REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać

Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać
Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać

REKLAMA

REKLAMA

Nieświadomy swoich praw podatnik, który otrzymuje decyzję w postępowaniu podatkowym traktuje ją jak wyrok. A zgodnie z przepisami ma możliwość odwołania się od decyzji krzywdzącej lub niezgodnej z prawem.

Pouczenie i terminy

Organ podatkowy wydając decyzję, zgodnie z art. 210 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej jest zobligowany do umieszczenia adnotacji o możliwości odwołania tzw. pouczenie o trybie odwoławczym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na wniesienie odwołania podatnik ma 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli podatnik złoży pismo odwołujące po tym terminie, wówczas odwołanie nie zostanie rozpatrzone. Nie zamyka to jednak drogi, gdyż zgodnie z art. 58 Kodeksu postępowania administracyjnego, ma on prawo ubiegania się o przywrócenie terminu. Aby przywrócić termin, należy udowodnić, że spóźnienie miało miejsce z przyczyn niezależnych. Podanie o przywrócenie terminu wraz z odwołaniem od decyzji podatkowej powinno zostać złożone w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny jego przekroczenia.

Adresat odwołania

Właściwym do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia (art. 220 § 2 Ordynacji podatkowej).

REKLAMA

ORGAN I INSTANCJI

ORGAN ODWOŁAWCZY

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego

Wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek województwa

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Minister właściwy ds. finansów publicznych

Minister właściwy ds. finansów publicznych

Elementy odwołania

Treść odwołania musi spełniać warunki opisane w art. 222 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym powinno zawierać:

  • Zarzuty przeciwko decyzji (naruszenie przepisów prawa materialnego i przepisów postępowania),
  • Określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania (uchylenie albo zmianę decyzji, lub też ponowne rozpatrzenie sprawy),
  • Wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Ze względu na znajomość przepisów prawa materialnego oraz postępowania słusznym jest fakt skorzystania z pomocy doradcy podatkowego lub prawnika. Należy mieć na uwadze, że niedopełnienie formalnych wymogów odwołania przesądzi o jego niedopuszczalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwołanie nie zawsze wstrzymuje wykonania decyzji

Wniesienie odwołania nie zawsze wstrzymuje wykonanie decyzji. Jako decyzja nieostateczna stanowi bowiem podstawę do rozpoczęcia postępowania egzekucyjnego. Podatnik może złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji i wstrzymania egzekucji. Wówczas organ podatkowy na wniosek lub z urzędu wstrzymuje, jeśli przemawia za tym ważny interes strony lub interes publiczny. 

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Rozpatrzenie odwołania

Organ podatkowy w ciągu 14 dni ma obowiązek przekazania odwołania wraz z aktami sprawy do właściwego organu odwoławczego. Ma także obowiązek ustosunkowania się do przedstawionych w odwołaniu zarzutów.

Organ odwoławczy powinien wydać decyzję nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, w której:

  • Utrzymuje w mocy decyzję organu pierwszej instancji,
  • Uchyla decyzję organu pierwszej instancji w całości lub w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy lub uchylając decyzję umarza postępowanie,
  • Uchyla decyzję organu pierwszej instancji w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,
  • Umarza postępowanie odwoławcze.

Co ważne, organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny (art. 234 Ordynacji podatkowej).

Po rozpatrzeniu odwołania organ odwoławczy wydaje decyzję, która ma charakter ostateczny.

Odwołanie od odwołania

Jeśli podatnik nadal nie zgadza się z wydaną decyzją przez organ odwoławczy, wówczas może wnieś sprawę do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Patrycja Majzner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA