REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki
E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki

REKLAMA

REKLAMA

Postępująca reforma elektroniczna administracji jest realizowana wprost proporcjonalnie do reformy komunikacji na linii przedsiębiorca – urzędy, w tym urzędy skarbowe. Co roku podatnicy dowiadują się o nowych rozwiązaniach i wprowadzanych innowacjach. Jednym z dość energicznie nowelizowanych obszarów są kwestie związane z kasami fiskalnymi i paragonami.

Obowiązek stosowania kasy fiskalnej

Podstawy obowiązków dotyczących funkcjonowania i obligatoryjności zastosowania kas fiskalnych (rejestrujących) ustawodawca wprowadził w ramach Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931) zwanej dalej "Ustawa o VAT". Zgodnie z art. 111 ust. 1 tego aktu prawnego podatnicy w określonych przypadkach mają obowiązek stosowania tak zwanych kas rejestrujących: Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

REKLAMA

Kary i sankcje za niestosowanie kasy rejestrującej

Ustawodawca przewidział również odpowiednie sankcje za niestosowanie tego obowiązku. Zgodnie z kolejnymi ustępami art. 111 Ustawy o VAT stwierdzając, że jeżeli podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

Na poniesieniu kosztów zobowiązania podatkowego, negatywne konsekwencje dla podatnika jednak się nie kończą. W tym miejscu należy zauważyć, że za niestosowanie stosownej kasy rejestrującej podatnik może ponieść również konsekwencje w postaci kary przewidzianej w kodeksie karnym skarbowym – co wskazuje Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 859) zwana dalej k.k.s.

Zgodnie z art. Art.  62.  k.k.s. ustawodawca przewidział odpowiedzialność za naruszenie procedury rachunkowej. Zdecydował, że kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych. Ponadto ustawa w paragrafie 4 stwierdza, że powyższej każde  podlega także ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży.

Kasa fiskalna online

Jednym z celów ustawodawcy jest efektywne zmniejszanie skali nieujawnionych i nieopodatkowanych transakcji. Kasy online, czyli urządzenia kas rejestrujących z możliwością przesyłania danych online ruszyły od 1 maja 2019 roku, od kiedy to pierwsi podatnicy mogli zacząć używać nowych kas rejestrujących. Urządzenia te charakteryzuje podłączenie do internetu, za pomocą którego przesyłają informacje bezpośrednio do baz danych ministerstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku ustawodawca zdecydował, że należy wycofać z obrotu kasy starego typu, poprzez stopniowe zakazywanie ich sprzedaży. Tak aby powoli urządzenia stare były wyłączane z rynku. I tak od 31.08.2019 ze sprzedaży zniknęły kasy fiskalne z papierowym zapisem kopii, a od 31.12.2022 kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii.. Z powodu tych dat pojawiły się w wielu miejscach błędne informacje jakoby wszyscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2023 roku mieli obowiązek wymiany kas na kasy on-line. Nie jest to prawidłowe – Ustawodawca zdecydował, że podatnik może używać kasę starego typu do czasu zużycia lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej chyba, że został zakwalifikowany do branży, która ma obowiązek wymiany kasy. Zgodnie z informacją znajdującą się na oficjalnej rządowej stronie podatkowej nie ma obowiązku wymiany kas starego typu od 1 stycznia 2023 r. na kasy online.

Ustawodawca wskazał szereg branż, które mają obowiązek prowadzenia rejestracji w ramach kas rejestrujących online. Jednocześnie ustalono graniczne daty, kiedy różne branże musiały wprowadzić kasy online. Od 1 stycznia 2020 r. dotyczyło to branży sprzedaży paliw, usług naprawy pojazdów i wulkanizacji. Od 1.01.2021 gastronomii, krótkotrwałego zakwaterowania, sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych przeznaczonych do celów opałowych. A od 1 lipca 2021 r. dołączyły branże budowlana, usług fryzjerskich, kosmetycznych, kosmetologicznych, fitness, opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów oraz usług prawniczych.

Ustawodawca zdecydował, że w ramach zakupu kasy online podatnik mógł otrzymać 700 zł refundacji.

E -paragony projekt, przepisy i praktyka

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju i Technologii uruchomiły projekt pod nazwą "e-paragon" w kasie online. Dzięki takiemu rozwiązaniu dopuszczona jest  możliwość wydawania paragonów w postaci elektronicznej, czyli tak zwanych e-paragonów bez konieczności drukowania. Ta opcja ma umożliwiać klientowi wybór czy chciałby otrzymać paragon w formie papierowej czy elektronicznej. Takie rozwiązanie stało się szczególnie ważne w trakcie epidemii COVID-19, jako mające umożliwiać zmniejszanie kontaktu i transmisji wirusa, a jednocześnie przyjazne dla środowiska.

Podstawy regulacji wymagań technicznych dla kas rejestrujących, czy dokumentów, które mogą one wystawiać określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759). Zgodnie z art. 22 tego Rozporządzenia kasa fiskalna może wystawiać różne rodzaje paragonów:  paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej. Niestety nie każda kasa online ma możliwości techniczne wystawienia takich paragonów elektronicznych.

Podłączenie kasy do terminala

Coraz więcej osób chce płacić za produkty i usługi w formie bezgotówkowej np. za pomocą karty płatniczej, telefonu czy Blika. Nic więc dziwnego, że u większości przedsiębiorców pojawiły się terminale płatnicze.  Ustawodawca zauważył ten trend, wziął również pod uwagę kwestie konieczności ograniczania ryzyka związanego z epidemią. Dlatego wprowadzono nowe regulacje, które wprowadziły nie tylko prawo, ale również obowiązek przedsiębiorcy do umożliwienia dokonania płatności w formie bezgotówkowej (dla przedsiębiorców, którzy mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących).

W świetle art. 19a Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.): Przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Zgodnie z ustępem 3 tego nowelizowanego przepisu Ustawodawca ma wymagać połączenia kasy fiskalnej i terminala. Ustawodawca stwierdza, że: Przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.

Planowo zmiany mają wejść od 1 lipca 2022 roku. Ministerstwo Finansów w komunikacie z 15 marca 2022 roku, poinformowało jednak,  że pracuje nad rozwiązaniami odraczającymi o 2,5 roku obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorców współpracy kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi – na 1 stycznia 2025 r. Termin ten podatnicy powinni jednak weryfikować na bieżąco.  

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931) zwana "Ustawa o VAT",
  • Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 859),
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759),
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.),
  • Pytania i odpowiedzi (FAQ), podatki, VAT, kasy rejestrujące,  www.podatki.gov.pl.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA