REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury korygujące - terminy rozliczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Faktury korygujące - terminy rozliczeń
Faktury korygujące - terminy rozliczeń

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozliczenia faktury korygującej przez sprzedawcę jest uzależniony od tego, kiedy uzyska potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę. Jest to zasada, od której istnieją liczne wyjątki. Gdy potwierdzenie nie jest konieczne, termin rozliczenia jest uzależniony od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia takiej faktury.

Termin rozliczenia faktury korygującej zależy od tego, czy do jej rozliczenia konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest konieczne w przypadku faktur „in minus”. Od tej zasady są jednak wyjątki.

REKLAMA

Faktury korygujące, w przypadku których potwierdzenie odbioru nie jest konieczne

Lp.

Rodzaj faktury

1.

Faktury korygujące „in plus”

2.

Faktury korygujące „in minus” dotyczące faktur dokumentujących eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

3.

Faktury korygujące „in minus” do faktur, na których nie była wykazana kwota VAT, np. faktury dokumentujące sprzedaż VAT marża, sprzedaż zwolnioną z VAT, sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem

4.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju

5.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 zał. nr 3 do ustawy (m.in. dostawy wody, ścieków)

6.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem, gdy błędnie naliczono VAT

7.

Faktury korygujące dokumentujące skonto

8.

Rabat pośredni (w tym przypadku sprzedawca wystawia tylko notę obciążeniową)

Polecamy: Biuletyn VAT

I. Rozliczenie faktur korygujących, gdy konieczne jest uzyskanie potwierdzenia ich odbioru

Gdy uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest konieczne, terminy ich rozliczenia przez sprzedawcę określa art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Terminy rozliczenia faktury korygującej, gdy wymagane jest uzyskanie potwierdzenia jej odbioru

Termin uzyskania potwierdzenia

Termin rozliczenia faktury korygującej przez sprzedawcę

Przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

W rozliczeniu za okres, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

Po upływie terminu do złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

W rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano

Gdy podatnik nie uzyska potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, może rozliczyć fakturę korygującą i obniżyć VAT. Obniżenie następuje nie wcześniej niż w deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy, w którym łącznie zostały spełnione przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, tj. podjął udokumentowaną próbę doręczenia i ma dowody, że nabywca wie o korekcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

II. Rozliczenie faktur korygujących, gdy uzyskanie potwierdzenia ich odbioru nie jest konieczne

Przepisy nie określają, kiedy należy rozliczać faktury korygujące, w przypadku których potwierdzenie odbioru nie jest konieczne. Obecnie dominuje stanowisko, że jest to uzależnione od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej.

Terminy rozliczenia faktury korygującej, gdy nie jest wymagane uzyskanie potwierdzenia jej odbioru

Lp.

Rodzaj faktury

Termin rozliczenia

1.

Faktury korygujące „in plus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2.

Faktury korygujące „in minus” dotyczące faktur dokumentujących eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

3.

Faktury korygujące „in minus” do faktur, na których nie była wykazana kwota VAT, np. faktury dokumentujące sprzedaż VAT marża, sprzedaż zwolnioną z VAT, sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

4.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

5.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 zał. nr 3 do ustawy

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, gdy przyczyna jej wystawienia jest nowa

6.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem, gdy błędnie naliczono VAT

w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy

7.

Faktury korygujące dokumentujące skonto

w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą

8.

Nota obciążeniowa dokumentująca rabat pośredni

w rozliczeniu za okres, kiedy udzielono rabatu


III. Rozliczenie otrzymanych faktur korygujących dotyczących WNT i importu usług

Polski podatnik, który rozlicza VAT za zagranicznego sprzedawcę, również może być zobowiązany do dokonania korekty. W tym przypadku obowiązują specjalne zasady, których nie określają przepisy ustawy, tylko praktyka organów podatkowych.

Rozliczenie korekt w przypadku WNT lub importu usług

Rodzaj korekty

Sposób rozliczenia

Z powodu otrzymanych rabatów, uznanych reklamacji

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta

Jeżeli sprzedawca nie wystawia faktury korygującej, korekty dokonujemy w rozliczeniu za okres, w którym dokonano rabatu posprzedażowego, jeżeli podatnik posiada potwierdzenie jego udzielenia (por. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-3.4512.14.2017.1.JNa).

Zwrot towarów

W rozliczeniu za okres, kiedy dokonano zwrotu towarów

Pomyłki, błędy powodujące zawyżenie lub zaniżenie podstawy opodatkowania

W rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy

Skonto

W rozliczeniu za okres, kiedy zostały spełnione warunki uzyskania skonta, niezależnie od tego, czy nabywca otrzymał dokument korygujący.

Gdy jednak do dnia złożenia deklaracji VAT-7 za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy, podatnik spełni warunki do uzyskania skonta (tj. dokona zapłaty w uzgodnionym, wcześniejszym terminie), może uwzględnić skonto w deklaracji za ten okres

Podwyższenie podstawy opodatkowania na podstawie nowych okoliczności

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA