REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne trzeba będzie wymieniać dwa razy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne trzeba będzie wymieniać dwa razy?
Kasy fiskalne trzeba będzie wymieniać dwa razy?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy zostaną zmuszeni do wymiany ok. 1,8 mln kas fiskalnych, by umieszczać NIP na paragonie. Potem będą musieli kupić kolejne, działające online. Od razu nie mogą, bo nikt ich jeszcze nie produkuje. Problem wynika z różnych terminów wdrożenia nowych obowiązków przewidzianych przez dwa projekty nowelizacji ustawy o VAT.

Pierwsza zmiana powinna wejść w życie już w lipcu 2018 roku. Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, jeśli paragon nie będzie zawierał NIP kupującego, nie będzie go można potem wymienić na fakturę.

REKLAMA

Autopromocja

Druga (projekt nowelizacji ustawy o VAT i prawa o miarach) to stopniowe wdrażanie nowoczesnych kas fiskalnych online od początku 2019 r. (choć sam projekt wejdzie w życie już od października 2018 r.).

Stare urządzenia bez NIP...

– W przypadku kas starego typu (tj. takich, których prefiks numeru unikatowego pamięci fiskalnej rozpoczyna się od litery innej niż C) praktycznie nie ma możliwości umieszczenia na paragonie NIP klienta w taki sposób, jak wymaga tego minister finansów. Dotyczy to prawie wszystkich modeli kas z nielicznymi wyjątkami – wyjaśnia dyrektor Piotr Ślęzak z firmy Posnet, producenta kas fiskalnych.

Natomiast, jak wskazuje ekspert, urządzenia fiskalne, które otrzymały homologację zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz.U. z 2013 r. poz. 1076), taką funkcjonalność muszą mieć. Są to kasy, których prefiks numeru unikatowego pamięci fiskalnej rozpoczyna się od litery C.

Z danych przesłanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że na blisko 2,2 mln kas ponad 1,8 mln to urządzenia starego typu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność kupna nowej kasy nie wynika wprost z przepisów, a więc przedsiębiorcy nadal będą mogli stosować stare ich modele. Ale może to być dla nich mało opłacalne. Jeśli bowiem mimo zakazu wystawią fakturę VAT na podstawie paragonu bez NIP kupującego, czekają ich kary. Sankcja wyniesie aż 100 proc. podatku wykazanego na takiej fakturze. Co więcej, płaciłby ją również kupujący, który ująłby taki dokument w swojej ewidencji.

...kas online nie produkują

Przedsiębiorca, który wymieniłby kasę na model drukujący paragony z NIP, po pewnym czasie (w niektórych sytuacjach nawet po pół roku) musiałby znów dokonać wymiany i kupić kasę działającą online. Aby uniknąć powtórnych zakupów, mógłby od razu kupić takie urządzenia działające online. Dotyczy to m.in. mechaników i stacji benzynowych, gdzie kasy online będą musiały funkcjonować już od początku 2019 r., czy placówek gastronomicznych, hoteli i pensjonatów, obowiązek dotknie od 1 lipca 2019 r., a fryzjerów, kosmetyczek, lekarzy, siłowni, klubów fitness, a także świadczących usługi budowlane od 2020 r.

Problem jednak w tym, że obecnie nie są one produkowane. Piotr Ślęzak tłumaczy, że aby mogły się pojawić w ofercie producentów, musi zostać zmienione rozporządzenie techniczne, a na to potrzeba czasu.

– Trzeba też pamiętać, że producenci potrzebują co najmniej kilku miesięcy, aby wyprodukować kasy działające online i przeprowadzić ich homologację – podkreśla ekspert.

To nie koniec problemów, bo ulga na wymianę kasy będzie przyznawana tylko na urządzenia działające online. Przedsiębiorcy odliczą maksymalnie 700 zł. Natomiast zakup kasy umożliwiającej wpisywanie NIP powinni pokryć z własnej kieszeni.

Łatwe rozwiązanie

– Wprowadzenie w ciągu pół roku dwóch nowelizacji, gdy obie wpływają na wymogi dotyczące kas fiskalnych, to kolejny przykład braku koordynacji prac w Ministerstwie Finansów oraz niskiej jakości projektowanego tam prawa – twierdzi Łukasz Blak, doradca podatkowy w Certus LT. Zwraca on uwagę, że skutkami takiego braku koordynacji obciążeni będą podatnicy. Na szczęście nie wszyscy, a tylko ci, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Według eksperta problem można rozwiązać bez modyfikacji/wymiany kasy fiskalnej, ale nie będzie to łatwe. Trzeba będzie nie ewidencjonować sprzedaży na rzecz podatników VAT na kasie fiskalnej, tylko od razu wystawiać im faktury (ustawa o VAT dopuszcza takie rozwiązanie).

– W teorii wygląda to prosto, w praktyce jednak stosuje je niewielu podatników, zazwyczaj więksi, posiadający odpowiednie oprogramowanie – dodaje Łukasz Blak.

Będzie to kłopot też dla kupującego przedsiębiorcy. Przed zakupem będzie musiał zapytać o model kasy fiskalnej albo od razu poprosić o fakturę.

Według eksperta problem łatwo może rozwiązać sam ustawodawca. Wystarczy, aby przepisy dotyczące NIP oraz kas online weszły w życie jednocześnie. To zaoszczędziłoby podatnikom wielu kosztów. ⒸⓅ

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

dgp@infor.pl

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (nr UA37) – w konsultacjach.

Projekt z 8 marca 2018 r. nowelizacji ustawy o VAT i prawa o miarach (nr UA35) – po komisji prawniczej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA