REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesłuchanie świadka w postępowaniu podatkowym

Izabela Żurkowska-Mróz
Doradca podatkowy
Przesłuchanie świadka w postępowaniu podatkowym/ Fot. Fotolia
Przesłuchanie świadka w postępowaniu podatkowym/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe obowiązane są, w toku postępowania, podejmować wszelkie niezbędne działania, w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania. Jednym ze sposobów realizacji tego prawa jest możliwość wnoszenia dowodów z zeznania świadka.

Dowód może stanowić wszystko, co potencjalnie przyczyni się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Katalog dowodów jest otwarty, a jednym ze wskazanych wprost, w art. 181 Ordynacji podatkowej, jest dowód z zeznania świadka. Tak więc przesłuchanie świadka nie koniecznie musi nastąpić z inicjatywy organu podatkowego, z wnioskiem o jego przeprowadzenie może wystąpić też strona.

Autopromocja

Organ ma obowiązek uwzględnić żądanie strony dotyczące przesłuchania świadka, jeżeli przedmiotem tego dowodu są okoliczności mające znaczenie dla sprawy, chyba że okoliczności te stwierdzone są wystarczająco innym dowodem. Przy czym organ nie może odmówić przesłuchania świadka, jeśli dotychczas zebrane dowody świadczą na niekorzyść strony.

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że jeżeli strona zgłasza dowód, organ podatkowy może nie uwzględnić wniosku, gdy żądanie dotyczy tezy dowodowej już stwierdzonej na korzyść strony. Jeżeli jednak strona wskazuje na dowód, który ma znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy, przy czym jest zgłoszony na tezę dowodową odmienną, taki dowód powinien być dopuszczony. Zaniechanie przez organ przeprowadzenia dowodu, gdy strona powołuje się na ważne dla niej okoliczności, stanowi uchybienie przepisom postępowania podatkowego (wyroki NSA z dnia 16 grudnia 2016 r., sygn. I FSK 1249/14 i  z dnia 18 września 2014 r., sygn. I FSK 1318/13).

Postępowanie podatkowe a postępowanie kontrolne - różnice

W celu przeprowadzenia przesłuchania organ wysyła świadkowi wezwanie, które musi zawierać nazwę i adres organu, imię i nazwisko osoby wzywanej, dzień, godzinę i miejsce zgłoszenia się, wyjaśnienie w jakiej sprawie i w jakim charakterze oraz w jakim celu osoba zostaje wezwana, a także pouczenie, że niezastosowanie się do wezwania może spowodować wymierzenie kary porządkowej. Na dzień dzisiejszy kara może wynieść maksymalnie 2800 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba wezwana w charakterze świadka jest obowiązana do osobistego stawienia się tylko na obszarze województwa, w którym zamieszkuje lub przebywa. Jeżeli świadek mieszka na obszarze innego województwa, przesłuchanie odbywa się przed organem właściwym ze względu na jego miejsce zamieszkania lub pobytu. Osoba z innego województwa ma prawo sama wyrazić wolę zeznawania przed organem, przed którym toczy się postępowanie.

Jeżeli świadek nie może stawić się z powodu choroby, kalectwa lub innej ważnej przyczyny, organ może przyjąć zeznanie w miejscu pobytu tej osoby. Ważne przyczyny, jakie mogą uzasadnić niemożność stawienia się na wezwanie, to wszelkie przypadki, gdy obiektywnie jest niewykonalna realizacja obowiązku osobistego stawiennictwa. Może to być np. podeszły wiek osoby wzywanej (wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2016 r., sygn. III SA/Wa 855/15).

Etyczne granice działań pełnomocników w sprawach podatkowych i karnoskarbowych – cz. I

Co do zasady, nikt nie może odmówić zeznań w charakterze świadka. Wyjątek od tej reguły stanowią: sama strona, małżonkowie (nawet byli), a także bliska rodzina. Świadek może odmówić odpowiedzi, której udzielenie mogłoby narazić jego lub bliskie osoby na odpowiedzialność karną, karną skarbową albo spowodować naruszenie obowiązku zachowania ustawowo chronionej tajemnicy zawodowej. Do zachowania tajemnicy zawodowej uprawnieni są doradcy podatkowi, adwokaci, radcy prawni, notariusze, lekarze i dziennikarze.

Bezwzględnie nie można przesłuchiwać osób niezdolnych do postrzegania lub komunikowania swych spostrzeżeń, a także duchownych, w zakresie faktów objętych tajemnicą spowiedzi i osób obowiązanych do zachowania w tajemnicy informacji niejawnych na okoliczności objęte tajemnicą, jeżeli nie zostały, w trybie określonym obowiązującymi przepisami, zwolnione od tego obowiązku.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


Bez względu na to, czy świadek został powołany na wniosek strony postępowania, czy też z inicjatywy organu, strona powinna zostać powiadomiona o miejscu i terminie przesłuchania przynajmniej na siedem dni przed tym terminem. Siedem dni liczy się od momentu odbioru powiadomienia, organ powinien więc uwzględnić  czas potrzebny na dojście korespondencji do adresata oraz to, że zawiadomienie może być dwukrotnie awizowane i przechowywane przez pocztę przez okres 14 dni.

Organ podatkowy, przed odebraniem zeznania, ma obowiązek pouczyć świadka o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania oraz uprzedzić o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Organ sporządza protokół z przesłuchania, który powinien być odczytany i przedłożony do podpisu świadkowi niezwłocznie po złożeniu zeznania. Jeśli świadek zeznawał w języku obcym, należy podać w przekładzie na język polski treść złożonego zeznania oraz wskazać osobę i adres tłumacza, który dokonał przekładu. Tłumacz powinien podpisać protokół przesłuchania.

Strona ma prawo brać udział w przesłuchaniu, zadawać świadkowi pytania i składać wyjaśnienia. Stanowi to realizację prawa do czynnego udziału strony w postępowaniu. Nie oznacza jednak, że w materiale dowodowym nie mogą znaleźć się dowody z przesłuchań, w których strona nie brała udziału bez własnej winy. Czasami bowiem do akt włącza się protokoły z przesłuchań przeprowadzonych w innych postępowaniach.

Skutki wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego

Powtórzenie w postępowaniu podatkowym dowodu z przesłuchania osoby uprzednio przesłuchanej w innym postępowaniu, dla zrealizowania zasady czynnego udziału strony w tym przesłuchaniu, jest uzasadnione tylko wówczas, gdy strona wskaże na konkretne, istotne okoliczności faktyczne, niezbędne do wyjaśnienia sprzeczności w tych zeznaniach. (wyrok NSA z dnia 11 października 2012 r., sygn. II FSK 384/11). W postępowaniu podatkowym nie przyjęto zasady bezpośredniości, zgodnie z którą wszystkie czynności powinny być przeprowadzone przez organ prowadzący dane postępowanie, a załączenie do akt sprawy podatkowej protokołu z przesłuchania świadka w toku innego postępowania stanowi dopuszczalny dowód z dokumentu.

Autor: Izabela Żurkowska-Mróz, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA