REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaostrzenie kar za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zaostrzeniem kar za przestępstwa i wykroczenia skarbowe /shutterstock.com
Zaostrzeniem kar za przestępstwa i wykroczenia skarbowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przestępstwa skarbowe, w wyniku których państwo poniosło straty w wysokości przekraczającej 1 mln zł, są obecnie zagrożone karą finansową wynoszącą w dolnej granicy 750 zł. Pułap dolnej granicy ma wzrosnąć 10-krotnie. Sąd, orzekając karę grzywny, nie będzie mógł orzec jej poniżej 1 500 zł. Natomiast prokuratorom będzie łatwiej występować o nadzwyczajne obostrzenie kary.

REKLAMA

REKLAMA

Od początku roku ruszyła rządowa ofensywa w walce z przestępczością zorganizowaną, która zagraża wpływom Skarbu Państwa. Przestępcy skarbowi mają być karani jeszcze ostrzej niż dotychczas. Na baczności powinni mieć się jednak nie tylko przestępcy. Oszustem skarbowym czy też członkiem mafii podatkowej może stać się bowiem każdy.

Dla dobra obywateli, przeciw oszustom

11 stycznia 2019 r. Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Sprawiedliwości zamieściło komunikat o podjętych od początku nowego roku pracach nad zaostrzeniem kar i wzmożeniu działań mających na celu ściganie przestępstw i wykroczeń skarbowych. „Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało ustawę, która pozwoli na skuteczne przeciwdziałanie zorganizowanej przestępczości, zwłaszcza skarbowej. Nowe rozwiązania wymierzone w przestępców oszukujących na podatkach, cłach czy akcyzie, to kontynuacja działań, które przyniosły sukces m.in. w walce z przestępstwami VAT-owskimi”.

Nowe przepisy mają zostać skierowane przeciwko przestępcom dokonującym oszustw podatkowych, celnych, akcyzowych, czyli ogólnie pojętych oszustw skarbowych, stanowiąc kolejny, po kampanii przeciwko wyłudzeniom VAT, etap uszczelniania systemu danin. Hasłem trój-ministerialnej akcji jest: „Skuteczna walka z mafiami podatkowymi – dla dobra obywateli, przeciw oszustom”.

REKLAMA

Więcej czasu na ściganie

Służby skarbowe mają dostać więcej czasu na ściganie przestępstw. Zgodnie z obecnie obowiązującą Ustawą z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy: „Karalność przestępstwa skarbowego ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęło lat:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) 5 – gdy czyn stanowi przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia wolności lub karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 3 lat;

2) 10 – gdy czyn stanowi przestępstwo skarbowe zagrożone karą pozbawienia wolności przekraczającą 3 lata” (art. 44 § 1, Dz.U. 1999 nr 83 poz. 930, ze zm.).

Okresy te organy ścigania mogą wydłużyć odpowiednio: o kolejne 5 lat – w przypadku przestępstw wymienionych w p. 1 oraz kolejne 10 lat – w przypadku przestępstw wskazanych w p. 2, wszczynając w czasie ich biegu postępowanie przeciwko sprawcy. Projektodawcy zmian chcą, aby po wszczęciu takiego postępowania okres przedawnienia przestępstwa skarbowego w każdym przypadku został wydłużony o kolejne 10 lat.

Wydłużeniu do 4 lat ma ulec również dopuszczalny okres karania wykroczeń skarbowych. Dziś, wszczynając postępowanie przeciwko ich sprawcy, można wydłużyć go maksymalnie do 3 lat.

10-krotnie wyższe kary

Przestępstwa skarbowe, w wyniku których Skarb Państwa poniósł straty w wysokości przekraczającej 1 000 000 zł, są zagrożone karą finansową wynoszącą w dolnej granicy 750 zł. Po wprowadzeniu zmian pułap dolnej granicy ma wzrosnąć 10-krotnie. Sąd, orzekając karę grzywny, nie będzie mógł orzec jej w niższej wysokości niż 1 500 zł.

Prokuratorom będzie łatwiej występować o nadzwyczajne obostrzenie kary. Obecnie, zgodnie z art. 37 § 1 pkt 4 K.k.s., aby sąd mógł orzec ją wobec recydywisty, skazany za umyślne przestępstwo skarbowe na karę pozbawienia wolności lub karę ograniczenia wolności albo karę grzywny, musi w ciągu 5 lat po odbyciu co najmniej 6 miesięcy kary pozbawienia wolności lub 6 miesięcy kary ograniczenia wolności albo po uiszczeniu grzywny wynoszącej co najmniej 120 stawek dziennych, popełnić umyślnie przestępstwo skarbowe tego samego rodzaju. Po zmianach wystarczającą przesłanką będzie samo wcześniejsze prawomocne skazanie na karę minimum 6 miesięcy pozbawienia wolności, 6 miesięcy ograniczenia wolności lub grzywny w wysokości 9 000 zł. Możliwość orzeczenia nadzwyczajnego obostrzenia kary nie będzie już zatem uzależniona od spełnienia warunku uprzedniego wykonania kary czy uiszczenia grzywny.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Jednym z dodatkowych środków karnych, jakie sąd będzie mógł orzec wobec skazanego za wystawienie fałszywej faktury lub udział w obrocie podrobionymi znakami skarbowymi, będzie zakaz prowadzenia działalności gospodarczej danego typu (np. sprzedaży papierosów czy alkoholu).

Państwo będzie zabierać więcej dóbr ruchomych

Obecnie wysokość grzywny nałożonej mandatem może wynieść maksymalnie 4 500 zł. Po wejściu w życie zmian będzie to już 11 250 zł. Karany będzie nawet brak dokumentów w firmie. W przypadku stwierdzenia takiego braku w okresie przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym są związane, na przedsiębiorcę zostanie nałożona grzywna o najniższym wymiarze 1 500 zł.

Skarb Państwa będzie mógł zostać zasilony jeszcze w inny sposób niż tylko poprzez umożliwienie poboru wyższych kar finansowych. Obecnie samochód wykorzystany do celów przemytu ulega przepadkowi tylko wtedy, gdy został specjalnie do tego celu przerobiony. Po zmianach sąd będzie mógł orzec przepadek na rzecz Skarbu Państwa samochodu, bez względu na to, czy jest to auto osobowe, czy ciężarowe, jeśli kontrabandę przemytnik ukryje np. pod fotelem.


Uważaj, co kupujesz, przechowujesz, od kogo i komu wynajmujesz

Wprowadzenie obostrzeń w prawie karnym skarbowym ma nastąpić pod hasłem walki z mafiami podatkowymi, a wszystko to dla dobra obywateli. Obywatele ci muszą jednak uważać, bo z brzmienia projektowanych zmian płynie ostrzegawczy przekaz, że w łatwy sposób oni sami mogą stać się członkami mafii podatkowej.

Nabywający przez Internet wyroby podlegające akcyzie, nieposiadające oznakowań skarbowych, bądź posiadające podrobione znaki akcyzy, będą odpowiadać jak za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe zagrożone karą nawet 7 200 000 zł. Co więcej, za nabywanie nielegalnych znaków akcyzowych, pomoc w ich ukrywaniu, a nawet samo przechowywanie sąd będzie mógł orzec grzywnę w wysokości 21 600 000 zł, łącznie z karą do 2 lat pozbawienia wolności.

Właściciele lokali użytkowych powinni uważać, komu wynajmują lokal. Od 1 500 zł do nawet 10 800 000 zł zapłaci ten, kto wynajmie pomieszczenie do urządzania i prowadzenia nielegalnych gier hazardowych, chociażby w postaci popularnych automatów do gry.

Bogatym bliżej do przestępcy

Jednym z pomysłów przedstawionych przez projektodawców zmian jest wprowadzenie do katalogu przestępstw karnych skarbowych, przestępstwa uporczywego uchylania się od płacenia podatków. O zakwalifikowaniu do tej kategorii czynów zabronionych decydować będzie kwota zaległości podatkowej. Mniej muszą się więc martwić ci, którzy gorzej zarabiają, bo mniejsze są też podatki, które wypracowują dla kasy Skarbu Państwa, więc i mniejsza jest szansa na powstanie kwalifikujących do grona przestępców zaległości.

„Notoryczne uchylanie się od płacenia podatków jest obecnie traktowane zawsze jako wykroczenie, bez względu na to, ile wynosi wysokość zaległości. Projekt powoduje rozgraniczenie w tym zakresie. Uporczywe niepłacenie podatków do kwoty niewiele przekraczającej 112 tys. zł pozostanie wykroczeniem, za które grozić będzie grzywna w wysokości od 110 zł do 45 tys. zł. Gdy zaległość przekroczy 112 500 zł, stanie się przestępstwem zagrożonym karą grzywny od 1500 zł do 54 tys. zł”.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

radca prawny Robert Nogacki, Kancelaria Prawna Skarbiec
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA