REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) - odpowiedź na problemy ze stawkami VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) - odpowiedź na problemy ze stawkami VAT /Fot. Fotolia
Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) - odpowiedź na problemy ze stawkami VAT /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 czerwca 2019 r. planowane jest wprowadzenie Wiążącej Informacji Stawkowej. Dzięki WIS podatnicy będą mogli uzyskać prawomocną informację dotyczącą stawki VAT dla towaru lub usługi, która będzie wiążąca dla organu podatkowego. Czy oznacza to koniec problemów z dopasowaniem stawek VAT?

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest Wiążąc Informacja Stawkowa?

Wiążąca Informacja Stawkowa będzie kolejną instytucją, w której opinię w danym zakresie wydawać będzie Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie wskazanych przez podatnika na wniosku danych. Dotyczyć będzie ustalenia prawidłowej stawki VAT na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Pozyskana informacja ma stanowić dla przedsiębiorców gwarancję, że stosowana przez nich stawka VAT dla sprzedawanych towarów lub usług jest właściwa według klasyfikacji CN lub PKWiU.

Jak wynika z przyjętych uwag konsultacji społecznych, wnioski o udzielenie WIS podatnicy będą mogli składać już od 1 czerwca 2019 roku, a nie jak pierwotnie zakładano w projekcie ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (od 1 kwietnia 2019 roku). Jednakże pozyskana informacja stawkowa będzie prawomocna od stycznia 2020 roku i tym samym od tego okresu będzie chronić podatnika przed negatywnymi konsekwencjami ze strony organu podatkowego.

WIS wydawany będzie tylko na podstawie wniosku i skorzystać z niego będą mogli podatnicy czynni, jak również zwolnieni z VAT, którzy posiadają NIP oraz zamawiający (osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej zobowiązana do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych), w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

Wydana Wiążąca Informacja Stawkowa zawierać będzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS,
  2. klasyfikację tego towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury Scalonej (CN) albo tej usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji PKWiU niezbędną do:
    1. określenia stawki właściwej dla tego towaru albo dla tej usługi,
    2. stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, w przypadku, o którym mowa w art. 41b ust. 3,
  3. stawkę podatku właściwą dla tego towaru albo dla tej usługi.

Jakie dane będzie zawierał wniosek o WIS?

Aby uzyskać Wiążącą Informację Stawkową podatnik będzie musiał złożyć stosowny wniosek, którego wzór określi minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia. Podkreślić tutaj należy, że jeden wniosek dotyczyć może tylko jednego towaru bądź jednej usługi. W związku z czym, jeśli podatnik będzie chciał uzyskać informację stawkową przykładowo dla 10 towarów będzie zobowiązany do złożenia 10 wniosków, które zgodnie z projektem ustawy powinny zawierać w szczególności:

  1. szczegółowy opis towaru albo usługi pozwalający na jego klasyfikację odpowiednio według Nomenklatury Scalonej (CN) albo PKWiU,
  2. dane podatnika lub zamawiającego,
  3. dane pełnomocnika podatnika lub zamawiającego, o ile został ustanowiony.

Aby umożliwić KAS dokładniejszą identyfikację towaru bądź usługi możliwe będzie dołączenie do wniosku dodatkowych dokumentów w postaci fotografii, planów, schematów, katalogów, atestów, instrukcji, informacji od producenta czy innych posiadanych przez podatnika dokumentów dotyczących specyfikacji towaru/usługi.

KAS powinien wydać WIS bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Dodatkowo zgodnie ze wskazanym w art. 41g przepisem art. 139 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa do terminu wydania WIS nie należy uwzględniać terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony lub z przyczyn niezależnych od organu.

Złożenie jednego wniosku o wydanie WIS będzie odpłatne w wysokości 40 zł. Ponadto jeśli rozpatrzenie wniosku wymagać będzie przeprowadzenia pomocniczego badania lub analizy wnioskodawca może być obciążony dodatkową opłatą z tego tytułu. Opłatę dotyczącą wydania WIS będzie należało dokonać najpóźniej w dniu złożenia wniosku. Natomiast dodatkową opłatę (jeśli zostanie naliczona) w terminie wskazanym przez KAS.

Wiążąca Informacja Stawkowa jako potwierdzenie stosowania stawki VAT

KAS dotychczas niechętnie wydaje opinie w formie interpretacji indywidualnych dotyczącą ustalenia właściwej stawki podatku VAT i kieruje podatników do Głównego Urzędu Statystycznego wskazując, że nie jest to zagadnienie podatkowe a klasyfikacyjne. Jednakże uzyskana przez podatników opinia z GUS-u nie jest wiążąca dla organów podatkowych. Wobec czego w trakcie kontroli podatkowej organ może zakwestionować zastosowaną przez podatnika stawkę VAT i nałożyć na niego karę bądź grzywnę.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Wprowadzana przez ustawodawcę instytucja WIS stanowić ma dla podatników ochronę prawną względem zastosowanych przez nich stawek VAT dla poszczególnych towarów bądź usług. Co ważne wydana informacja stawkowa ma być wiążąca dla organów podatkowych zarówno dla wnioskodawcy, jak również innych podatników, jeżeli właściwość sprzedanego towaru/usługi jest zgodna z opisem na WIS. Otrzymana informacja o stawkach VAT dla danego towaru lub usługi uzyskana na podstawie WIS ma być bowiem zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej przez KAS, dzięki czemu inni podatnicy będą mogli z niej skorzystać

Co oznacza, że WIS jest wiążący wobec organu podatkowego?

Otóż, w trakcie przeprowadzania kontroli podatkowej, organ podatkowy nie będzie mógł:

  • zakwestionować zastosowanej przez podatnika stawki VAT w oparciu o WIS,
  • zastosować postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe,
  • naliczyć odsetek za zwłokę,
  • zobowiązać podatnika do zapłaty podatku.

Co ciekawe WIS będzie mógł obejmować także sklasyfikowanie towaru albo usługi na potrzeby stosowania przepisów ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku (jeśli zostanie to wskazane na wniosku). Przykładowo oprócz stawki VAT, WIS może mieć zastosowanie do ustalenia opodatkowania VAT transakcji na zasadzie odwróconego obciążenia, na potrzeby stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego VAT czy zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.


Wiążąca Informacja Stawkowa a interpretacje indywidualne

Wydawane w 2019 roku interpretacje indywidualne dotyczące stawek VAT zgodnie z projektem wprowadzającym WIS, będą obowiązywać do 31 grudnia 2019 roku (wynika to z wejścia w życie matrycy stawek VAT, opartej na Nomenklaturze Scalonej – CN). Po tym okresie wydawane interpretacje podatkowe nie będą mogły dotyczyć zakresu, który objęty jest WIS (tj. klasyfikowaniem towaru/usługi według CN oraz określeniem stawki podatku dla tego towaru/usługi).

Czy WIS może stracić moc prawną?

Zgodnie z art. 41i. ust 1. projektu nowelizacji o VAT, WIS będzie mógł wygasnąć z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku VAT, który odnosi się do przedmiotu WIS. W wyniku czego stanie się ona niezgodna z tymi przepisami (np. poszerzenie katalogów usług/towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia czy zmiana wysokości stawek VAT). Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których WIS stała się z nimi niezgodna.

W związku z powyższym, organ podatkowy z urzędu lub na wniosek adresata WIS będzie mógł zmienić bądź też uchylić wydaną informację stawkową w przypadku, gdy będzie ona nieprawidłowa lub niezgodna z prawem w wyniku:

  1. przyjęcia zmiany w Nomenklaturze scalonej (CN),
  2. przyjęcia przez Komisję Europejską środków, w celu określenia klasyfikacji taryfowej towarów,
  3. gdy przestaje być zgodna z interpretacją Nomenklatury scalonej, wynikającą z:

a) not wyjaśniających, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej,

b) wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

c) decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, przyjętej przez organizację ustanowioną na mocy Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, sporządzonej w Brukseli dnia 15 grudnia 1950 r.

Autor: ekspert wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA