REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury korygujące - terminy rozliczeń

Faktury korygujące - terminy rozliczeń
Faktury korygujące - terminy rozliczeń

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozliczenia faktury korygującej przez sprzedawcę jest uzależniony od tego, kiedy uzyska potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę. Jest to zasada, od której istnieją liczne wyjątki. Gdy potwierdzenie nie jest konieczne, termin rozliczenia jest uzależniony od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia takiej faktury.

Termin rozliczenia faktury korygującej zależy od tego, czy do jej rozliczenia konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest konieczne w przypadku faktur „in minus”. Od tej zasady są jednak wyjątki.

REKLAMA

Autopromocja

Faktury korygujące, w przypadku których potwierdzenie odbioru nie jest konieczne

Lp.

Rodzaj faktury

1.

Faktury korygujące „in plus”

2.

Faktury korygujące „in minus” dotyczące faktur dokumentujących eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

3.

Faktury korygujące „in minus” do faktur, na których nie była wykazana kwota VAT, np. faktury dokumentujące sprzedaż VAT marża, sprzedaż zwolnioną z VAT, sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem

4.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju

5.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 zał. nr 3 do ustawy (m.in. dostawy wody, ścieków)

6.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem, gdy błędnie naliczono VAT

7.

Faktury korygujące dokumentujące skonto

8.

Rabat pośredni (w tym przypadku sprzedawca wystawia tylko notę obciążeniową)

Polecamy: Biuletyn VAT

I. Rozliczenie faktur korygujących, gdy konieczne jest uzyskanie potwierdzenia ich odbioru

Gdy uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest konieczne, terminy ich rozliczenia przez sprzedawcę określa art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Terminy rozliczenia faktury korygującej, gdy wymagane jest uzyskanie potwierdzenia jej odbioru

Termin uzyskania potwierdzenia

Termin rozliczenia faktury korygującej przez sprzedawcę

Przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

W rozliczeniu za okres, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

Po upływie terminu do złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą

W rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano

Gdy podatnik nie uzyska potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, może rozliczyć fakturę korygującą i obniżyć VAT. Obniżenie następuje nie wcześniej niż w deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy, w którym łącznie zostały spełnione przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, tj. podjął udokumentowaną próbę doręczenia i ma dowody, że nabywca wie o korekcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

II. Rozliczenie faktur korygujących, gdy uzyskanie potwierdzenia ich odbioru nie jest konieczne

Przepisy nie określają, kiedy należy rozliczać faktury korygujące, w przypadku których potwierdzenie odbioru nie jest konieczne. Obecnie dominuje stanowisko, że jest to uzależnione od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej.

Terminy rozliczenia faktury korygującej, gdy nie jest wymagane uzyskanie potwierdzenia jej odbioru

Lp.

Rodzaj faktury

Termin rozliczenia

1.

Faktury korygujące „in plus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2.

Faktury korygujące „in minus” dotyczące faktur dokumentujących eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

3.

Faktury korygujące „in minus” do faktur, na których nie była wykazana kwota VAT, np. faktury dokumentujące sprzedaż VAT marża, sprzedaż zwolnioną z VAT, sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

4.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury

korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat

5.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 zał. nr 3 do ustawy

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, gdy przyczyna jej wystawienia jest nowa

6.

Faktury korygujące „in minus” do faktur dokumentujących sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem, gdy błędnie naliczono VAT

w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy

7.

Faktury korygujące dokumentujące skonto

w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą

8.

Nota obciążeniowa dokumentująca rabat pośredni

w rozliczeniu za okres, kiedy udzielono rabatu


III. Rozliczenie otrzymanych faktur korygujących dotyczących WNT i importu usług

Polski podatnik, który rozlicza VAT za zagranicznego sprzedawcę, również może być zobowiązany do dokonania korekty. W tym przypadku obowiązują specjalne zasady, których nie określają przepisy ustawy, tylko praktyka organów podatkowych.

Rozliczenie korekt w przypadku WNT lub importu usług

Rodzaj korekty

Sposób rozliczenia

Z powodu otrzymanych rabatów, uznanych reklamacji

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta

Jeżeli sprzedawca nie wystawia faktury korygującej, korekty dokonujemy w rozliczeniu za okres, w którym dokonano rabatu posprzedażowego, jeżeli podatnik posiada potwierdzenie jego udzielenia (por. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-3.4512.14.2017.1.JNa).

Zwrot towarów

W rozliczeniu za okres, kiedy dokonano zwrotu towarów

Pomyłki, błędy powodujące zawyżenie lub zaniżenie podstawy opodatkowania

W rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy

Skonto

W rozliczeniu za okres, kiedy zostały spełnione warunki uzyskania skonta, niezależnie od tego, czy nabywca otrzymał dokument korygujący.

Gdy jednak do dnia złożenia deklaracji VAT-7 za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy, podatnik spełni warunki do uzyskania skonta (tj. dokona zapłaty w uzgodnionym, wcześniejszym terminie), może uwzględnić skonto w deklaracji za ten okres

Podwyższenie podstawy opodatkowania na podstawie nowych okoliczności

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA