REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Zasada
Zasada "zamkniętych drzwi"
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

Inwentaryzacja musi być przeprowadzona w sposób prawidłowy, rzetelny i wiarygodny, a jednostka musi ją przeprowadzi z uwzględnieniem właściwych terminów i częstotliwości, które są określone w ustawie o rachunkowości.

Autopromocja

Aby we właściwy sposób jednostka realizowała cele inwentaryzacji należy wziąć pod uwagę określone zasady inwentaryzacji. Jedną z tych zasad jest zasada „zamkniętych drzwi”. Zasada ta zobowiązuję do dokonywania spisu, o ile jest to możliwe, przy zamkniętych drzwiach, co oznacza, że podczas przeprowadzania inwentaryzacji nie będzie dokonywany obrót magazynowy, który jest często kłopotliwy i jednocześnie utrudnia inwentaryzację. Przyjęcie tej zasady umożliwia niezakłócony przebieg prac inwentaryzacyjnych. Taka możliwość pojawia się podczas dni wolnych od pracy lub też po godzinach pracy. Zasada ta dotyczy też faktu, iż stan musi zostać ustalony na określony dzień.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

Jeśli nie można uniknąć ruchu magazynowego, należy postępować w sposób, który w dalszej kolejności wyeliminuje problemy dotyczące rozliczenia inwentaryzacji. Wyników spisu z natury, który jest przeprowadzony w czynnym magazynie nie da się bezpośrednio porównać z danymi zawartymi z ewidencji księgowej. Wtedy należy je poprawić o przychody i rozchody, które miały miejsce podczas dokonywania spisu. Tak więc jeśli dana jednostka nie może sobie pozwolić na zamknięcie magazynu podczas dokonywania spisu z natury należy ograniczyć ruch składników do minimum. Można też wykonać szereg czynności, które ograniczają ruch składników inwentaryzowanych. Jest to: powołanie tymczasowego magazynu dostaw,  pobór składników majątku (przed przeprowadzeniem inwentaryzacji) w większej ilości niż zazwyczaj miało to miejsce, czyli takiej ilości, która umożliwi normalne funkcjonowanie jednostki podczas przeprowadzania spisu, a także przeprowadzenie inwentaryzacji w dniach wolnych od pracy lub też po godzinach pracy.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać podczas przeprowadzania inwentaryzacji majątku o możliwym ruchu środków trwałych i wyposażenia. Warto pozbawić prawa do wprowadzania zmian w ewidencji pracowników, którzy byli dotychczas do tego uprawnieni i nadać uprawienia do potwierdzania tej dokumentacji pracownikowi wyższego szczebla (lub komisji inwentaryzacyjnej). Można również wystosować komunikat do wszystkich pracowników o rozpoczęciu inwentaryzacji z prośbą o wstrzymanie przenoszenia wyposażenia ruchomego pomiędzy lokalizacjami. Szczególnie istotne jest by nadać środkom trwałym i elementom wyposażenia indywidualną numerację, która pozwoli precyzyjnie wskazać konkretny przedmiot i w ten sposób uniknąć sytuacji, iż wyposażenie jest spisywane kilkukrotnie, ponieważ zostało przeniesione do innego pomieszczenia.

Właściwe dokumentowanie ruchu składników umożliwia eliminację problemów związanych z rozliczeniem inwentaryzacji. Problemy te można wyeliminować przez zastosowanie różnorodnych rozwiązań, m.in. poprzez oznaczenie dokumentów przychodów i rozchodów, umieszczanie prostych adnotacji „przed spisem”/”po spisie”, a także wprowadzenie pisemnych odznaczeń nanoszonych przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.

Rodzaje inwentaryzacji - inwentaryzacja niestandardowa

Wszystkie powody, dlaczego powstały różnicę inwentaryzacyjne muszą być określone przez komisję inwentaryzacyjną w protokole lub w sprawozdaniu końcowym. Protokół musi być zatwierdzony przez kierownika jednostki. To podstawa rozliczenia wszystkich powstałych różnic inwentaryzacyjnych ujętych w księgach rachunkowych. Wedle art. 4 ust.5 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki ponosi wszelką odpowiedzialność za wszystkie działania podejmowane podczas inwentaryzacji. Należy pamiętać, że dokonanie spisu z natury nie jest wystarczające do uznania, że obowiązek inwentaryzacyjny został zrealizowany, ponieważ do zakresu inwentaryzacyjnego należy też ustalenie (ewentualnych) różnic inwentaryzacyjnych, wycena, a także decyzja dotycząca sposób ich rozliczenia.

Dowiedz się więcej na www.smartmedia.com.pl lub napisz do nas biuro@smartmedia.com.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Dofinansowanie z PFRON 2024 do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego - wyższe kwoty od lipca

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia. Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 r. ZUS przypomina, że pozostały już ostatnie dni.

Termin rozliczenia składki zdrowotnej za 2023 r. upłynie 20 maja. Po wykazaniu nadpłaty płatnikowi będzie przysługiwał zwrot. Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia.

Chwilowe wstrzymanie obowiązku KSeF pozwoli odetchnąć firmom. Wykorzystaj to i zdobądź środki na rozwój!

Cyfryzacja gospodarki postępuje. W 2026 r. firmy, zobowiązane wymogiem prawnym, będą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Wszystkie przedsiębiorstwa będą tą drogą odbierać i wysyłać faktury w formie elektronicznej. Przedsiębiorcy zyskali jednak dodatkowy czas i argumenty. Teraz warto poszukać wsparcia i zyskać środki na rozwój firmy.

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

REKLAMA