REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki
E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki

REKLAMA

REKLAMA

Postępująca reforma elektroniczna administracji jest realizowana wprost proporcjonalnie do reformy komunikacji na linii przedsiębiorca – urzędy, w tym urzędy skarbowe. Co roku podatnicy dowiadują się o nowych rozwiązaniach i wprowadzanych innowacjach. Jednym z dość energicznie nowelizowanych obszarów są kwestie związane z kasami fiskalnymi i paragonami.

Obowiązek stosowania kasy fiskalnej

Podstawy obowiązków dotyczących funkcjonowania i obligatoryjności zastosowania kas fiskalnych (rejestrujących) ustawodawca wprowadził w ramach Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931) zwanej dalej "Ustawa o VAT". Zgodnie z art. 111 ust. 1 tego aktu prawnego podatnicy w określonych przypadkach mają obowiązek stosowania tak zwanych kas rejestrujących: Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

REKLAMA

Autopromocja

Kary i sankcje za niestosowanie kasy rejestrującej

REKLAMA

Ustawodawca przewidział również odpowiednie sankcje za niestosowanie tego obowiązku. Zgodnie z kolejnymi ustępami art. 111 Ustawy o VAT stwierdzając, że jeżeli podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

Na poniesieniu kosztów zobowiązania podatkowego, negatywne konsekwencje dla podatnika jednak się nie kończą. W tym miejscu należy zauważyć, że za niestosowanie stosownej kasy rejestrującej podatnik może ponieść również konsekwencje w postaci kary przewidzianej w kodeksie karnym skarbowym – co wskazuje Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 859) zwana dalej k.k.s.

Zgodnie z art. Art.  62.  k.k.s. ustawodawca przewidział odpowiedzialność za naruszenie procedury rachunkowej. Zdecydował, że kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych. Ponadto ustawa w paragrafie 4 stwierdza, że powyższej każde  podlega także ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży.

Kasa fiskalna online

REKLAMA

Jednym z celów ustawodawcy jest efektywne zmniejszanie skali nieujawnionych i nieopodatkowanych transakcji. Kasy online, czyli urządzenia kas rejestrujących z możliwością przesyłania danych online ruszyły od 1 maja 2019 roku, od kiedy to pierwsi podatnicy mogli zacząć używać nowych kas rejestrujących. Urządzenia te charakteryzuje podłączenie do internetu, za pomocą którego przesyłają informacje bezpośrednio do baz danych ministerstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku ustawodawca zdecydował, że należy wycofać z obrotu kasy starego typu, poprzez stopniowe zakazywanie ich sprzedaży. Tak aby powoli urządzenia stare były wyłączane z rynku. I tak od 31.08.2019 ze sprzedaży zniknęły kasy fiskalne z papierowym zapisem kopii, a od 31.12.2022 kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii.. Z powodu tych dat pojawiły się w wielu miejscach błędne informacje jakoby wszyscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2023 roku mieli obowiązek wymiany kas na kasy on-line. Nie jest to prawidłowe – Ustawodawca zdecydował, że podatnik może używać kasę starego typu do czasu zużycia lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej chyba, że został zakwalifikowany do branży, która ma obowiązek wymiany kasy. Zgodnie z informacją znajdującą się na oficjalnej rządowej stronie podatkowej nie ma obowiązku wymiany kas starego typu od 1 stycznia 2023 r. na kasy online.

Ustawodawca wskazał szereg branż, które mają obowiązek prowadzenia rejestracji w ramach kas rejestrujących online. Jednocześnie ustalono graniczne daty, kiedy różne branże musiały wprowadzić kasy online. Od 1 stycznia 2020 r. dotyczyło to branży sprzedaży paliw, usług naprawy pojazdów i wulkanizacji. Od 1.01.2021 gastronomii, krótkotrwałego zakwaterowania, sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych przeznaczonych do celów opałowych. A od 1 lipca 2021 r. dołączyły branże budowlana, usług fryzjerskich, kosmetycznych, kosmetologicznych, fitness, opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów oraz usług prawniczych.

Ustawodawca zdecydował, że w ramach zakupu kasy online podatnik mógł otrzymać 700 zł refundacji.

E -paragony projekt, przepisy i praktyka

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju i Technologii uruchomiły projekt pod nazwą "e-paragon" w kasie online. Dzięki takiemu rozwiązaniu dopuszczona jest  możliwość wydawania paragonów w postaci elektronicznej, czyli tak zwanych e-paragonów bez konieczności drukowania. Ta opcja ma umożliwiać klientowi wybór czy chciałby otrzymać paragon w formie papierowej czy elektronicznej. Takie rozwiązanie stało się szczególnie ważne w trakcie epidemii COVID-19, jako mające umożliwiać zmniejszanie kontaktu i transmisji wirusa, a jednocześnie przyjazne dla środowiska.

Podstawy regulacji wymagań technicznych dla kas rejestrujących, czy dokumentów, które mogą one wystawiać określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759). Zgodnie z art. 22 tego Rozporządzenia kasa fiskalna może wystawiać różne rodzaje paragonów:  paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej. Niestety nie każda kasa online ma możliwości techniczne wystawienia takich paragonów elektronicznych.

Podłączenie kasy do terminala

Coraz więcej osób chce płacić za produkty i usługi w formie bezgotówkowej np. za pomocą karty płatniczej, telefonu czy Blika. Nic więc dziwnego, że u większości przedsiębiorców pojawiły się terminale płatnicze.  Ustawodawca zauważył ten trend, wziął również pod uwagę kwestie konieczności ograniczania ryzyka związanego z epidemią. Dlatego wprowadzono nowe regulacje, które wprowadziły nie tylko prawo, ale również obowiązek przedsiębiorcy do umożliwienia dokonania płatności w formie bezgotówkowej (dla przedsiębiorców, którzy mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących).

W świetle art. 19a Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.): Przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Zgodnie z ustępem 3 tego nowelizowanego przepisu Ustawodawca ma wymagać połączenia kasy fiskalnej i terminala. Ustawodawca stwierdza, że: Przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.

Planowo zmiany mają wejść od 1 lipca 2022 roku. Ministerstwo Finansów w komunikacie z 15 marca 2022 roku, poinformowało jednak,  że pracuje nad rozwiązaniami odraczającymi o 2,5 roku obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorców współpracy kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi – na 1 stycznia 2025 r. Termin ten podatnicy powinni jednak weryfikować na bieżąco.  

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931) zwana "Ustawa o VAT",
  • Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 859),
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759),
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.),
  • Pytania i odpowiedzi (FAQ), podatki, VAT, kasy rejestrujące,  www.podatki.gov.pl.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA