REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) - odpowiedź na problemy ze stawkami VAT

Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) - odpowiedź na problemy ze stawkami VAT /Fot. Fotolia
Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) - odpowiedź na problemy ze stawkami VAT /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 czerwca 2019 r. planowane jest wprowadzenie Wiążącej Informacji Stawkowej. Dzięki WIS podatnicy będą mogli uzyskać prawomocną informację dotyczącą stawki VAT dla towaru lub usługi, która będzie wiążąca dla organu podatkowego. Czy oznacza to koniec problemów z dopasowaniem stawek VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest Wiążąc Informacja Stawkowa?

Wiążąca Informacja Stawkowa będzie kolejną instytucją, w której opinię w danym zakresie wydawać będzie Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie wskazanych przez podatnika na wniosku danych. Dotyczyć będzie ustalenia prawidłowej stawki VAT na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Pozyskana informacja ma stanowić dla przedsiębiorców gwarancję, że stosowana przez nich stawka VAT dla sprzedawanych towarów lub usług jest właściwa według klasyfikacji CN lub PKWiU.

Jak wynika z przyjętych uwag konsultacji społecznych, wnioski o udzielenie WIS podatnicy będą mogli składać już od 1 czerwca 2019 roku, a nie jak pierwotnie zakładano w projekcie ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (od 1 kwietnia 2019 roku). Jednakże pozyskana informacja stawkowa będzie prawomocna od stycznia 2020 roku i tym samym od tego okresu będzie chronić podatnika przed negatywnymi konsekwencjami ze strony organu podatkowego.

REKLAMA

WIS wydawany będzie tylko na podstawie wniosku i skorzystać z niego będą mogli podatnicy czynni, jak również zwolnieni z VAT, którzy posiadają NIP oraz zamawiający (osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej zobowiązana do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych), w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

Wydana Wiążąca Informacja Stawkowa zawierać będzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS,
  2. klasyfikację tego towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury Scalonej (CN) albo tej usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji PKWiU niezbędną do:
    1. określenia stawki właściwej dla tego towaru albo dla tej usługi,
    2. stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, w przypadku, o którym mowa w art. 41b ust. 3,
  3. stawkę podatku właściwą dla tego towaru albo dla tej usługi.

Jakie dane będzie zawierał wniosek o WIS?

Aby uzyskać Wiążącą Informację Stawkową podatnik będzie musiał złożyć stosowny wniosek, którego wzór określi minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia. Podkreślić tutaj należy, że jeden wniosek dotyczyć może tylko jednego towaru bądź jednej usługi. W związku z czym, jeśli podatnik będzie chciał uzyskać informację stawkową przykładowo dla 10 towarów będzie zobowiązany do złożenia 10 wniosków, które zgodnie z projektem ustawy powinny zawierać w szczególności:

  1. szczegółowy opis towaru albo usługi pozwalający na jego klasyfikację odpowiednio według Nomenklatury Scalonej (CN) albo PKWiU,
  2. dane podatnika lub zamawiającego,
  3. dane pełnomocnika podatnika lub zamawiającego, o ile został ustanowiony.

Aby umożliwić KAS dokładniejszą identyfikację towaru bądź usługi możliwe będzie dołączenie do wniosku dodatkowych dokumentów w postaci fotografii, planów, schematów, katalogów, atestów, instrukcji, informacji od producenta czy innych posiadanych przez podatnika dokumentów dotyczących specyfikacji towaru/usługi.

KAS powinien wydać WIS bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Dodatkowo zgodnie ze wskazanym w art. 41g przepisem art. 139 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa do terminu wydania WIS nie należy uwzględniać terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony lub z przyczyn niezależnych od organu.

Złożenie jednego wniosku o wydanie WIS będzie odpłatne w wysokości 40 zł. Ponadto jeśli rozpatrzenie wniosku wymagać będzie przeprowadzenia pomocniczego badania lub analizy wnioskodawca może być obciążony dodatkową opłatą z tego tytułu. Opłatę dotyczącą wydania WIS będzie należało dokonać najpóźniej w dniu złożenia wniosku. Natomiast dodatkową opłatę (jeśli zostanie naliczona) w terminie wskazanym przez KAS.

Wiążąca Informacja Stawkowa jako potwierdzenie stosowania stawki VAT

KAS dotychczas niechętnie wydaje opinie w formie interpretacji indywidualnych dotyczącą ustalenia właściwej stawki podatku VAT i kieruje podatników do Głównego Urzędu Statystycznego wskazując, że nie jest to zagadnienie podatkowe a klasyfikacyjne. Jednakże uzyskana przez podatników opinia z GUS-u nie jest wiążąca dla organów podatkowych. Wobec czego w trakcie kontroli podatkowej organ może zakwestionować zastosowaną przez podatnika stawkę VAT i nałożyć na niego karę bądź grzywnę.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Wprowadzana przez ustawodawcę instytucja WIS stanowić ma dla podatników ochronę prawną względem zastosowanych przez nich stawek VAT dla poszczególnych towarów bądź usług. Co ważne wydana informacja stawkowa ma być wiążąca dla organów podatkowych zarówno dla wnioskodawcy, jak również innych podatników, jeżeli właściwość sprzedanego towaru/usługi jest zgodna z opisem na WIS. Otrzymana informacja o stawkach VAT dla danego towaru lub usługi uzyskana na podstawie WIS ma być bowiem zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej przez KAS, dzięki czemu inni podatnicy będą mogli z niej skorzystać

Co oznacza, że WIS jest wiążący wobec organu podatkowego?

Otóż, w trakcie przeprowadzania kontroli podatkowej, organ podatkowy nie będzie mógł:

  • zakwestionować zastosowanej przez podatnika stawki VAT w oparciu o WIS,
  • zastosować postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe,
  • naliczyć odsetek za zwłokę,
  • zobowiązać podatnika do zapłaty podatku.

Co ciekawe WIS będzie mógł obejmować także sklasyfikowanie towaru albo usługi na potrzeby stosowania przepisów ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku (jeśli zostanie to wskazane na wniosku). Przykładowo oprócz stawki VAT, WIS może mieć zastosowanie do ustalenia opodatkowania VAT transakcji na zasadzie odwróconego obciążenia, na potrzeby stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego VAT czy zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.


Wiążąca Informacja Stawkowa a interpretacje indywidualne

Wydawane w 2019 roku interpretacje indywidualne dotyczące stawek VAT zgodnie z projektem wprowadzającym WIS, będą obowiązywać do 31 grudnia 2019 roku (wynika to z wejścia w życie matrycy stawek VAT, opartej na Nomenklaturze Scalonej – CN). Po tym okresie wydawane interpretacje podatkowe nie będą mogły dotyczyć zakresu, który objęty jest WIS (tj. klasyfikowaniem towaru/usługi według CN oraz określeniem stawki podatku dla tego towaru/usługi).

Czy WIS może stracić moc prawną?

Zgodnie z art. 41i. ust 1. projektu nowelizacji o VAT, WIS będzie mógł wygasnąć z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku VAT, który odnosi się do przedmiotu WIS. W wyniku czego stanie się ona niezgodna z tymi przepisami (np. poszerzenie katalogów usług/towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia czy zmiana wysokości stawek VAT). Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których WIS stała się z nimi niezgodna.

W związku z powyższym, organ podatkowy z urzędu lub na wniosek adresata WIS będzie mógł zmienić bądź też uchylić wydaną informację stawkową w przypadku, gdy będzie ona nieprawidłowa lub niezgodna z prawem w wyniku:

  1. przyjęcia zmiany w Nomenklaturze scalonej (CN),
  2. przyjęcia przez Komisję Europejską środków, w celu określenia klasyfikacji taryfowej towarów,
  3. gdy przestaje być zgodna z interpretacją Nomenklatury scalonej, wynikającą z:

a) not wyjaśniających, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej,

b) wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

c) decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, przyjętej przez organizację ustanowioną na mocy Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, sporządzonej w Brukseli dnia 15 grudnia 1950 r.

Autor: ekspert wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA