REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaostrzenie kar za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zaostrzeniem kar za przestępstwa i wykroczenia skarbowe /shutterstock.com
Zaostrzeniem kar za przestępstwa i wykroczenia skarbowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przestępstwa skarbowe, w wyniku których państwo poniosło straty w wysokości przekraczającej 1 mln zł, są obecnie zagrożone karą finansową wynoszącą w dolnej granicy 750 zł. Pułap dolnej granicy ma wzrosnąć 10-krotnie. Sąd, orzekając karę grzywny, nie będzie mógł orzec jej poniżej 1 500 zł. Natomiast prokuratorom będzie łatwiej występować o nadzwyczajne obostrzenie kary.

REKLAMA

Autopromocja

Od początku roku ruszyła rządowa ofensywa w walce z przestępczością zorganizowaną, która zagraża wpływom Skarbu Państwa. Przestępcy skarbowi mają być karani jeszcze ostrzej niż dotychczas. Na baczności powinni mieć się jednak nie tylko przestępcy. Oszustem skarbowym czy też członkiem mafii podatkowej może stać się bowiem każdy.

Dla dobra obywateli, przeciw oszustom

11 stycznia 2019 r. Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Sprawiedliwości zamieściło komunikat o podjętych od początku nowego roku pracach nad zaostrzeniem kar i wzmożeniu działań mających na celu ściganie przestępstw i wykroczeń skarbowych. „Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało ustawę, która pozwoli na skuteczne przeciwdziałanie zorganizowanej przestępczości, zwłaszcza skarbowej. Nowe rozwiązania wymierzone w przestępców oszukujących na podatkach, cłach czy akcyzie, to kontynuacja działań, które przyniosły sukces m.in. w walce z przestępstwami VAT-owskimi”.

Nowe przepisy mają zostać skierowane przeciwko przestępcom dokonującym oszustw podatkowych, celnych, akcyzowych, czyli ogólnie pojętych oszustw skarbowych, stanowiąc kolejny, po kampanii przeciwko wyłudzeniom VAT, etap uszczelniania systemu danin. Hasłem trój-ministerialnej akcji jest: „Skuteczna walka z mafiami podatkowymi – dla dobra obywateli, przeciw oszustom”.

Więcej czasu na ściganie

Służby skarbowe mają dostać więcej czasu na ściganie przestępstw. Zgodnie z obecnie obowiązującą Ustawą z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy: „Karalność przestępstwa skarbowego ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęło lat:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) 5 – gdy czyn stanowi przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia wolności lub karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 3 lat;

2) 10 – gdy czyn stanowi przestępstwo skarbowe zagrożone karą pozbawienia wolności przekraczającą 3 lata” (art. 44 § 1, Dz.U. 1999 nr 83 poz. 930, ze zm.).

Okresy te organy ścigania mogą wydłużyć odpowiednio: o kolejne 5 lat – w przypadku przestępstw wymienionych w p. 1 oraz kolejne 10 lat – w przypadku przestępstw wskazanych w p. 2, wszczynając w czasie ich biegu postępowanie przeciwko sprawcy. Projektodawcy zmian chcą, aby po wszczęciu takiego postępowania okres przedawnienia przestępstwa skarbowego w każdym przypadku został wydłużony o kolejne 10 lat.

Wydłużeniu do 4 lat ma ulec również dopuszczalny okres karania wykroczeń skarbowych. Dziś, wszczynając postępowanie przeciwko ich sprawcy, można wydłużyć go maksymalnie do 3 lat.

10-krotnie wyższe kary

REKLAMA

Przestępstwa skarbowe, w wyniku których Skarb Państwa poniósł straty w wysokości przekraczającej 1 000 000 zł, są zagrożone karą finansową wynoszącą w dolnej granicy 750 zł. Po wprowadzeniu zmian pułap dolnej granicy ma wzrosnąć 10-krotnie. Sąd, orzekając karę grzywny, nie będzie mógł orzec jej w niższej wysokości niż 1 500 zł.

Prokuratorom będzie łatwiej występować o nadzwyczajne obostrzenie kary. Obecnie, zgodnie z art. 37 § 1 pkt 4 K.k.s., aby sąd mógł orzec ją wobec recydywisty, skazany za umyślne przestępstwo skarbowe na karę pozbawienia wolności lub karę ograniczenia wolności albo karę grzywny, musi w ciągu 5 lat po odbyciu co najmniej 6 miesięcy kary pozbawienia wolności lub 6 miesięcy kary ograniczenia wolności albo po uiszczeniu grzywny wynoszącej co najmniej 120 stawek dziennych, popełnić umyślnie przestępstwo skarbowe tego samego rodzaju. Po zmianach wystarczającą przesłanką będzie samo wcześniejsze prawomocne skazanie na karę minimum 6 miesięcy pozbawienia wolności, 6 miesięcy ograniczenia wolności lub grzywny w wysokości 9 000 zł. Możliwość orzeczenia nadzwyczajnego obostrzenia kary nie będzie już zatem uzależniona od spełnienia warunku uprzedniego wykonania kary czy uiszczenia grzywny.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Jednym z dodatkowych środków karnych, jakie sąd będzie mógł orzec wobec skazanego za wystawienie fałszywej faktury lub udział w obrocie podrobionymi znakami skarbowymi, będzie zakaz prowadzenia działalności gospodarczej danego typu (np. sprzedaży papierosów czy alkoholu).

Państwo będzie zabierać więcej dóbr ruchomych

Obecnie wysokość grzywny nałożonej mandatem może wynieść maksymalnie 4 500 zł. Po wejściu w życie zmian będzie to już 11 250 zł. Karany będzie nawet brak dokumentów w firmie. W przypadku stwierdzenia takiego braku w okresie przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym są związane, na przedsiębiorcę zostanie nałożona grzywna o najniższym wymiarze 1 500 zł.

Skarb Państwa będzie mógł zostać zasilony jeszcze w inny sposób niż tylko poprzez umożliwienie poboru wyższych kar finansowych. Obecnie samochód wykorzystany do celów przemytu ulega przepadkowi tylko wtedy, gdy został specjalnie do tego celu przerobiony. Po zmianach sąd będzie mógł orzec przepadek na rzecz Skarbu Państwa samochodu, bez względu na to, czy jest to auto osobowe, czy ciężarowe, jeśli kontrabandę przemytnik ukryje np. pod fotelem.


Uważaj, co kupujesz, przechowujesz, od kogo i komu wynajmujesz

Wprowadzenie obostrzeń w prawie karnym skarbowym ma nastąpić pod hasłem walki z mafiami podatkowymi, a wszystko to dla dobra obywateli. Obywatele ci muszą jednak uważać, bo z brzmienia projektowanych zmian płynie ostrzegawczy przekaz, że w łatwy sposób oni sami mogą stać się członkami mafii podatkowej.

Nabywający przez Internet wyroby podlegające akcyzie, nieposiadające oznakowań skarbowych, bądź posiadające podrobione znaki akcyzy, będą odpowiadać jak za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe zagrożone karą nawet 7 200 000 zł. Co więcej, za nabywanie nielegalnych znaków akcyzowych, pomoc w ich ukrywaniu, a nawet samo przechowywanie sąd będzie mógł orzec grzywnę w wysokości 21 600 000 zł, łącznie z karą do 2 lat pozbawienia wolności.

Właściciele lokali użytkowych powinni uważać, komu wynajmują lokal. Od 1 500 zł do nawet 10 800 000 zł zapłaci ten, kto wynajmie pomieszczenie do urządzania i prowadzenia nielegalnych gier hazardowych, chociażby w postaci popularnych automatów do gry.

Bogatym bliżej do przestępcy

Jednym z pomysłów przedstawionych przez projektodawców zmian jest wprowadzenie do katalogu przestępstw karnych skarbowych, przestępstwa uporczywego uchylania się od płacenia podatków. O zakwalifikowaniu do tej kategorii czynów zabronionych decydować będzie kwota zaległości podatkowej. Mniej muszą się więc martwić ci, którzy gorzej zarabiają, bo mniejsze są też podatki, które wypracowują dla kasy Skarbu Państwa, więc i mniejsza jest szansa na powstanie kwalifikujących do grona przestępców zaległości.

„Notoryczne uchylanie się od płacenia podatków jest obecnie traktowane zawsze jako wykroczenie, bez względu na to, ile wynosi wysokość zaległości. Projekt powoduje rozgraniczenie w tym zakresie. Uporczywe niepłacenie podatków do kwoty niewiele przekraczającej 112 tys. zł pozostanie wykroczeniem, za które grozić będzie grzywna w wysokości od 110 zł do 45 tys. zł. Gdy zaległość przekroczy 112 500 zł, stanie się przestępstwem zagrożonym karą grzywny od 1500 zł do 54 tys. zł”.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

radca prawny Robert Nogacki, Kancelaria Prawna Skarbiec

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA