REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać
Decyzja podatkowa nie jest ostateczna – jak i do kogo można się odwołać

REKLAMA

REKLAMA

Nieświadomy swoich praw podatnik, który otrzymuje decyzję w postępowaniu podatkowym traktuje ją jak wyrok. A zgodnie z przepisami ma możliwość odwołania się od decyzji krzywdzącej lub niezgodnej z prawem.

Pouczenie i terminy

Organ podatkowy wydając decyzję, zgodnie z art. 210 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej jest zobligowany do umieszczenia adnotacji o możliwości odwołania tzw. pouczenie o trybie odwoławczym.

REKLAMA

Na wniesienie odwołania podatnik ma 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli podatnik złoży pismo odwołujące po tym terminie, wówczas odwołanie nie zostanie rozpatrzone. Nie zamyka to jednak drogi, gdyż zgodnie z art. 58 Kodeksu postępowania administracyjnego, ma on prawo ubiegania się o przywrócenie terminu. Aby przywrócić termin, należy udowodnić, że spóźnienie miało miejsce z przyczyn niezależnych. Podanie o przywrócenie terminu wraz z odwołaniem od decyzji podatkowej powinno zostać złożone w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny jego przekroczenia.

Adresat odwołania

Właściwym do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia (art. 220 § 2 Ordynacji podatkowej).

ORGAN I INSTANCJI

ORGAN ODWOŁAWCZY

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego

Wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek województwa

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Minister właściwy ds. finansów publicznych

Minister właściwy ds. finansów publicznych

Elementy odwołania

Treść odwołania musi spełniać warunki opisane w art. 222 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym powinno zawierać:

  • Zarzuty przeciwko decyzji (naruszenie przepisów prawa materialnego i przepisów postępowania),
  • Określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania (uchylenie albo zmianę decyzji, lub też ponowne rozpatrzenie sprawy),
  • Wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Ze względu na znajomość przepisów prawa materialnego oraz postępowania słusznym jest fakt skorzystania z pomocy doradcy podatkowego lub prawnika. Należy mieć na uwadze, że niedopełnienie formalnych wymogów odwołania przesądzi o jego niedopuszczalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwołanie nie zawsze wstrzymuje wykonania decyzji

Wniesienie odwołania nie zawsze wstrzymuje wykonanie decyzji. Jako decyzja nieostateczna stanowi bowiem podstawę do rozpoczęcia postępowania egzekucyjnego. Podatnik może złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji i wstrzymania egzekucji. Wówczas organ podatkowy na wniosek lub z urzędu wstrzymuje, jeśli przemawia za tym ważny interes strony lub interes publiczny. 

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Rozpatrzenie odwołania

Organ podatkowy w ciągu 14 dni ma obowiązek przekazania odwołania wraz z aktami sprawy do właściwego organu odwoławczego. Ma także obowiązek ustosunkowania się do przedstawionych w odwołaniu zarzutów.

Organ odwoławczy powinien wydać decyzję nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, w której:

  • Utrzymuje w mocy decyzję organu pierwszej instancji,
  • Uchyla decyzję organu pierwszej instancji w całości lub w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy lub uchylając decyzję umarza postępowanie,
  • Uchyla decyzję organu pierwszej instancji w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,
  • Umarza postępowanie odwoławcze.

Co ważne, organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny (art. 234 Ordynacji podatkowej).

Po rozpatrzeniu odwołania organ odwoławczy wydaje decyzję, która ma charakter ostateczny.

Odwołanie od odwołania

Jeśli podatnik nadal nie zgadza się z wydaną decyzją przez organ odwoławczy, wówczas może wnieś sprawę do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Patrycja Majzner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA