REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać
Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać

REKLAMA

REKLAMA

Nieświadomy swoich praw podatnik, który otrzymuje decyzję w postępowaniu podatkowym traktuje ją jak wyrok. A zgodnie z przepisami ma możliwość odwołania się od decyzji krzywdzącej lub niezgodnej z prawem.

Pouczenie i terminy

Organ podatkowy wydając decyzję, zgodnie z art. 210 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej jest zobligowany do umieszczenia adnotacji o możliwości odwołania tzw. pouczenie o trybie odwoławczym.

REKLAMA

REKLAMA

Na wniesienie odwołania podatnik ma 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli podatnik złoży pismo odwołujące po tym terminie, wówczas odwołanie nie zostanie rozpatrzone. Nie zamyka to jednak drogi, gdyż zgodnie z art. 58 Kodeksu postępowania administracyjnego, ma on prawo ubiegania się o przywrócenie terminu. Aby przywrócić termin, należy udowodnić, że spóźnienie miało miejsce z przyczyn niezależnych. Podanie o przywrócenie terminu wraz z odwołaniem od decyzji podatkowej powinno zostać złożone w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny jego przekroczenia.

Adresat odwołania

Właściwym do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia (art. 220 § 2 Ordynacji podatkowej).

REKLAMA

ORGAN I INSTANCJI

ORGAN ODWOŁAWCZY

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego

Wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek województwa

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Minister właściwy ds. finansów publicznych

Minister właściwy ds. finansów publicznych

Elementy odwołania

Treść odwołania musi spełniać warunki opisane w art. 222 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym powinno zawierać:

  • Zarzuty przeciwko decyzji (naruszenie przepisów prawa materialnego i przepisów postępowania),
  • Określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania (uchylenie albo zmianę decyzji, lub też ponowne rozpatrzenie sprawy),
  • Wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Ze względu na znajomość przepisów prawa materialnego oraz postępowania słusznym jest fakt skorzystania z pomocy doradcy podatkowego lub prawnika. Należy mieć na uwadze, że niedopełnienie formalnych wymogów odwołania przesądzi o jego niedopuszczalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwołanie nie zawsze wstrzymuje wykonania decyzji

Wniesienie odwołania nie zawsze wstrzymuje wykonanie decyzji. Jako decyzja nieostateczna stanowi bowiem podstawę do rozpoczęcia postępowania egzekucyjnego. Podatnik może złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji i wstrzymania egzekucji. Wówczas organ podatkowy na wniosek lub z urzędu wstrzymuje, jeśli przemawia za tym ważny interes strony lub interes publiczny. 

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Rozpatrzenie odwołania

Organ podatkowy w ciągu 14 dni ma obowiązek przekazania odwołania wraz z aktami sprawy do właściwego organu odwoławczego. Ma także obowiązek ustosunkowania się do przedstawionych w odwołaniu zarzutów.

Organ odwoławczy powinien wydać decyzję nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, w której:

  • Utrzymuje w mocy decyzję organu pierwszej instancji,
  • Uchyla decyzję organu pierwszej instancji w całości lub w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy lub uchylając decyzję umarza postępowanie,
  • Uchyla decyzję organu pierwszej instancji w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,
  • Umarza postępowanie odwoławcze.

Co ważne, organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny (art. 234 Ordynacji podatkowej).

Po rozpatrzeniu odwołania organ odwoławczy wydaje decyzję, która ma charakter ostateczny.

Odwołanie od odwołania

Jeśli podatnik nadal nie zgadza się z wydaną decyzją przez organ odwoławczy, wówczas może wnieś sprawę do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Patrycja Majzner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA