REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT/ Fot. Fotolia
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury a VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwa ocena czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym (czyli takim, który może być zrefundowany w ramach dofinansowania) może być trudna, a po jej dokonaniu może okazać się, że z przyczyn niezależnych od beneficjenta jego kwalifikacja ulega zmianie. Problem ten dotyczy przede wszystkim jednostek samorządu terytorialnego, ale także innych podmiotów takich jak jednostki naukowe, organizacje pożytku publicznego czy przedsiębiorców, którzy korzystali z funduszy unijnych i krajowych, a którzy zmienili lub chcą zmienić rodzaj prowadzonej działalności na opodatkowaną VAT, tj. decydują się na komercyjne wykorzystanie powstałej z dotacji infrastruktury.

Przypomnijmy - VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym w sytuacji, gdy zostanie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta szeroko pojętych dotacji. Przykładowo podatek podlegający odzyskaniu zgodnie z ustawą o VAT nie będzie uznany za koszt kwalifikowalny, jeśli nie został faktycznie odzyskany przez beneficjenta, ale ten miał prawo do jego odzyskania (tzn. mógł odliczyć podatek naliczony wykazany na fakturach zakupowych).

REKLAMA

Każdy wniosek o dofinansowanie powinien zawierać informację o kwalifikowalności VAT. Może więc zdarzyć się, że podmiot ubiegający się o dotacje wskaże VAT jako podatek nie podlegający odliczeniu, gdyż nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi VAT. Następnie okaże się, że kwalifikowalność podatku ulegnie zmianie. Taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, które coraz częściej decydują się na komercyjne wykorzystanie infrastruktury, co daje im prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z inwestycją. Ciekawym przypadkiem może być sytuacja, gdy komercyjne zastosowanie staje się możliwe w związku z decyzją organów państwowych. Tak jest w przypadku możliwości komercyjnego wykorzystania infrastruktury badawczej powstałej w wyniku dofinasowania ze środków europejskich, z którego w szerokim zakresie korzystały na przykład uczelnie w ramach XII osi priorytetowej PO IiŚ. W tym wypadku polskie władze uzgodniły wraz z Komisją Europejską taką interpretację przepisów wykonawczych, która pozwala na prowadzenie w pewnym zakresie działalności gospodarczej z wykorzystaniem dofinansowanej infrastruktury.

W takiej sytuacji powstaje pytanie, co zrobić w przypadku zmiany kwalifikowalności VAT. Składając wniosek o dofinansowanie, beneficjent zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego podatku VA, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie lub odliczenie tego podatku. Odrębną kwestią jest jak zweryfikować czy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstało i od kiedy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), korektę kwoty podatku naliczonego stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy (i) podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, (ii) albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Należy tutaj przede wszystkim przeanalizować drugą sytuację opisaną w przedstawionym artykule. Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w danym przypadku nie miał prawa do odliczenia VAT, a następnie prawo takie uzyskał należy zastosować odpowiednio przepisy dotyczące rocznej korekty. W praktyce po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik jest obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie ze szczególnymi zasadami określonymi w art. 90 ust. 2 – 10 ustawy o VAT.

Podsumowując:

REKLAMA

- w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty takiej podatnik dokonuje jednorazowo po zakończeniu roku, w którym towary zostały oddane do użytkowania,

- w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, podatnik dokonuje korekty w ciągu 5 kolejnych lat, przy czym w przypadku gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (PDF)

Innymi słowy, podmiotowi, któremu nie przysługiwało prawo do odliczenia, rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych spowoduje uaktualnienie prawa zgodnie ze wspomnianymi powyżej zasadami. Co ważne na podobnym stanowisku stoją sądy administracyjne, przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 25 lipca 2016 r. (sygn. akt III SA/Gl 199/16) czy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 24 lutego 2014 r. (sygn. akt I SA/Gd 2/16). Oba wyroki wydano w sprawie jednostek samorządu terytorialnego, które skarżyły negatywne dla nich interpretacje podatkowe.

Powyższe wskazuje, że organy podatkowe mają zdanie odmienne od przedstawionego i uznają, że późniejsze wykorzystanie danej inwestycji do czynności opodatkowanych VAT, nie oznacza że w momencie zakupów towarów i usług dla realizacji tej inwestycji podatnik nabył prawo do odliczenia tego podatku.

Przy braku jednoznacznego stanowiska podatnik stoi przed trudną decyzją w zakresie uznania kwalifikowalności VAT i jego ewentualnej korekty. Może zdarzyć się tak, że nawet wobec negatywnego stanowiska organów podatkowych uzyskanie ich oficjalnego stanowiska zabezpieczy beneficjenta przed obowiązkiem zwrotu części dotacji odpowiadającej podatkowi naliczonemu, w sytuacji rozpoczęcia komercyjnego wykorzystania dofinansowanej inwestycji.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, Doradca podatkowy, Starszy Konsultant w Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA