REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki
E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki

REKLAMA

REKLAMA

Postępująca reforma elektroniczna administracji jest realizowana wprost proporcjonalnie do reformy komunikacji na linii przedsiębiorca – urzędy, w tym urzędy skarbowe. Co roku podatnicy dowiadują się o nowych rozwiązaniach i wprowadzanych innowacjach. Jednym z dość energicznie nowelizowanych obszarów są kwestie związane z kasami fiskalnymi i paragonami.

Obowiązek stosowania kasy fiskalnej

Podstawy obowiązków dotyczących funkcjonowania i obligatoryjności zastosowania kas fiskalnych (rejestrujących) ustawodawca wprowadził w ramach Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931) zwanej dalej "Ustawa o VAT". Zgodnie z art. 111 ust. 1 tego aktu prawnego podatnicy w określonych przypadkach mają obowiązek stosowania tak zwanych kas rejestrujących: Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

REKLAMA

Autopromocja

Kary i sankcje za niestosowanie kasy rejestrującej

Ustawodawca przewidział również odpowiednie sankcje za niestosowanie tego obowiązku. Zgodnie z kolejnymi ustępami art. 111 Ustawy o VAT stwierdzając, że jeżeli podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

Na poniesieniu kosztów zobowiązania podatkowego, negatywne konsekwencje dla podatnika jednak się nie kończą. W tym miejscu należy zauważyć, że za niestosowanie stosownej kasy rejestrującej podatnik może ponieść również konsekwencje w postaci kary przewidzianej w kodeksie karnym skarbowym – co wskazuje Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 859) zwana dalej k.k.s.

Zgodnie z art. Art.  62.  k.k.s. ustawodawca przewidział odpowiedzialność za naruszenie procedury rachunkowej. Zdecydował, że kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych. Ponadto ustawa w paragrafie 4 stwierdza, że powyższej każde  podlega także ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży.

Kasa fiskalna online

Jednym z celów ustawodawcy jest efektywne zmniejszanie skali nieujawnionych i nieopodatkowanych transakcji. Kasy online, czyli urządzenia kas rejestrujących z możliwością przesyłania danych online ruszyły od 1 maja 2019 roku, od kiedy to pierwsi podatnicy mogli zacząć używać nowych kas rejestrujących. Urządzenia te charakteryzuje podłączenie do internetu, za pomocą którego przesyłają informacje bezpośrednio do baz danych ministerstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku ustawodawca zdecydował, że należy wycofać z obrotu kasy starego typu, poprzez stopniowe zakazywanie ich sprzedaży. Tak aby powoli urządzenia stare były wyłączane z rynku. I tak od 31.08.2019 ze sprzedaży zniknęły kasy fiskalne z papierowym zapisem kopii, a od 31.12.2022 kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii.. Z powodu tych dat pojawiły się w wielu miejscach błędne informacje jakoby wszyscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2023 roku mieli obowiązek wymiany kas na kasy on-line. Nie jest to prawidłowe – Ustawodawca zdecydował, że podatnik może używać kasę starego typu do czasu zużycia lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej chyba, że został zakwalifikowany do branży, która ma obowiązek wymiany kasy. Zgodnie z informacją znajdującą się na oficjalnej rządowej stronie podatkowej nie ma obowiązku wymiany kas starego typu od 1 stycznia 2023 r. na kasy online.

Ustawodawca wskazał szereg branż, które mają obowiązek prowadzenia rejestracji w ramach kas rejestrujących online. Jednocześnie ustalono graniczne daty, kiedy różne branże musiały wprowadzić kasy online. Od 1 stycznia 2020 r. dotyczyło to branży sprzedaży paliw, usług naprawy pojazdów i wulkanizacji. Od 1.01.2021 gastronomii, krótkotrwałego zakwaterowania, sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych przeznaczonych do celów opałowych. A od 1 lipca 2021 r. dołączyły branże budowlana, usług fryzjerskich, kosmetycznych, kosmetologicznych, fitness, opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów oraz usług prawniczych.

Ustawodawca zdecydował, że w ramach zakupu kasy online podatnik mógł otrzymać 700 zł refundacji.

E -paragony projekt, przepisy i praktyka

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju i Technologii uruchomiły projekt pod nazwą "e-paragon" w kasie online. Dzięki takiemu rozwiązaniu dopuszczona jest  możliwość wydawania paragonów w postaci elektronicznej, czyli tak zwanych e-paragonów bez konieczności drukowania. Ta opcja ma umożliwiać klientowi wybór czy chciałby otrzymać paragon w formie papierowej czy elektronicznej. Takie rozwiązanie stało się szczególnie ważne w trakcie epidemii COVID-19, jako mające umożliwiać zmniejszanie kontaktu i transmisji wirusa, a jednocześnie przyjazne dla środowiska.

Podstawy regulacji wymagań technicznych dla kas rejestrujących, czy dokumentów, które mogą one wystawiać określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759). Zgodnie z art. 22 tego Rozporządzenia kasa fiskalna może wystawiać różne rodzaje paragonów:  paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej. Niestety nie każda kasa online ma możliwości techniczne wystawienia takich paragonów elektronicznych.

Podłączenie kasy do terminala

Coraz więcej osób chce płacić za produkty i usługi w formie bezgotówkowej np. za pomocą karty płatniczej, telefonu czy Blika. Nic więc dziwnego, że u większości przedsiębiorców pojawiły się terminale płatnicze.  Ustawodawca zauważył ten trend, wziął również pod uwagę kwestie konieczności ograniczania ryzyka związanego z epidemią. Dlatego wprowadzono nowe regulacje, które wprowadziły nie tylko prawo, ale również obowiązek przedsiębiorcy do umożliwienia dokonania płatności w formie bezgotówkowej (dla przedsiębiorców, którzy mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących).

W świetle art. 19a Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.): Przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Zgodnie z ustępem 3 tego nowelizowanego przepisu Ustawodawca ma wymagać połączenia kasy fiskalnej i terminala. Ustawodawca stwierdza, że: Przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.

Planowo zmiany mają wejść od 1 lipca 2022 roku. Ministerstwo Finansów w komunikacie z 15 marca 2022 roku, poinformowało jednak,  że pracuje nad rozwiązaniami odraczającymi o 2,5 roku obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorców współpracy kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi – na 1 stycznia 2025 r. Termin ten podatnicy powinni jednak weryfikować na bieżąco.  

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931) zwana "Ustawa o VAT",
  • Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 859),
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759),
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.),
  • Pytania i odpowiedzi (FAQ), podatki, VAT, kasy rejestrujące,  www.podatki.gov.pl.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA