REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy otworzyć księgi rachunkowe

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kiedy należy otworzyć księgi rachunkowe/ Fot. Fotolia
Kiedy należy otworzyć księgi rachunkowe/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trzech wspólników aktem notarialnym założyło spółkę z o.o., która została zgłoszona do KRS. Dwóch wspólników wpłaciło przed zgłoszeniem spółki część pieniędzy, trzeci natomiast przeniósł na spółkę własność samochodu. Kiedy trzeba otworzyć księgi rachunkowe i jakie operacje można w nich już rejestrować?

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.) do prowadzenia ksiąg rachunkowych są zobowiązane także spółki kapitałowe w organizacji. Pamiętajmy, że takie spółki mogą we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Tak stanowi art. 11 par. 1 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.; dalej: k.s.h.). Za zobowiązania spółki kapitałowej w organizacji odpowiadają solidarnie spółka i osoby, które działały w jej imieniu. Taka spółka powstaje już z chwilą zawarcia umowy spółki z o.o. (art. 161 par. 1 k.s.h.). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe otwiera się na dzień rozpoczęcia działalności, w ciągu 15 dni od zaistnienia pierwszego zdarzenia. Za dzień rozpoczęcia działalności należy uznać dzień przeprowadzenia operacji gospodarczej wywołującej skutki w sytuacji finansowej czy majątkowej jednostki. W przypadku tej spółki takim zdarzeniem będzie wpłata pieniędzy lub przeniesienie prawa własności samochodu na spółkę, lub samo zawarcie umowy, w zależności od tego, co miało miejsce jako pierwsze. Na ten dzień należy otworzyć księgi i rozpocząć ujmowanie operacji gospodarczych, których stroną jest spółka z o.o. w organizacji.

REKLAMA

Autopromocja

Odpowiedzialność nowych członków zarządu w spółce z o.o.

W praktyce pierwszym zdarzeniem wywołującym skutki o charakterze majątkowym i finansowym może być np.:

● zawarcie umowy spółki,

● poniesienie kosztów założenia rachunku bankowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wniesienie przez wspólników wkładów w formie pieniężnej i niepieniężnej,

● poniesienie kosztów wykonania pieczątek,

● zakup sprzętu i materiałów biurowych,

● opłaty związane z rejestracją spółki.

Wszelkie nakłady związane z zawarciem umowy spółki, takie jak np. koszty aktu notarialnego, koszty obsługi prawnej, podatek od czynności cywilnoprawnych, dotyczą czynności sprzed okresu istnienia spółki z o.o. Te wydatki są ponoszone przez założycieli spółki (tj. udziałowców). Stanowią one u nich wydatki poniesione na objęcie udziałów w spółce. Generalnie nie ujmuje się ich w księgach rachunkowych spółki z o.o. w organizacji, chyba że wspólnicy w umowie spółki zdecydowali, iż spółka poniesie koszty jej zawiązania. Taki zapis może zostać ujęty w akcie notarialnym. Wówczas nakłady związane z zawiązaniem spółki będą podlegały ujęciu w księgach rachunkowych spółki z o.o. w organizacji. Będą one najczęściej ujmowane:

● strona Wn konta Podatki i opłaty,

● strona Ma konta Kasa lub konta Rachunek bieżący.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych


Natomiast nakłady poniesione na zakupy artykułów niezbędnych do prowadzenia spraw spółki, np. materiałów biurowych, pieczątek, założenia rachunku bankowego, najem lokalu, są już operacjami związanymi z funkcjonowaniem spółki z o.o. w organizacji, zatem powinny być ujęte w jej księgach rachunkowych.

Warto też zaznaczyć, że przepisy kodeksu spółek handlowych ani ustawy o rachunkowości nie przewidują obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych spółki kapitałowej w organizacji z chwilą jej zarejestrowania i otwierania ksiąg właściwej spółki. Prowadzenie ksiąg rachunkowych spółki w organizacji powinno być kontynuowane przez zarejestrowaną spółkę. Rejestracja jednostki w Krajowym Rejestrze Sądowym to jedynie nadanie bytu prawnego jednostce już działającej w obrocie gospodarczym, na co wskazuje art. 11 par. 1 k.s.h. przyznający spółce kapitałowej w organizacji istotne cechy osobowości prawnej. ©?

dr Katarzyna Trzpioła

 Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA