REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT/ Fot. Fotolia
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwa ocena czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym (czyli takim, który może być zrefundowany w ramach dofinansowania) może być trudna, a po jej dokonaniu może okazać się, że z przyczyn niezależnych od beneficjenta jego kwalifikacja ulega zmianie. Problem ten dotyczy przede wszystkim jednostek samorządu terytorialnego, ale także innych podmiotów takich jak jednostki naukowe, organizacje pożytku publicznego czy przedsiębiorców, którzy korzystali z funduszy unijnych i krajowych, a którzy zmienili lub chcą zmienić rodzaj prowadzonej działalności na opodatkowaną VAT, tj. decydują się na komercyjne wykorzystanie powstałej z dotacji infrastruktury.

Przypomnijmy - VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym w sytuacji, gdy zostanie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta szeroko pojętych dotacji. Przykładowo podatek podlegający odzyskaniu zgodnie z ustawą o VAT nie będzie uznany za koszt kwalifikowalny, jeśli nie został faktycznie odzyskany przez beneficjenta, ale ten miał prawo do jego odzyskania (tzn. mógł odliczyć podatek naliczony wykazany na fakturach zakupowych).

REKLAMA

REKLAMA

Każdy wniosek o dofinansowanie powinien zawierać informację o kwalifikowalności VAT. Może więc zdarzyć się, że podmiot ubiegający się o dotacje wskaże VAT jako podatek nie podlegający odliczeniu, gdyż nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi VAT. Następnie okaże się, że kwalifikowalność podatku ulegnie zmianie. Taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, które coraz częściej decydują się na komercyjne wykorzystanie infrastruktury, co daje im prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z inwestycją. Ciekawym przypadkiem może być sytuacja, gdy komercyjne zastosowanie staje się możliwe w związku z decyzją organów państwowych. Tak jest w przypadku możliwości komercyjnego wykorzystania infrastruktury badawczej powstałej w wyniku dofinasowania ze środków europejskich, z którego w szerokim zakresie korzystały na przykład uczelnie w ramach XII osi priorytetowej PO IiŚ. W tym wypadku polskie władze uzgodniły wraz z Komisją Europejską taką interpretację przepisów wykonawczych, która pozwala na prowadzenie w pewnym zakresie działalności gospodarczej z wykorzystaniem dofinansowanej infrastruktury.

REKLAMA

W takiej sytuacji powstaje pytanie, co zrobić w przypadku zmiany kwalifikowalności VAT. Składając wniosek o dofinansowanie, beneficjent zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego podatku VA, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie lub odliczenie tego podatku. Odrębną kwestią jest jak zweryfikować czy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstało i od kiedy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), korektę kwoty podatku naliczonego stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy (i) podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, (ii) albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Należy tutaj przede wszystkim przeanalizować drugą sytuację opisaną w przedstawionym artykule. Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w danym przypadku nie miał prawa do odliczenia VAT, a następnie prawo takie uzyskał należy zastosować odpowiednio przepisy dotyczące rocznej korekty. W praktyce po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik jest obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie ze szczególnymi zasadami określonymi w art. 90 ust. 2 – 10 ustawy o VAT.

Podsumowując:

- w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty takiej podatnik dokonuje jednorazowo po zakończeniu roku, w którym towary zostały oddane do użytkowania,

- w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, podatnik dokonuje korekty w ciągu 5 kolejnych lat, przy czym w przypadku gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (PDF)

Innymi słowy, podmiotowi, któremu nie przysługiwało prawo do odliczenia, rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych spowoduje uaktualnienie prawa zgodnie ze wspomnianymi powyżej zasadami. Co ważne na podobnym stanowisku stoją sądy administracyjne, przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 25 lipca 2016 r. (sygn. akt III SA/Gl 199/16) czy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 24 lutego 2014 r. (sygn. akt I SA/Gd 2/16). Oba wyroki wydano w sprawie jednostek samorządu terytorialnego, które skarżyły negatywne dla nich interpretacje podatkowe.

Powyższe wskazuje, że organy podatkowe mają zdanie odmienne od przedstawionego i uznają, że późniejsze wykorzystanie danej inwestycji do czynności opodatkowanych VAT, nie oznacza że w momencie zakupów towarów i usług dla realizacji tej inwestycji podatnik nabył prawo do odliczenia tego podatku.

Przy braku jednoznacznego stanowiska podatnik stoi przed trudną decyzją w zakresie uznania kwalifikowalności VAT i jego ewentualnej korekty. Może zdarzyć się tak, że nawet wobec negatywnego stanowiska organów podatkowych uzyskanie ich oficjalnego stanowiska zabezpieczy beneficjenta przed obowiązkiem zwrotu części dotacji odpowiadającej podatkowi naliczonemu, w sytuacji rozpoczęcia komercyjnego wykorzystania dofinansowanej inwestycji.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, Doradca podatkowy, Starszy Konsultant w Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA