REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur
JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

REKLAMA

REKLAMA

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

Obecny na  Konferencji Wiesław Jasiński podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej ocenił na podstawie pierwszych doświadczeń, że początki funkcjonowania JPK w Polsce z perspektywy MiF wyglądają obiecująco.

Autopromocja

Według danych z 28 sierpnia 2016 r. 5770 podmiotów złożyło JPK_VAT za lipiec 2016 r.. I w zdecydowanej większości pliki te były poprawne i zgodne ze złożonymi deklaracjami VAT.

Minister Jasiński podkreślił, że JPK jest standardem międzynarodowym zalecanym m.in. przez OECD, wdrożonym już przez niektóre państwa UE. Polska korzysta ze wszystkich dostępnych doświadczeń zagranicznych w zakresie wdrażania JPK ale też zauważył, że w Polsce JPK jest i będzie wdrażany w bardzo szerokim (o ile nie najszerszym) zakresie.

Minister Jasiński  ocenił, że JPK i kolejne narzędzia i instytucje elektronicznych kontroli podatkowych i skarbowych (nad którymi prace trwają) mogą być najważniejszym elementem uszczelnienia systemu podatkowego – ważniejszym może niż nowelizacje przepisów prawnych.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Jasińskiego JPK raportowanie JPK_VAT jest traktowane przez MF specjalnie i priorytetowo

Minister podziękował podatnikom za wszelkie uwagi krytyczne i wyrozumiałość przy wdrażaniu JPK. Jednocześnie przeprosił za danie podatnikom niewiele czasu na wdrożenie JPK i późne oddanie do dyspozycji podatników aplikacji do wysyłania plików JPK.

Minister Jasiński  odniósł się do uwagi, że JPK jest kosztowny – jego zdaniem korzyści (także dla podatników – szybsze kontrole) z wprowadzenia JPK wielokrotnie przewyższają koszty wdrożenia. A od narzędzi informatycznych w administracji podatkowej i skarbowej wykorzystywanych przy kontrolach nie ma jego zdaniem odwrotu.

Jeszcze przed końcem 2016 r. MF przedstawi kolejne propozycje z zakresu informatyzacji administracji podatkowej i elektronicznych kontroli podatkowych.

Minister Jasiński wspomniał także o toczących się pracach nad Centralnym Rejestrem Faktur, który będzie tworzyć Ministerstwo Finansów we współpracy ze spółką Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o.

W dniu 13 września 2016 r. spółka Aplikacje Krytyczne, powołana na podstawie Ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Priorytetowymi zadaniami tej spółki są właśnie budowa Centralnego Rejestru Faktur oraz narzędzi do zaawansowanej analityki (plików JPK i faktur zgromadzonych w CRF) opartej na statystyce matematycznej, których realizacja jest zaplanowana na koniec pierwszego półrocza 2017 r.

Z komunikatu MF z 16 września 2016 r. wiadomo, że 15 września 2016 r. Minister Finansów oraz zarząd spółki Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o podpisali umowę o świadczenie usług regulująca m.in. zasady nieodpłatnego przekazania praw własności intelektualnej do oprogramowania wytworzonego przez spółkę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej Przemysław Krawczyk przedstawił wstępną analizę danych przesłanych w plikach JPK_VAT, potwierdzając to, że większość przesłanych MF danych było zgodnych ze złożonymi deklaracjami VAT.

Przypomniał, że MF jest administratorem tych danych i zapewnił, że bardzo wąska liczba pracowników i analityków MF ma dostęp do tych danych.

Dyrektor Krawczyk zapowiedział zmiany w strukturze ewidencji VAT i tym samym struktury JPK_VAT od 2017 roku. Nowością będzie m.in. konieczność wskazania NIP nabywcy. Ale struktura JPK_VAT zmieni się już trochę od października 2016 r., bowiem zmienia się nieco deklaracja VAT.

Zapowiedział dalsze usprawnienie i automatyzację procesu przesyłania plików JPK.

Dyrektor Krawczyk zwrócił uwagę na szybkość i efektywność kontroli podatkowych prowadzonych z użyciem plików JPK. Podkreślił, że kontrole mogą w tym systemie dotyczyć 100% podmiotów a nie wyrywkowo wybranych.

Możliwe będzie np. wykrywanie nieprawidłowości w poszczególnych branżach i kontrolowanie (całościowe) podmiotów działających w tych branżach.

Narzędzia analityczne (które nie są jeszcze w pełni gotowe), będą pozwalały także m.in. na weryfikację prawidłowości ustalenia przez podatnika momentu powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Dyrektora Krawczyka ujednolicenie formatu elektronicznego danych finansowo-księgowych pomoże także podatnikom w analizie tych danych. Podatnicy będą mogli np. sami (w ramach wewnętrznego audytu) szybko wychwycić swoje błędy np. w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Pani Agnieszka Gajewska, biegły rewident, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwróciła uwagę na takie problemy z wdrożeniem JPK, jak:

- krótki czas na wdrożenie JPK,

- podpis elektroniczny, który jest aktualnie niezbędny, także do testowania wysyłki plików JPK

- brak informacji ze strony MF lub zmieniane informacje, jak to miało miejsce z fakturami zakupu, których ostatecznie nie trzeba raportować w plikach JPK – ale jej zdaniem to się zmieni;

- wysokie koszty wdrożenia JPK.

Zwróciła też uwagę, że JPK wymusi zmianę niektórych złych przyzwyczajeń księgowych. Jej zdaniem istnieją księgowi, którzy nieraz długi czas nie księgują dokumentów, przetrzymując je w schowkach, czy „poczekalniach” informatycznych systemów F-K. Teraz JPK wymusi księgowanie na bieżąco. JPK wymusi też zadbanie przez podatników o 100% zgodność rejestrów VAT z deklaracją VAT i plikiem JPK_VAT.


Zdaniem Agnieszki Gajewskiej JPK pomoże podatnikom w wewnętrznych kontrolach biznesowych.

Agnieszka Gajewska przedstawiła też swoje rekomendacje w zakresie JPK. Uznała m.in. za konieczne, by MF wydawało na bieżąco wytyczne w formie interpretacji ogólnych do sytuacji niestandardowych (np. faktura a paragon; korekta 150 dni)

Zaapelowała do MF o stworzenie aplikacji dla podatników do weryfikacji plików JPK. W dalszej perspektywie uznała za celowe wprowadzenie pełnej digitalizacji faktur – przejście całkowicie na e-faktury w jednolitym formacie w skali kraju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

REKLAMA