REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt ewidencjonowany w biznesie - komu się opłaca

Ryczałt ewidencjonowany w biznesie - komu się opłaca
Ryczałt ewidencjonowany w biznesie - komu się opłaca

REKLAMA

REKLAMA

W 2022 roku przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na opodatkowanie ryczałtem. Dlaczego? Kusi prosta ewidencja, niskie stawki, a także określona kwotowo składka zdrowotna. W jakich sytuacjach ryczałt się opłaca? – wyjaśnia ekspert i członek zarządu kancelarii podatkowej Skłodowscy, Eryk Skłodowski.

Skala podatkowa, podatek liniowy, czy ryczałt?

W Polsce mamy dwa rodzaje rozliczeń podatkowych (trzeci rodzaj – karta podatkowa powoli odchodzi do lamusa) – pierwszy to rozliczanie na zasadach ogólnych, kiedy podatek płacimy od zysku (podatek liniowy i skala podatkowa). Natomiast w przypadku ryczałtu – koszty są nieistotne. Nie ma znaczenia, czy kupiłem samochód, maszynę, komputer, czy płacę odsetki – tego w ogóle nie bierzemy pod uwagę, bo ryczałt płacimy od przychodu. Stawka ryczałtu natomiast zależy od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy i wynosi ona od 2 do 20 proc. Przykładowo: ja prowadzę działalność edukacyjną, robię szkolenia – ryczałt na usługi edukacyjne wynosi 8,5 proc. Nie mam żadnych kosztów, wystawiam fakturę na 10 tys. zł, co oznacza, że zapłacę od tego 850 zł podatku i  oczywiście składkę zdrowotną. Ale jeśli kupię w tym czasie komputer, potrzebny mi do działalności – nic to nie zmieni, bo w ryczałcie pod uwagę brany jest wyłącznie przychód.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy ryczałt ewidencjonowany się opłaca przedsiębiorcy?

Jeśli moje koszty są wysokie - np. muszę co miesiąc zapłacić 8 tys. za wynajęcie studia, to bardziej opłaca mi się np. podatek liniowy, bo zapłacę 19 proc. od 2 tys. dochodu, który zostanie mi po odliczeniu kosztów, czyli 380 zł. Ryczałt – nadal będzie wynosił 850 zł.

Polecamy: Ryczałt ewidencjonowany

Oczywiście ważna jest wysokość stawki od ryczałtu, która zależy od rodzaju prowadzonej działalności – tę stawkę bierzemy z ustawy. Ale –uwaga - musimy dopasować tę stawkę do tego, co rzeczywiście robimy, a nie do tego, co mamy w PKWiU lub co jest niżej opodatkowane. Musimy znaleźć rzeczywiste PKWiU w danych GUS i do tego dobrać stawkę. I tu się sprawa komplikuje, bo tych stawek w 2022 r. jest bardzo dużo, a w dodatku limit na ryczałcie wzrósł z 250 tys. euro w ubiegłym roku do 2 mln euro w tym roku. Co oznacza, że bardzo duża ilość firm, spółek osobowych i osób fizycznych prowadzących działalność, może z tej formy skorzystać. Trzeba przy tym pamiętać, że jeśli mamy np. kilka usług, to płacimy odrębne stawki dla każdej z tych działalności – np. usługi edukacyjne - 8,5 proc. i usługi księgowe – 15 proc.

REKLAMA

Ryczałt a składka zdrowotna

Niestety ryczałt się trochę skomplikował ze względu na jedno z głównych założeń Nowego Ładu – składkę zdrowotną, której nie można odliczyć od podatku. Ryczałt nie mógł być opodatkowany 9-proc. składką, tak jak to jest w przypadku skali podatkowej, albo 4,9–proc. – tak jak to jest na podatku liniowym.  Pomysł rządzących był taki, że prosty do tej pory ryczałt komplikuje się ze względu na sposób rozliczania składki zdrowotnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak to wygląda w praktyce? Jeśli mam działalność i sprzedaż nie większą niż 60 tys. zł rocznie to moja efektywna składka zdrowotna wyniesie ok. 300 zł. miesięcznie. Jeśli jednak w pewnym momencie zarobię 60 tys.100 zł – to muszę zapłacić już ok. 500 zł miesięcznie stawki i dopłacić ekstra różnicę 200 zł za te wszystkie miesiące, przez które prowadziłem działalność! Jeszcze gorsza sytuacja jest, kiedy mamy przychody na granicy 300 tys. zł. Bo do poziomu 300 tys. zł płacimy ok. 500 zł składki, a powyżej niego – już 1000 zł składki. To, co budzi niezadowolenie w branży podatkowej to fakt, że nie płacimy tych wyższych składek od nadwyżki przychodu ponad te 300 tys. zł, a od całości. Podczas gdy w przypadku skali podatkowej, płacimy wyższy podatek od nadwyżki, czyli tego, co zarobimy ponad pierwszy próg, który do tej pory wynosił 85 tys. zł. Pozostaje nam apelować do decydentów, by ten zapis został zmieniony.

Kto może być na ryczałcie?

Z tej formy mogą skorzystać osoby samozatrudnione, pracujące na rzecz jednego lub kilku pracodawców – i jest to dla nich bardzo korzystne rozwiązanie, bo bardzo duża grupa tych ludzi (np. informatyków) praktycznie nie ma kosztów. Osoby, które prowadzą biznes i mają kilka milionów zł przychodu, powinny policzyć na kalkulatorze, co się im najbardziej opłaca.

Z ryczałtu natomiast nie mogą skorzystać osoby zatrudnione na etat, umowę o dzieło, czy zlecenie. Na ryczałcie nie mogą być też np. aptekarze, osoby handlujące dewizami (kantory), częściami i akcesoriami do samochodów osobowych, gorzelnie, a także osoby samozatrudnione, które świadczą usługi na rzecz byłego pracodawcy. Z ryczałtu nie mogą tez skorzystać osoby świadczące usługi dla obecnego lub byłego pracodawcy.

Trzeba przy tym pamiętać, że ryczałt wybiera się na dany rok podatkowy, a w kolejnym można to zmienić. Więc jeśli wiemy, że w przyszłym roku poniesiemy znaczne koszty działalności – kupimy np. samochód w leasingu, maszyny itp. – to powinniśmy przejść na ten czas na skalę podatkową. Chodzi o to, by tak dopierać formę opodatkowania, by wtedy, kiedy nie mamy kosztów- być na ryczałcie, a w roku, w którym ponosimy koszty – rozliczać się na zasadach ogólnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA