REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dofinansowanie wycieczki będzie stanowiło przychód pracownika?

Rafał Romanek
Czy dofinansowanie wycieczki będzie stanowiło przychód pracownika? /Fot. Fotolia
Czy dofinansowanie wycieczki będzie stanowiło przychód pracownika? /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie wycieczki dla pracowników z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie zachodzi zatem po stronie pracodawcy konieczność odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dyrektor Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2018 roku, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.55.2018.1.BK, w odpowiedzi na wniosek z dnia 24 stycznia 2018 r. uznał, że dofinansowanie wycieczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi przychodu od którego należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dofinansowanie wycieczek pracownikom a kwestie podatkowe

W rozpatrywanej sprawie podatnik (Wnioskodawca) wskazał, że jest Spółką Akcyjną odprowadzającą podatki w Polsce i jako pracodawca dysponuje środkami z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, które przeznacza m.in. na wycieczki integracyjne dla pracowników. Zdaniem podatnika dofinansowanie wycieczek pracownikom nie spowoduje u nich przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Przepisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określającym rodzaje uzyskanych świadczeń pieniężnych podlegających opodatkowaniu jest art. 10, który jako przychód określa m.in. stosunek służbowy i stosunek pracy, przydatny w tej materii jest również art. 11 ustawy, w świetle którego za przychód uważa się m.in. wartości otrzymane w naturze czy inne nieodpłatne świadczenia.

Istotną kwestią jest definicja samego przychodu ze stosunku pracy, ponieważ dotacje dla pracowników na wycieczki są wypłacane w związku z wykonywaną przez nich pracą. Ustawodawca w art. 12 ust. 1 ustawy jako dochód ze stosunku pracy określił m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

REKLAMA

Należy dodać, że przepis ten nie wymienia wszystkich przypadków przychodów ze stosunku służbowego, dlatego co do zasady przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, są wszelkiego rodzaju wypłaty i nieodpłatne świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Trybunału Konstytucyjnego

Orzecznictwo sądów w kwestii nieodpłatnych świadczeń jest niejednolite dlatego należy sięgnąć po wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r., poz. 947), w którym to Trybunał dokonał ustalenia, jakie kryteria statuują nieodpłatne świadczenie do zakwalifikowania go jako przychodu pracownika z tytułu stosunku pracy. Trybunał uznał, że aby nieodpłatne świadczenia jakie pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy mogły być uznane za dochód w świetle art. 12 ust. 1 ww. ustawy oraz art. 11 ust. 1 należy łącznie spełnić trzy przesłanki:

- pracownik musi z owych świadczeń korzystać dobrowolnie,

- świadczenia zostały wykonane w jego interesie,

- korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Trybunał uznał również, że aby nieodpłatne świadczenie mogło podlegać opodatkowaniu powinno mieć realny charakter, być przypisane konkretnemu pracownikowi i dawać mu wymierne korzyści, bez tych cech ciężko będzie ustalić realną wartość świadczenia.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Niezwykle istotny jest wyrażenie „świadczenia otrzymane” w art. 11 ust. 1 ustawy, ponieważ wskazuje to wyraźnie na konkretnego odbiorcę oraz wymierne koszty. Stanowisko Trybunału podzielają organy podatkowe przykładowo w interpretacji indywidualnej nr 2461-IBPB-2-2.4511.117.2017.1.KK z dnia 7 kwietnia 2017 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Interpretacja dotyczyła sytuacji w której pracodawca deleguje swoich pracowników na spotkanie integracyjne bądź szkolenia, w tym te po za miejscem pracy, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu (konferencji, szkoleniu) dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby nie wydarzenie organizowane przez pracodawcę pracownik wydałby pieniądze na uczestnictwo w takim przedsięwzięciu. Porównując wyżej przedstawioną sytuację do dofinansowania wycieczki należy zauważyć, że zarówno konferencje jak i wyjazdy integracyjne organizowane i finansowane przez pracodawcę nie generują przychodu u pracownika, gdyż trudno jest stwierdzić czy wydałby on swoje środki pieniężne na takowy wyjazd czy szkolenie. Tego typu dofinansowania nie są również skierowane do konkretnego pracownika, co w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego wyklucza możliwość powstania korzyści majątkowej. Bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia nie można bowiem określić wysokości przychodu.

Mając na uwadze przytoczone przykłady, przepisy prawa podatkowego oraz stanowisko Trybunału Konstytucyjnego, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do wniosku podatnika i uznał, że nie należy odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń dla pracowników na pokrycie kosztów wyjazdów integracyjnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA