do wskazanej w art. 26 ust. 7a pkt 7 kwoty 2.280 zł”.

A Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 6 lipca 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 55/09 zauważył, że co do zasady podatnik nie ma obowiązku udokumentowania wysokości wydatków limitowanych (np. na opłacenie przewodników), jednak organ ma prawo wezwać do złożenia wyjaśnień lub dokonania określonych czynności, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy. „Tym samym podatnik powinien liczyć się z potrzebą wykazania uprawnienia do skorzystania z ulgi i w sposób wiarygodny uprawdopodobnić fakt poniesienia spornych wydatków. (...) Za takim rozumieniem przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przemawia zarówno wykładnia literalna (w przepisie jest mowa o "poniesieniu wydatków") jak i celowościowa. Celem, który przyświecał ustawodawcy, przy wprowadzeniu możliwości dokonywania odliczeń wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, według ogólnej zasady, było ułatwienie osobom niepełnosprawnym prowadzenia normalnego życia. Odliczenia mają spełniać rolę bodźca, zachęcającego i ułatwiającego niepełnosprawnym rehabilitację i normalne życie. Wydatki takie muszą więc być poniesione faktycznie (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 października 2006 roku, sygn. akt II FSK 1373/05)”.

W tym wyroku tym WSA zauważył ponadto, że przepisy Konstytucji RP nakładają na wszystkie organy państwa obowiązek działania zgodnie z prawem, w tym obowiązek wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy.

Dlatego też organ podatkowy ma nie tylko prawo, ale wręcz ustawowy obowiązek, prowadzenia postępowania wyjaśniającego mającego na celu wnikliwe zbadanie okoliczności ponoszenia przez podatnika odliczonych wydatków oraz konsekwencji podatkowych wynikających z przekazania przewodnikowi wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji.

Minister Finansów przypomina (zob. odpowiedź z 5 listopada 2018 r. Pawła Cybulskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów /w imieniu Ministra Finansów/ na interpelację poselską), że wynagrodzenia wypłacane osobom pełniącym funkcję przewodnika osób niepełnosprawnych jest dla tych przewodników przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenia te przewodnik powinien wykazać w zeznaniu podatkowym i od łącznej kwoty dochodów obliczyć podatek według skali podatkowej.

Z tego też powodu warto wcześniej zadbać o jakąś dokumentację poniesionych wydatków (np. pokwitowania przewodnika, umowa z przewodnikiem), bo w przypadku braku dokumentów urząd skarbowy sprawdzając, czy odliczone wydatki zostały faktycznie poniesione, będzie musiał oprzeć się np. na wyjaśnieniach przewodnika. Jeżeli przewodnik zapomni opodatkować przyjęte z tego tytułu wynagrodzenie, może też „zapomnieć”, że w ogóle je otrzymał. W takim przypadku i np. w razie braku innych świadków ponoszenia tych wydatków, niepełnosprawny (lub osoba utrzymująca niepełnosprawnego) może mieć zakwestionowane odliczenie z tego tytułu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

REKLAMA

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA