REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne trzeba będzie wymieniać dwa razy?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne trzeba będzie wymieniać dwa razy?
Kasy fiskalne trzeba będzie wymieniać dwa razy?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy zostaną zmuszeni do wymiany ok. 1,8 mln kas fiskalnych, by umieszczać NIP na paragonie. Potem będą musieli kupić kolejne, działające online. Od razu nie mogą, bo nikt ich jeszcze nie produkuje. Problem wynika z różnych terminów wdrożenia nowych obowiązków przewidzianych przez dwa projekty nowelizacji ustawy o VAT.

Pierwsza zmiana powinna wejść w życie już w lipcu 2018 roku. Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, jeśli paragon nie będzie zawierał NIP kupującego, nie będzie go można potem wymienić na fakturę.

REKLAMA

REKLAMA

Druga (projekt nowelizacji ustawy o VAT i prawa o miarach) to stopniowe wdrażanie nowoczesnych kas fiskalnych online od początku 2019 r. (choć sam projekt wejdzie w życie już od października 2018 r.).

Stare urządzenia bez NIP...

– W przypadku kas starego typu (tj. takich, których prefiks numeru unikatowego pamięci fiskalnej rozpoczyna się od litery innej niż C) praktycznie nie ma możliwości umieszczenia na paragonie NIP klienta w taki sposób, jak wymaga tego minister finansów. Dotyczy to prawie wszystkich modeli kas z nielicznymi wyjątkami – wyjaśnia dyrektor Piotr Ślęzak z firmy Posnet, producenta kas fiskalnych.

Natomiast, jak wskazuje ekspert, urządzenia fiskalne, które otrzymały homologację zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz.U. z 2013 r. poz. 1076), taką funkcjonalność muszą mieć. Są to kasy, których prefiks numeru unikatowego pamięci fiskalnej rozpoczyna się od litery C.

REKLAMA

Z danych przesłanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że na blisko 2,2 mln kas ponad 1,8 mln to urządzenia starego typu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność kupna nowej kasy nie wynika wprost z przepisów, a więc przedsiębiorcy nadal będą mogli stosować stare ich modele. Ale może to być dla nich mało opłacalne. Jeśli bowiem mimo zakazu wystawią fakturę VAT na podstawie paragonu bez NIP kupującego, czekają ich kary. Sankcja wyniesie aż 100 proc. podatku wykazanego na takiej fakturze. Co więcej, płaciłby ją również kupujący, który ująłby taki dokument w swojej ewidencji.

...kas online nie produkują

Przedsiębiorca, który wymieniłby kasę na model drukujący paragony z NIP, po pewnym czasie (w niektórych sytuacjach nawet po pół roku) musiałby znów dokonać wymiany i kupić kasę działającą online. Aby uniknąć powtórnych zakupów, mógłby od razu kupić takie urządzenia działające online. Dotyczy to m.in. mechaników i stacji benzynowych, gdzie kasy online będą musiały funkcjonować już od początku 2019 r., czy placówek gastronomicznych, hoteli i pensjonatów, obowiązek dotknie od 1 lipca 2019 r., a fryzjerów, kosmetyczek, lekarzy, siłowni, klubów fitness, a także świadczących usługi budowlane od 2020 r.

Problem jednak w tym, że obecnie nie są one produkowane. Piotr Ślęzak tłumaczy, że aby mogły się pojawić w ofercie producentów, musi zostać zmienione rozporządzenie techniczne, a na to potrzeba czasu.

– Trzeba też pamiętać, że producenci potrzebują co najmniej kilku miesięcy, aby wyprodukować kasy działające online i przeprowadzić ich homologację – podkreśla ekspert.

To nie koniec problemów, bo ulga na wymianę kasy będzie przyznawana tylko na urządzenia działające online. Przedsiębiorcy odliczą maksymalnie 700 zł. Natomiast zakup kasy umożliwiającej wpisywanie NIP powinni pokryć z własnej kieszeni.

Łatwe rozwiązanie

– Wprowadzenie w ciągu pół roku dwóch nowelizacji, gdy obie wpływają na wymogi dotyczące kas fiskalnych, to kolejny przykład braku koordynacji prac w Ministerstwie Finansów oraz niskiej jakości projektowanego tam prawa – twierdzi Łukasz Blak, doradca podatkowy w Certus LT. Zwraca on uwagę, że skutkami takiego braku koordynacji obciążeni będą podatnicy. Na szczęście nie wszyscy, a tylko ci, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Według eksperta problem można rozwiązać bez modyfikacji/wymiany kasy fiskalnej, ale nie będzie to łatwe. Trzeba będzie nie ewidencjonować sprzedaży na rzecz podatników VAT na kasie fiskalnej, tylko od razu wystawiać im faktury (ustawa o VAT dopuszcza takie rozwiązanie).

– W teorii wygląda to prosto, w praktyce jednak stosuje je niewielu podatników, zazwyczaj więksi, posiadający odpowiednie oprogramowanie – dodaje Łukasz Blak.

Będzie to kłopot też dla kupującego przedsiębiorcy. Przed zakupem będzie musiał zapytać o model kasy fiskalnej albo od razu poprosić o fakturę.

Według eksperta problem łatwo może rozwiązać sam ustawodawca. Wystarczy, aby przepisy dotyczące NIP oraz kas online weszły w życie jednocześnie. To zaoszczędziłoby podatnikom wielu kosztów. ⒸⓅ

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

dgp@infor.pl

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (nr UA37) – w konsultacjach.

Projekt z 8 marca 2018 r. nowelizacji ustawy o VAT i prawa o miarach (nr UA35) – po komisji prawniczej.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA