REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT odliczonego z faktury zaliczkowej, gdy nie doszło do dostawy i zwrotu zaliczki

Korekta VAT odliczonego z faktury zaliczkowej - braku dostawy i zwrotu zaliczki
Korekta VAT odliczonego z faktury zaliczkowej - braku dostawy i zwrotu zaliczki

REKLAMA

REKLAMA

Wpłaciliśmy zaliczkę w wysokości 7500 zł na poczet zakupu towarów handlowych. Czy należy skorygować VAT odliczony z tytułu wpłaconej zaliczki, jeżeli nie doszło do dostawy zaliczkowanych towarów ani do zwrotu zaliczki? Nie mamy faktury korygującej. Kontrahent nie zwrócił jeszcze zaliczki.

Czy trzeba skorygować VAT odliczony z faktury zaliczkowej, gdy nie doszło do dostawy ani do zwrotu zaliczki?

Korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej będzie konieczna, jeżeli strony zrezygnowały z transakcji. Korekty należy dokonać mimo braku faktury korygującej i zwrotu zaliczki. Natomiast jeżeli strony nadal chcą zrealizować transakcję, korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej nie jest konieczna. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odliczenia przysługuje przede wszystkim w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane (importowane) przez podatników są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Co prawda art. 86 ust. 1 ustawy o VAT sformułowany jest w czasie teraźniejszym, lecz nie ulega wątpliwości, że dotyczy również przyszłości. W konsekwencji prawo do odliczenia VAT przysługuje również w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników mają być (według zamiarów podatników) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotami podatku naliczonego podlegającego odliczeniu są również kwoty wynikające z faktur zaliczkowych. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy do nabycia lub wykonania zaliczkowanych towarów i usług ostatecznie faktycznie dojdzie.

Jeżeli jednak strony zrezygnują z transakcji, otrzymane przez podatników faktury zaliczkowe przestają być fakturami dokumentującymi wpłatę na poczet transakcji, która ma zostać zrealizowana. W takiej sytuacji podatnicy tracą prawo do odliczenia. Są obowiązani do korekty podatku odliczonego, nawet jeżeli nie otrzymają korekty faktury zaliczkowej.

REKLAMA

Podobne stanowisko zajął Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.211.2020.1.KSI). Czytamy w niej, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) skoro w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z wcześniej podjętymi czynnościami, zmierzającymi do realizacji podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów, Wnioskodawczyni zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonała odliczenia podatku naliczonego, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do skorygowania podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zaliczkę na poczet dostawy nieruchomości, która to dostawa nie została zrealizowana. Brak faktury korygującej, w zaistniałej sytuacji, nie warunkuje dokonania przez Wnioskodawczynię korekty podatku naliczonego.

Mimo że podatnicy nie otrzymują zwrotu wpłaconej jako zaliczka kwoty ani faktury, są zobowiązani do korekty, gdyż na równi ze zwrotem nabywcy całości lub części zapłaty traktować należy sytuację, w której zanika bezpośredni związek między otrzymaną kwotą a czynnością podlegającą opodatkowaniu.

W konsekwencji rezygnację przez strony z transakcji uznać należy za sytuację, która jest równoznaczna ze zwrotem zaliczki. Wpłacona kwota przestaje bowiem stanowić całość lub część zapłaty dokonanej przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi (zob. przykładowo wyrok NSA z 5 lutego 2015 r., sygn. akt I FSK 1911/13).

Ważne
Jeśli nie dochodzi do realizacji transakcji, na poczet której została wpłacona zaliczka, to nabywca jest zobowiązany do korekty odliczonego VAT z faktury zaliczkowej, nawet gdy nie otrzymał faktury korygującej i zwrotu zaliczki.

Zatem odpowiedź na pytanie Czytelnika zależy od tego, czy strony zrezygnowały z transakcji. Jeżeli tak, korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej jest konieczna. Jeżeli jednak strony nadal chcą zrealizować transakcję, to korekta podatku odliczonego z faktury zaliczkowej nie jest konieczna.

Również sposób korekty zależy od tego, czy podatnik otrzyma fakturę korygującą dokumentującą zwrot zaliczki. Jeśli tak, to obniża VAT naliczony w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania.

Sprawa jest bardziej skomplikowana, gdy nie dojdzie do zwrotu zaliczki, a strony zrezygnowały z transakcji. W takiej sytuacji, jak czytamy w przytoczonej interpretacji, gdy podatnik nie otrzymał faktury korygującej, organ podatkowy wskazał, że:

(…) odstąpienie od umowy należy bowiem uznać zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy za zmianę prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

To oznacza, że kwotę korekty należy:

  • wykazywać w polach K_44 albo K_45 części ewidencyjnej nowego pliku JPK_VAT oraz
  • uwzględniać w polach P_44 albo P_45 części deklaracyjnej nowego pliku JPK_VAT.

Korekty należy dokonać w ramach nowego pliku JPK_VAT za miesiąc rezygnacji z transakcji, np. odstąpienia od umowy. Gdy rozliczamy się kwartalnie, kwotę korekty w części deklaracyjnej należy wykazać w ramach pliku JPK_VAT za trzeci miesiąc kwartału rezygnacji z transakcji. Natomiast w części ewidencyjnej rozliczamy ją w miesiącu odstąpienia od umowy.

Przykład
W ramach deklaracji VAT-7 za maj 2020 r. podatnik składający deklaracje VAT za okresy miesięczne odliczył VAT z faktury zaliczkowej dotyczącej planowanego zakupu lokalu użytkowego. W październiku 2020 r. podatnik odstąpił od umowy sprzedaży. Mimo że nie otrzymał faktury korygującej, gdyż deweloper zatrzymał zadatek, musi skorygować kwotę podatku odliczonego z faktury zaliczkowej. W tym celu powinien wykazać ją ze znakiem minus w polu K_44, gdy mieszkanie miało być zaliczone do środków trwałych, albo K_45 części ewidencyjnej oraz uwzględnić w polu P_44 albo P_45 nowego pliku JPK_VAT przesyłanego za październik 2020 r.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA