REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT odliczonego z faktury zaliczkowej, gdy nie doszło do dostawy i zwrotu zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Korekta VAT odliczonego z faktury zaliczkowej - braku dostawy i zwrotu zaliczki
Korekta VAT odliczonego z faktury zaliczkowej - braku dostawy i zwrotu zaliczki

REKLAMA

REKLAMA

Wpłaciliśmy zaliczkę w wysokości 7500 zł na poczet zakupu towarów handlowych. Czy należy skorygować VAT odliczony z tytułu wpłaconej zaliczki, jeżeli nie doszło do dostawy zaliczkowanych towarów ani do zwrotu zaliczki? Nie mamy faktury korygującej. Kontrahent nie zwrócił jeszcze zaliczki.

Czy trzeba skorygować VAT odliczony z faktury zaliczkowej, gdy nie doszło do dostawy ani do zwrotu zaliczki?

Korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej będzie konieczna, jeżeli strony zrezygnowały z transakcji. Korekty należy dokonać mimo braku faktury korygującej i zwrotu zaliczki. Natomiast jeżeli strony nadal chcą zrealizować transakcję, korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej nie jest konieczna. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Prawo do odliczenia przysługuje przede wszystkim w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane (importowane) przez podatników są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Co prawda art. 86 ust. 1 ustawy o VAT sformułowany jest w czasie teraźniejszym, lecz nie ulega wątpliwości, że dotyczy również przyszłości. W konsekwencji prawo do odliczenia VAT przysługuje również w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników mają być (według zamiarów podatników) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotami podatku naliczonego podlegającego odliczeniu są również kwoty wynikające z faktur zaliczkowych. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy do nabycia lub wykonania zaliczkowanych towarów i usług ostatecznie faktycznie dojdzie.

Jeżeli jednak strony zrezygnują z transakcji, otrzymane przez podatników faktury zaliczkowe przestają być fakturami dokumentującymi wpłatę na poczet transakcji, która ma zostać zrealizowana. W takiej sytuacji podatnicy tracą prawo do odliczenia. Są obowiązani do korekty podatku odliczonego, nawet jeżeli nie otrzymają korekty faktury zaliczkowej.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.211.2020.1.KSI). Czytamy w niej, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) skoro w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z wcześniej podjętymi czynnościami, zmierzającymi do realizacji podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów, Wnioskodawczyni zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonała odliczenia podatku naliczonego, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do skorygowania podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zaliczkę na poczet dostawy nieruchomości, która to dostawa nie została zrealizowana. Brak faktury korygującej, w zaistniałej sytuacji, nie warunkuje dokonania przez Wnioskodawczynię korekty podatku naliczonego.

Mimo że podatnicy nie otrzymują zwrotu wpłaconej jako zaliczka kwoty ani faktury, są zobowiązani do korekty, gdyż na równi ze zwrotem nabywcy całości lub części zapłaty traktować należy sytuację, w której zanika bezpośredni związek między otrzymaną kwotą a czynnością podlegającą opodatkowaniu.

W konsekwencji rezygnację przez strony z transakcji uznać należy za sytuację, która jest równoznaczna ze zwrotem zaliczki. Wpłacona kwota przestaje bowiem stanowić całość lub część zapłaty dokonanej przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi (zob. przykładowo wyrok NSA z 5 lutego 2015 r., sygn. akt I FSK 1911/13).

Ważne
Jeśli nie dochodzi do realizacji transakcji, na poczet której została wpłacona zaliczka, to nabywca jest zobowiązany do korekty odliczonego VAT z faktury zaliczkowej, nawet gdy nie otrzymał faktury korygującej i zwrotu zaliczki.

Zatem odpowiedź na pytanie Czytelnika zależy od tego, czy strony zrezygnowały z transakcji. Jeżeli tak, korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej jest konieczna. Jeżeli jednak strony nadal chcą zrealizować transakcję, to korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej nie jest konieczna.

Również sposób korekty zależy od tego, czy podatnik otrzyma fakturę korygującą dokumentującą zwrot zaliczki. Jeśli tak, to obniża VAT naliczony w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania.

Sprawa jest bardziej skomplikowana, gdy nie dojdzie do zwrotu zaliczki, a strony zrezygnowały z transakcji. W takiej sytuacji, jak czytamy w przytoczonej interpretacji, gdy podatnik nie otrzymał faktury korygującej, organ podatkowy wskazał, że:

(…) odstąpienie od umowy należy bowiem uznać zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy za zmianę prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

To oznacza, że kwotę korekty należy:

  • wykazywać w polach K_44 albo K_45 części ewidencyjnej nowego pliku JPK_VAT oraz
  • uwzględniać w polach P_44 albo P_45 części deklaracyjnej nowego pliku JPK_VAT.

Korekty należy dokonać w ramach nowego pliku JPK_VAT za miesiąc rezygnacji z transakcji, np. odstąpienia od umowy. Gdy rozliczamy się kwartalnie, kwotę korekty w części deklaracyjnej należy wykazać w ramach pliku JPK_VAT za trzeci miesiąc kwartału rezygnacji z transakcji. Natomiast w części ewidencyjnej rozliczamy ją w miesiącu odstąpienia od umowy.

Przykład
W ramach deklaracji VAT-7 za maj 2020 r. podatnik składający deklaracje VAT za okresy miesięczne odliczył VAT z faktury zaliczkowej dotyczącej planowanego zakupu lokalu użytkowego. W październiku 2020 r. podatnik odstąpił od umowy sprzedaży. Mimo że nie otrzymał faktury korygującej, gdyż deweloper zatrzymał zadatek, musi skorygować kwotę podatku odliczonego z faktury zaliczkowej. W tym celu powinien wykazać ją ze znakiem minus w polu K_44, gdy mieszkanie miało być zaliczone do środków trwałych, albo K_45 części ewidencyjnej oraz uwzględnić w polu P_44 albo P_45 nowego pliku JPK_VAT przesyłanego za październik 2020 r.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA