REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury korygujące - terminy rozliczeń

Faktury korygujące - terminy rozliczeń
Faktury korygujące - terminy rozliczeń

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozliczenia faktury korygującej przez sprzedawcę jest uzależniony od tego, kiedy uzyska potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę. Jest to zasada, od której istnieją liczne wyjątki. Gdy potwierdzenie nie jest konieczne, termin rozliczenia jest uzależniony od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia takiej faktury.

Termin rozliczenia faktury korygującej zależy od tego, czy do jej rozliczenia konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest konieczne w przypadku faktur „in minus”. Od tej zasady są jednak wyjątki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Faktury korygujące, w przypadku których potwierdzenie odbioru nie jest konieczne

Lp.

Rodzaj faktury

REKLAMA

1.

Faktury korygujące „in plus”

2.

Faktury korygujące „in minus” dotyczące faktur dokumentujących eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

3.

Faktury korygujące „in minus” do faktur, na których nie była wykazana kwota VAT, np. faktury dokumentujące sprzedaż VAT marża, sprzedaż zwolnioną z VAT, sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem

4.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju

5.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 zał. nr 3 do ustawy (m.in. dostawy wody, ścieków)

6.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem, gdy błędnie naliczono VAT

7.

Faktury korygujące dokumentujące skonto

8.

Rabat pośredni (w tym przypadku sprzedawca wystawia tylko notę obciążeniową)

Polecamy: Biuletyn VAT

I. Rozliczenie faktur korygujących, gdy konieczne jest uzyskanie potwierdzenia ich odbioru

Gdy uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest konieczne, terminy ich rozliczenia przez sprzedawcę określa art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Terminy rozliczenia faktury korygującej, gdy wymagane jest uzyskanie potwierdzenia jej odbioru

Termin uzyskania potwierdzenia

Termin rozliczenia faktury korygującej przez sprzedawcę

Przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

W rozliczeniu za okres, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

Po upływie terminu do złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

W rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano

Gdy podatnik nie uzyska potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, może rozliczyć fakturę korygującą i obniżyć VAT. Obniżenie następuje nie wcześniej niż w deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy, w którym łącznie zostały spełnione przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, tj. podjął udokumentowaną próbę doręczenia i ma dowody, że nabywca wie o korekcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

II. Rozliczenie faktur korygujących, gdy uzyskanie potwierdzenia ich odbioru nie jest konieczne

Przepisy nie określają, kiedy należy rozliczać faktury korygujące, w przypadku których potwierdzenie odbioru nie jest konieczne. Obecnie dominuje stanowisko, że jest to uzależnione od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej.

Terminy rozliczenia faktury korygującej, gdy nie jest wymagane uzyskanie potwierdzenia jej odbioru

Lp.

Rodzaj faktury

Termin rozliczenia

1.

Faktury korygujące „in plus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2.

Faktury korygujące „in minus” dotyczące faktur dokumentujących eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

3.

Faktury korygujące „in minus” do faktur, na których nie była wykazana kwota VAT, np. faktury dokumentujące sprzedaż VAT marża, sprzedaż zwolnioną z VAT, sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

4.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

5.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 zał. nr 3 do ustawy

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, gdy przyczyna jej wystawienia jest nowa

6.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem, gdy błędnie naliczono VAT

w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy

7.

Faktury korygujące dokumentujące skonto

w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą

8.

Nota obciążeniowa dokumentująca rabat pośredni

w rozliczeniu za okres, kiedy udzielono rabatu


III. Rozliczenie otrzymanych faktur korygujących dotyczących WNT i importu usług

Polski podatnik, który rozlicza VAT za zagranicznego sprzedawcę, również może być zobowiązany do dokonania korekty. W tym przypadku obowiązują specjalne zasady, których nie określają przepisy ustawy, tylko praktyka organów podatkowych.

Rozliczenie korekt w przypadku WNT lub importu usług

Rodzaj korekty

Sposób rozliczenia

Z powodu otrzymanych rabatów, uznanych reklamacji

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta

Jeżeli sprzedawca nie wystawia faktury korygującej, korekty dokonujemy w rozliczeniu za okres, w którym dokonano rabatu posprzedażowego, jeżeli podatnik posiada potwierdzenie jego udzielenia (por. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-3.4512.14.2017.1.JNa).

Zwrot towarów

W rozliczeniu za okres, kiedy dokonano zwrotu towarów

Pomyłki, błędy powodujące zawyżenie lub zaniżenie podstawy opodatkowania

W rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy

Skonto

W rozliczeniu za okres, kiedy zostały spełnione warunki uzyskania skonta, niezależnie od tego, czy nabywca otrzymał dokument korygujący.

Gdy jednak do dnia złożenia deklaracji VAT-7 za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy, podatnik spełni warunki do uzyskania skonta (tj. dokona zapłaty w uzgodnionym, wcześniejszym terminie), może uwzględnić skonto w deklaracji za ten okres

Podwyższenie podstawy opodatkowania na podstawie nowych okoliczności

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA