REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT/ Fot. Fotolia
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwa ocena czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym (czyli takim, który może być zrefundowany w ramach dofinansowania) może być trudna, a po jej dokonaniu może okazać się, że z przyczyn niezależnych od beneficjenta jego kwalifikacja ulega zmianie. Problem ten dotyczy przede wszystkim jednostek samorządu terytorialnego, ale także innych podmiotów takich jak jednostki naukowe, organizacje pożytku publicznego czy przedsiębiorców, którzy korzystali z funduszy unijnych i krajowych, a którzy zmienili lub chcą zmienić rodzaj prowadzonej działalności na opodatkowaną VAT, tj. decydują się na komercyjne wykorzystanie powstałej z dotacji infrastruktury.

Przypomnijmy - VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym w sytuacji, gdy zostanie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta szeroko pojętych dotacji. Przykładowo podatek podlegający odzyskaniu zgodnie z ustawą o VAT nie będzie uznany za koszt kwalifikowalny, jeśli nie został faktycznie odzyskany przez beneficjenta, ale ten miał prawo do jego odzyskania (tzn. mógł odliczyć podatek naliczony wykazany na fakturach zakupowych).

REKLAMA

Każdy wniosek o dofinansowanie powinien zawierać informację o kwalifikowalności VAT. Może więc zdarzyć się, że podmiot ubiegający się o dotacje wskaże VAT jako podatek nie podlegający odliczeniu, gdyż nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi VAT. Następnie okaże się, że kwalifikowalność podatku ulegnie zmianie. Taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, które coraz częściej decydują się na komercyjne wykorzystanie infrastruktury, co daje im prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z inwestycją. Ciekawym przypadkiem może być sytuacja, gdy komercyjne zastosowanie staje się możliwe w związku z decyzją organów państwowych. Tak jest w przypadku możliwości komercyjnego wykorzystania infrastruktury badawczej powstałej w wyniku dofinasowania ze środków europejskich, z którego w szerokim zakresie korzystały na przykład uczelnie w ramach XII osi priorytetowej PO IiŚ. W tym wypadku polskie władze uzgodniły wraz z Komisją Europejską taką interpretację przepisów wykonawczych, która pozwala na prowadzenie w pewnym zakresie działalności gospodarczej z wykorzystaniem dofinansowanej infrastruktury.

W takiej sytuacji powstaje pytanie, co zrobić w przypadku zmiany kwalifikowalności VAT. Składając wniosek o dofinansowanie, beneficjent zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego podatku VA, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie lub odliczenie tego podatku. Odrębną kwestią jest jak zweryfikować czy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstało i od kiedy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), korektę kwoty podatku naliczonego stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy (i) podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, (ii) albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Należy tutaj przede wszystkim przeanalizować drugą sytuację opisaną w przedstawionym artykule. Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w danym przypadku nie miał prawa do odliczenia VAT, a następnie prawo takie uzyskał należy zastosować odpowiednio przepisy dotyczące rocznej korekty. W praktyce po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik jest obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie ze szczególnymi zasadami określonymi w art. 90 ust. 2 – 10 ustawy o VAT.

Podsumowując:

- w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty takiej podatnik dokonuje jednorazowo po zakończeniu roku, w którym towary zostały oddane do użytkowania,

- w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, podatnik dokonuje korekty w ciągu 5 kolejnych lat, przy czym w przypadku gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (PDF)

Innymi słowy, podmiotowi, któremu nie przysługiwało prawo do odliczenia, rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych spowoduje uaktualnienie prawa zgodnie ze wspomnianymi powyżej zasadami. Co ważne na podobnym stanowisku stoją sądy administracyjne, przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 25 lipca 2016 r. (sygn. akt III SA/Gl 199/16) czy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 24 lutego 2014 r. (sygn. akt I SA/Gd 2/16). Oba wyroki wydano w sprawie jednostek samorządu terytorialnego, które skarżyły negatywne dla nich interpretacje podatkowe.

Powyższe wskazuje, że organy podatkowe mają zdanie odmienne od przedstawionego i uznają, że późniejsze wykorzystanie danej inwestycji do czynności opodatkowanych VAT, nie oznacza że w momencie zakupów towarów i usług dla realizacji tej inwestycji podatnik nabył prawo do odliczenia tego podatku.

Przy braku jednoznacznego stanowiska podatnik stoi przed trudną decyzją w zakresie uznania kwalifikowalności VAT i jego ewentualnej korekty. Może zdarzyć się tak, że nawet wobec negatywnego stanowiska organów podatkowych uzyskanie ich oficjalnego stanowiska zabezpieczy beneficjenta przed obowiązkiem zwrotu części dotacji odpowiadającej podatkowi naliczonemu, w sytuacji rozpoczęcia komercyjnego wykorzystania dofinansowanej inwestycji.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, Doradca podatkowy, Starszy Konsultant w Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA